Het grote K100 topic

vliegende baksteen

MF veteraan
30 jan 2005
2.841
43
goes
Nou ja, groot... In het topic van de K75 was de vraag of er een topic was gewijd aan de k100, nou staat er wel het één en ander, maar niet specifiek een topic voor de K100, bij deze dus..

De K100, in 1983 geïntroduceerd als poging om de motorafdeling van BMW te helpen aan een nieuw uiterlijk, de verkoop liep terug en men wilde graag iets anders kunnen aanbieden dan enkel de R serie.

De motor kenmerkt zich door een in lengterichting liggend geplaatste 4 cylindermotor met vloeistofkoeling, benzineinjectie en electronische ontsteking, voor die tijd een zeer vooruitstrevende techniek. Het uiterlijk van de motor lijkt op een baksteen, vandaar de bijnaam "vliegende baksteen"
De motor zit via een enkele drogeplaatkoppeling verbonden met een 5 bak met rechte tandwieloverbrengingen waardoor deze een beetje een gierend geluid maakt wat de motor de bijnaam "stofzuiger" oplevert.
De 1e versnelling is niet gesynchroniseerd, de 2e t/m de 5e wel. Deze 5 bak zit aan een cardanas die het achterwiel aandrijft.

De motor is opgebouwd rond dit motor/ versnellingsbak blok wat als dragend deel van het frame fungeert. De tellers zijn volledig elektronisch en er zit een digitaal display voor de gekozen versnelling en een digitaal klokje (extra) in het dashboard.
Onder het zadel is ruimte voor gereedschap, boekjes en je lunchtrommel.

Over het algemeen is de motor behoorlijk onverwoestbaar, maar er zijn een paar zwakke plekken. Tot 1986 is een tussenastandwiel met 6 klinknagels vastgezet, dit wil soms loslopen, maar maakt enkel (nog meer) lawaai.
Wat ook lawaai maakt is de koppeling van de dynamo als die versleten is. Verder zit er op de cardanas een spieverbinding die kan slijten en ook de gecombineerde olie / waterpomp wil wel eens lastig doen, maar dan heb je al een paar keer de wereld rondgereden.

Na de kale K100 basic, komt er een RT, een RS, en een LT, waarvan de RS uitgevoerd wordt met 4 kleppen per cylinder en de LT een tourzadel krijgt.

Tegenwoordig zijn de eerste versies van de K100 belastingvrij en doordat er heel veel verschillende K100's bij de verschillende overheden (politie, marechaussee, douane, etc)
in gebruik zijn geweest zijn de meeste onderdelen makkelijk en goedkoop te krijgen.
Uitzondering vormen de remschijven, daar moet je goed naar zoeken als je goede 2e hands exemplaren zoekt.

Mijn eigen K wordt volgend jaar belastingvrij en ligt op het moment in stukjes in de schuur voor onderhoud en een andere kleur; het rood was erg vervaagd en de motor was een keer omgevallen met de nodige lakschade.

full


De motor leent zich uitstekend voor lange afstanden, maar vergt door zijn gewicht en oudere rijwielgedeelte bij veel bochtenwerk wat extra spierkracht. :]

full


En na een dag sturen is het goed rusten.. :P

Handige linkjes:
BMW K1 K75 K75C K75RT K75S K100 K100LT K100RS K100RT K1100 K1100LT K1100RS K1200 K1200GT K1200LT K1200R K1200RS K1200S K1300 K1300GT K1300R K1300S K1600 K1600GT K1600GTL Bert Meijerink
Flyingbrick Geschichte - Flyingbrick
http://www.motorrijden.nl/index.php?op=viewpage&page=20&mod_op=main&offset=5&content_id=35 (k100 specs)
 
Laatst bewerkt:
Top ook een topic over de K100 maar stop jij je lunchbox onder je zadel ?
Ben je op dieet dan , Want onder mijn zadel K75rt (volgens mij zelfde ruimte als de 100) past geen lunchbox.
Danny
 
Top ook een topic over de K100 maar stop jij je lunchbox onder je zadel ?
Ben je op dieet dan , Want onder mijn zadel K75rt (volgens mij zelfde ruimte als de 100) past geen lunchbox.
Danny

Dat vakje waar het gereedschap inzit waar je bij kan als je het zadel omhoog klapt. Een soort van achterbak.. :+ Het andere vakje liggen bij mij de boekjes en het laadsnoer, daar past bij mij ook geen brooddoos in..
In de achterbak liggen bij mij de gereedschapsset, bandenreparatieset, kettingslot en een normale brooddoos. Zou bij de k75 ook moeten zitten toch?
 
Klopt bij mij zitten daar gereedschapsetje / boekjes / lampensetje / bandenreparatiesetje / rol ducktape in.
Meer past niet omdat ook het kastje van de startonderbreker er is ingebouwd.
Danny
 
Jammer dat dit topic nog zo leeg is, daar moet snel wat aan gebeuren :)

Ik kan hopelijk woensdag m'n eerst motor ophalen, een K100RT uit '88.

xcx6LN6mwS9BscPigw==.jpg


Felgeel, dus makkelijk te herkennen :P

Twee vragen: In de topicstart staat dat de eerste versnelling niet gesynchroniseerd is, wat houdt dit in? En, wat voor achterbanden raden jullie aan?
 
Jammer dat dit topic nog zo leeg is, daar moet snel wat aan gebeuren :)

Ik kan hopelijk woensdag m'n eerst motor ophalen, een K100RT uit '88.

[afbeelding]

Felgeel, dus makkelijk te herkennen :P

Twee vragen: In de topicstart staat dat de eerste versnelling niet gesynchroniseerd is, wat houdt dit in? En, wat voor achterbanden raden jullie aan?

mooi geel is niet lelijk.. :P

full

die van mij is ook lekker fel inmiddels..

Synchroniseren betekend dat de tandwielen zo zijn gemaakt dat bij het schakelen de schakelmof soepel van het ene in het andere tandwiel glijdt. Bij auto's worden er vaak frictieschijven gebruikt die de tandwielen alvast "aanslingeren" voordat er ingehaakt wordt, bij een motor ligt bij het overschakelen altijd een uitsparing voor de schakelmof klaar op het volgende tandwiel.
De eerste versnelling echter zit voorbij de neutraalstand en dus heeft synchroniseren weinig zin. De eerste versnelling "pakt" daardoor wat lastiger.

ik rijd op michelin macadam 50 bandjes, maar heel veel mensen vinden dat geen fijne band. Ik zou er niet te zachte banden op zetten, want de bandjes zijn smal en de motor is zwaar. Je kan er best wat hardere banden onder leggen.
 
Nou hij is wel geel he.
Ondanks dat het geen originele kleur is vind ik het wel mooi contrasteren met de vele Zwarte delen en assesoires.
Als ik jou was ging ik ook nog op zoek naar voorvorkrubbers maakt het geheel qua kleurstelling nog mooier.
Veel mooie km toegewenst.
Danny :W :]
 
Vele km met de K100LT gereden, nog steeds spijt dat ik m verkopen moest. dit topic ga ik wel volgen

deze kleur had tie af fabriek
cba5d5e948be10dcd5e4ece18d0ff91f


en na stormschade maar eens mooi rood laten maken
53baaa6811a250258c0ab6fa8428dc97
 
Die van jou (baksteen)is trouwens ook mooi geworden van Rood naar Citroen geel ? en met dat Corbin zadel.
Danny :W :]
 
Die van jou (baksteen)is trouwens ook mooi geworden van Rood naar Citroen geel ? en met dat Corbin zadel.
Danny :W :]

officieel "Limegreen".. :+ is een beetje een vreemde kleur. Bij bewolkt weer is het echt lichtgroen, als de zon schijnt citroengeel en als hij in het donker onder een lantaarnpaal staat lijkt hij wit.. :P
Het "rood" (kleur 575, rot metallic) was door de zon verandert in een oranjeachtige kleur die bovenop steeds valer werd. Als je het zadel omhoog deed zag je de kleur zoals het geweest moest zijn en dat was echt vele tinten donkerder..

Voorvorkrubbers zijn ideaal; geen steenslag, geen roest, geen kapotte seals en het ziet er netjes uit! Aanrader.
 
Thanks voor het advies. Inmiddels zo'n 600km op gereden sinds woensdag. Jammer dat het nu niet iets lekkerder weer is :)

Nog een vraag over de jiffy, klopt het dat hier een heel klein bochtje/buiging inzit? Mijn K100RT staat behoorlijk schuin op de jiffy, wat ook nog zou kunnen komen doordat er WP vering voor en achter op zit en misschien wat hoger staat. Overigens rade een monteur mij aan om de motor zoveel mogelijk op de bok te zetten omdat de olie anders uit een cilinder lekt tijdens langdurig stilstaan.
 
Ik zet de mijne nooit lang op de jiffy omdat hij steviger staat op de bok en idd als je hem met warme motor op de jiffy zet voor een tijdje hij verschrikkelijk gaat roken als je hem daarna start hij kan het wel hebben hoor maar bv onderdeks op een veerboot wil je het niet meemaken.
Danny
 
Bij mij staat-ie ook erg schuin op de jiffy, maar die gebruik ik niet vaak want ook die van mij legt een rookgordijn.. Anno 2010 met alle milieu poespas moet je natuurlijk geen mobiele palingrokerij meenemen. :+
 
Nu er toch een topic over de K100 is moet ik toch eens wat vragen dat me al een tijdje onduidelijk is.

Ik rij sinds 31 december 2008 een K100LT uit 1990. 140.000 op de teller en voor mij ideaal voor de wintermaanden (als de pekel is verdwenen en in de zomer rij ik meestal op een VTR1000F of een GTS1000) door de grote kuip, de verwarmde handvaten en verstelbare ruit (hoewel het deze winter niet bepaald het meest geschikte weer was om te rijden, ik heb zegge en schrijve 3 dagen op mijn fiets gezeten '( ).

En die elektrisch verstelbare ruit, daar gaat het nou om: Volgens mij was een elektrisch bedienbare ruit geen standaard (ik zie hem op de foto's in dit topic ook nergens), maar volgens mij toch wel regelmatig voorkomend op de K100LT.

Op [w].bmwk.nl lees ik wel dat de K1100LT in 1991 wordt geleverd met een elektrisch verstelbare ruit (en dat de K100LT in dat jaar uit productie gaat). Over de K100LT kan ik niks vinden.

Weet iemand of die verstelbare ruit een optie was die af fabriek te bestellen was of dat die er wellicht later opgezet werd?
De RT is er volgens mij mooit mee uitgerust, of toch? En hoe zit dat met de K75 (of ga ik nu off topic? :$ ).

Overigens is die fiets van mij qua kleur zoals de eerste foto van ikkie01 (zie foto)

Patrick
full
 
Volgens mij past de K1100 ruit gewoon op een k100 en is dat mechanisme naderhand ook op de verschillende K100's gebouwd. Ik heb in mijn Haynes handboek voor de K100 nog niks over verstelbare ruiten gezien.. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
 
Toen ik de K100LT kocht was de ruit zeker nog geen optie. op latere modellen wel. misschien is de ruit overgezet. Kuip en koffers lijken mij wel zoals ik die had. Je hebt ook radio inbouw als ik het goed zie.
 
Dus volgens jullie is het een optie van na de oplevering? Zou wel verklaren waarom je het zo weing ziet bij de K100.

Mijn fiets is van 1990 en in 1991 ging hij al eruit ten faveure van de K1100. Wellicht was het toen al wel een optie.

Ik heb idd ook een radio in de kuip, maar ik gebruik die eigenlijk nooit. Moderne media bieden toch meer mogelijkheden.

Verder natuurlijke een hele goeie fiets (en niet alleen in de wintermaanden).
 
Om het topic een beetje in leven te houden..
Ik kan dus weer een aardig deel opnieuw gaan spuiten. Eergisteren geef ik de motor een sopje en kijk naar mijn voorspatbord.
"Tjemig, wat een slechte verf, er zitten sporen in van het regenwater".. :P
Stukje rijden.. "K*t! ook de lak van m'n tank heeft spikkels.."

Kijk naar m'n pak, allemaal spikkels vocht.. Ik voel eraan met mijn vingers en ja hoor, remvloeistof... :(
Voorrem had ik losgehad om een afgeknapte bout uit het reservoir te krijgen, maar daardoor komt de remzuiger op een andere plaats dan waar hij normaal komt. Op die plaats zat 25 jaar zand opgespaard en die heb ik bij het in elkaar zetten mooi mee naar binnen gedrukt.
Hoofdremcylinder vol krassen van binnen en de afdichting van de zuiger aan gort.

Gouden tip: Als je je gas/remhendel demonteren moet, demonteer hem dan in één geheel en splits de remcylinder niet van de bedieningsunit. Daar gaat je zuiger van stuk.

