Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Bedoel je nou dat zo'n Mutha Hubba tent van €500 of Elixer tent van €320 onder middenklasse prijs valt?


Dezelfde €500 tent (Hubba) heeft een waterkolom van 1200. Ik volg de logica niet helemaal...dat zou toch dan ook te weinig zijn?

Ik probeer een beetje te inventariseren of ik uit de voeten kan met een tent van €60 (Lidl, goedkopere van Decathlon) of beter richting de €100 (Coleman) kan gaan. Wil niet té zuinig doen, maar voor één proefles motorrijden koopt ook niet iedereen een Arai helm van €600. En heb al helemaal niet het doel iemand tegen de schenen te schoppen hier - ik ben een totale beginnen in dit gebied.

Je zult versteld staan wat het allemaal kan kosten, maar voor 200 euro moet je toch een heel erg goede tent hebben die lang meegaat.

Maar als je begint zou ik niet meer dan 100 euro uitgeven. Ik ben zelf begonnen met een simpel koepeltentje vergelijkbaar met dit: Coleman Darwin 2

Na een paar jaar begon de bodem door te lekken, en toen wist ik in elk geval dat ik veel kampeer. Toen heb ik wat beter spul gekocht: Jack Wolfskin Gossamer II

Het verschil merk je, maar om er achter te komen of kamperen wat is hoef je geen bakken geld uit te geven. Tenten zijn gemaakt om waterdicht te blijven. Je zult met een mindere waterkolom echt niet meteen in week 1 zeiknat uit je tent komen.
 
Dit jaar wil ik ook eens experimenteren met een motorkampeervakantie. Gisteren heb ik een leuk compact tentje gekocht. Voor festivals had ik nog een pop-up tent, maar dat is eigenlijk net niks. Nu wordt het de vraag hoe ik het spul allemaal mee kan nemen. Ik heb al een flinke topkoffer op m'n motor, en daar past bijvoorbeeld een slaapzak en kleding in. Dan wil ik er nog een roltas bijkopen voor de tent en een matje. Wat vinden jullie een goede keuze?

Deze van Louis (wel erg goedkoop):
Louis bagagerol zwart 50 liter inhoud kopen | Louis motor & vrije tijd

Of een iets duurdere van Oxford:
Oxford Drystash T45 Motorfiets Roll Bag - beste prijzen ▷ FC-Moto

Dan zit ik nog te denken over het matje. Momenteel gebruik ik een luchtbed met pomp. Werkt prima, maar het vreet ruimte. Wat zijn goede en betaalbare oplossingen die wel makkelijk mee te nemen zijn op de motor?
 
Ik ben nu al enkele keren op pad geweest met een "Qbag rollpack 50L".

Waanzinnig goedkoop, maar heeft alsnog meerdere plensbuien prima doorstaan. Hij is de lengte richting open te maken, dus je kunt makkelijk bij je spullen.

De bijgeleverde spanbandjes zijn helaas wel wat matig. Voor mij geen probleem. De spanbandjes waarmee ik mijn tassen aan de fiets bevestig pasten ook prima door de op de tas genaaide lussen.
 
Zou dan sws je dagelijkse en kleine spullen in de topkoffer doen. In de rol alleen grote dingen als je tent, slaapzak, mat enz.
 
Ik heb een rol van 30 en een rol van 60 liter. Tent en slaapspul altijd apart van elkaar in een andere rol. Daarbovenop een kleine rugzak voor grijpspul. Geen koffers en geen tanktas. (Ok, tis maar voor 1 week excl koken....).

Tent Coleman Darwin 3: prima tent!
Slaapzak: oude zooi, daar moet ik nog in investeren. Nu koude van boven.
Luchtbed: thermarest 7cm geloof ik. Licht, kleine pak maat, slaapt prima en goed isolerend. Alufolie eronder die je in de winter op de voorruit legt van de auto. Geen koude van onderen.

20180818_083253.jpg
 
Tent nooit in dezelfde tas/zak doen als je slaapzak. Dan heb je na de eerste tocht na een regenbui ook een natte slaapzak.

Daarom hebben wij backpackers ook altijd 2 tassen bij ons, o wacht dat doet niemand.

Als je tas al zoveel water doorlaat heb je een ander probleem. Als je bedoelt nat inpakken zijn daar andere high-tech oplossingen voor zoals een vuilniszak.
 
Daarom hebben wij backpackers ook altijd 2 tassen bij ons, o wacht dat doet niemand.

Als je tas al zoveel water doorlaat heb je een ander probleem. Als je bedoelt nat inpakken zijn daar andere high-tech oplossingen voor zoals een vuilniszak.
Leuk dat jij je basis kamperen van backpacken hebt. Ik heb het van fietsen.

Ik ga er niet vanuit dat je tas water doorlaat (ik heb voor de fiets Ortlieb tassen, lekt nooit).
Vuilniszakken heb ik ook wel eens geprobeerd, maar ik heb dan meestal dat er halverwege de eerste week toch een gaatje in komt waar je het niet ziet. Als je gaat backpacken is dat inderdaad jammer maar helaas. Op de motor kun je net zo makkelijk 2 kleine tassen op binden als 1 grote tas.
Op de fiets lag overigens mijn tent gewoon in de tentzak bovenop de bagagedrager. Binnentent in de buitentent rollen en dan maakt het helemaal niet uit als er wat water bij je tent komt.
 
Ookal zit er een klein gaatje in die vuilniszak gaat het nog heel lang goed. Het is niet alsof de tent zak gevuld staat met water op druk.
Als je om de slaapzak een tas hebt is deze doorgaans wel redelijk water afstotend en je slaapzak is niet direct doorweekt.
Wat opzich ook mooi werkt als je een beetje budget op reis bent is in de zakken van je tent/slaapzak je vuilniszak/plastic tas te doen ipv er buitenom. De kans op schade is dan nihil.

Juist in het backpacken/trekking is jammer maar helaas niet acceptabel. Op de motor kun je nog een keer naar een plan B rijden. Als ik met mijn rugzak op weg ben zit ik doorgaans rond het vriespunt op dagen van alles af dat overdekt of warm is.

Verder is het grote voordeel van al je kampeerspullen in 1 tas/koffer simpelweg dat je die alleen bij kamperen open of dicht doet. Dan hou je een andere tas voor kleren (mocht het weer veranderen gedurende de dag), dagelijkse dingetjes, eten en drinken.

Vanuit het fietsen snap ik de tent achterop wel, als het regent gaat hij toch wel nat worden en als het droog is droogt hij mooi. Bij het motorrijden wordt dit iets minder een succes denk ik.
 
Maar voor een slaapmat en tent maakt dat dan weer weinig uit, die ga je er toch niet onderweg uithalen, tenzij je aan een middagdutje doet...

Mijn koffers zijn bovenladers, de roltas ligt daar bovenop en de koffers kunnen dan dus niet open. Dan is het voor je kleine dingen die je onderweg gebruikt makkelijk als je de roltas aan de bovenkant kan openmaken.
 
Ookal zit er een klein gaatje in die vuilniszak gaat het nog heel lang goed. Het is niet alsof de tent zak gevuld staat met water op druk.
Als je om de slaapzak een tas hebt is deze doorgaans wel redelijk water afstotend en je slaapzak is niet direct doorweekt.
Wat opzich ook mooi werkt als je een beetje budget op reis bent is in de zakken van je tent/slaapzak je vuilniszak/plastic tas te doen ipv er buitenom. De kans op schade is dan nihil.

Juist in het backpacken/trekking is jammer maar helaas niet acceptabel. Op de motor kun je nog een keer naar een plan B rijden. Als ik met mijn rugzak op weg ben zit ik doorgaans rond het vriespunt op dagen van alles af dat overdekt of warm is.

