Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Eens. Ik heb hiervoor supersports gereden met 180PK, maar denk maar niet dat ik al die PK's heb gebruikt..;-) De 125PK van mijn 1200GS straks, lijkt mij eerst dan ook meer dan genoeg.
 
Klopt voor beide uitlatingen.
Mijn KTM 1290 SAS had voor mij veel onbruikbaar vermogen, maar dat geldt niet noodzakelijk voor een beter motorrijder.


Ook die "betere" motorrijder heeft niets aan die 40 pk extra op de openbare weg hoor... Dat je liever 120pk dan 70pk ter beschikking hebt, zeker wanneer je met duo gaat rijden snap ik nog wel.

Maar 160-180-190pk.... of meer, op de openbare weg? Nee, ik zie het niet. Ook niet voor de beste motorrijders onder ons. Het moet een beetje veilig blijven ook he.


Aan de toog is het allemaal leuk en aardig, die pk's.... :+
 
100 pk bleek niet voldoende om een zekere Mercedes af te houden laatst, Ik dacht dat er weinig of geen auto's op de openbare weg rondreden die konden tippen aan de acceleratie van een flinke motor...
Illusie doorprikt.
(We zaten wel met 2 op de GS, dus een flinke 170 kg belading, doorgeschakeld met de quickshifter,...(alleen niet in de hoogste toeren doorgetrokken, daar is de motor nog te jong voor))
Mercedes reed weg van ons.:?
 
100 pk bleek niet voldoende om een zekere Mercedes af te houden laatst, Ik dacht dat er weinig of geen auto's op de openbare weg rondreden die konden tippen aan de acceleratie van een flinke motor...
Illusie doorprikt.
(We zaten wel met 2 op de GS, dus een flinke 170 kg belading, doorgeschakeld met de quickshifter,...(alleen niet in de hoogste toeren doorgetrokken, daar is de motor nog te jong voor))
Mercedes reed weg van ons.:?

Ach ja..Ik reed op de A31 met mijn Fireblade ook eens 250-260 km per uur..Zit er ook achter mij een BMW te flikkeren met de lampen van ga eens aan de kant..
Haha! Bizar! Maar met accelereren heb ik nog niet echt problemen gehad om een auto voor te blijven.
 
Met de Afrikaanse tweeling heb ik niet al teveel paardjes, maar de kudde weet wel wat ze moeten doen als ik het vraag. Met name in berggebied heb ik genoeg aan die 95 stuks, maar op de snelweg inhalen hadden ze van mij met meer mogen zijn.
De X-factor gaat voor mij omhoog als een motor een beetje spannend wordt, met de nadruk op een beetje. Wat dat aan gaat vind ik de KTM 1290 wel interessant.
Met mijn laatste Fireblade (model 2008) was zelfs een M5 kansloos. Nu ben ik bij 250 gestopt, want dat is al best foei op de Nederlandse snelweg. :X
 
Tja... met de motor waren we tot voor kort heersers van de stoplichtsprintjes en hernemingen, maar het tij is aan het keren.

Nog straffere accelaraties met motoren is niet simpel, heb de indruk dat we al op onze top zaten in de jaren negentig. De auto's (en dan vooral die elektrisch aangedreven krengen) zijn duidelijk aan hun opmars bezig.


Daar waar je vroeger een stevige GTI moest hebben om ergens rond de 7-8 sec naar 100 te spurten doe je dat nu met een doorsnee winkelwagen....
Dus ook die gast met z'n Golf GTI heeft al met rode kaken aan een stoplicht gestaan hoor... :+
 
Met de Afrikaanse tweeling heb ik niet al teveel paardjes, maar de kudde weet wel wat ze moeten doen als ik het vraag. Met name in berggebied heb ik genoeg aan die 95 stuks, maar op de snelweg inhalen hadden ze van mij met meer mogen zijn.

Ik ga dit niet tegenspreken...

Maar een must is het niet he...

Voor mij hoeft die pk-wedloop niet zozeer... een tijd terug was 150pk iets voor supersportmotoren en dat was meer dan genoeg. Denk nog maar eens terug aan de allereerste Yamaha R1...

Met al die hulpmiddeltjes valt er tegenwoordig ook met +180pk motoren te rijden, maar dan vraag ik me af of dit wel nodig is? Accelereren en inhalen op een rechte autosnelweg is dan wel eens leuk voor de kick, maar op de wegen waar het plezierig wordt.... daar heb je volgens mij niets aan al die brute kracht. Zonder alle hulpmiddeltjes die je tegenwoordig ter beschikking hebt zal het al heel wat minder zijn...

Ik hoop dus dat niet elke constructeur van mening is dat een zwaardere allroad tegenwoordig +160pk nodig heeft...
De komende jaren zit ik bij BMW nog wel goed met z'n 136pk, gelukkig maar.
 
Ach ja..Ik reed op de A31 met mijn Fireblade ook eens 250-260 km per uur..Zit er ook achter mij een BMW te flikkeren met de lampen van ga eens aan de kant..
Haha! Bizar! Maar met accelereren heb ik nog niet echt problemen gehad om een auto voor te blijven.

250-260 km/u op de A31...????? Weet je wel wie hier allemaal meelezen....??😄
 
100 pk bleek niet voldoende om een zekere Mercedes af te houden laatst, Ik dacht dat er weinig of geen auto's op de openbare weg rondreden die konden tippen aan de acceleratie van een flinke motor...
Illusie doorprikt.
(We zaten wel met 2 op de GS, dus een flinke 170 kg belading, doorgeschakeld met de quickshifter,...(alleen niet in de hoogste toeren doorgetrokken, daar is de motor nog te jong voor))
Mercedes reed weg van ons.:?

die benz was dan waarschijnlijk wel weer minstens 5 keer zo duur als je GS.
 
Ik ga dit niet tegenspreken...

Maar een must is het niet he...

Voor mij hoeft die pk-wedloop niet zozeer... een tijd terug was 150pk iets voor supersportmotoren en dat was meer dan genoeg. Denk nog maar eens terug aan de allereerste Yamaha R1...

Met al die hulpmiddeltjes valt er tegenwoordig ook met +180pk motoren te rijden, maar dan vraag ik me af of dit wel nodig is? Accelereren en inhalen op een rechte autosnelweg is dan wel eens leuk voor de kick, maar op de wegen waar het plezierig wordt.... daar heb je volgens mij niets aan al die brute kracht. Zonder alle hulpmiddeltjes die je tegenwoordig ter beschikking hebt zal het al heel wat minder zijn...

Ik hoop dus dat niet elke constructeur van mening is dat een zwaardere allroad tegenwoordig +160pk nodig heeft...
De komende jaren zit ik bij BMW nog wel goed met z'n 136pk, gelukkig maar.
ik kan je wel volgen, ik zal het ook wel runnen met die 136 paardjes.
die topvermogens worden anders als je in bochtige streken gaat rijden,
maar denken dat je dan wél weg kan rijden van een "iets-of-wat" sportieve auto mét een "iets of wat" chauffeur/piloot is een verloren zaak,
je houd ze niet (of amper) bij met accelereren, en in de bochten zijn ze (meestal) ook sneller.

Maar ongetwijfeld hebben wij meer fun (denk ik:]) en is ons speelgoed "iets" beter betaalbaar.
 
Vraag:
Op de oude GS1200 (bwjr2004) had ik in de tankopening enkele gaten geboord,
daardoor kon je makkelijk de tank hoger opvullen, (al moest je wel uitkijken dat je na tjokvol tanken niet onmiddellijk in de verwarmde garage ging parkeren, want dan liep door de expantie de boel over)
Zijn er hier mensen die weten of dit ook bij de 1250 kan? (is wel een keyless uitvoering, dus er zit wat electronica aan de tankdop)
foto's zijn altijd handig:)

alvast bedankt voor de reacties
 
ik kan je wel volgen, ik zal het ook wel runnen met die 136 paardjes.
die topvermogens worden anders als je in bochtige streken gaat rijden,
maar denken dat je dan wél weg kan rijden van een "iets-of-wat" sportieve auto mét een "iets of wat" chauffeur/piloot is een verloren zaak,
je houd ze niet (of amper) bij met accelereren, en in de bochten zijn ze (meestal) ook sneller.

Maar ongetwijfeld hebben wij meer fun (denk ik:]) en is ons speelgoed "iets" beter betaalbaar.

Ik heb een blauwe maandag een M3 met V8 motor gehad (totdat de overheid hem wegsaneerde met pestbelastingen).... en daarmee kon ik inderdaad een aantal Fireblades en andere R1 voorblijven...

Dat vertaalde zich wel in een astronomisch verbruik en dito bandenslijtage... leuk, voor zolang het duurde... en nu zitten we ondertussen aan een hybride... zucht...
 
wellicht een beetje voorbarig meteen een boor in de nieuwe tankdop te zetten? Of weet je al dat ie ook ontluchtingsproblemen heft?

Heb de laatste tijd wel een beetje naar rappe youngtimers zitten kijken (S4/6 of X5) maar zelfs met 400pk denk ik niet dat je bij een stoplicht sneller weg bent dan de gemiddelde tweewieler (in goede omstandigheden). Op de snelweg is het wel veel beter uit te houden dan met de gemiddelde brommer :]
 
Ik heb ook een blackbird gehad..2001 tot 2003.
Die met de digitale snelheidsmeter..
Paar keer 301 op de teller gehad op de A3...autobahn...net over de grens bij arnhem....
Op de snelweg kon dat ding keihard...maar op een pas in Oostenrijk ben ik toen een keer los gereden door een oude, plm 75 jr man op een heeeele oude bmw boxer...potje op zn hoofd, pijp in zn bakkes, maar reed als een Rossi...ik verloor op mn 150pk bb...

Daarom heb ik nu voor de fun een vespa 300gts touring met 24pk besteld.....durf ik.eindelijk een x volgas .....
 
Nou dan kan ik ook even opscheppen. Van de week met mijn oude Volvo V40 1.8 wel 204km/h gehaald. Heuveltje af in Duitsland, geklokt met de GPS _O- moest nog inhouden voor een SUV. Anders was 206 ook nog haalbaar geweest:+
 
Dit watje durft niet (meer) zo hard. 270 rijd niet eens prettig als je 2 meter lang bent en met je helm 100% in de wind zit.
later op de dag een lekke achterband en bleek het kevlar karkas van de achterband in het midden gebroken over de hele diameter van de band. (ja de bandenspanning was goed en de band mocht nog een stuk sneller)

Jaren later nog eens een stukje 240 ventiel achter defect. Is toch wel ff schrikken met een lege achterband bij die snelheid. de FJ die ik toen had reed overigens wel het lekkerst bij 170. (uiteraard allemaal gebeurd op isle of man buiten de bebouwde kom O-))

Met de GS vind ik 170 eigenlijk al te snel maar ik rij dan ook liever in de Eifel dan op de snelweg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan