vliegende baksteen
MF veteraan
Nou ja, groot... In het topic van de K75 was de vraag of er een topic was gewijd aan de k100, nou staat er wel het één en ander, maar niet specifiek een topic voor de K100, bij deze dus..
De K100, in 1983 geïntroduceerd als poging om de motorafdeling van BMW te helpen aan een nieuw uiterlijk, de verkoop liep terug en men wilde graag iets anders kunnen aanbieden dan enkel de R serie.
De motor kenmerkt zich door een in lengterichting liggend geplaatste 4 cylindermotor met vloeistofkoeling, benzineinjectie en electronische ontsteking, voor die tijd een zeer vooruitstrevende techniek. Het uiterlijk van de motor lijkt op een baksteen, vandaar de bijnaam "vliegende baksteen"
De motor zit via een enkele drogeplaatkoppeling verbonden met een 5 bak met rechte tandwieloverbrengingen waardoor deze een beetje een gierend geluid maakt wat de motor de bijnaam "stofzuiger" oplevert.
De 1e versnelling is niet gesynchroniseerd, de 2e t/m de 5e wel. Deze 5 bak zit aan een cardanas die het achterwiel aandrijft.
De motor is opgebouwd rond dit motor/ versnellingsbak blok wat als dragend deel van het frame fungeert. De tellers zijn volledig elektronisch en er zit een digitaal display voor de gekozen versnelling en een digitaal klokje (extra) in het dashboard.
Onder het zadel is ruimte voor gereedschap, boekjes en je lunchtrommel.
Over het algemeen is de motor behoorlijk onverwoestbaar, maar er zijn een paar zwakke plekken. Tot 1986 is een tussenastandwiel met 6 klinknagels vastgezet, dit wil soms loslopen, maar maakt enkel (nog meer) lawaai.
Wat ook lawaai maakt is de koppeling van de dynamo als die versleten is. Verder zit er op de cardanas een spieverbinding die kan slijten en ook de gecombineerde olie / waterpomp wil wel eens lastig doen, maar dan heb je al een paar keer de wereld rondgereden.
Na de kale K100 basic, komt er een RT, een RS, en een LT, waarvan de RS uitgevoerd wordt met 4 kleppen per cylinder en de LT een tourzadel krijgt.
Tegenwoordig zijn de eerste versies van de K100 belastingvrij en doordat er heel veel verschillende K100's bij de verschillende overheden (politie, marechaussee, douane, etc)
in gebruik zijn geweest zijn de meeste onderdelen makkelijk en goedkoop te krijgen.
Uitzondering vormen de remschijven, daar moet je goed naar zoeken als je goede 2e hands exemplaren zoekt.
Mijn eigen K wordt volgend jaar belastingvrij en ligt op het moment in stukjes in de schuur voor onderhoud en een andere kleur; het rood was erg vervaagd en de motor was een keer omgevallen met de nodige lakschade.
De motor leent zich uitstekend voor lange afstanden, maar vergt door zijn gewicht en oudere rijwielgedeelte bij veel bochtenwerk wat extra spierkracht.
En na een dag sturen is het goed rusten..
Handige linkjes:
BMW K1 K75 K75C K75RT K75S K100 K100LT K100RS K100RT K1100 K1100LT K1100RS K1200 K1200GT K1200LT K1200R K1200RS K1200S K1300 K1300GT K1300R K1300S K1600 K1600GT K1600GTL Bert Meijerink
Flyingbrick Geschichte - Flyingbrick
http://www.motorrijden.nl/index.php?op=viewpage&page=20&mod_op=main&offset=5&content_id=35 (k100 specs)
De K100, in 1983 geïntroduceerd als poging om de motorafdeling van BMW te helpen aan een nieuw uiterlijk, de verkoop liep terug en men wilde graag iets anders kunnen aanbieden dan enkel de R serie.
De motor kenmerkt zich door een in lengterichting liggend geplaatste 4 cylindermotor met vloeistofkoeling, benzineinjectie en electronische ontsteking, voor die tijd een zeer vooruitstrevende techniek. Het uiterlijk van de motor lijkt op een baksteen, vandaar de bijnaam "vliegende baksteen"
De motor zit via een enkele drogeplaatkoppeling verbonden met een 5 bak met rechte tandwieloverbrengingen waardoor deze een beetje een gierend geluid maakt wat de motor de bijnaam "stofzuiger" oplevert.
De 1e versnelling is niet gesynchroniseerd, de 2e t/m de 5e wel. Deze 5 bak zit aan een cardanas die het achterwiel aandrijft.
De motor is opgebouwd rond dit motor/ versnellingsbak blok wat als dragend deel van het frame fungeert. De tellers zijn volledig elektronisch en er zit een digitaal display voor de gekozen versnelling en een digitaal klokje (extra) in het dashboard.
Onder het zadel is ruimte voor gereedschap, boekjes en je lunchtrommel.
Over het algemeen is de motor behoorlijk onverwoestbaar, maar er zijn een paar zwakke plekken. Tot 1986 is een tussenastandwiel met 6 klinknagels vastgezet, dit wil soms loslopen, maar maakt enkel (nog meer) lawaai.
Wat ook lawaai maakt is de koppeling van de dynamo als die versleten is. Verder zit er op de cardanas een spieverbinding die kan slijten en ook de gecombineerde olie / waterpomp wil wel eens lastig doen, maar dan heb je al een paar keer de wereld rondgereden.
Na de kale K100 basic, komt er een RT, een RS, en een LT, waarvan de RS uitgevoerd wordt met 4 kleppen per cylinder en de LT een tourzadel krijgt.
Tegenwoordig zijn de eerste versies van de K100 belastingvrij en doordat er heel veel verschillende K100's bij de verschillende overheden (politie, marechaussee, douane, etc)
in gebruik zijn geweest zijn de meeste onderdelen makkelijk en goedkoop te krijgen.
Uitzondering vormen de remschijven, daar moet je goed naar zoeken als je goede 2e hands exemplaren zoekt.
Mijn eigen K wordt volgend jaar belastingvrij en ligt op het moment in stukjes in de schuur voor onderhoud en een andere kleur; het rood was erg vervaagd en de motor was een keer omgevallen met de nodige lakschade.
De motor leent zich uitstekend voor lange afstanden, maar vergt door zijn gewicht en oudere rijwielgedeelte bij veel bochtenwerk wat extra spierkracht.
En na een dag sturen is het goed rusten..
Handige linkjes:
BMW K1 K75 K75C K75RT K75S K100 K100LT K100RS K100RT K1100 K1100LT K1100RS K1200 K1200GT K1200LT K1200R K1200RS K1200S K1300 K1300GT K1300R K1300S K1600 K1600GT K1600GTL Bert Meijerink
Flyingbrick Geschichte - Flyingbrick
http://www.motorrijden.nl/index.php?op=viewpage&page=20&mod_op=main&offset=5&content_id=35 (k100 specs)
Laatst bewerkt: