Het grote Honda Transalp topic deel 3

Zeer goed smeren doet al een groot deel voor de toekomst.
Jammer dat er tegenwoordig geen smeernippels op dit soort onderdelen aanwezig zijn.
Zou een hoop ellende kunnen voorkomen...
Goed dat je iets gevonden hebt.
Veel plezier met je Transappeltje.....
 
Link systeem is een ondergeschoven kindje bij vele gebruikers. De nieuwste 1% betere banden, carbon,uitlaten en dat soort zooi is voor veel mensen veel interessanter op de één of andere manier dan regulier (al dan niet zichtbaar) onderhoud.

De beste man waar ik vandaag was had ook nog een mooie prolink te koop liggen, met bronzen bussen er in geperst in plaats van de rollagertjes. Op elk scharnierpunt een smeernippel. Ideaal, alleen een stuk duurder voor de fabrikant om te maken.

Het nieuwe lager is goed ingevet, de keerringen dichten nog af. Gewoon elk jaar even uit elkaar, schoonmaken en terug invetten zal wonderen doen.

Voorlopig heeft de Transalp weer genoeg liefde gehad en moet dat kreng gewoon weer rijden. De prolink zit weer in elkaar, de hele motor weer terug in elkaar geschroefd, en als laatste de motorolie ververst. Op aanraden eerst een reiniger additief in het blok gekiept, 20 minuten laten draaien, afgetapt, filter vervangen en verse 10w40 van Motorex er in. Ik geloof nooit echt in zo'n flush, maar er zat nu wel dikke slushie in de afgetrapte olie. Vermoedelijk gereinigde afzettingen?
 
Helaas, hij heeft het 5 kilometer vol gehouden.

1700650720002.png



We gaan het nog eens proberen met het zelfde materiaal, maar dan iets meer nabewerking (de tandjes even glad schuren), en met ABS in plaats van PETG.

Ik heb nu maar een gaatje geboord onderin de behuizing om het hele wormpje er uit te tikken, zodat alles 100% schoon kan. Hopen dat dit ook helpt. Daarbij valt het me nu van dichtbij en goed schoon op dat de tandjes wat scherp zijn. Ik hoop dat het niet echt een probleem is, want die zijn schaars.

1700650887630.jpeg
 
Zoals we allemaal weten is de demping van de voorvork van de Transalp 600 extreem soft.

Natuurlijk goed voor rotsachtige ondergrond en semi Hard-Enduro achtige situaties. Nu is het eenmaal zo dat we in Nederland wonen en het overgrote deel van de kilometers op de straat plaatsvind en de kilometers die dat niet zijn in het zand.
Op straat laat de voorrem zich het beste omschrijven als een "rijhoogte verstelling" wat vooral te wijten is aan te softe demping.
Ook in het zand zit je voor de bestuurbaarheid liever in een wat stuggere demping.

Nu lost dikkere olie wel iets op, maar het blijft minimaal. Terwijl juist de rebound veel lomer wordt ipv de gewenste compressie.

Het zou mooi zijn als de compressie dus stijver kon. Zonder het onomkeerbaar te maken voor die enkele keer op rotsgrond. Als het dan nog gefinetuned zou kunnen worden per persoonlijke voorkeur zou het helemaal mooi zijn.

Daar heb ik een aantal dagen (en nachten) m'n hoofd over gebroken en ik geloof nu een, al zeg ik het zelf, elegante oplossing te hebben.

Het systeem dat ik bedacht heb zou de compressie demping in softe stand volledig ongewijzigd laten en zou op z'n allerstrakst de demping volledig kunnen blokkeren. Hiermee zou dus het volledige stelbereik gebruikt kunnen worden wat op een conventionele demperrod vork mogelijk is.

Daarbij komt dat deze verstelling gedaan kan worden op de onderkant van de poot met behulp van een inbussleutel.

Nu ga ik hier heel wat tijd, materiaal en geld in steken om dit te gaan ontwerpen en fabriceren.
Mijn vraag is nu dus:
Zijn er meer mensen die hier belang bij hebben en dit eventueel geïnstalleerd willen hebben nadat ik het een tijdje getest heb?
Ik werd door een like herinnerd aan deze post.
De projectpoten heb ik nog liggen. Experiment is eigenlijk ''mislukt''. Als in te veel complicaties voor wat het brengt tov wat er te koop is.

Ik zal de staat van de binnenpoten eens bekijken en dan komen ze denk ik maar te koop in originele staat (experiment heeft de poten niet aangepast).
Of ik ze zo verkoop, volledig gereviseerd of met veren en emulators naar wens is even de vraag. Dat laatste eigenlijk alleen als er hier interesse zou zijn in zoiets. Dan maak ik bij ophalen ook nog even pré-load spacers op maat/gewicht.
 
Goedemorgen!
Iemand die voor een schappelijke prijs o ringen weet te vinden voor de remklauwen voor van een PD10.
Online kom ik tussen de 45/55euro uit...beetje aan de prijs imo
 
Goedemorgen!
Iemand die voor een schappelijke prijs o ringen weet te vinden voor de remklauwen voor van een PD10.
Online kom ik tussen de 45/55euro uit...beetje aan de prijs imo
Das een vrij normale prijs voor afdichtringen voor remklauwen. Goedkope zooi wil je echt niet in je remmen O-)
 
Ik heb nog een originele liggen maar daarvan is wel de aansluiting op de pijp van de collector stevig beschadigd (doorgeroest).
Voor een handig iemand misschien nog op te lossen. Ik ben er niet aan begonnen en heb een MIVV demper gekocht.

De beschadigde originele is gratis af te halen in Amersfoort.
 
Ik ben ook nog op zoek naar een orgineel kort windscherm, mra die ik er nu op heb zitten zorgt voor flinke herrie rondom mijn helm

De orginele pijp zit er bij mij ook nog onder vandaar de vraag naar een aftermarket.
 
Morning,

Ik ben bezig met een Transalp 1998 als projectje. Lang stil gestaan, achteras vastgeroest, remmen vast, uitlaat doorgeroest.. Jullie hebben een beeld denk ik:). Voor dit mooie project ben ik nog op zoek naar een ruit. Hoeft geen nette te zijn., model ook minder belangrijk.

Dit model motor dus (niet die van mij, I wish_O-):
1710928555441.png
 
had zelf bij aankoop een hogere mra ruit erop zitten, turbulentie en windherrie is een groot ding bij transalpjes, heb van alles geprobeerd en uiteinderlijk gewoon een cm of 3 boven waar de kap eindigd de ruit afgezaagd, beste oplossing tot nu toe in mijn geval, (1 meter 86 lang)

houd bij je zoektocht dus even rekening met eventuele soortgelijke klachten.
 
Thanx! Maar nu heb ik geen ruit, dus vandaar dat ik gewoon iets zoek. Afzagen kan altijd idd
 
De motorspecialist bied er 1 aan voor normaal geld:
Transalp ruit

Ik had eerst een verhoogde ruit en had ook veel last van turbulentie onder de helm, uiteindelijk ook ingekort
 
Terug
Bovenaan Onderaan