Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Hij moet eerst maar eens proefrijden. Heb al tegen hem gezegd dat-ie er maar eentje een dag huurt. En hierboven staat de 1290 Super Duke GT, en die is, dacht ik, minder heftig als de 1290 Super Duke R, de naakte versie. :/
 
over KTM gesproken die nieuwe 790 lijkt me ook een geweldige motor ,, al hangt er wel een prijskaart aan, maar dat zijn we wel gewend wie bij BMW shopt.
 
Gewoon voor de Tenere 700 kiezen dan... een pak goedkoper en volgens mij minstens zoveel plezier.
Ik heb een stukje met de Tracer 700 gereden en kon maar met moeite wakker blijven. Supersaai blok dat nu in een hoogpoter is gesleuteld en met een boel marketing en 10 jaar van ontwikkeling door je kanaal wordt gedouwd. Het "Adventure" gehalte bij de nieuwe Tenere ontstaat dus uit de vraag of je in slaap gaat vallen tijdens een rit en crasht.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een stukje met de Tracer 700 gereden en maar kon met moeite wakker blijven. Supersaai blok dat nu in een hoogpoter is gesleuteld en met een boel marketing en 10 jaar van ontwikkeling door je kanaal wordt gedouwd. Het "Adventure" gehalte bij de nieuwe Tenere ontstaat dus uit de vraag of je in slaap gaat vallen tijdens een rit en crasht.


Ach... elke generatie/versie van Yamaha's Tenere heeft wel op één of andere manier te maken gehad met kritiek... dit kan er ook nog wel bij. _O-

Misschien even wachten tot je effectief met een Tenere 700 kan rijden ipv er vanuit te gaan dat het gewoon een Tracer 700 gaat zijn met andere looks?

Persoonlijk vind ik het 700cc blokje nogal meevallen... zolang je geen appelen met peren gaat vergelijken. Hoe vind je trouwens de 700GS rijden?



Denk eerlijk gezegd ook wel dat niet zo erg is dan je doet vermoeden, met welke motor ging jij ook alweer op reis? Een Transalp van welk bouwjaar? :Z:P
 
Laatst bewerkt:
De zoon van Ten Cats komt vast met een pk monster thuis....en waarom niet..
Hebben we niet allemaal die tyd meegemaakt,dat we juist een beest van een motor wilden rijden.....
Later wordt je wel weer rustiger en is bv 100 meer dan genoeg...
 
En ik heb allang geen grip meer op z'n eventuele aankopen dus ik wacht het maar af. Hij heeft mij wel gevraagd om 'm t.z.t. in te rijden hetgeen ik zonder tegenzin ga doen. :]
 
Ik garandeer je , TenCats : bij het inrijden van een KTM 1290 Duke, ga je NIET in slaap vallen... een hartaanval sluit ik niet uit

Ik verheug mij vooral op de vele drempels hier in NL. Zo leuk als je die niet verwacht en je daardoor per ongeluk je gashandel wat verder open zet. Was met een VTR SP2 al heel spannend.
 
Denk eerlijk gezegd ook wel dat niet zo erg is dan je doet vermoeden, met welke motor ging jij ook alweer op reis? Een Transalp van welk bouwjaar? :Z:P

Niet echt een saai ding in mijn opinie.......

1549805815579.png
 
Niet echt een saai ding in mijn opinie.......

We weten beide dat ik die andere motor bedoel natuurlijk... maar je hebt gelijk, die AT is zeker geen saai ding... als 'm nu eens verlost zou worden van die binnenbanden zou ik het ontbreken van de cardan misschien nog door de vingers willen zien.

Er zit trouwens iets moois aan te komen...
bfmi5c.jpg
 
Ik heb binnenbanden op mijn KTM 690 Enduro R en ik heb dat nog nooit als een nadeel gezien, wel integendeel : ik heb de extra-dikke versie van 4 mm laten steken en ik ben geruster qua lekrijden dan met tubeless exemplaren.... .

De ketting vind ik een ergere kwaal, maar op mijn Versys 1000 valt dat uiteindelijk ook wel mee : een middenbok, een S100 droog kettingvet-spuitbus en 20 seconden "werk" per 400 km zijn nu echt niet onoverkomelijk... (en mijn achtervelg is niet eens vettig).
 
Ik heb binnenbanden op mijn KTM 690 Enduro R en ik heb dat nog nooit als een nadeel gezien, wel integendeel : ik heb de extra-dikke versie van 4 mm laten steken en ik ben geruster qua lekrijden dan met tubeless exemplaren.... .


Met binnenbanden plat rijden is ofwel het gereedschap bovenhalen en een nieuwe binnenband steken, ofwel beroep doen op assistance...
Met tubeless banden plat rijden is een herstelkitje uit je tanktas halen en binnen de 10 minuten ben je terug op pad...

Ik zie dus wel een nadeel in het rijden met binnenbanden. BMW heeft alvast het licht gezien en de F850GS heeft nu ook gewoon tubeless wielen.... nu die AT, KTM en de Tiger nog...


De ketting vind ik een ergere kwaal, maar op mijn Versys 1000 valt dat uiteindelijk ook wel mee : een middenbok, een S100 droog kettingvet-spuitbus en 20 seconden "werk" per 400 km zijn nu echt niet onoverkomelijk... (en mijn achtervelg is niet eens vettig).


Met een ketting ipv cardan zou ik ook eerder kunnen leven dan met die binnenbanden... maar toch... zo'n cardan is echt wel fijn.... (en goedkoper in gebruik)
 
Ik tart nu misschien het noodlot, maar ik heb op > 400.000 kilometer nog nooit een "echte" lekke band gehad..., ook niet offroad (wel eens wat gering drukverlies).

Op de KTM reed ik 1 keer "lek" met de oorspronkelijke dunne binnenbandjes (2 mm) en zelfs dat was een trage lekkage, waarmee ik nog moeiteloos thuis kwam...

Als de AT mijn droommotor was, zou ik hem daarvoor dus niet laten...
 
Als de AT mijn droommotor was, zou ik hem daarvoor dus niet laten...


Bij mijn dealer leveren ze voor +/- 1250€ extra een tubeless wielsetje onder de AT, dus als het echt mijn droommotor zou zijn zou 'm zelfs met deze wielen nog een pak goedkoper zijn dan een GS...

Voorlopig heb ik m'n zinnen gezet op een GS ADV, dus die zal er wel komen. :)
 
Geen ervaring met binnenbanden. Sinds bmw heb ik wel de schurft aan kettingen gekregen. :+
 
Gewoon voor de Tenere 700 kiezen dan... een pak goedkoper en volgens mij minstens zoveel plezier.

Die is idd erg interessant , heb wel eens op een MT07 gereden ,, leuke motor ,, rijd voor die centen best wel heel erg goed, heeft wel wat minder koppel dan de 850, voelt wel wat klein aan voor iemand van mijn postuur , die Tenere 700 kon wel eens een mega hit worden als ie een stukje onder de 10 K kost.

heb recent een duurtest gelezen over een MT07 met 50 k km op de klok blok open ,, conclusie alles was wel goed maar er zaten wel loop sporen her en der,, vond als ik naar de foto's keek het toch niet florissant eruit zien geen blok dat zonder olie verbruik 150 K km loopt, kan ook niet voor dat geld.

Met binnenbanden plat rijden is ofwel het gereedschap bovenhalen en een nieuwe binnenband steken, ofwel beroep doen op assistance...
Met tubeless banden plat rijden is een herstelkitje uit je tanktas halen en binnen de 10 minuten ben je terug op pad...

Ik zie dus wel een nadeel in het rijden met binnenbanden. BMW heeft alvast het licht gezien en de F850GS heeft nu ook gewoon tubeless wielen.... nu die AT, KTM en de Tiger nog...





Met een ketting ipv cardan zou ik ook eerder kunnen leven dan met die binnenbanden... maar toch... zo'n cardan is echt wel fijn.... (en goedkoper in gebruik)


binnenband op lokatie repararen is niet echt een pretje , zeker met die dikke stugge off road banden,, gewone wegbanden gaan makkelijker maar ook vaker...
vind tub type niet ech geweldig voor de meeste mensen niet echt voordelen meer hebben.,
je heb gelijk een tubeless , is met een setje makklijker, voor de lange afstand neem ik ook een compressortje mee , mijn ervaring was toen ik ergens in Duitsland stond na enige tijd de lucht er toch weer langzaam uitliep ,,en nu kon ik overal waar ik wilde ff bij pompen , en hoefde ik niet te zoeken naar een lokatie repair ,, zaterdan na middag alles is dan wel dicht daar.

cardan is super ,, maar als je stukken heb word het wel gelijk duur,, de laatste ketting fiets de F800GS ruim 30 K km gereden alleen tandwiel vervangen , ketting was na die 30 K km BMW dealer norm nog prima ! ,, na iedere tankbeurt smeerde ik de ketting met de hand als of ik een scot oiler had.
 
Laatst bewerkt:
mja, ik denk dat het qua kosten niet eens zo veel scheelt. Tis voor mij hoofdzakelijk gebruiksgemak: lekker 'voljarren' met olie, 10K km rijden, rinse repeat. niks geen schoonmaken en weersinvloeden die hun negatieve impact op je ketting kunnen hebben als je eens een keer niet consequent hebt gesmeerd. :]
 
mja, ik denk dat het qua kosten niet eens zo veel scheelt. Tis voor mij hoofdzakelijk gebruiksgemak: lekker 'voljarren' met olie, 10K km rijden, rinse repeat. niks geen schoonmaken en weersinvloeden die hun negatieve impact op je ketting kunnen hebben als je eens een keer niet consequent hebt gesmeerd. :]

een ketting set vervangen is piece of cookie vergeleken met een kapot lager van de klok .
maar idd dat gesmeer ,, doe je iets teveel zit je wiel en achterbrug er onder, te weinig is je ketting en tandwiel na een paar duizend versleten.
 
dat bedoel ik. je kunt een aantal keer een ketset vervangen tegen 1 keer een kapotte eindoverbrenging, en onder de streep verwacht ik dan (is een wilde gok) dat het verschil in kosten niet eens zo groot is.

ik vind t iig wel ideaal. als ik wel weer een motor koop met een ketting dan komt er een pro/scott oiler op.
 
mja, ik denk dat het qua kosten niet eens zo veel scheelt. Tis voor mij hoofdzakelijk gebruiksgemak: lekker 'voljarren' met olie, 10K km rijden, rinse repeat. niks geen schoonmaken en weersinvloeden die hun negatieve impact op je ketting kunnen hebben .

Zo is het …

En wat die kost betreft.. Bij m'n vorige motor werd de kettingset om de 20k vervangen. Ik zou dus nu reeds aan m'n derde set zitten terwijl de cardan me tot nu toe niets gekost heeft.
Ik ga er wel vanuit dat de cardan zonde problemen meer dan 100k zal aankunnen.... dat zijn 5 kettingsetjes aan 250€ of goed voor 1250€ meerkost tov mijn cardanmotor.

Toch een heel verschil in onderhoudskost me dunkt.
 
Als je afhankelijk bent van een dealer is de revisie van een cardanklok net geen geintje, maar als een cardan het doet is het een ideale aandrijving. Ik betaal €125 voor een kettingset en met een half uurtje is deze gemonteerd. Het gedoe met smeren blijft een gedoe, maar met het juiste smeermiddel valt de ellende best mee.
 
Cardanklok olie hoeft maar elke 20.000, maar dat terzijde.

Het maakt ook veel uit wanneer en waar je rijdt. Als je in de winter doorrijdt, gaat een ketting er in de pekel heel snel aan, hoe goed je hem ook smeert. Het zelfde geldt voor offroaden: Zand in je ketting haalt zo een paar duizend van de levensduur af.
 
De tiger 800 van mijn lief heeft inmiddels 38k op de teller met 1e ketting set.....Zal niet lang meer duren voordat deze vervangen moet worden..Maar echt versleten nog steeds niet...

En die discussie over die dunne tracer en andere yamaha....
Ik heb naast de gs ook nog een v strom 650xt... die met de spaakwielen...
Met mijn 2m en 100kg een prima ding ondanks die schamele 71 pk......
Naar mijn mening een volwaardig ding en geen bromfiets gevoel als ik erop rijd
 
Terug
Bovenaan Onderaan