Verder is het grote voordeel van al je kampeerspullen in 1 tas/koffer simpelweg dat je die alleen bij kamperen open of dicht doet. Dan hou je een andere tas voor kleren (mocht het weer veranderen gedurende de dag), dagelijkse dingetjes, eten en drinken.

Vanuit het fietsen snap ik de tent achterop wel, als het regent gaat hij toch wel nat worden en als het droog is droogt hij mooi. Bij het motorrijden wordt dit iets minder een succes denk ik.

Toevallig had ik deze week nog mijn tent achterop zonder waterdichte zak (wel iets van een zak natuurlijk).
1390031
 
Wel mooi licht bepakt voor een kampeertripje!

Je had t over los oprollen en achterop, leek me wind geflapper en scheuren op te leveren, in een tas kan het gewoon natuurlijk.
 
Zo net terug van het 3 daagse tesch treffen. Was een leuke kampeer plaats (private weide) omringd met bomen en een kleine rivier die we moesten doorwaden en dan een licht offroad paadje volgen was zeker een leuke toevoeging aan het treffen. En dan de reisverslagen horen en zien met foto's en filmpjes echt super. Er was ook een jong koppel uit polen die een wereldreis aant maken was. Die nu te gast waren en die na hun wereldreis hun ervaringen gaan komen delen op het tesch treffen. en ook een kleine revieuw van mijn nieuw kookstel de bivouac van campingaz: wat me eerst opviel was de stevigheid van het kookstel en de brede pansteunen voor de ook wat grotere en zwaardere pannen en potten. en ook de snelle kooktijd is wel goed. Ook de bijgeleverde opbergtas vond ik wel goed om alles in te steken. Maar er is dan wel een minpunt dat het erg veel plaats in neemt. Dus voor compactheid moet je dit niet aankopen en voor zijn lichtheid ook niet. Dacht het rond 1kg zit. De afneembare poten is ook wel goed en makkelijk afklikbaar. En met het piëzo-systeem is het een probleemloze ontsteking. Al bij al een zeer goed kookstel. En nog wat foto's.
 

Bijlagen

  • 20190427_100012.jpg
    20190427_100012.jpg
    169,2 KB · Weergaven: 18
  • 20190426_143548.jpg
    20190426_143548.jpg
    183 KB · Weergaven: 21
  • 20190427_202332.jpg
    20190427_202332.jpg
    159,5 KB · Weergaven: 20
  • 20190428_143949.jpg
    20190428_143949.jpg
    296,1 KB · Weergaven: 20
  • 20190428_144006.jpg
    20190428_144006.jpg
    207,9 KB · Weergaven: 19
  • 20190428_144056.jpg
    20190428_144056.jpg
    336,8 KB · Weergaven: 17
heb 3 ortlieb roltassen , twee voor op de bovenlader zijkoffers en een grote voor achter op het zadel
 

Bijlagen

  • IMG_20180708_124456_BURST001_COVER.jpg
    IMG_20180708_124456_BURST001_COVER.jpg
    227,7 KB · Weergaven: 20
Ik ben nu al enkele keren op pad geweest met een "Qbag rollpack 50L".

Waanzinnig goedkoop, maar heeft alsnog meerdere plensbuien prima doorstaan. Hij is de lengte richting open te maken, dus je kunt makkelijk bij je spullen.

De bijgeleverde spanbandjes zijn helaas wel wat matig. Voor mij geen probleem. De spanbandjes waarmee ik mijn tassen aan de fiets bevestig pasten ook prima door de op de tas genaaide lussen.

Oh, die is nog goedkoper inderdaad: Qbag Roll Waterproof 03 50L Black buy and offers on Motardinn

Hoe kunnen ze het maken voor zo weinig geld! Wel een setje Rokstraps erbij kopen denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan