Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Ik heb de Synmat 7 LW, maar die is met de ingebouwde pomp zo vol. Minuutje maximaal. Ook geen last met afrollen door de lengtebanen. Kraken doen ze allemaal, maar ik vind het niet storend.
 
Hoe heb je die vacht bevestigd op je zadel? Het lijkt me bijzonder praktisch als zo'n vacht niet verschuift...

Aan de voorkant is mijn zadel wat smaller, daar heb ik hem er gewoon omheen geslagen. Het zadel klemt hem dan vast tegen de tank. Aan de achterkant heb ik er een elastiek omheen. Doordat de huid onder de vacht wat ruwer is gaat het niet schuiven.
 
Deze trekt mijn aandacht: Sea to Summit Comfort Plus XT Insulated Rectangular. Lees er goede dingen over. Met name isolatie en comfort.
 
Ik heb een thermarest en die heeft het niet. Ik vind het erg irritant zeker als je kort bij iemand hebt die veel woelt.
 
Ik heb de Synmat 7 LW, maar die is met de ingebouwde pomp zo vol. Minuutje maximaal. Ook geen last met afrollen door de lengtebanen. Kraken doen ze allemaal, maar ik vind het niet storend.
De 7 is kleiner dan de 9 en dus sneller vol. Als je een zijslaper bent en ook veel beweegt in je slaap dan lig je er zo naast.
 
De 7 is kleiner dan de 9 en dus sneller vol. Als je een zijslaper bent en ook veel beweegt in je slaap dan lig je er zo naast.

Op het opblazen zal ik dus beter voor de Exped SynMat XP 9 LW, die heeft de zo een opblaaszak er bij. Hmmm begin nu wel te twijfelen, €150,- voor een matje waar jij aangeeft dat je er relatief snel afrolt, lastig!
 
Ik overweeg om een Exped Synmat 9 LW aan te schaffen, heeft iemand hier ervaring mee? Op filmpjes vind ik het er uitzien of je er 'vrij lang' over doet om hem met de ingebouwde pomp op te blazen.
Ik heb volgens mij de 7ul lw. Ik slaap er altijd heel goed mee. Geluid heb ik zelf geen last van, alleen andere mensen hebben er ooit wat over gezegd. Ik heb alleen geen ingebouwde pomp maar een pillowpump. Heb ik meteen een kussentje. Zo'n stuff sack kan misschien een goed idee zijn. Daarmee heb je hem ook zo vol.
Eraf rollen heb ik nog nooit mee gemaakt. Ondanks dat ik thuis een 2 persoons bed heb voor mij alleen.

Grootste voordeel blijf ik de pakmaat vinden. Als al mijn tassen al vol zijn krijg ik hem vaak nog ergens langs geschoven. Isolatie is prima, maar als het echt gaat goed vriezen wordt het wel koud.
 
Ik overweeg om een Exped Synmat 9 LW aan te schaffen, heeft iemand hier ervaring mee? Op filmpjes vind ik het er uitzien of je er 'vrij lang' over doet om hem met de ingebouwde pomp op te blazen.

Het duurt inderdaad best lang om hem op te blazen. Je moet het vooral rustig doen, dus de pompzak zich helemaal laten vullen met lucht voordat je hem weer indrukt. Maar een kleine 100 slagen heb je er evengoed wel voor nodig.

Bij mij is vorig jaar de scheiding tussen twee banen losgelaten waardoor de 2 banen samen een soort gezwel werden en het ding meer op een skippybal ging lijken dan een slaapmat. Ik heb bij de lokale Intersport in een Frans dorpje een simpel slaapmatje gekocht en bij thuiskomst weer een Thermarest Trail Pro aangeschaft.
1393819
 
Ik laat mijn matje altijd eerst even liggen met het luchtventiel open. In het pomp gedeelte zit ook schuim, wat door het oprollen ook helemaal is ingedrukt. Als je dat eerst weer even laat uitzetten gaat het opblazen aanzienlijk sneller.
 
De 7 is kleiner dan de 9 en dus sneller vol. Als je een zijslaper bent en ook veel beweegt in je slaap dan lig je er zo naast.

Zijslaper ben ik, maar blijkbaar beweeg ik weinig. Ik heb ook een 7UL, dat is de medium dus niet de LW, en ook daar ben ik nog nooit afgerold. Zal per persoon verschillend zijn.
 
Ik laat mijn matje altijd eerst even liggen met het luchtventiel open. In het pomp gedeelte zit ook schuim, wat door het oprollen ook helemaal is ingedrukt. Als je dat eerst weer even laat uitzetten gaat het opblazen aanzienlijk sneller.
Ja klopt. Dit moet je wel even doen. Doe ik ook met dat kussentje. Als je dat niet doet dan duurt het inderdaad wel echt dagen
 
Ik overweeg om een Exped Synmat 9 LW aan te schaffen, heeft iemand hier ervaring mee?
Op filmpjes vind ik het er uitzien of je er 'vrij lang' over doet om hem met de ingebouwde pomp op te blazen.
Heb er een aantal jaren mee gekampeerd. Ik vind het een onding. Vanwege de ronde banen in lengteligging rol je er snel vanaf 's nachts. Ook de isolatie vond ik erg slecht. Het handpompje is alleen bruikbaar voor noodgevallen. Duurt een eeuwigheid voordat ie opgepompt is. Blij dat ik het heb kunnen doorverkopen.
heb een exped Synmat 9LW , pompje heeft echt geen meerwaarde
Dit is de informatie die ik zoek!
Ik heb al in de winkel gestaan voor aanschaf van een een Exped Synmat 9LW. Ik had toen al twijfels over het pompje, maar zoals hierboven aangegeven is die idd nauwelijks bruikbaar. Ook over afrollen en dikte was ik ook niet overtuigd. Maw de Synmat 9LW wordt het nu dus niet meer.

Ik twijfelde in de winkel tussen de Synmat 9LW en de Megamat lite 12 LXW. Deze laatste is breder, maar ook dikker en heeft niet van die cilindrische banen.
De Megamat heeft ook meer en matrasvorm waar je naar mijn mening minder snel afglijdt.
Wel is de Megamat 230gr zwaarder. (dat merk je toch niet op de motor)
De R-waarde is vrijwel gelijk. Inpakvolume is ca 25% groter. Ook dat moet ook wel gaan lukken.................

Het treft want ik dacht eerst dat het prijsverschil ca €70 was. (161=>233 euries)
Bax heeft nu een aanbieding voor deze Megamat 12 LXW voor €199
Het is net als met de Daytona-laarzen............. Het kost wat, maar dan krijg je ook wat!

Met hemelvaart naar de Ardennen, dan op heenweg maar even langs in Bergeyk..................... Gelijk testweekend!
 
Een mat is lastig.. Zelf begon ik ook met een decathlon zelf opblazend matje. Maar ben hem echt wel beu.
1 Hij is te groot (opgerold)
2 Hij is te zwaar
3 Hij ligt niet lekker
4 Hij isoleert niet

Dus ook in overweging voor een betere mat. En dan niet meer zo een zelfopblazend ding. Daar ik hem ook voor andere doeleinde wil gebruiken is het gewicht zeer van belang voor mij. Zelf staat op het lijstje de Therm-a-rest neoair xLite. Maar ben er nog niet helemaal uit.

Toch fijn om ook jullie input te lezen!


Mijn vader zit ook te kijken voor iets anders. Hij zag de Exped synmat UL, hier iemand ervaring mee toevallig?
 
Mijn vader zit ook te kijken voor iets anders. Hij zag de Exped synmat UL, hier iemand ervaring mee toevallig?

Je hebt meerdere versies van de UL (Ultra Light). Ik heb de 7-UL, je hebt ook de 9-UL. Het cijfer staat voor de dikte, 7 of 9 centimeter. Dan heb je ook nog de LW versie, is die extra lang en extra breed.

Ik heb de 7UL aangeschaft om mee te nemen in de rugzak, dan speelt gewicht een rol. Op de motor is dat minder belangrijk. Ik had toen al een gewone Synmat 7 LW (dus niet de UL versie) die ik gebruikte op de motor. Aangezien ik op beide versies eigenlijk even goed slaap neem ik tegenwoordig op de motor ook vaak de 7-UL mee, scheelt naast gewicht ook wat pakruimte. Ik vind het een fijne mat. De nieuwe versie heeft ook anti-slip, de oude had dat niet en die kraakte ook meer. Blaast makkelijk op met de bijgeleverde pompzak.

Het hangt er vanaf wat hij er precies mee gaat doen of hij ook echt de Ultra Light versie nodig heeft. Ga je er ook mee wandelen of fietsen dan is gewicht belangrijk, op de motor niet zo. De Ultra Light versie is iets duurder en isoleert minder goed, dus als het gewicht niet echt een rol speelt kan je niet zo goed de gewone versie nemen in plaats van de UL. Is goedkoper en isoleert beter.
 
Ben ik een dissident als ik gewoon een simpel zelf opblazend matje van de decathlon heb?
🤪😎
We hebben er zelfs 2, zijn met een rits aan elkaar te koppelen, wel zo fijn als je met je partner kampeert dat het bed een beetje 1 geheel blijft.

Uiteraard niet, zolang jij er goed op slaapt maakt het geen ruk uit wat voor mat je hebt toch. Ik heb jaren op selfinflatables geslapen.
 
Ik heb dit voorjaar de Exped 7LW gekocht en ik kan mij niet in de bevindingen van hierboven vinden. Het ding is in maximaal 1 minuut opgeblazen met de ingebouwde pomp, kraakt niet meer dan enig andere slaapmat of luchtbed en ik ben er nog niet afgerold. Met het MF-testweekend afgelopen weekend was het de laatste nacht onder het vriespunt, maar koud had ik het niet. Wat mij betreft een prima slaapmat.
 
Hier iemand met een Exped LXW 12. Wat moet ik er over melden ? Fantastische slaapmat, goed isolerend, lekker ruim (ook als je niet rustig slaapt). En de inpakmaat is ook niet heel groot (zeker in vergelijking met de zelfopblazende matten). De pompzak die erbij zit werkt goed en het kost dan ook weinig moeiten om de mat op te blazen. Het enige wat zwaar valt is een dergelijke mat aanschaffen, ze zijn namelijk gewoon duur (maar voor mij zeker de prijs waard).
 
Terug
Bovenaan Onderaan