Het grote K100 topic

Het zadel wat ik hier heb is voor een K1100LT. Het is een pracht van een zadel, maar het past niet op mijn K100LT.

Bij het zadel zit er een uitstulping onder het zadel die tussen de framebuizen valt. Helaas zit er bij mij tussen de framebuizen een vakje voor gereedschap/documenten waardoor het zadel niet diep genoeg kan steken. Dit schijnt niet bij alle K100's zo te zijn, maar bij de mijne wel. Dit is wel op te lossen door het vakje te verwijderen. Aan het vakje zit aan de onderkant de ontstekingscomputer. Ik zou dan dus de bevestiging van de computer nog moeten vervangen door de computerbevestigingsbeugel van een K1100. Dan zou het moeten passen. Misschien weten de K-rijders hier nog een oplossing

Ik zou zeggen, check eerst maar eens even of je dat vakje wel of niet hebt. Ow ja, de prijs voor het zadel is €100,-


Trouwens, je hebt je PB functie niet aanstaan.

Ik heb ook zo'n vakje, dus dat zal wel hetzelfde euvel geven.

Van dat PB wist ik niet. Heb zitten zoeken hoe dit aan te zetten, maar kom daar niet uit. Tips?
 
Ik heb ook zo'n vakje, dus dat zal wel hetzelfde euvel geven.

Van dat PB wist ik niet. Heb zitten zoeken hoe dit aan te zetten, maar kom daar niet uit. Tips?

Jazekers. Bovenaan "voorkeuren" aanklikken, en aanvinken c.q. uitzetten wat jij wil. Als dit gedaan is, helemaal naar beneden scrollen en bevestigen aanklikken.
 
Laatst bewerkt:
Voor het doortrekken gaf Hellracer al een goede voorzet. Voor het starten heb ik de volgende tip:

Als je de brommer een paar weken niet gebruikt hebt, dan heb je minder druk in je brandstofrail. Dit moet eerst opgebouwd worden. Als je meteen gaat starten dan duurt het inderdaad een seconde of 20 voordat er voldoende druk opgebouwd is.
Ik start altijd als het volgt na een paar weken stilstand: de startknop een fractie van een seconde indrukken. Dit herhaal je een keer of 4. Je hoort dan de benzinepomp druk opbouwen en naarmate er druk opgebouwd wordt hoor je het geluid van de pomp lager worden. De rail is nu op druk en je kunt gewoon starten.

OW ja, vervang regelmatig je benzinefilter. Benzinefilters hebben een zwaar leven met de benzine van tegenwoordig. Als het filter verstopt zit loopt je brommer ook niet goed. Anders dan bij andere motoren zit het filter tussen de pomp en de rail, wat dus betekent dat een onfris filter direct resultaat heeft op de prestaties van je motor.

ik ben er nog niet aan toegekomen om e.e.a. te controleren.
Maar bij mij loopt inderdaad de pomp meteen bij het op contact zetten. Als ik hem 10x op contact zet voor het starten dan start hij helemaal niks sneller. Dat heb ik al eens geprobeerd.
Benzinefilter kan niet het probleem zijn lijkt me, dan zou hij niet goed in hoge toeren moeten lopen.

Gevoelsmatig moet ik zeggen dat het me sterk lijkt dat carterventilatie invloed heeft op het starten, en ook dat er dan een verschil moet zijn tussen warm en koud lopen. Maar moet evengoed wel in orde zijn natuurlijk.
Voor de duidelijkheid: als ik elke dag rijd of om de paar dagen dan start hij altijd direct. En het inhouden is ook niet altijd hetzelfde. Vanmorgen helemaal niet zelfs.
Ik probeer deze week de slangen te controleren.
 
Zo, de K100RS 4v is weer gerepareerd. Klepveer vervangen is gelukt zonder de kop te lichten!

KlepVeerTool.jpeg


En ik ben alweer 1500km verder.

De wegligging blijft een probleem, over de middenstreep en in spoorvorming is het zwabberen geblazen. Dus oneffenheden in de lengterichting.

Om te proberen ben ik eens over de zijkant van zo'n "busvriendelijke verkeersdrempel" gereden en de motor wordt zowat onder me vandaan getrokken de heuvel op, zonder dat-ie aan het stuur trekt. Geen wonder dat het zwabberen is, in sporen en op de middenstreep.

Paralever lagers? (Het is immers een 4v)
Swingarm lagers?

Ik voelde geen speling met de motor op de middenbok, maar misschien moet ik de schokdemper eens afkoppelen en dan nog eens proberen op rijhoogte...
 
Da's een mooie oplossing voor die klepveer! :Y V.w.b. de wegligging: Veel K-piloten rijden met de max spanning in de banden, dus met passagier en bagage. Wellicht scheelt dat. Schokdemper even los halen lijkt me een goed idee.
 
Ik heb gisteren met de veerpoot eraf (onbelast) m'n uiterste best gedaan om speling te vinden. Wiel erop, wiel eraf, stuk pijp onder de band zodat-ie vrij heen en weer kon bewegen, opkrikken, laten zakken, en... niets. Nergens speling te ontdekken. Nuja, een fractie op het wiellager, maar dat is ECHT een fractie. Maar de paralever en draagarm lagers lijken prima.

Waar ik wel achterkwam is dat je de veer in hoogte kan stellen. Stond op de hoogste stand, ik heb 'm nu in het midden gezet omdat ik er meestal alleen op zit zonder bagage. Dat lijkt iets te helpen, maar niet veel. Het maakt achteruit 'peddelen' wel iets makkelijker trouwens.

Banden harder oppompen is een goeie tip, zal het eens proberen. Sowieso zit er een rare combinatie op: een ContiRaceAttack voorop en een BT021 achter. Maar dan nog hoort-ie niet zo te slingeren op spoorvorming enzo. Dingen die m'n Honda totaal niet deren: die ligt WEL als de spreekwoordelijke baksteen op de weg.
 
Zo, de K100RS 4v is weer gerepareerd. Klepveer vervangen is gelukt zonder de kop te lichten!

[afbeelding]

En ik ben alweer 1500km verder.

De wegligging blijft een probleem, over de middenstreep en in spoorvorming is het zwabberen geblazen. Dus oneffenheden in de lengterichting.

Om te proberen ben ik eens over de zijkant van zo'n "busvriendelijke verkeersdrempel" gereden en de motor wordt zowat onder me vandaan getrokken de heuvel op, zonder dat-ie aan het stuur trekt. Geen wonder dat het zwabberen is, in sporen en op de middenstreep.

Paralever lagers? (Het is immers een 4v)
Swingarm lagers?

Ik voelde geen speling met de motor op de middenbok, maar misschien moet ik de schokdemper eens afkoppelen en dan nog eens proberen op rijhoogte...
Mooie oplossing voor die klepveer, ik heb alleen de post gemist hoe je ontdekt hebt dat hij iets mankeerde :? Hoe heb je nu de klep geblokkeerd? Gewoon op de zuiger gedrukt?
Dat zwabberen ken ik wel van zachte of vierkante achterbanden. En dan heb ik er bij Bridgestone meer last van als met Michelin.
Je kunt op drie plaatsen speling hebben aan de achterkant. De brug, maar dat komt bijna nooit voor. De paralever lagertjes. Of het grote kardanklok lager.
Je kunt het best je achterwiel op 9 en 3 uur vastpakken en dan kijken of je het kunt kantelen. Voel je speling, dan laat je iemand de achterrem indrukken. Voel je dan nog speling zijn het je paralever lagertjes. Anders het kardanlager.
Voel je niets geks zal je toch in de vering, of in de voorvork moeten zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Vuistregel voor de veerhoogte: Belast moet hij ongeveer 1/3 van de veerweg inzakken. Ik heb de mijne ook vrij hoog staan, daar wordt hij wat wiebelig van. Ik vind het prettig dat hij zo makkelijk stuurt dan, vanwege het vele filerijden. Het beetje gewiebel in lange bochten neem ik voor lief. Als ik het zo lees, vermoed ik een combinatie van banden, spanning en een beetje hoog afgesteld wellicht.
 
Hij stond, voordat ik 'm repareerde, al wel wat maanden defect stil, dus die post is al oud, maar wel hier gedaan. Pagina 34, zie ik nu.

In het kort: hij liep op drie cylinders, had geen compressie op nummer vier, en uiteindelijk kwam ik erachter, door het klepdeksel te lichten en op de stoters te duwen, dat er eentje wel heel makkelijk met de hand in te drukken was -> gebroken klepveer! Een forummer van hier heeft me aan een andere klepveer geholpen, en daarmee rijd ik dus nu weer rond :]
 
Laatst bewerkt:
Hij is inderdaad lekker wendbaar voor zo'n zware motor. Dat schreef ik altijd toe aan het lage zwaartepunt, maar misschien kwam het wel omdat-ie van achteren zo hoog stond, ja.
Je vuistregel is handig - ALS je weet hoe lang de veerweg is en dat weet ik niet :) Jij wel?
Een andere keerzijde van de hoogte is windgevoeligheid...
 
Ik rij met 2,5bar voor en 2,9bar achter. En ook mijn K (1986) is nerveuzer als mijn DD. Wel zijn de banden van een K een heel stuk smaller als van de DD en zijn de zijwangen van de banden ook een stuk stugger. Hierdoor reageert het denkelijk allemaal wat nerveuzer. Ik heb alleen echt last van zwabberig weggedrag als ik voluit accelererend door een lange doordraaier ga maar dan pas vanaf een 140km/u of zoiets.

Op teerstrepen en richels laat ik hem gewoon wat bewegen zonder gelijk helemaal verkrampt er op te gaan zitten en dan gaat het eigenlijk altijd goed. Niet corrigeren want dan maak je het alleen maar erger.
 
Dat verschil is heel erg groot. Van een bokkende, rommelig lopende motor die af wil slaan naar een perfect draaiend, zoemend en soepel blok voor een paar euro.

Mooi dat je het gevonden hebt!

Over banden op de K:
Ik rij met mijn K1100rs met Conti SportAttacks.
Voorband op 2.8 en achter op 3.2.
Snaarstrak, ook boven de 200 geen zwabber te bekennen. Lomp gas geven in lange snelweg bochten geeft geen enkele verandering in bochtenlijn. Knie aan de grond kan zonder problemen.
Daar zitten wel Wilbers veren in de voorkant maar de Bilstein aan de achterkant is origineel.

Op de K100rs rij ik met allerlei soorten banden, net wat ik tegenkom voor weinig.
Een BT 45 aan de voorkant heb ik altijd een hekel aan gehad, net als aan een Metzeler ME33 aan de achterkant, die vermijdt ik liever, verder maakt het me niet veel uit.
Ook hier is hoge banden spanning de grote truuk. Hoge spanning resulteert in strak sturen, mits je vering op orde is.
Een pendelende achterkant komt uit te slappe vering aan de achterkant.
Een andere schokbreker doet wonderen. Echt waar.
Het frame van een 1100 is iets stijver rond het balhoofd maar enorme verschillen zijn het niet. De voorvork van een 1100 is wel echt een stuk beter, net als de achterschokker.
Je kunt een K100 uitrusten met deze betere onderdelen maar aangezien de 1100 shock iets langer is staat de motor dan niet lekker meer op de bok.
Gevoeligheid voor spoorvorming en strepen kan ook door een versleten of zwaar lopend balhoofdlager komen. Controleer dat even.

Je kunt ook met een K100 met lekkere bandjes heel sportief rijden, mijn stepjes zijn aan beide zijden bijgeslepen en mijn rechter koffer heeft een slijtplek.
En ik rij op dit moment met een halve allroad band aan de achterkant in een veel te brede maat. Gaat prima.
 