Nog een poging gewaagd om de groeven weg te polijsten, maar mocht niet baten. Morgen dus een nieuwe rempomp halen en de schade herstellen aan het lakwerk..
(als je cylinder nog goed is, kun je ook een losse zuiger kopen, zo'n revisiesetje is een stuk goedkoper dan een nieuwe pomp)

Eén voordeeltje: liever tijdens de 15km woonwerk dan boven op de grimsel of stelvio van de zomer... ;)
 
Das flink balen man , En inderdaad beter nu dan tijdens je vakantie.
Danny
 
Het bleek mee te vallen gelukkig. Even een waterproof schuurpapiertje eroverheen en één laagje lak en de schade is weer netjes. Pomp had de knalpot nog nieuw liggen, dus was ook vrij snel weer in orde.. Leek erger dan het was *O*
 
Blij dat het relatief makkelijk te repareren viel.

Had vandaag ook lekker willen rijden naar werk, maar kwam er gisterenavond achter dat een schroef zich in mijn achterwiel had geboord :(
Morgen aan het einde van de dag maar even langs een motorzaak om het te laten repareren.

Nog wel gisteravond een originele BMW tanktas op de kop kunnen tikken, kunnen er weer wat extra spulletjes mee.

Trouwens, bij het opkomen van de versnelling tijdens het wegrijden hoor ik een soort geratel die sneller gaat naarmate ik meer toeren maak. Zodra ik echt rij is deze weg of niet meer te horen. Wat kan dit zijn? Klinkt een beetje als een ketting die wat rammelt tegen het frame zegmaar.
 
Blij dat het relatief makkelijk te repareren viel.

Had vandaag ook lekker willen rijden naar werk, maar kwam er gisterenavond achter dat een schroef zich in mijn achterwiel had geboord :(
Morgen aan het einde van de dag maar even langs een motorzaak om het te laten repareren.

Nog wel gisteravond een originele BMW tanktas op de kop kunnen tikken, kunnen er weer wat extra spulletjes mee.

Trouwens, bij het opkomen van de versnelling tijdens het wegrijden hoor ik een soort geratel die sneller gaat naarmate ik meer toeren maak. Zodra ik echt rij is deze weg of niet meer te horen. Wat kan dit zijn? Klinkt een beetje als een ketting die wat rammelt tegen het frame zegmaar.

Dat kan de nokkenasketting zijn. Dat hoort niet, maar kan voor even geen kwaad. Er zitten spanbladen op de spanners en die kunnen doorslijten, ook de hydrailische spanner kan door dikke of vieze olie vervuilen en minder goed werken.
Hier kun je op "sleutelen" klikken en dan bij het gedeelte "motor" op nummertje 13 "reparatie kettingspanner K100"..
Bij lage toeren is er minder druk en wordt je spanner minder strak aangedrukt. Is de geleiding dan doorgesleten, maakt dat een metalig geluid.

Als je alleen bij het opkomen van de koppeling is, zou ook de tussenas het probleem kunnen zijn. De versie voor zomer 1986 zijn voorzien van 6 i.p.v. 12 klinknagels in de tussenas en deze kunnen los gaan zitten. Kunnen ze oud mee worden, er zijn er heel veel die daar last van hebben, maar weinig die er echt door stuk gaan. Om dat op te lossen is een grotere klus, want dan moet de tussenas eruit. Op bovengenoemde site zie je ook wat daarmee bedoeld wordt. Nummertje 8, vervangen uitgaande as K100.

De diverse pagina's op de site hebben dezelfde URL, dus snelkoppelingen kan ik niet voor je maken. Verder kun je daar op het forum ook het probleem wat jij beschrijft terugvinden.
Ik weet niet of je al olie hebt gewisseld, mocht dat nog niet het geval zijn, zou ik dat eerst even doen. De hydraulische spanner reageert een heel stuk beter met schone olie namelijk..
 
Het klinkt inderdaad als de nokkenasketting wanneer ik je beschrijving zo lees. Heb het ook al de koppeling als helemaal is opgekomen.
Ga vanmiddag toch naar de motorzaak om een schroef uit het achterwiel te laten halen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren voor het eerst sinds lang weer een eigen motor gekocht, een k100lt uit 1990. Het was de motor die ik wilde en ook nog voor de prijs die ik wilde. Heb meteen de hele dag rondgereden, rijd precies hoe ik het wil, heerlijk!
Eén ding viel me iets tegen, de ruit. Ik zit net met mijn hoofd in de wind. Voorheen heb ik met eern RT gereden en ging er eigenlijk van uit dat de LT ruit eerder beter dan slechter was.
Nu mij vraag, als ik een RT ruit op de kop tik, kan ik die dan zomaar op de LT monteren?
Heeft iemand nog andere tips?
BVD
 
Terug
Bovenaan Onderaan