Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Klopt maar qua gereedschap wil ik wel een beetje zelf kunnen sleutelen onderweg wanneer nodig. Ligt waarschijnlijk ook aan mijn voertuigkeuze. Rateltjes, steeksleutels, schroevendraaiers, reserveboegie, stroomdraad en stekkertjes etc... van alles is nodig onderweg.
 
Wat nemen jullie eigenlijk mee aan gereedschap en reserveonderdelen voor een paar weken kamperen? Zit heel erg te twijfelen wat ik mee zal nemen. Heb momenteel het gereedschapssetje van de motor, een setje met een kleine ratel en wat bitjes en een multimeter.
Setje bandenlichters, glijmiddel en binnenband, paar zekeringen, klein pompje , ketspray en wat gevoelige onderdeeltjes die onderweg stuk kunnen gaan.
 
En voor de xrv: reserve brandstofpomp of stalen u beugel om een kapotte pomp te bypassen. Ook dop nr 14, die maat zit op de motor maar volgens mij niet in de gereedsschapset. Verder....
Ducktape, tyreraps, kroonsteentjes, zekeringen, binnenkabels met toebehoren.
 
Setje met kleine ratel, schroevendraaier en dopjes 6 t/m 14, verschillende inbus, kruis en platte schroefdoppen. Grote 1/2 ratel met dop 22 voor achteras en achterbrug, grote inbusdop voor de vooras. Leatherman, paar verschillende maten slangklemmen, wat ijzerdraad, klein rolletje ducktape, wat zekeringen, tie wraps, flesje reparatieblerf voor banden, co2 patronen om banden te pompen, 2 nieuwe binnenbanden. Koppelingsgreep en een universele kabel om koppeling of gaskabel te kunnen fixen. Daarnaast nog een reparatiesetje voor de tent met van die pijpjes om gebroken stokken te fixen en wat plakkers voor tentdoek.

Dat is het wel zo'n beetje. Ik kom graag in landen waar de anwb niet op elke straathoek staat te wachten, dus ik wil de eenvoudige reparaties graag wel zelf kunnen doen zodat ik hopelijk de bewoonde wereld kan bereiken. Klinkt misschien veel maar het neemt allemaal vrij weinig ruimte in.
 
In plaats van CO2 patronen hebben wij gekozen voor een fietspompje van de Decathlon. Zit een flexibel slangetje aan.

Een motorband op die manier oppompen is niet leuk, maar dat is een lekke band toch al niet. Mooie is dat dit niet op gaat!

Ook als er voor off-road wat lucht afgelaten wordt kun je m voor de straat weer oppompen. We waren alleen een klein drukmetertje vergeten dus t was ietswat op de gok...
 
Ik heb zo'n pompje voor de mtb maar daarmee duurt het al ongeveer een week voor een fietsband vol is. Met 3 patronen krijg ik een band redelijk goed vol, ik heb er 6 bij me dus kan het 2x doen. Daarna zien we wel weer verder :+

Voordeel is inderdaad wel dat een pompje nooit op gaat
 
We hebben gelukkig geen lekke banden gehad, maar wel na de woestijn opnieuw moeten oppompen. Je moet echt heel zacht voor je grip hebt.
Op druk brengen wil opzich prima.
 
Wat nemen jullie eigenlijk mee aan gereedschap en reserveonderdelen voor een paar weken kamperen? Zit heel erg te twijfelen wat ik mee zal nemen. Heb momenteel het gereedschapssetje van de motor, een setje met een kleine ratel en wat bitjes en een multimeter.

Zie mijn reistopic, staat het heel uitgebreid in.
Uiteindelijk een klein baco'tje en een dop 13 bij gekocht.
 
Lekke band.....? Hoe vaak heb je dat?

Sinds ik bijna 100.000km geleden een log bijhoud heb ik nog niet plat gestaan langs de weg. <afkloppen>
Er was 1x dat ik steeds een tik hoorde van mijn achterband. Bleek er een bout recht in het loopvlak te zitten.
De boutkop ketste iedere keer op de weg. Dat hoorde je dus. Uiteindelijk bleek de band ietsje zachter.
Helaas was het wel een vrijwel nieuwe band. Plu erin en daarna gewoon opgereden.

Een andere keer stak het metaal-stuk van een schroevendraaier (dus zonder heft) door de zijkant van mijn achterband.
Bij het loopvlak ging die erin en aan de zijkant kwam ie eruit. Nee, karkas was NIET geraakt. Nee, ook NIET lek!!
In dit geval was het een oude band. Dus gelijk maar vervangen.

Ik had al enkele vakanties onnodig een bandenreparatieset mee.
Laatste 2 vakanties set maar gewoon thuisgelaten!
 
Voor ons is/was de situatie iets anders. Als wij stil zouden komen te staan was het 90% zeker off-road. Dus dan moet je wat.
 
Lekke band.....? Hoe vaak heb je dat?

Niet vaak gelukkig, maar als het gebeurd komt het nooit uit en dan wil ik niet afhankelijk zijn. Als ik geen zin heb om te proppen of ik sta gevaarlijk kan ik altijd de ANWB nog bellen. En ik heb het zelf in de afgelopen paar jaar toch al 3x gehad. Ik rij ook veel onverhard, en de kans op een lekke band is dan een stuk groter, daarbij doe ik dat ook nog regelmatig in gebieden waar hulp echt niet altijd om de hoek is dus ik vind ik het zelf toch vrij belangrijk dat ik het kan fixen.

En zo spannend hoeft het allemaal niet eens te zijn, paar weken terug was ik met een groep collega's een weekendje in Noord-Frankrijk. Volgende ochtend stond er eentje met een lekke achterband, en niemand van de 15 man had een proppensetje bij zich. Ik wel reparatiespul, maar niet voor tubeless banden. Franse depannage erbij, maar die mogen blijkbaar geen motorbanden proppen en moeten de motor afslepen naar een dealer. Was inmiddels zaterdagmiddag, kans dat er in die regionen een motorzaak met de juiste band op voorraad open was, was nogal klein, zondag en maandag alles dicht, dinsdag ben je de eerste. Ben uiteindelijk maar op de motor gestapt, 25km naar de dichtstbijzijnde dealer in België gereden, proppenset gekocht. Bandje gepropt en we konden toch nog een paar uurtjes rijden en de volgende dag naar huis. Kostte uiteindelijk de halve zaterdag, wat nog geen uurtje oponthoud was geweest als we die set meteen hadden gehad.
 
Wat nemen jullie eigenlijk mee aan gereedschap en reserveonderdelen voor een paar weken kamperen? Zit heel erg te twijfelen wat ik mee zal nemen. Heb momenteel het gereedschapssetje van de motor, een setje met een kleine ratel en wat bitjes en een multimeter.
inbussetje is wel handig, en een setje reserve binnenkabels, en bandenreparatieset
 
Ook mee: zakje met verschillende bouten en moeren. Laatste 15 jaar alleen nog maar gebruikt om andere te helpen....
 
Dat zeker... maar ook vaak zat voor mijn eigen motoren nodig gehad.En kabelstellers en van die nippels voor aan de kabels... stroomstekkertjes en extra draad (ook al nodig gehad).
 
Slang met handpompje om benzine over te hevelen. Startkabel die bij mijn druppellader zat. DSC_0074.JPG
 
Ik heb niet lang geleden zo'n pompje gekocht bij Aliexpress.
Weet niet meer precies maar prijs was maar een paar euries. Verzendkosten ZERO.
Met een paar dagen in huis. Leverbaar in verschillende groottes. (ik heb de kleinste)

Voor mijn Coleman benzine-brander handig voor onderweg op de camping.
Met het pompje kan ik benzine uit mijn tank zuigen en daarmee het reservoir van het brandertje vullen.

Of kijk hier: Handpompje

Edit: Linkje aangepast.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet lang geleden zo'n pompje gekocht bij Aliexpress.
Weet niet meer precies maar prijs was maar een paar euries. Verzendkosten ZERO.
Met een paar dagen in huis. Leverbaar in verschillende groottes. (ik heb de kleinste)

Voor mijn Coleman benzine-brander handig voor onderweg op de camping.
Met het pompje kan ik benzine uit mijn tank zuigen en daarmee het reservoir van het brandertje vullen.

Of kijk hier: Handpompje
Ik gebruik het ook voor het bijvullen van mijn benzinebrander. Maar buiten dat kan het je 'redden' als je een keer zonder benzine ergens strandt. Makkelijk brandstof overhevelen van andere motor of een auto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan