Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Als je na het starten en dan pas schakelen uitval hebt dan is het zeker niet je jiffy. Jiffy uitgeklapt is niet starten.


Nu je het zegt jk start in neutraal maar hij valt dus uit bij schakelen naar 1. Maar dan wil hij dus niet starten... Vermoed dus des te meer dat het de standaard is! Sensor even opzoeken en checken anders even nieuwe denk ik zo😑
 
Die gaan niet zo vlot stuk hoor;)
Schoonmaken dat iesoepel loopt scheelt wellicht al
 
Nu je het zegt jk start in neutraal maar hij valt dus uit bij schakelen naar 1. Maar dan wil hij dus niet starten... Vermoed dus des te meer dat het de standaard is! Sensor even opzoeken en checken anders even nieuwe denk ik zo😑
Het is geen sensor, maar een schakelaar (drukknop), die ingedrukt wordt wanneer de jiffi VOLLEDIG ingeklapt is, en zoeken moet je die niet, daar kun je zo aan ;)

Die gaan niet zo vlot stuk hoor;)
Schoonmaken dat iesoepel loopt scheelt wellicht al
:^

full

Doe een klein scheutje WD 40 op het staafje dat in en uitschuift, en spuit een scheutje WD 40 tussen de jiffy waar ik dat boogje heb getrokken, doe dat ook aan de binnenkant. Daar kruipt best veel vuil tussen.
En dat nokje in de rode cirkel, kijk ook eens of dat nog de juiste hoek heeft, al is de kans klein dat dat verwrongen kan zijn.

Ik heb het regelmatig, zeker bij slecht weer, dat dat scharnierpunt dus vuil wordt en steeds stroever gaat. Bij het inklappen hoor en voel je dan dat de jiffy stroef gaat, en zijn eindpunt niet bereikt.
Soms heb ik dan ook dat de motor stilvalt bij het in zijn 1 zetten, en dan weet ik dat ik effe met mijn voet de jiffy verder naar zijn eindpunt moet duwen, en bij thuiskomen weer eens moet smeren ;)
Als alles goed proper/gesmeerd is, klapt die in een vlotte beweging tot zijn eindpunt, je hoort die daar als het ware tegen slaan, en sluit het schakelaartje.
 
Vandaag samen met mijn broer een klein rondje van zo’n 50km wezen rijden door havengebied Vlissingen-Oost. Wat rijdt het nieuwe stuur toch heerlijk! Geen last meer van mijn polsen. Missie geslaagd!

6441B57C-EF41-462F-8CDE-CBB005914205.jpeg


Na een goede koude start en lekker soepeltjes rijden met het nieuwe stuur heb ik toch het idee dat de carburateurs vies zijn na het lange stilstaan. Na zo’n 30-35km toch vaker uitvallen bij het stoplicht als ik stil stond. Niet meer lekker willen opstarten zonder dat ik een dot gas geef. Klopt mijn voorspelling dan of kunnen het vieze bougies zijn en is het dan al verholpen? Motorisch-technisch ben ik niet heel handig namelijk.

Voor het seizoen dus maar weer eens een beurtje geven.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een klein rondje van zo’n 50km wezen rijden door havengebied Vlissingen-Oost. Wat rijdt het nieuwe stuur toch heerlijk! Geen last meer van mijn polsen. Missie geslaagd!
Dat lezen we graag! :t
Na een goede koude start en lekker soepeltjes rijden met het nieuwe stuur heb ik toch het idee dat de carburateurs vies zijn na het lange stilstaan. Na zo’n 30-35km toch vaker uitvallen bij het stoplicht als ik stil stond. Niet meer lekker willen opstarten zonder dat ik een dot gas geef. Klopt mijn voorspelling dan of kunnen het vieze bougies zijn en is het dan al verholpen? Motorisch-technisch ben ik niet heel handig namelijk.

Voor het seizoen dus maar weer eens een beurtje geven.
Lang stilstaan is nooit goed voor de carbs nee :N
Maar hoelang heeft ie stil gestaan? En in welke omstandigheden?
Die van mij heeft 5 jaar stilgestaan, en daarbij duidelijk veel buiten gestaan ...
Bij was was ultrasoon reinigen EN plaatsen van de revisie onderdeeltjes dus noodzakelijk!
Kostte alles samen wel bijna 400€, maar het werkt nu toch goed, doe af en toe (afhankelijk van de rijstijl), 500+km op 1 tank.

Ik zou eerst eens naar de bougies kijken idd, maar een versleten set bougies gaat er volgens mij niet meteen voor zorgen dat ie stilvalt.
 
Dat lezen we graag! :t

Was een hele openbaring na zoveel pijn per rit.

Lang stilstaan is nooit goed voor de carbs nee :N
Maar hoelang heeft ie stil gestaan? En in welke omstandigheden?
Die van mij heeft 5 jaar stilgestaan, en daarbij duidelijk veel buiten gestaan ...
Bij was was ultrasoon reinigen EN plaatsen van de revisie onderdeeltjes dus noodzakelijk!
Kostte alles samen wel bijna 400€, maar het werkt nu toch goed, doe af en toe (afhankelijk van de rijstijl), 500+km op 1 tank.

Ik zou eerst eens naar de bougies kijken idd, maar een versleten set bougies gaat er volgens mij niet meteen voor zorgen dat ie stilvalt.

De motor heeft ongeveer 9 maanden stilgestaan met heel af en toe een klein ritje. De motor staat altijd binnen in de garage.

Ik kom er wel net achter dat de chokekabel vast lijkt te zitten, misschien dat dat ook wel een hoop zou schelen. Misschien verzuipt ie ‘m stiekem omdat de kabel beweging geeft. Ook maar gelijk een nieuwe op laten zetten voor het seizoen.
 
Choquekabel vervangen kun je zelf wel toch??

Ik neem aan van wel. Is een klusje voor de volgende vakantie denk ik. Alle kappen er even af enzo.

Sowieso wil ik ook nog alle kappen gaan wrapper, en dan moeten die er toch ook af. Zou mooi twee vliegen in een klap zijn..
 
Ik neem aan van wel. Is een klusje voor de volgende vakantie denk ik. Alle kappen er even af enzo.

Sowieso wil ik ook nog alle kappen gaan wrapper, en dan moeten die er toch ook af. Zou mooi twee vliegen in een klap zijn..
Heb ik vorig weekend gedaan. Kappen moeten los zodat je de tank kan optillen. Verder niet zo ingewikkeld. Het loshaken van het tonnetje aan het chokemechanisme was nog het lastigst: de kabel zat zo vast dat het uit-stekende stukje binnenkabel te kort was... Naja, niet echt lastig hoor!
 
Kap bij kraan iets opzij buigen dan hoeven ze er volgens mij niet eens vanaf :)
 
Kan goed maar weet ik niet en kan ik ook niet even vergelijken voor je helaas.

1 klauw weer netjes vanuit 1 bonk roest enkel schoonmaken, spuiten en revisiesetje erin. Lijkt wel nieuw en onherkenbaar van hoe die was
20190110_212334.jpg
 
Zaterdag als goed is ander 1100 blok ophalen en 750 oliekoeler en dan beetje schot erin :)
 
Genoeg opties nu om de benzineslangen aan elkaar te prutsen. Neig naar de 2 slangen vanaf de kraan op een t of y splitsing. In de enkele slang daarvandaan een snelkoppeling om los te halen als de tank eraf moet. Daarna weer een t of y splitsing zodat de carbs gevoed worden door 2 slangen in alle
20190111_175105.jpg
standen van de benzine kraan :)
 
Onderweg van het werk naar huis kwam ik in Leuven een witte GSX 750 F (oud model) met NL kenteken tegen:
full
 
Lijkt wel een chopper met dat hoge stuur ;)


En 4 spiegels ? 😂
Hier net een cmsnl bestellinkje gedaan
20190111_222027.jpg
 
Kap bij kraan iets opzij buigen dan hoeven ze er volgens mij niet eens vanaf :)

Momenteel ben ik bezig met de tank “er af” te krijgen. Maar ik kom niet verder dan dit:

F03C4971-2FC1-4085-B0C9-BA79019263DE.jpeg


De tank zit natuurlijk nog vast aan de benzinekraan, maar ik heb even geen flauw idee hoe ik nu verder moet om meer ruimte te creëeren.

Iemand tips?
 
Je kán de linker kuip opzij buigen om met de hand ertussen de slangen vd kraan te krijgen volgens mij. Makkelijkste is dat kuipdeel eraf te pakken dus spiegeltje links eraf, ruitje 2 linker schroefjes los, knipper links eraf en de schroefjes van dat linker bovendeel ff lossen :)

Kraan heeft 3 slangen, overloop vd tank heeft vaak een slang en de benzine meter vlotter een draadje.
 
Beste allen,

Mijn eerdere bericht kunnen we vergeten. Het is mij vandaag gelukt de chokekabel te vervangen. Hierbij wederom een “how to” om het zelf eens te proberen.

Natuurlijk beginnen we allereerst met het afhalen van de buddyseat. Als die buddyseat los is komen de bouten boven water, die los moeten om de tank “er af” te krijgen.

B83701E1-B5DA-48CA-9A59-60794AE3D08E.jpeg


Op een of andere manier mist er bij mij een beschermrubber, maar die zal ik binnenkort eens bestellen.

Als de tank los is moet de kap aan de kant van de benzinekraan los worden gemaakt met de 4 imbusjes die het meest aan de kant van de kont zitten, zodat je speling hebt om de tank en benzinekraan omhoog te halen.

D26BD544-3B51-4925-B880-B804DC0A2836.jpeg


Op dat moment riep bij mij de vraag op hoe ik de tank verder kon demonteren zonder al te veel moeite. Wat blijkt nou. Het is redelijk goed te doen om de tank als “motorkap” open te tillen, zodat deze niet gedemonteerd hoeft voor het vervangen van de chokekabel.

2CFB273B-6A35-4AB6-B0B2-0D9B0C01D09D.jpeg


Let er wel op dat je een spiutbus tussen het frame en de tank zet als ondersteuning en dat je de tank even met een tie-wrap vast zet aan de bevestigingsbeugel van de tank, zodat deze niet zomaar zou kunnen vallen.

780D17CB-1071-4329-A22A-80460286E5CC.jpeg


De chokekabel (hieronder al de nieuwe) ligt op een redelijk ongunstige plek. Als je jouw vingers beschouwd als “worstenvingers” is het wellicht slim om een collega uit te nodigen met kleinere handen, ik heb het geluk dat het gepriegel niet een albte groot probleem was. Je zet het palletje eerst in de uitsparing op de chokerails en daarna pas de metalen bocht in de houder die op de carb zit gemonteerd.

7BAC09AE-5E4F-4F38-8243-5D0E5A6B69B2.jpeg

43B5E62E-B8A4-4598-B00B-C98E27D77951.jpeg


Ik heb er zelf wel voor gekozen de nieuwe chokekabel via onder door de kappen heen te steken. Dit is in mijn ogen makkelijker, omdat je dan meteen het palletje vast kunt zetten in de uitsparing.

F9E91C18-55E5-4992-B4FD-E80A720AF9FA.jpeg


Vanaf dat moment is het alleen nog maar een zorg om de kabel weer op z’n plek te leggen over het motorblok heen. En vast te zetten in de stuurbediening. Het gaat er daar gewoon in zoals het er uit gaat.

ED22E36D-4043-4DF3-AA23-489932D739F9.jpeg


Vanaf dat moment is het zorg om goed te controleren of de chokekabel naar behoren werkt, voordat je de tank en de kappen weer terug vastzet op de motor. Et voila, c’est ca!

04522A06-5AD5-451C-99AD-3B0575785548.jpeg


Zelf heb ik er wel voor gekozen om de oude chokekabel vlak bij de metalen bocht af te knippen, voornamelijk omdat deze zodanig vast was komen te zitten en er dus helemaal geen speling op zat om de kabel los te krijgen.

BFA8778D-4B73-45AE-AFE6-000FC17CD6ED.jpeg


De chokekabel bestelde ik bij MLMparts voor €14,95 exclusief verzendkosten.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe ronde nieuwe kansen!

20190112_180634.jpg


Blok schoonmaken, wegbrengen voor klepjes stellen, 2 helicoils dan nieuwe bougietjes, nieuwe olie erin en ready to go!
 
Toch even terugkomen op het demonteren van je tank etc ivm de chokekabel van @REckhardtt op jouw manier heb je erg veel kans op het beschadigen van je kappen. Het is 10 minuten werk om die te verwijderenen het onderste gedeelte hoef je niet eens in stukken los te halen maar kan in 1 geheel. Dat werkt veel meer ontspannen. Verder leuke how to.
 
Terug
Bovenaan Onderaan