Het grote Honda VTR SP1 & SP2 Topic deel 35

ik zou eerst eens even een stukje lekker blazen..minstens je tank leeg en volledig vers er weer in.evt met injectorreiniger .
stekkers van je sensors nalopen....zoals baro etc.
en even je evt fouten uitlezen en resetten, kan je misschien aangeven wat er fout zat/zit.

wat is het verschil warme koude motor?....

lekage bougiedoppen? of een ervan?
 
Je hebt er een andere tank op gezet dus je weet hoe ie omhoog kan.
Check dus je Fuel Pressure Regulator effe.
Tank omhoog (er niet af)
De FPR zit aan de rechterkant van de motor, aanj de linkerkant van de throttelbodies

rc51fuel%2Brail%2Bassy.JPG



fpPicture017.jpg


er zit een dik (binnenkant) en een dunner ("buitenkant) slangetje aan; haal het dunnere slangtje er af.
Leg een doek onder de fpr en zet het contact aan (NIET starten).
Komet er benzine uit dan het membraam in de FPR zeker kaputt.
 
Jeetje een hoop tips Bassie, ik ga hier zeker wat mee doen, helaas geen tijd om ff een stukkie te blazen, al heb ik heel misschien vanmiddag even tijd om er wat mee te doen... anders niet eerder dan deze zondag...

Dat stuk rijden dat kreeg ik ook al als tip van een collega, alleen aangezien de motor bij het stilstaan /stationair lopen ook afslaat als ik gas geef... vraag ik me af of ik nu wel wil gaan rijden hiermee... Ik heb overigens geen idee hoe ik sensors moet uitlezen?

Ik begreep via zoekwerk dat het kan zijn:
Vuil in de benzine/brandstof filter (dan moet de tank er weer af, dus een laatste zoek punt, filter zag er de laatste keer schoon uit had ik gechecked)
Slechte benzine, mijn laatste rit 3 weken geleden (toen ik problemen met mijn oude accu had) heb ik getanked bij een station waar ik meestal niet tank (misschien slechte benzine?)
Valse lucht aanzuigen (mijn filterbox heeft ook open gelegen aangezien ik de originele filters door BMC heb vervangen... kan dit de oorzaak zijn?)
Bougies... kan zo maar, helaas heb ik zelf niet de tools thuis om die te checken denk ik...
Ik las ook iets over een kapotte spanningsregelaar, hoe zou ik dit kunnen checken?

Dankzij Bassie nog wat oorzaken:
FPR module?
Stekkers
 
Grappig, toe ik nog op het VFR forum actief was werd er van een rode vfr altijd gezegd dat deze nog in de grondverf stond.
 
Jeetje een hoop tips Bassie, ik ga hier zeker wat mee doen, helaas geen tijd om ff een stukkie te blazen, al heb ik heel misschien vanmiddag even tijd om er wat mee te doen... anders niet eerder dan deze zondag...

Dat stuk rijden dat kreeg ik ook al als tip van een collega, alleen aangezien de motor bij het stilstaan /stationair lopen ook afslaat als ik gas geef... vraag ik me af of ik nu wel wil gaan rijden hiermee... Ik heb overigens geen idee hoe ik sensors moet uitlezen?

Ik begreep via zoekwerk dat het kan zijn:
Vuil in de benzine/brandstof filter (dan moet de tank er weer af, dus een laatste zoek punt, filter zag er de laatste keer schoon uit had ik gechecked)
Slechte benzine, mijn laatste rit 3 weken geleden (toen ik problemen met mijn oude accu had) heb ik getanked bij een station waar ik meestal niet tank (misschien slechte benzine?)
Valse lucht aanzuigen (mijn filterbox heeft ook open gelegen aangezien ik de originele filters door BMC heb vervangen... kan dit de oorzaak zijn?)
Bougies... kan zo maar, helaas heb ik zelf niet de tools thuis om die te checken denk ik...
Ik las ook iets over een kapotte spanningsregelaar, hoe zou ik dit kunnen checken?

Dankzij Bassie nog wat oorzaken:
FPR module?
Stekkers

toevallig een power commander erop zitten? ik heb ook een hoop gezeur gehad met slecht lopen en steeds afslaan.
alle onderhouds dingen eerst gedaan. bougies, luchtfilters reinigen fpr vervangen, filter in de tank vervangen.
bleek de power commander stuk te zijn. deze er tussen uit en hij reed weer perfect.
draai je bougies er eens uit om te kijken hoe die eruit zien. die van mij waren helemaal zwart.

brand het rode storingslampje niet in het dashbord?
 
Jeetje een hoop tips Bassie, ik ga hier zeker wat mee doen, helaas geen tijd om ff een stukkie te blazen, al heb ik heel misschien vanmiddag even tijd om er wat mee te doen... anders niet eerder dan deze zondag...

Dat stuk rijden dat kreeg ik ook al als tip van een collega, alleen aangezien de motor bij het stilstaan /stationair lopen ook afslaat als ik gas geef... vraag ik me af of ik nu wel wil gaan rijden hiermee... Ik heb overigens geen idee hoe ik sensors moet uitlezen?

Ik begreep via zoekwerk dat het kan zijn:
Vuil in de benzine/brandstof filter (dan moet de tank er weer af, dus een laatste zoek punt, filter zag er de laatste keer schoon uit had ik gechecked)
Slechte benzine, mijn laatste rit 3 weken geleden (toen ik problemen met mijn oude accu had) heb ik getanked bij een station waar ik meestal niet tank (misschien slechte benzine?)
Valse lucht aanzuigen (mijn filterbox heeft ook open gelegen aangezien ik de originele filters door BMC heb vervangen... kan dit de oorzaak zijn?)
Bougies... kan zo maar, helaas heb ik zelf niet de tools thuis om die te checken denk ik...
Ik las ook iets over een kapotte spanningsregelaar, hoe zou ik dit kunnen checken?

Dankzij Bassie nog wat oorzaken:
FPR module?
Stekkers

Koop bij de action een multimeter voor een paar knaken en meet eerst de accuspanning.

https://www.motor-forum.nl/threads/35705/
Hij start wel goed? En met starten bedoel ik rondgaan op de startmotor, niet het aanslaan.
 
Jeetje een hoop tips Bassie, ik ga hier zeker wat mee doen, helaas geen tijd om ff een stukkie te blazen, al heb ik heel misschien vanmiddag even tijd om er wat mee te doen... anders niet eerder dan deze zondag...

Dat stuk rijden dat kreeg ik ook al als tip van een collega, alleen aangezien de motor bij het stilstaan /stationair lopen ook afslaat als ik gas geef... vraag ik me af of ik nu wel wil gaan rijden hiermee... Ik heb overigens geen idee hoe ik sensors moet uitlezen?

Ik begreep via zoekwerk dat het kan zijn:
Vuil in de benzine/brandstof filter (dan moet de tank er weer af, dus een laatste zoek punt, filter zag er de laatste keer schoon uit had ik gechecked)
Slechte benzine, mijn laatste rit 3 weken geleden (toen ik problemen met mijn oude accu had) heb ik getanked bij een station waar ik meestal niet tank (misschien slechte benzine?)
Valse lucht aanzuigen (mijn filterbox heeft ook open gelegen aangezien ik de originele filters door BMC heb vervangen... kan dit de oorzaak zijn?)
Bougies... kan zo maar, helaas heb ik zelf niet de tools thuis om die te checken denk ik...
Ik las ook iets over een kapotte spanningsregelaar, hoe zou ik dit kunnen checken?

Dankzij Bassie nog wat oorzaken:
FPR module?
Stekkers
voor het kijken van bougies...heb je niet meer nodig dan wat er in gereedschapszakje zit.

benzine filter...pas op er zitten er twee in...een is schuimachtig en kun je zo zien, het fijnfilter zit in dat ijzeren blikje wat ook aan je pomp hangt.
spanningsregelaar?...denk het niet, niet bij lage toeren, dit zou alleen je laden kunnen beinvloeden.
valse lucht?...ja dat zou kunnen,
foutmeldingen al uitgelezen?...daaruit zou je evt uit op kunnen maken dat een sensor niet juist werkt of niet is goed aangeslaoten (1 op de snorkel en een op je luchtbox.)
 
voor het kijken van bougies...heb je niet meer nodig dan wat er in gereedschapszakje zit.

benzine filter...pas op er zitten er twee in...een is schuimachtig en kun je zo zien, het fijnfilter zit in dat ijzeren blikje wat ook aan je pomp hangt.
spanningsregelaar?...denk het niet, niet bij lage toeren, dit zou alleen je laden kunnen beinvloeden.
valse lucht?...ja dat zou kunnen,
foutmeldingen al uitgelezen?...daaruit zou je evt uit op kunnen maken dat een sensor niet juist werkt of niet is goed aangeslaoten (1 op de snorkel en een op je luchtbox.)

Door te weinig spanning kan een motorfiets ook heel raar gaan lopen.
 
Nou mannen, afgelopen vrijdag had ik een half uurtje, dus het maar even gewaagd... stukje gaan rijden... maar niet met plezier, sloeg al een keer af op de oprit... ging rijden en merkte dat hij continue niet echt wilde werken (alsof ik continue meer gas moet geven dan normaal)... even verderop sloeg hij tijdens wachten om de weg op te rijden weer af. Toen starten en lopen en rijden... ging allemaal al niet helemaal van harte... op een rotonde sloeg hij weer af... starten, rijden, later een bochtje... sloeg weer af... de rotonde vlakbij mijn woning, zelfde verhaal... de oprit op... zelfde verhaal... kortom een ritje van nog geen 10 minuten en wel geteld (zonder op de oprit al mee te tellen) 4-5 afgeslagen...

Ik heb de tank er nu af, filter gechecked, zat wel iets viezigheid... maar ik vind niet noemenswaardig...
Die FPR gechecked, daar kwam geen benzine uit, dus dat lijkt goed... stekkers... tja, ik zal nog eens inspuiten.
Accu, net een nieuwe erop, ik meet accu stilstaand 12,9 volt, stationair lopend meette ik 14.3 volt...

Ik wil stekkers nu nalopen en inspuiten.

Uitlezen heb ik nog geen idee van hoe dat moet of kan!? Staat dat in het boekje wellicht?
Bougies wil ik ook nog checken.
 
ps multimeter heb ik en doormeten doe ik, powercommander zit er voor zover ik weet niet op... tenzij ze dit goed verstopt hebben.
 
'alles' eraf nu... maar nu nog kijken hoe ik bij de bougies kom, ik zag sowieso dat de zekering vd fan doorgeslagen was dus die heb ik vervangen, alleen ik neem aan dat dit geen oorzaak kan zijn van de problemen.
 
bougies schoongemaakt, achterste was wel iets zwarter dan de voorste (en man wat is die lastig te verwijderen)...
stekkers nagelopen, geen eigenaardigheden ontdekt...benzine filter dus schoongemaakt, zat wel wat in, maar viel mee... luchtfilters waren nog brandschoon, zijn dan ook vrij vers erin gezet.... misschien toch maar nieuwe bougies erin zetten, kijken of dat nog verschil maakt... anders weet ik het even niet meer...

Want na alles gedaan te hebben, weer even gestart en stationair laten lopen, maar na een minuutje ofzo ging stationair weer een paar honderd toeren naar beneden en klinkt de motor niet 'normaal'.... en op gegeven moment sloeg hij weer spontaan af.
 
het echte brandstoffilter kun je niet schoonmaken, alleen het zeefje/sponsje wat ervoor zit. Het filter zelf moet rond de 40.000 vervangen worden, maar of dat deze problemen kan veroorzaken lijkt mij sterk.
Geen water in de tank?
 
bougies schoongemaakt, achterste was wel iets zwarter dan de voorste (en man wat is die lastig te verwijderen)...
stekkers nagelopen, geen eigenaardigheden ontdekt...benzine filter dus schoongemaakt, zat wel wat in, maar viel mee... luchtfilters waren nog brandschoon, zijn dan ook vrij vers erin gezet.... misschien toch maar nieuwe bougies erin zetten, kijken of dat nog verschil maakt... anders weet ik het even niet meer...

Want na alles gedaan te hebben, weer even gestart en stationair laten lopen, maar na een minuutje ofzo ging stationair weer een paar honderd toeren naar beneden en klinkt de motor niet 'normaal'.... en op gegeven moment sloeg hij weer spontaan af.
zit er geen powercommander tussen? de problemen lijken erg op de problemen die ik gehad heb door een kapotte powercommander. paar nieuwe bougies kan nooit kwaad.
 
zelf heb ik met de fireblade eens doorgeslagen bougies gehad, nooit problemen gehad met aanslaan en de avond dat we zouden rijden verzopen.
Althans dat vermoed ik, op amper 3 poten lopen en afslaan, amper weer willen aanslaan enz.
De bougies bleken er al bijna 15000 in te zitten(ik schrijf alles wat ik doe op) en met een paar nieuwe was het opgelost.
Wat ik uit de brommertijd nog weet is dat NGK altijd wel gevoeliger leken voor falen dan bv Bosch.
De bougies voor de SP zijn nogal aan de prijs en het zou zonde zijn van het geld als het je probleem niet oplost.
 
Gaan hier nog mensen naar de Classic Superbike Meeting bij motoport Uithoorn aankomende zondag?

Je kan ook met je eigen SP meedoen aan de 'Mooiste superbike van Nederland 2019' verkiezing, zo staat op de site.
Gaat die van mij net niet winnen denk ik maar er maken er wel een paar kans van hier :)
 
Twee vragen, de antwoorden zijn ongetwijfeld ergens terug te vinden in de vorige 34 edities, maar kan het ff niet vinden ;) :
1. Welke thermostaat of temp sensor van Nissan moet ik hebben voor de SP1? Prairie weet ik, maar jaar/motortype of beter nog partnumber?
2. Past een SP2 tank zonder meer op een SP1?
 
Terug
Bovenaan Onderaan