Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Afgelopen trip heb ik voor het eerst mijn nieuwe Coleman Darwin 3 mee gehad.
Groot genoeg voor 1 persoon met flink veel zooi.
Of 2 met wat inschikken.
Kost ongeveer de helft van de monviso, zal ook wel iets zwaarder of mindere kwaliteit zijn. Maar als je niet super hoge eisen stelt lukt het dus ook makkelijk voor wat minder euro's.
 
Ik heb zelf de coleman monviso, voordeel is dat het soort van iglo tent is en dus op zichzelf staat en daardoor na het opzetten wat gemakkelijker te verplaatsen is :). Persoonlijk vind ik het nadeel van deze tent het gebrek een "voorluifel", deze is niet erg groot en loopt redelijk schuin weg. Links en rechts 1 koffer en de ruimte is redelijk op.

Als deze versleten is ga ik zelf weer voor een tunnelversie als deze Vango Omega 250 of deze Vango Scafell 300 plus

Ja dat leek mij ook al vrij weinig. Die vango scafell staat me erg aan, lekker ruim.
 
Hallo allemaal,

Ik ga dit jaar voor het eerst met de motor op vakantie, naar Noord-Italië wel te verstaan.
Nou ben ik een beetje aan het kijken voor een tent, ik zit te twijfelen tussen de Coleman Monviso 3 en de Quechua Ultralight 3.
Beiden zijn ongeveer gelijk in prijs: 162 en 169 respectievelijk. Wat me bij de Quechua wel aanspreekt is het tunnel model, en de vele ventilatie mogelijkheden. Maar de Coleman lijkt me kwalitatief iets beter, hebben jullie hier ervaring mee?
Hi, in mijn beleving zitten Coleman en Quechua in grofweg gelijk segment "degelijk en goed voor een redelijke prijs". Dus niet in de top maar ook geen basis tentjes. Wel is mijn beeld dat Coleman wat meer basic is in features en je betaald voor het merkje. Quechua heeft veel handige en mooie details, echt ontworpen door met ervaring. Op dat punt staan ze vaak boven de concurentie qua prijs kwaliteit.(net als de meeste Decathlon spullen).
Ik heb zelf ook een (grote) Quechua tent en ben elke keer weer verbaast hoe doordacht alles is voor zijn prijsklasse. Hij is redelijk vergelijkbaar daarin met mijn lichtgewicht trekkers tentje.
Voorbeeld van de doordachtheid van de ultralight zijn de stokken, deze kan je maar aan 1 kant inschuiven en dan aan jou kant in het gaatje steken en klaar. De coleman moet je eerst doorschuiven, aan de andere kant van de tent in gaatje prikken, terug en vanaf daar buigen en in een gaatje prikken. Met 2 mensen geen probleem, maar alleen best een gedoetje. En kijk ook eens naar de deur, die kan helemaal open versus een oprolsysteempje.

Plussen van de ultralight zijn opzet gemak, gewicht (2.75 vs 3.65 kg, scheelt flink voor op de motor)
Echte voordelen van de coleman zie ik zo snel niet.
 
Ook iets waar Decathlon mee gekomen is sinds vorig jaar zijn de fresh & black tenten die gewoon lekker pikdonker zijn van binnen. Zo wordt je niet om 5 uur al wakker van de eerste zonnestralen. Wel goed kijken dat je niet zo'n 2 seconds pop-up ding koopt want dat krijg je op de motor niet meegeleurd.
 
Die Coleman Monviso vind ik wel erg duur.
Zelfde maat tent is een stuk goedkoper te verkrijgen.

Gewichtsverschil van hierboven genoemd van 900 gram dat ga je echt niet merken op de motor.
Als je 3 flesjes bier drinkt dan is het gewicht er ook al bij.
Voor een tent kan je beter 1 of 2 kg meer meeslepen als het dan maar een tent naar wens is.
Voor een paar 100 gram moet je niet armoe gaan lijden...................

Fresh en Black is leuk als je last hebt van licht. Ik doe zelf gewoon mijn ogen dicht. Nergens last meer van!!
Trouwens: Ik zet meestal mijn tent zodanig op (als het enigszins kan) dat ik in de ochtend in de schaduw sta.
In Italië, Spanje meer last van de ochtendhitte dan van het licht!
 
Die Coleman Monviso vind ik wel erg duur.
Zelfde maat tent is een stuk goedkoper te verkrijgen.

Gewichtsverschil van hierboven genoemd van 900 gram dat ga je echt niet merken op de motor.
Als je 3 flesjes bier drinkt dan is het gewicht er ook al bij.
Voor een tent kan je beter 1 of 2 kg meer meeslepen als het dan maar een tent naar wens is.
Voor een paar 100 gram moet je niet armoe gaan lijden...................

Fresh en Black is leuk als je last hebt van licht. Ik doe zelf gewoon mijn ogen dicht. Nergens last meer van!!
Trouwens: Ik zet meestal mijn tent zodanig op (als het enigszins kan) dat ik in de ochtend in de schaduw sta.
In Italië, Spanje meer last van de ochtendhitte dan van het licht!
Die fresh&black helpt ook iets aan die opwarming. Gemiddeld kan je een half uur langer blijven liggen begreep ik (een vriendin bevestigde dat het langer uit te houden was).
Qua gewicht zal je het misschien niet merken, maar als je overal ff 500gram zwaarder van koopt tikt het natuurlijk wel aan. Maar ja, ik ben over het algemeen een grammenjager zo lang ik het kan betalen, iets met een rugzak en bergen. Net de Helinox Zero gekocht,500gram voor een stoeltje :}
 
Ha ha,

Ja, ik heb ook in de bergen gelopen.
Je moet 't dan zelf dragen en dan telt idd iedere gram.
Een stoeltje, hoe licht dan ook is NO-GO!!
Rotsblokken genoeg om op te zitten. Hooguit een zilveren onderlegger tegen kou en vocht, die je dan gaat gebruiken.

Als ik met de auto ben dan laad ik alles in wat ik kan vinden. Zelfs 50kg extra is dan geen issue.
Met de motor zit je er tussenin. Spullen meenemen is dan eerder een kwestie van beperken van volume dan van gewicht.
Op de motor een kg of 10 extra, dat zie ik niet als een probleem.
Daarom neem ik ook een regisseurstoel mee op de motor. Zwaarder maar dan zit je iig GOED!!
 
Je kunt niet in het algemeen stellen dat gewicht op een motor niet relevant is. Hangt veel af van het type motor en de rijstijl. Mijn motor weegt ongeveer 200 kg en ik hou van het gas erop. Dan maakt 10 kg meer of minder wel degelijk uit. Ik probeer zowel pakvolume als gewicht laag te houden zonder teveel aan comfort te willen inboeten. Dat betekent dat je materiaal soms in het duurdere segment valt.
 
Ook iets waar Decathlon mee gekomen is sinds vorig jaar zijn de fresh & black tenten die gewoon lekker pikdonker zijn van binnen. Zo wordt je niet om 5 uur al wakker van de eerste zonnestralen. Wel goed kijken dat je niet zo'n 2 seconds pop-up ding koopt want dat krijg je op de motor niet meegeleurd.

Ja dat leek mij ook wel ideaal. Wordt nu vaak rond een uur of 6 wakker en daar is m'n vriendin niet zo blij mee 😅. Zag ze echter alleen voorbij komen als pop-up model of als trekkerstent zonder voortentje.

Die Coleman Monviso vind ik wel erg duur.
Zelfde maat tent is een stuk goedkoper te verkrijgen.

Ja dat wel, maar dan heb je vaak geen aluminium stokken of sta je gelijk buiten als je de slaapcabine openmaakt.
Heb nu uiteindelijk de Vango Scafell 300+ besteld, voor een tientje meer heb ik dan gelijk een voortent.
Volgend weekend even uitproberen.
 
Zo laatste dag in Denemarken, morgen met de boot oversteek naar Noorwegen
Mijn plan is om binnenkort ook nog een korte vakantie in DK te gaan doen. (vrije dagen zijn bijna op)
Heb je nog speciale adviezen vwb bezoeken/ bekijken/ mooie routes in Denemarken?

Kan ik gelijk een beetje wennen aan Scandinavië, want vlgd jaar staat Noordkaap met rondje Oostzee op de rol.
 
Mijn plan is om binnenkort ook nog een korte vakantie in DK te gaan doen. (vrije dagen zijn bijna op)
Heb je nog speciale adviezen vwb bezoeken/ bekijken/ mooie routes in Denemarken?

Kan ik gelijk een beetje wennen aan Scandinavië, want vlgd jaar staat Noordkaap met rondje Oostzee op de rol.
Denemarken is heel anders dan de rest van Scandinavië. Dus een echt goede voorbereiding is het niet. Neemt niet weg dat Denemarken erg leuk kan zijn.

Voor het rondje oostzee heb ik nog een tip: Ten oosten van de noordkaap heb je Gamvik liggen. Daar ligt de meest noordelijke vuurtoren (slettnes fyr). Daar naartoe is een fantastische rit die je zeker gedaan moet hebben. Let wel op wanneer je tankstations tegenkomt. Ik heb er een keer een gat tussen gehad wat in principe niet had gekund met mijn motor als ik niet achterlijk zuinig had gereden.
 
Mijn plan is om binnenkort ook nog een korte vakantie in DK te gaan doen. (vrije dagen zijn bijna op)
Heb je nog speciale adviezen vwb bezoeken/ bekijken/ mooie routes in Denemarken?

Kan ik gelijk een beetje wennen aan Scandinavië, want vlgd jaar staat Noordkaap met rondje Oostzee op de rol.
Heb zelf de Westkant van Denemarken aangehouden om in hirtshals uit te komen was over het algemeen wel mooi
 
Nee, voor afvinken zuidkant heb ik al de hak van Italië gehad: Faro di Sta Maria di Leuca in Apulië. (motor)
Voor de meest westelijke Fisterra in Gallicië, of die van Engeland: Land's End. (beide motor)

Dan nog 3 die niet tellen. Die waren met de auto:
Bretagne met Phare St Mathieu en Portugal met Faro de Cabo de St Vicente.
Vorige maand was nog erger met vuurtoren via Fly+Drive: Gibraltar met Faro de Punta de Tarifa.

Je begrijpt dat nu onderhand het noorden met een bezoek vereerd mag worden.
Volgend jaar de Noordkaap op het programma.................
Denemarken met Skagen is in augustus aan de beurt!
 
Laatst bewerkt:
Ook iets waar Decathlon mee gekomen is sinds vorig jaar zijn de fresh & black tenten die gewoon lekker pikdonker zijn van binnen. Zo wordt je niet om 5 uur al wakker van de eerste zonnestralen. Wel goed kijken dat je niet zo'n 2 seconds pop-up ding koopt want dat krijg je op de motor niet meegeleurd.
Ik heb er zo'n 1, de 3 pers versie, bevalt erg goed!
Je wordt in de ochtend niet zo snel je tent uitgebrand.
 
Wat nemen jullie eigenlijk mee aan gereedschap en reserveonderdelen voor een paar weken kamperen? Zit heel erg te twijfelen wat ik mee zal nemen. Heb momenteel het gereedschapssetje van de motor, een setje met een kleine ratel en wat bitjes en een multimeter.
 
Wat nemen jullie eigenlijk mee aan gereedschap en reserveonderdelen voor een paar weken kamperen? Zit heel erg te twijfelen wat ik mee zal nemen. Heb momenteel het gereedschapssetje van de motor, een setje met een kleine ratel en wat bitjes en een multimeter.
Gereedschapssetje van de motor kom je echt een heel end mee. Bedenk wat je normaal in die tijd moet doen en zorg dat je dat bij hebt. Als je je ketting kan spannen kan je ook wielen wisselen. In je motor gereedschapssetje zitten vaak ook dingen om bougies te wisselen. En als het veel gekker wordt dan dat zou ik pechhulp inschakelen.
 
Gereedschapssetje van de motor kom je echt een heel end mee. Bedenk wat je normaal in die tijd moet doen en zorg dat je dat bij hebt. Als je je ketting kan spannen kan je ook wielen wisselen. In je motor gereedschapssetje zitten vaak ook dingen om bougies te wisselen. En als het veel gekker wordt dan dat zou ik pechhulp inschakelen.
Dat is ook een beetje mijn gedachte. Onderhoudsbeurtje voor vertrek, en dan weinig spul meenemen.
 
ik neem best een hoop mee, beter te veel dan te weinig, alles in een tool roll die ik apart aan de vespa bind.

2mtMEcc.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan