Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Van de week bij xl moto 2 waterdichte zadeltassen besteld voor mijn v-strom, en ook te gebruiken op mijn Vespa.
Zadeltas XLMOTO H2O Waterproof 2-pack (Nu -44%) - XLmoto.nl
Ze zijn vandaag bezorgd, ziet er netjes uit, goede stevige kwaliteit, flink wat gespen en riemen er bij/aan.
Niet super groot maar voor kleding en zo perfect.
Even wat beter weer afwachten kan ik ze een keertje passen op de motor.
 
:^ Ik heb zo'n prikbus stelletje mee gehad op mijn trip naar Noorwegen, naast dat hij 1 keer gelekt had in mn 80 liter tas en dus alles naar gas meurde, is het ook enorm onhandig dat het best een 'groot' pakket blijft. Ik heb nu zo'n kleinere versie met schroef dop, nu kun je beide onderdelen los koppelen en soms nog ergens in wegstoppen, in je pannetje of schoen ofzo...
Dan denk ik dat je hiervoor toch een Camping Gaz setje moet hebben.
Ik heb zo'n prikbus al bijna 50 jaar. En (eigenlijk) nooit echt last gehad.
Toevallig vorig jaar meende (?) ik iets gas te ruiken........
De rubber afdichtring was ook hard. (mag 't na 50 jaar?) Die heb ik inmiddels vervangen.
Klaar voor de volgende 50 jaar.........? Zal wel niet, want dan slaap ik al lang achter de heg!

Vwb ruimte klap ik altijd de pootjes naar binnen en plaats dan mijn plastic koffiebeker er overheen. Blijven ook de pootjes nergens achter haken!
 
Laatst bewerkt:
:^ Ik heb zo'n prikbus stelletje mee gehad op mijn trip naar Noorwegen, naast dat hij 1 keer gelekt had in mn 80 liter tas en dus alles naar gas meurde, is het ook enorm onhandig dat het best een 'groot' pakket blijft. Ik heb nu zo'n kleinere versie met schroef dop, nu kun je beide onderdelen los koppelen en soms nog ergens in wegstoppen, in je pannetje of schoen ofzo...

Welke heb je nu dan precies?
En is het gas dan niet veel duurder?
 
Dan denk ik dat je hiervoor toch een Camping Gaz setje moet hebben.
Ik heb zo'n prikbus al bijna 50 jaar. En (eigenlijk) nooit echt last gehad.
Toevallig vorig jaar meende (?) ik iets gas te ruiken........
De rubber afdichtring was ook hard. (mag 't na 50 jaar?) Die heb ik inmiddels vervangen.
Klaar voor de volgende 50 jaar.........? Zal wel niet, want dan slaap ik al lang achter de heg!

Vwb ruimte klap ik altijd de pootjes naar binnen en plaats dan mijn plastic koffiebeker er overheen. Blijven ook de pootjes nergens achter haken!
Haha, ja was indd campingaz stelletje deze was ook al van mijn ouders geweest, minimaal 35 jaar oud ook... Maar die pootjes indd, heul irritant 🙈 ik deed ze ook naar binnenklappen met koffiebeker erover. Maar voor mn gevoel nam dat meer plek in dan die los te koppelen dingen...
 
Wat mij wel is opgevallen de laatste jaren dat Camping Gaz niet meer zo algemeen verkrijgbaar is als in het verleden.
Vroegâh struikelde je in vakantieplaatsen zowat over de verkooppunten van Gaz.
Iedere kampwinkel en iedere winkel met strand- en kampeerattributen had wel een aparte hoek waar Gaz stond uitgestald.
Er zijn in het verleden verschillende grote ongelukken gebeurd met propaan-/ butaangas in Italië en Spanje waardoor de eisen daar flink zijn aangescherpt.

Tegenwoordig zie je de verkoop van Gaz ook niet meer overal.
Je hoeft nog net niet echt te zoeken, maar Gaz wordt niet meer 'overal' verkocht.
In de buurt van Napels heb ik enkele winkels bezocht om nieuwe cartouches te kunnen kopen, omdat die van mij 'op' waren.

Na een keer kamperen bij lage temp. was ik minder tevreden over het gas-brandertje. Op plaats van expansie was brander helemaal bevroren.
Daarom heb ik nu een Coleman aangeschaft. Kan ook gewone benzine in die je uit je tank kan aftappen.
 
Wat mij wel is opgevallen de laatste jaren dat Camping Gaz niet meer zo algemeen verkrijgbaar is als in het verleden.
Vroegâh struikelde je in vakantieplaatsen zowat over de verkooppunten van Gaz.
Iedere kampwinkel en iedere winkel met strand- en kampeerattributen had wel een aparte hoek waar Gaz stond uitgestald.
Er zijn in het verleden verschillende grote ongelukken gebeurd met propaan-/ butaangas in Italië en Spanje waardoor de eisen daar flink zijn aangescherpt.

Tegenwoordig zie je de verkoop van Gaz ook niet meer overal.
Je hoeft nog net niet echt te zoeken, maar Gaz wordt niet meer 'overal' verkocht.
In de buurt van Napels heb ik enkele winkels bezocht om nieuwe cartouches te kunnen kopen, omdat die van mij 'op' waren.

Na een keer kamperen bij lage temp. was ik minder tevreden over het gas-brandertje. Op plaats van expansie was brander helemaal bevroren.m
Daarom heb ik een Coleman aangeschaft. Kan ook gewone benzine in die je uit je tank kan aftappen.
Ook ik heb een paar jaar geleden een Coleman aangeschaft toen ik me het leplazerus heb gezocht naar een nieuwe cartridge. Je ziet die dingen alleen als je ze niet nodig hebt.
 
Ik rij dit jaar mee met de €500 Challenge 2019: Alpenstrudel!. Ik heb redelijk wat kampeerervaring, maar veel in de zomer. Ik twijfel nu waar ik op ga slapen. Een lichtgewicht budget luchtbed met een kleine pakmaat of een wat grotere selfinflatable. Heb dat luchtbed in november gebruikt en dan is het dus veel te koud.Tijdens de meeste nachten zal het warm zijn, maar er kunnen ook wat koudere bergnachten bij zijn. Extra isolatiematje op het luchtbed zou ook een optie kunnen zijn, maar moet niet te veel ruimte innemen. Ik kan natuurlijk ook een mooie Thermarest of Exped kopen, maar wil het budget een beetje laag houden. Suggesties?
 
Coenox, volgens mij heb je de oplossing al gegeven. Luchtbed koelt snel af. Dus dan een extra laag isolatie toevoegen is een logische optie. En reflectie is dan effectief. Dus iets als zo'n dekje voor op een autoruit in de winter ? Zorg dat het iets wordt dat niet te hard kraakt ;)

4 jaar geleden gekozen voor de dure optie, een Exped mat (was duurder dan het brik qua aanschaf :X) geen spijt van gehad. Gaat dus weer mee :Y
 
Welke Exped heb je? <edit> Ik zie in het challenge draadje dat je er eentje van 12 cm hebt (de mat dan ...), is dat niet giga om mee te nemen? </edit>
 
Laatst bewerkt:
Een dikke :+

Via Google kwam ik uit op Megamat LW 12. Al weet ik niet of het type wat ik heb dezelfde naam heeft. Ding is 12 cm dik en de omvang een gewoon luchtbed. Als pomp zit er een soort zak bij waarmee je het ding vult met lucht. En de pakmaat is lekker klein :Y, dat hij iets meer dan 1 kg weegt is het meer dan waard !!
 
Een dikke :+

Via Google kwam ik uit op Megamat LW 12. Al weet ik niet of het type wat ik heb dezelfde naam heeft. Ding is 12 cm dik en de omvang een gewoon luchtbed. Als pomp zit er een soort zak bij waarmee je het ding vult met lucht. En de pakmaat is lekker klein :Y, dat hij iets meer dan 1 kg weegt is het meer dan waard !!
Ik denk dat je dan de megamat lite hebt. Die is de helft lichter dan de gewone, maar ook de isolatiewaarde is minder dan die van de gewone megamat. Ik heb zelf de gewone megamat 10. Groot comfort maar wel een flinke pakmaat. Is dit laatste doorslaggevend ga dan voor de lite of de serie met donsvulling. Voor mij was het comfort en de hoge isolatiewaarde.
 
Dan maar een beschrijving van de mat: opblaasbaar met kunststofisolatie binnenin, dikte 12 cm. Geleverd met z'n luchtzak om hem op te blazen.

En welk type het is kan ik wel bvertellen op de camping (want dan ligt hij opgeblazen in de tent).
 
Ik ken deze tent niet, maar persoonlijk zou ik altijd gaan voor minimaal een 2-persoons tent. Het aantal personen waarvoor ruimte is in een tent, is altijd gebaseerd op het aantal slaapplekken. Daarbij houden ze geen rekening met bagage die je ook nog ergens kwijt moet. Bij een 1-persoons tent kan je zelf dus wel liggen, maar je bagage kan je niet of nauwelijks kwijt. Bij slecht weer is het wel fijn als je toch minimaal je motorkleding droog in je binnentent kwijt kunt. Ook een klein voorportaal vind ik altijd wel fijn, zodat je bijvoorbeeld je laarzen of een tas droog binnen kunt stallen. Ook heeft deze tent een hoogte van maar 75 centimeter, voor de meeste mensen houdt dat in dat je dus niet eens rechtop kunt zitten. De pakmaat en gewicht is niet eens heel erg laag, daarvoor heb je ook 2 persoons alternatieven. Persoonlijk zou ik altijd kijken naar een tent die voor minimaal één persoon meer is geschikt dan met het aantal personen je hem wilt gebruiken. Op de motor speelt het gewicht sowieso in mindere mate een rol, want die halve kilo extra gewicht merk je toch niet.

Ik weet niet waar je woonachtig bent, maar loop een van de grote kampeerzaken in het land eens binnen en kijk eens hoe een tent er in het echt uit ziet. Ga er eens in liggen, trek een matje uit de slaapafdeling en leg die erin, en kijk eens hoeveel ruimte je hebt. Binnen die prijsklasse zijn er genoeg alternatieven.
 
Om te beginnen..........Een tent koop je niet bij de motorhandel. Je motor koop je ook niet bij een tentenwinkel.
Verder vind ik het een best duur tentje voor de opgegeven maten.

Maar effe praktisch.....................
De bouwmaat lijkt meer op een overdekte slaapzak, dan dat je het tent mag noemen.
Natuurlijk heeft dit tentje een minimale pakmaat en gewicht. Dat is dan wel weer heel fijn. Toch is iets groter op de motor meestal niet gelijk een probleem.
Iets zwaarder en iets groter, dan heb je gelijk al veel meer tent. Ik denk dat je met een iets grotere tent veel meer plezier gaat hebben.
Mijn ervaring tijdens motorreis is dat je vaak allerlei spullen toch wel IN je tent wil hebben. Vooral bij slecht weer is het fijn dat binnen alles gewoon droog blijft.
Een klein beetje extra ruimte in je tent/ in het voorportaal geeft mogelijkheid om je nog iets te bewegen. Bijv om effe koffie te kunnen zetten.

Jarenlang heb ik een koepeltentje deze gehad. Dat ging best, maar soms met slecht weer toch niet overbemeten. Dit tentje nu versleten.
Nu heb ik 2 tentjes. Vango Alpha 300 voor mooier weer. (Z Europa) en een Vango Omega 350 voor slechter weer. (N+W Europa)
De Alpha tent1 vooral voor trekken. Veel opbouwen/ afbreken. De Omega tent2 als tent voor meer dagen op 1 plaats. Lekker ruim voor 1 persoon.
Wat de Omega 350 ook fijn maakt, dat is dat er meer hoogte is zodat je ook gewoon binnen kan zitten.
Enne.................die 2-3 kg zwaarder dan jouw bedoeld tentje daar merk je echt niks van op de motor!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toevallig net een tentje gekocht om te gaan kamperen met de motor. Ik zou echt eens langs gaan bij een kampeerwinkel en daar kijken naar de maten. Als je alleen 30 graden hebt is deze nog wel te doen, maar meer dan slapen kun je hier zeker niet in.

Ik ben uiteindelijk voor de coleman darwin 3 plus gegaan, is nog wel een redelijk pakketje, maar hier heb je zeker ruimte genoeg in voor twee personen, ook met een dagje minder weer. Als je alleen gaat dan zou de darwin 3 plus een heerlijk tentje zijn denk ik.
 
Darwin 3+ is zeker ook niet verkeerd. Vergeet niet BERGHARINGEN bij te kopen!
Altijd iig 1 persoon meer dan aantal slapers. Maar een 3P-tent is voor alleen bij slecht weer echt niet verkeerd.

Ga een keer langs bij Obelink, de Wit, Vrijbuiter, Bax of Bever-de Witte/ Houten. Tentjes te over om te bekijken!!
 
Waar gebruik je de tent voor? Voor aankomen, tent bouwen, eten en slapen, wakker en weer op de motor is een slaapplek waarschijnlijk de beste keuze , Als je wilt wonen in een tent heb je meer tent nodig, kost ook wel wat meer werk in opbouwen en afbreken en je sjouwt meer tent mee natuurlijk.
Ik ga meer op motor vakantie veel en lang rijden snel opbouwen en afbreken staat bij mij voor groter wonen.
Helemaal eens met de opmerking, ga de tent van keuze "live" bekijken, gooi er een bedje in en ga liggen of je niet met "kop en poten" tegen het tentdoek ligt.😁
Keuzes keuzes 🤓
 
Terug
Bovenaan Onderaan