Balhoofd is ook uitgebreid gecontroleerd, niets mee aan de hand. In fact, de DD heeft daar een tikje speling op en de K niet. Zware punten hebben ze geen van beide.
De schokdemper is zeker zo stug als die van de DD, en is maar 67.000km oud. Zou die toch te slap kunnen zijn voor de K ?

Op teerstrepen en richels laat ik hem gewoon wat bewegen zonder gelijk helemaal verkrampt er op te gaan zitten en dan gaat het eigenlijk altijd goed. Niet corrigeren want dan maak je het alleen maar erger.
Dat is wel een heel goeie tip. In het begin verkrampte ik inderdaad en vervloekte ik 'm, maar nu ik het maar gewoon laat gebeuren went het aardig, ookal kost het wel wat ruimte tussen de file, waar het toch al een vrij breed ding voor is... met z'n flaporen precies op autospiegelhoogte...

Stepjes slijpen durf ik voorlopig niet met de K, maar dat kan ik ook met de Honda nog maar net. Er zijn natuurlijk ervaren rijders die met alles wat twee wielen heeft plat door de bocht kunnen, maar daar ben ik er niet een van ;-)

Eigenlijk zou ik 'm eens na moeten laten kijken (en berijden) door een specialist. Ik kom er zelf gewoon niet uit. Of het is normaal (zoals daddy een beetje suggereert) en dan is het gewoon geen motor voor mij. Misschien valt er iets te verbeteren, maar ik heb zo'n gevoel dat het nooit een echt fijne stabiele buffel zal worden zoals de DD. Heel veel onderdelen er tegenaan gooien voor een kleine verbetering is gewoon geen optie als er genoeg anders te koop is wat "out of the box" beter op de weg ligt.

Maargoed, eerst verhoogde bandenspanningen maar eens proberen. Wie weet!
 
Laatst bewerkt:
Hij is inderdaad lekker wendbaar voor zo'n zware motor. Dat schreef ik altijd toe aan het lage zwaartepunt, maar misschien kwam het wel omdat-ie van achteren zo hoog stond, ja.
Je vuistregel is handig - ALS je weet hoe lang de veerweg is en dat weet ik niet :) Jij wel?
Een andere keerzijde van de hoogte is windgevoeligheid...

Motor op de bok - als het goed is hangt het wiel dan los. Afstand meten tussen bovenste en onderste ophanging van de demper. Dan van de bok af en gaan zitten en iemand anders diezelfde afstand laten meten. Die moet dan ongeveer 30% minder zijn.
 
Laatst bewerkt:
Achter schokbreker vervangen. Yss heeft niet al te dure voor de k die rijgedrag compleet verbeteren. 67.000 is niet veel bij mijne was het 78.000 maar schokbreker was af, en veer standaard al aan de slappe kant. Banden spanning vooral niet te laag, 2.8 voor 3.0 achter. Met wat kouder weer spanning iets lager,+- 3 tiende lager, scheelt wat stuiteren
 
Hmm wel een dure gok of dat HET verschil gaat maken, voor 319 euro. Ik ga erover nadenken.
In bochten met richels enzo zal het zeker verbetering geven, maar op de middenstreep ook??
 
Laatst bewerkt:
Ik rij normaal 2,3 voor en 2,7 achter. Hij begint bij mij strepen te volgen als hij onder de 2 bar zakt. Bij 1,5 bar wordt het echt vervelend.
Harde banden, ja, maar alles boven de 2,5 bar zou het zoekerige gedrag moeten elimineren. Een schokdemper is inderdaad een dure gok. Helemaal omdat een schokdemper niet helpt tegen zoeken. Wel tegen deinen en zwalken in bochten.
 
Gisteravond de banden naar 2.8 en 3,2 opgepompt en het gaat inderdaad een heel eind beter.
Niet als een blok beton op de weg, maar in elk geval voorspelbaar, wat veel vertrouwen geeft. Ook in hobbelige bochten, dus de schokdemper mag nog even blijven.

Tjonge, dat zoiets simpels zo'n verschil maakt! :}

Vanmorgen platter door de bocht dan ooit tevoren. Nog geen krassen op de stepjes, maar dat hoeft ook niet.

Het volgende mankement dient zich alweer aan, maar daar heb ik geen advies bij nodig. Rammelbusjes van de remschijven versleten. De rechter schijf hangt al op de middenring, de linker is er niet ver vandaan. Prijs je maar gelukkig met de vaste schijven, 2V-rijders...

Eerst maar eens meten hoe dik ze nog zijn, voordat ik nieuwe ga bestellen.
Als ik zo naar MP kijk, waar levendige handel is in gebruikte remschijven, is het heel gebruikelijk om ze tot ver voorbij de officiele slijtagegrens van 4,5mm te rijden, dus ik maak me met 67.000km nog geen zorgen dat ik snel aan nieuwe moet, maar je weet nooit.
 
Laatst bewerkt:
Oh, iets anders... elke keer bij het tanken loopt de vuldop leeg. Ik denk dat ie vol staat met regenwater wat er via het sleutelgat in komt, en blijkbaar nergens naartoe kan totdat je de dop opendoet. En dan loopt hij leeg... binnenlangs, de tank in B|

Dat kan nooit lang goedgaan, maar ik zie ook niet wat ik kan doen om dat te voorkomen. Er blijft wel wat water in het randje staan waar ik het dan maar met een doekje uit dweil, maar er loopt altijd wel iets de tank in en dat kan nooit de bedoeling zijn.

2385:10,.jpg


Kan vervangen van pakkingen de oplossing zijn? Het lijkt er juist op dat de pakkingen (nr10) het water in de dop houden en dus nog prima functioneren... tot je de dop open doet en de hele plens eruit loopt.

Of is er een afwatering ergens die verstopt kan zijn?

Stukje zeil over de tank dan maar, voorlopig... maar dit is uitermate knullig natuurlijk. Van 't weekend maar eens uit elkaar halen om te kijken waar het precies zit.
 
Laatst bewerkt:
Er zit in de buitenste rand van de tankdop aansluiting in de tank een heel klein afwateringsgaatje die heel snel dicht gaat zitten met rommel. Ff door blazen/steken dus.
 
O en die vaste schijven zijn ook niet zo geweldig hoor. Die krengen scheuren waar je bij staat. Heb er inmiddels 4 gescheurd liggen terwijl het remsysteem gewoon goed werkt en niet blijft hangen of zo En dat terwijl ze nog niet eens op de onderste slijtage grens zitten. Het zijn wel allemaal de origineel geklonken schijven. Misschien dat het klinken veel teveel spanning in het materiaal geeft.

En het remt voor geen meter. Grijpt wel stevig aan maar remt niet hard door. Vindt de DD vele malen beter remmen. Denk dat bmw drm ook naar 4 zuiger brembo's is gegaan met de K1100
 
Idd, met de K100 begin je met remmen en dan denk je: "Oh, dat haal ik makkelijk" maar op het end moet je toch nog best stevig knijpen terwijl dat met een 1100 net andersom is.
 
Ja, over de remkracht geen klagen inderdaad. En als de 2V schijven scheuren voor ze aan de grens zitten, is 4mm misschien wel de veilige ondergrens voor beide types ;-) Enige nadeel is dat nieuwe 2V schijven om te beginnen maar 4mm dik zijn...

Mijn 4v schijven heb ik gemeten en zijn nu 4,25 (R) 4,4 (L) en 4,3 (A). Officieel alledrie aan vervanging toe dus, maar ik denk dat ik ze door ga rijden tot 4mm. Zal nog wel zo'n 20.000km duren en het is de vraag of ik dat ga halen voordat het gaat jeuken om iets anders te kopen ;-)

Vwb de tankdop zie ik inderdaad een heel klein gaatje helemaal buitenaan ergens. Zit daar dan een afwatering kanaaltje onder wat door de tank heen loopt? Anders moet het water omhoog lopen om alsnog van de tank af te gaan, en dat kan water niet zo goed ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan