Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Ik heb de Exped downmat 9LW super mat gevuld met Dons, heeft tevens een ingebouwde handpomp.

Ik heb de synmat UL9LW volgens mij, geen ingebouwde pomp, maar ik heb een externe pomp, wat meteen ook mijn hoofdkussen is. Ideaal voor de zijslapers onder ons.

Is isolatie een belangrijk punt bij een matje zolang ik het bij zomervakanties binnen Europa houd? Het lijkt me dat je het met een gemiddelde slaapzak al snel warm genoeg hebt toch?

Ik heb wel eens gekampeerd met zo'n groot luchtbed in Zweden. 's Nachts was het toen een graag of 10-15 en toch behoorlijk frisjes. Tegenwoordig pas rond het vriespunt.
 
Ik ben ook van de "lange" route van aanschaf , eerst wat goedkoop en dan kijken of het werkt. Mijn ervaring is na jaren motorkamperen , een goeie tent, een goede slaapzak en vooral een goede slaapmat( lees=dik genoeg en groot genoeg en vooral minimaal R4 aan isolatie waarde en kleine pakmaat).
Voor een goed kussen ben ik toch terug bij een gewoon kussen na allerlei kampeer soorten.
Vooral de slaapmat deed erg pijn in de beurs, een Thermarest, maar voor mij iedere cent waard, na jaren luchtbed, wat idd heerlijk slaapt, ben ik naar de huidige slaapmat gegaan omdat een luchtbed onder de 10 graden voor mij gewoon te koud is , ondanks kunstgrepen met folie en zo.
Zo ben ik nu rond de 100 euries kwijt voor de div onderdelen, en daar zou ik weer 10 jaar mee vooruit moeten kunnen.
Ik merk wel dat de uitrusting net zo persoonlijk is als de aanschaf van een motor, maar voor een nette prijs voor simpele spullen bij Obelink prima kunt slagen,
maar er zijn diverse grote campingzaken waar je ook prima kunt slagen voor net wat betere spullen. Mijn tip is wel, de tent zelf gaan bekijken , een matje erin gooien en kijken en ervaren of dit is wat je zoekt.
 
Mijn tip is wel, de tent zelf gaan bekijken , een matje erin gooien en kijken en ervaren of dit is wat je zoekt.
Bedenk ook of het tentje wel lang genoeg voor je is!
Een (goedkoop) koepeltentje heeft binnenmaat 2.10m. Alle zijwanden aan de binnenzijde lopen onder 45' naar binnen.
Verwacht dat een beetje luchtbed 15cm dik is. Dan lig je er nog zelf op, schat ca 30cm hoog.
Dan wordt die 2.10m al heel snel minder dan je eigen lengte en lig je met zowel je voeten als je hoofd in het tentdoek.
Ik sliep alleen in het koepeltje, maar bij slecht weer altijd wel diagonaal om niet tegen het doek te liggen.

Vaak hebben tentjes met een voorportaal wel aan ingang van binnentent verticaal doek. Dan heb je er minder last van.
Ik heb onlangs Vango Alpha 300 aangeschaft en die is lang genoeg voor mij. Binnentent 2.10m en zelf 1.90m.
Doek ingang verticaal en doek achterwand steiler dan ca 60' . Ja, idd eerst getest voor aanschaf!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb onlangs via Marktplaats een tent van iemand overgenomen, en omdat diegene stopte met kamperen kreeg ik er nog een aantal luchtbedden bij. Het zijn nog van die echt zware canvas/rubber dingen. Mocht iemand interesse hebben, stuur even een pb, anders gaan ze naar de kringloop. Volgens de verkoper waren ze niet lek, maar ik heb geen luchtbedpomp en ik heb mijn compressor al een tijdje uitgeleend dus ik kan ze niet controleren.
 
@Frazer zijn ze van een beetje motor-vriendelijk formaat? dan heb ik eventueel wel interesse. Dan kan ik de koop van een matje nog een jaar uitstellen. Ook even kijken hoe groot de luchtbedden zijn die hier nog liggen.

Gister bij de kampeermarkt in Eindhoven gekeken. Ze hebben redelijk veel spul, was wel leuk om rond te kijken. Een aantal bagagerollen bekeken, matjes, slaapzakken, tentjes en nog wat klein spul. Het aanbod van matjes vond ik erg tegenvallen, veel van Exped en dat ligt boven mijn budget.

Slaapzakken hadden ze wel veel! Ook mooie kleine pakketjes, alleen blijf het wel lastig vinden wat ik daar in nodig heb. Ze hadden kleine goedkopere slaapzakken van +3 tot +9. Dan neem ik aan dat dit de toegevoegde temperatuur is? Dan lijkt +9 me redelijk voldoende.

Wat tenten betreft hadden ze 5 modellen die mij geschikt lijken. Coleman Hayden 3, Coleman Cortes 3, Coleman Darwin 3 plus, Kampa Brighton 4, Highlander Hawktorn 2. Nu de komende dagen maar even goed verdiepen in de verschillen tussen deze tenten. Het voordeel van de Cortes is de grote overdekte ruimte voor het slaapgedeelte. de Highlander is de hoogste, hier kun je iets beter in staan. Iemand toevallig tips of ervaringen?
 
Waarom zo'n vreselijke haast?
Je sprak over zomer-vakantie. Dan heb je vlgs mij nog ruim tijd genoeg om iets te gaan vinden.
Echt wel, dat er in het voorjaar van de grotere camping-zaken mooie aanbiedingen gaan komen. Effe wachte!!

Cortes??
Binnenhoogte 1.05 en binnenlengte 2.05..................te laag en te kort :?:?:?
....... en zeker voor 2 personen ook niet al te breed! (eigenlijk smal)
Welterusten......... (tenminste als dat straks lukt):z:z:z

Als overdekt voorstuk prettig lijkt dan zou Coleman Coastline 3+ mss een betere optie kunnen zijn.
Vorig jaar (ik meen gezien) bij Obelink €99. Nu webshop ANWB voor leden kost €90 :t (evt door een kennis laten bestellen)

@luchtbedden Als rubber luchtbed ouder dan 5 jaar dan eerst maar testen op lekdicht. Daarom luchtpomp meenemen.
Die ouderwetse rubberen exemplaren willen dan nog wel eens poreus zijn/ worden. Zeker als ze in verleden met de mond zijn opgeblazen. (condens)
Anders straks 3x per nacht je luchtbed opnieuw opblazen.:X

btw
Als ik goed heb begrepen is kou in jullie vakantie niet aan de orde en velours bed slaapt dan prima.
Velours luchtbed wel eens in aanbieding gezien voor €10. Afhalen luchtbed kost al snel meer aan benzine.......................:9
 
Laatst bewerkt:
@Frazer zijn ze van een beetje motor-vriendelijk formaat? dan heb ik eventueel wel interesse. Dan kan ik de koop van een matje nog een jaar uitstellen. Ook even kijken hoe groot de luchtbedden zijn die hier nog liggen.

Ik gebruik zelf geen luchtbedden, maar ik heb het idee dat het formaat niet veel afwijkt van een velours/kunststof model. Gewicht is 2.2kg per stuk. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je mag ze zo hebben hoor.

Ik heb er trouwens 8, dus ik kan meer mensen blijmaken.
 
Laatst bewerkt:
@Frazer zijn ze van een beetje motor-vriendelijk formaat? dan heb ik eventueel wel interesse. Dan kan ik de koop van een matje nog een jaar uitstellen. Ook even kijken hoe groot de luchtbedden zijn die hier nog liggen.

Gister bij de kampeermarkt in Eindhoven gekeken. Ze hebben redelijk veel spul, was wel leuk om rond te kijken. Een aantal bagagerollen bekeken, matjes, slaapzakken, tentjes en nog wat klein spul. Het aanbod van matjes vond ik erg tegenvallen, veel van Exped en dat ligt boven mijn budget.

Slaapzakken hadden ze wel veel! Ook mooie kleine pakketjes, alleen blijf het wel lastig vinden wat ik daar in nodig heb. Ze hadden kleine goedkopere slaapzakken van +3 tot +9. Dan neem ik aan dat dit de toegevoegde temperatuur is? Dan lijkt +9 me redelijk voldoende.

Wat tenten betreft hadden ze 5 modellen die mij geschikt lijken. Coleman Hayden 3, Coleman Cortes 3, Coleman Darwin 3 plus, Kampa Brighton 4, Highlander Hawktorn 2. Nu de komende dagen maar even goed verdiepen in de verschillen tussen deze tenten. Het voordeel van de Cortes is de grote overdekte ruimte voor het slaapgedeelte. de Highlander is de hoogste, hier kun je iets beter in staan. Iemand toevallig tips of ervaringen?

Bij de slaapzakken van de kampeermarkt loopt meestal iemand rond. Die weet er veel vanaf en heeft mij ook goed geholpen. Als je in de winter gaat is het daar rustig en nemen ze alle tijd voor je.
Idem met de tenten.

Als ik trouwens zie dat je een tunneltent van 1 meter 40 hoog er ook bij hebt staan. Ding weegt bijna 6 kg en is waarschijnlijk ook erg groot in verpakking. Bij de kampeermarkt kun je ook altijd even kijken hoe groot de zak is. Check dat ook even. Dat is voor mij uiteindelijk de doorslaggevende factor geweest om mijn huidige tent te kopen.
 
Mijn tent weegt ook 6,2kg is de easy camp corona 400 is een paleis van een tent maar die gebruik ik enkel bij meerdere dagen kamperen op 1 plek. Heb ook nog een mini tent voor 1 nacht kampeer tripjes.
 
Vorig jaar (2018 dus) waren er twee dingen die volgens mij beter konden.
1. Ik had om me stoel heen van alles op de grond staan en kon nergens goed bij.
2. Ik had goedkope oploskoffie mee en dat was niet te zuipen.

Allebei dus voor de volgende trip opgelost.
1. een oprolbaar tafeltje voor € 25 uit China. Je moet er geen krat bier op zetten maar verder lijkt hij prima.
2. Een 3 kops Bialetti van Lidl uit de aanbieding.

Laat nu het mooie weer maar komen.

20190105_125707.jpg
 
Vorig jaar (2018 dus) waren er twee dingen die volgens mij beter konden.
1. Ik had om me stoel heen van alles op de grond staan en kon nergens goed bij.
2. Ik had goedkope oploskoffie mee en dat was niet te zuipen.

Allebei dus voor de volgende trip opgelost.
1. een oprolbaar tafeltje voor € 25 uit China. Je moet er geen krat bier op zetten maar verder lijkt hij prima.
2. Een 3 kops Bialetti van Lidl uit de aanbieding.

Laat nu het mooie weer maar komen.

Bekijk bijlage 1346125
Vorig jaar (2018 dus) waren er twee dingen die volgens mij beter konden.
1. Ik had om me stoel heen van alles op de grond staan en kon nergens goed bij.
2. Ik had goedkope oploskoffie mee en dat was niet te zuipen.

Allebei dus voor de volgende trip opgelost.
1. een oprolbaar tafeltje voor € 25 uit China. Je moet er geen krat bier op zetten maar verder lijkt hij prima.
2. Een 3 kops Bialetti van Lidl uit de aanbieding.

Laat nu het mooie weer maar komen.

Bekijk bijlage 1346125
tafel probleem op deze manier opgelost
 

Bijlagen

  • IMG_20180325_114023.jpg
    IMG_20180325_114023.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 47
  • IMG_20180325_113840.jpg
    IMG_20180325_113840.jpg
    882,1 KB · Weergaven: 46
Een stoel heb ik van Helinox maar zo'n tafeltje bestel ik binnenkort ook eens bij Ali denk ik. Oplossing met de koffer is ook wel interessant maar die ga ik niet iedere keer van de motor halen. Heb zelf ook zo'n Bialetti bij de Lidl gehaald.
 
Een stoel heb ik van Helinox maar zo'n tafeltje bestel ik binnenkort ook eens bij Ali denk ik. Oplossing met de koffer is ook wel interessant maar die ga ik niet iedere keer van de motor halen. Heb zelf ook zo'n Bialetti bij de Lidl gehaald.
De Helinox stoel had ik al. Nu dus het setje compleet.
 
zijn er mensen die de ervaring hebben hoe je met zo'n bialetti (normale koffie ) (lees : geen straffe koffie)kan zetten ?
want zover ik weet is de koffie uiterst sterk als je het op de voorgeschreven manier doet
 
zijn er mensen die de ervaring hebben hoe je met zo'n bialetti (normale koffie ) (lees : geen straffe koffie)kan zetten ?
want zover ik weet is de koffie uiterst sterk als je het op de voorgeschreven manier doet
Dat kan met normale koffie. Natuurlijk niet zo lekker. De sterkte hangt vooral van de dosering af. Er zit wel een bepaald minimum aan. Met ècht te weinig gemalen koffie in het filter gaat de stoom er langs en dan is het ook niet te drinken.
 
Zo'n ding is van oorsprong natuurlijk Italiaans, en normale koffie in Italië is espresso (dus sterk). Dat hoort dus wel een beetje bij deze manier van koffiezetten. Je kan er wat minder koffie indoen, maar niet te weinig want dan werkt het niet, of anders achteraf aanlengen met heet water (Americano).
 
Zo'n ding is van oorsprong natuurlijk Italiaans, en normale koffie in Italië is espresso (dus sterk). Dat hoort dus wel een beetje bij deze manier van koffiezetten. Je kan er wat minder koffie indoen, maar niet te weinig want dan werkt het niet, of anders achteraf aanlengen met heet water (Americano).
Normaal gesproken doe je het filter half vol met koffie. Sterk bakkie blijft smaakvoller. Ik krijg na twee kopjes wel last van mijn maag. Dus een glas water er achteraan of idd verdunnen met heet water.
 
Terug
Bovenaan Onderaan