Het grote GS-topic deel 29 - On (or off) the road again..

Status
Niet open voor verdere reacties.
full
 
Laatst bewerkt:
Reed gewoon te weinig op de GS, dus kon hem verkopen en liep tegen een leuk geprijsde VFR aan zodat ik nog wel kan rijden als ik dat wil.

Ook in het verleden wel eens een VFR gehad en die beviel goed, maar t had ook een hele andere brommert kunnen worden.

Ik ben dus niet merkgebonden, ook niet voor BMW :)

... én de VFR is uiteraard een wereldfiets (zij het dat ik een der eerste versies had in 2002, behept met een hoop kinderziektes), maar wàt een motorfiets ! :Y
 
... én de VFR is uiteraard een wereldfiets (zij het dat ik een der eerste versies had in 2002, behept met een hoop kinderziektes), maar wàt een motorfiets ! :Y


Ja, nog bedankt daarvoor....... door jou waren in 2005 de kinderziektes eruit :}

Maar t rijdt idd lekker en soepel
 
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje tussendoor voor de boxer-motoren. Toen ik 2 jaar geleden mijn GS kocht bij Simako wist ik nog niks van boxer-motoren. De eigenaar gaf aan dat hij meestal tussen de 3000-5000 toeren reed toen ik er om vroeg.

Hoeveel toeren rijden jullie in de bergen? Terugschakelen in een bocht is verschrikkelijk, maar te hoge toeren rijden schiet met een 2-cylinder ook niet echt op. moet ik >5000 gaan rijden, of gewoon steeds op tijd terugschakelen? Ik haal soms bijna de bocht niet, doordat ik geen gas kan geven vanwege een te hoge versnelling.

TLDR: Hoeveel toeren is handig met een BMW R1200GS als je vlot in de bergen rijdt met veel korte bochten?
 
Haha, nou ben ik een vrouw, misschien dat het daar door komt, maar ik kijk echt zelden naar mijn toerental. Rij puur op gevoel.

Heb overigens ook geen boxer _O-

Verder is je vraag nogal subjectief, want 'bocht' is een ruim begrip. Ruime bocht, haakse bocht, haarspeldbocht. Die rij ik toch echt in verschillende versnellingen en met verschillende toerentallen :Y
 
O, wacht, bergen en korte bochten zeg je.
Daar kunnen de 1200GS rijders dan wel antwoord op geven.

Maar dan nog varieert het.
Omhoog of naar beneden. Linksom of rechtsom.
Daar zitten bij mij namelijk wel verschillen in. Ik doe het niet allemaal in dezelfde versnelling.
En sowieso doe ik altijd de achterrem erbij, ook omhoog. Tip van een zeer bedreven motorrijder en dat werkt inderdaad super.
 
Ik kijk ook zelden naar de toerenteller..rij op gevoel, trekkracht en geluid.....

Btw.
Was even 2 weken off line ivm vakantie....lekker 2 weken bewust digiloos.....heeeerlijk !
 
Met een boxer moet je niet bang zijn om terug te schakelen, zelfs tot in eerste als het moet.

Ik kijk op mijn toerenteller in de bergen, als mijn vrouw meerijdt... dan wil ik niet tot onder het toerental zakken, waarop-ie moet zwoegen.

Je hoort dat dan wel, maar dan ben je al een paar tellen verkeerd bezig.

Ik neem meestal als ondergrens aan : 3.000 RPM (zeker met duo).

Die hou ik aan als een bergbocht aansnijd.
 
Met de 1200 kwam ik meestal niet lager dan z'n tweede versnelling in haarspeldbochten. Alleen als het erg krap word, dan een keer naar 1. (Stelvio met drukte) De 1200 heeft onderuit zat koppel, dus je kan op lage toeren wegtrekken. Ik maak idd wel veel gebruik van de achterrem om de aandrijving stabiel te houden en trekkend. Schakelen in een bocht doe ik hooguit bij uit-accelereren, nooit remmend in een bocht.
 
ik zet hem eigenlijk nooit in de 1 wordt hij zou bokkerig van niet echt lekker in een bocht. En inderdaad kom ik eigenlijk ook zelden boven de 5500 toeren, hij heeft genoeg kracht onderin dus waarom zou je zoveel toeren gaan draaien.
 
Zojuist is mijn GS opgehaald, ik behoor officieel dus niet meer tot jullie clubje

:)

Kom vooral nog eens buurten! En gefeliciteerd met de verkoop... ik begrijp het prima. ;)

En haarspelden... de 1200 is enorm vergevingsgezind, je kan apelui schakelen. Vergis je je een keer dan maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Meestal in de twee, ben bij krappe onoverzichtelijke fietspad pins in de eerste versnelling. Neemt niet weg dat je de Grossglockner best zijn drie op kan.... maar da's ook een Autobahn naar boven. :P
 
Laatst bewerkt:
Met de 1200 kwam ik meestal niet lager dan z'n tweede versnelling in haarspeldbochten. Alleen als het erg krap word, dan een keer naar 1. (Stelvio met drukte) De 1200 heeft onderuit zat koppel, dus je kan op lage toeren wegtrekken. Ik maak idd wel veel gebruik van de achterrem om de aandrijving stabiel te houden en trekkend. Schakelen in een bocht doe ik hooguit bij uit-accelereren, nooit remmend in een bocht.

Met mijn 1150 meestal alles in ze twee maar krappe bochtjes in ze 1. Net als 3/4 rotonde is in ze 1. Schakel meestal pas bij 5k toeren
 
Zojuist is mijn GS opgehaald, ik behoor officieel dus niet meer tot jullie clubje

:)

Dat houdt hier niemand anders tegen... en je vindt hier uiteraard steeds een sympathiserend oor om je traantjes de vrije loop te laten, mocht de VFR toch -tegen elke logica in- een tikkeltje ietsiepietsie ...eh... tegenvallen na je GS... :+
 
Laatst bewerkt:
Een Tracer behoeft helemaal geen koffers, Tracer is gemaakt voor een geasfalteerd rondje om de kerk. :Y
 
Naar boven of beneden rij ik vaak in de 2, wat nou bovengrens? Boven de 5000 toeren moet ie ook gekieteld worden ;)
Behalve echt krappe bochten (bealag nah bah) in z'n 1.
En vooral veel op gevoel.
En een boxer wil ook best in z'n 3 door krappe bochtjes, net als bergaf in de 4. Maar dat was de 1150rrockster uit 2003 met een stuk schakelvorkje... :Y :]
 
Kellermann knipperlichten gemonteerd nadat 2 forum leden zo vriendelijk waren mij belangeloos stekkertjes op te sturen
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan