Het grote Honda Varadero topic!

Hallo,
Ik ben sindskort in het bezit van een Varadero uit 2006. Nu viel het mij op dat spatwater van de achterband vrijsimpel in de bak (waar ook de accu en het gereedschap zetje zit) onder het zadel kan komen. Vanuit deze bak kan je door klein kieren zo op de band kijken. Ik zie verder geen bevestigingspunten voor iets wat als een spatbord zou dienen. Er zit ook geen hugger op. Is dit normaal bij de varadero of mist er toch een onderdeel?
 
Hallo,
Ik ben sindskort in het bezit van een Varadero uit 2006. Nu viel het mij op dat spatwater van de achterband vrijsimpel in de bak (waar ook de accu en het gereedschap zetje zit) onder het zadel kan komen. Vanuit deze bak kan je door klein kieren zo op de band kijken. Ik zie verder geen bevestigingspunten voor iets wat als een spatbord zou dienen. Er zit ook geen hugger op. Is dit normaal bij de varadero of mist er toch een onderdeel?
Een hugger is indd een extra optie bij een varadero en scheelt een hoop nattigheid en vuiligheid.

Ze zijn te koop op internet even zoeken 😉
 
Hi mensen, sinds een week of 2 eigenaar van een Varadero uit 2004. Heb mijn VTR Firestorm ervoor verkocht. Was een fijne fiets!
Maar deze doet het ook goed!

Moet er nog wel wat onderhoud aan uitvoeren, maar dat gaat wel goedkomen. Beurtje, voorpoten reviseren, remolie vervangen.
Eén dingetje heeft hij (nog) wel en dat is dat hij bij lagere toerentallen (onder 2500) wel een beetje bokt. Daarboven geeft ie geen krimp.
Dacht eerste even dat dat nog wel eens te maken kon hebben dat hij een jaar stil heeft gestaan, maar na zo'n 200km doet hij dat nog steeds. Ik kan er natuurlijk busje Forte ingooien om de boel eens een beetje te reiningen. Maar misschien hebben jullie ook nog wel tips.

Ik ga in ieder geval eens even een paar (!) pagina's teruglezen om een beetje wijzer te worden in het Varadero leven 8-)

Het seizoen is weer begonnen! Veel plezier op de weg allemaal!
Groeten Arjo
 
Beste investering tot nu toe: O2 eliminator. Net een testrit gedaan en het verschil bij de lage toeren is enorm. Had ik veel eerder moeten doen.

Mijn injectie Varadero uit 2005 haalt meestal rond de 1 op 15, en dat schijnt normaal te zijn.

De 2003 en 2004 schijnen het meeste last te hebben van het hakkelen, maar mijn 2005 had het ook.
Ik heb een O2 eliminator geplaatst, en nu is het bij mij een stuk beter.
Als je echt geld over hebt kun je voor een powercommander gaan, liefst icm afstellen op de testbank, dan is het helemaal weg.

Hi mensen, sinds een week of 2 eigenaar van een Varadero uit 2004. Heb mijn VTR Firestorm ervoor verkocht. Was een fijne fiets!
Maar deze doet het ook goed!

Moet er nog wel wat onderhoud aan uitvoeren, maar dat gaat wel goedkomen. Beurtje, voorpoten reviseren, remolie vervangen.
Eén dingetje heeft hij (nog) wel en dat is dat hij bij lagere toerentallen (onder 2500) wel een beetje bokt. Daarboven geeft ie geen krimp.
Dacht eerste even dat dat nog wel eens te maken kon hebben dat hij een jaar stil heeft gestaan, maar na zo'n 200km doet hij dat nog steeds. Ik kan er natuurlijk busje Forte ingooien om de boel eens een beetje te reiningen. Maar misschien hebben jullie ook nog wel tips.

Ik ga in ieder geval eens even een paar (!) pagina's teruglezen om een beetje wijzer te worden in het Varadero leven 8-)

Het seizoen is weer begonnen! Veel plezier op de weg allemaal!
Groeten Arjo
Welkom hier.

VTR heeft hetzelfde blok als de carbudero toch, of had je een SP?

Dat bokken is idd een dingetje, zou eerst een O2 eliminator proberen, power commander kan altijd nog.
 
Hi mensen, sinds een week of 2 eigenaar van een Varadero uit 2004. Heb mijn VTR Firestorm ervoor verkocht. Was een fijne fiets!
Maar deze doet het ook goed!

Moet er nog wel wat onderhoud aan uitvoeren, maar dat gaat wel goedkomen. Beurtje, voorpoten reviseren, remolie vervangen.
Eén dingetje heeft hij (nog) wel en dat is dat hij bij lagere toerentallen (onder 2500) wel een beetje bokt. Daarboven geeft ie geen krimp.
Dacht eerste even dat dat nog wel eens te maken kon hebben dat hij een jaar stil heeft gestaan, maar na zo'n 200km doet hij dat nog steeds. Ik kan er natuurlijk busje Forte ingooien om de boel eens een beetje te reiningen. Maar misschien hebben jullie ook nog wel tips.

Ik ga in ieder geval eens even een paar (!) pagina's teruglezen om een beetje wijzer te worden in het Varadero leven 8-)

Het seizoen is weer begonnen! Veel plezier op de weg allemaal!
Groeten Arjo
Heej Dieker,

Dat bokken is een karaktereigenschap van de de dikke v- twin , overbrenging zal ook anders zijn dan die van de firestorm.

IK zelf heb dit bokken nauwelijks maar dat is een kwesti van aanvoelen en spelen met de koppeling 😉👍
D
 
Dieker,

Leuk dat je nu een Varadero rijdt. Zelf heb ik er geen meer. Maar mijn 2003 i-dero bokte ook enorm bij lagere toerentallen. Deze knapte enorm op van een nieuwe kettingset. Wellicht valt daar voor jou nog wat winst te halen. Ook had mijn motor een Boosterplug. Mijn Dero was erg soepel en een genot om mee te rijden. Veel plezier met je motor.
 
Tnx allen!

Hmm, O2 Eliminator... nog nooit van gehoord! Ga ik eens naar kijken! Net als de staat/stand van de ketting/tandwielen. Tnx!

Die VTR was inderdaad een carburateur blok, mijn XL heeft injectie.
En ja dat bokken is inderdaad wel een beetje V-twinnerig. De VTR kon dat zeker zijn als hij nog koud was, maar warm was dat vrijwel weg. En met een tikje tussengas (en plof plof :-) ) was dat zeker goed te doen.

Bij m'n Varadero is heb ik het bij optrekken. Dan moet ik eigenlijk wel 3000rpm draaien, zo niet, dan heb je kans dat ie ineens stilvalt. En als je dan niet snel genoeg met de koppeling bent slaat ie af. En ook als je afremt voor bv een rotonde en je zakt onder die 3000 a 2500rpm hapert en bokt ie ook wel inderdaad. Maar dat is wel een bekend euvel als ik het zo lees.

En ... het is ook wel een beetje gewenning hoor, nou we gaan dan maar lekker veel wennen :-)
 
Heej Dieker,

Dat bokken is een karaktereigenschap van de de dikke v- twin , overbrenging zal ook anders zijn dan die van de firestorm.

IK zelf heb dit bokken nauwelijks maar dat is een kwesti van aanvoelen en spelen met de koppeling 😉👍
D
Volgens mij heeft die van jou nog carburateurs, dan heb je er inderdaad een stuk minder last van.
 
ik zit even een beetje te zoeken naar zo'n O2 Eliminator, maar dan kom je nog wel verschillende tegen. Iemand een goeie in de aanbieding O-)

Zou dit wat zijn: Dynojet O2 Optimizer - Type 1 Oxygen Sensor Controller
Ja, dat is er een.
In feite is het niet veel meer dan een weerstand die op een lambda stekker gemonteerd zit, of je daar veel verschillende merken in hebt weet ik niet.

Prijs valt me trouwens mee, ik heb 10 jaar terug ook al €20,- voor zo'n ding betaald.
Ik heb hem trouwens gewoon bij de lokale Motoport gehaald, die had ze toen gewoon op voorraad liggen.

Als je je nog meer in wil lezen, op transalpclub is ook heel veel informatie te vinden, weet alleen niet hoe actief dat forum nog is.
 
Alleen de SD01 modellen hadden dit probleem, probleem is bij de SD02 verholpen door verbeterde NAKS te plaatsen , als ik me goed herinner zijn de verbeterde met een rode punt en de slechte met een gele punt👍😉
 
Vandaag ook even aan de Varadero gerommeld.

Het was al een tijdje iets vetter dan normaal rond voortandwiel en zijstandaard, dus lekker aan het schoonmaken geweest.
Het lijkt erop dat de keerring rond de drukstift van de koppeling wat zweet.
Dit was al na 2 minuten draaien.
1000045742.jpg

De keerring kost bijna niets, en volgens mij moet je deze keerring er zo uit kunnen trekken en een nieuwe intikken, maar ik weet het nog niet zeker. _O-
Als het blok echt open moet wordt het een ander verhaal, dan moet ik het laten doen.
Dit moet ik dus even navragen, of iemand hier moet het antwoord hebben O-)
 
Laatst bewerkt:
Kwam er tijdens het schoonmaken ook achter dat de zijstandaard behoorlijk speling heeft.




Ook die gaan we binnenkort even demonteren om te kijken wat er stuk is.
Blijkbaar is het al even, de standaard zit tijdens het rijden tegen de linkpijp aan, en daar zit al een klein deukje in.
Eigenlijk gek dat ik hier niet eerder iets van gemerkt heb.
1000045748.jpg

1000045747.jpg
 
Beetje uitgelubberd? Of wat was er aan de hand?
De bout is wat uitgesleten, daar heb ik vandaag een nieuwe voor gehaald, binnenkort even vervangen.
1000045832.jpg
Het gat in het frame heeft iets speling, maar op het dikste van de bout valt het mee.



De zijstandaard zelf heb ik een klein nokje op gelast, dus die komt niet meer tegen de linkpijp.
Daarna de kale plekken voorzien van wat spuitbus lak tegen het roesten.
Eigenlijk had ik beter de hele standaard kunnen spuiten, maar vind het wel prima zo.
1000045839.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan