Het grote GS-topic deel 29 - On (or off) the road again..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weer genoeg legaal off-road gereden vandaag..

full


full


... heerlijk motorweer weer. :]
 
Joh NTV, jij zit niet meer op BMW rijden geloof ik. Nu weer een VFR in de garage? Sunny toevallig een Ducje ipv de F650?
 
Geachte heren en dames.
Ik had een vraag mbt tot de r1200gs.
Ik heb binnenkort een klein beetje erfenisgeld wat ik kan uitgeven en ga dit besteden aan een motorfiets.
Nu heb ik staan kijken bij een r1200gs en het eerste wat in me opkwam was dat het een hele grote en zware motor is.
Nu snap ik dat je daar minder van merkt als je rijdt, maar er zijn genoeg momenten dat je stilstaat of de motor lopend moet verplaatsen(denk bijvoorbeeld aan het voorzichtig door de poort rijden en het verplaatsen in de tuin).
Daarnaast ben ik slechts 1,78m lang met normaal postuur, dus geen slappeling maar ook geen bodybuilder.

Graag hoor ik jullie ervaringen en meningen op dit gebied :]
 
Geachte heren en dames.
Ik had een vraag mbt tot de r1200gs.
Ik heb binnenkort een klein beetje erfenisgeld wat ik kan uitgeven en ga dit besteden aan een motorfiets.
Nu heb ik staan kijken bij een r1200gs en het eerste wat in me opkwam was dat het een hele grote en zware motor is.
Nu snap ik dat je daar minder van merkt als je rijdt, maar er zijn genoeg momenten dat je stilstaat of de motor lopend moet verplaatsen(denk bijvoorbeeld aan het voorzichtig door de poort rijden en het verplaatsen in de tuin).
Daarnaast ben ik slechts 1,78m lang met normaal postuur, dus geen slappeling maar ook geen bodybuilder.

Graag hoor ik jullie ervaringen en meningen op dit gebied :]

Ik ook 178 en 74kg en heb nergens last van met mijn 1150. Gewoon kopen
 
Heb jaren een LT/RT gereden (R100RT,K100RT,K1100LT/SE,R1150RT), en sinds 2 jaar op een R1200RT 2008: Ik wil nooit meer anders! Heb wel de ruit van een Adventure, die is wat hoger en heeft van die zijflapjes. Kan nog met 160 km/h met het vizier open rijden. En de windbescherming is best goed. Vooral met warm weer is dat heerlijk. Op de rt/lt smolt ik soms weg. Heb hem gekocht in Heerenveen, bij 20.000 km, staat nu op 40.000. Geen enkel probleem! Is een keer in de werkplaats geweest voor een 30.000 beurt en nieuwe banden. Ben plm 1.80, zet hem altijd op zijstandaard als ik wil opstappen, dan is het geen probleem. Op de RT/RT kon ik opstappen als deze op de bok stond, maar dat lukt nu niet. Als je ESA hebt kun je de hoogte afstellen met een druk op de knop. Dan zakt of stijgt de hele motor een aantal centimeters. Ik zou zeggen: Maak een (uitgebreide) proefrit!
 
Geachte heren en dames.
Ik had een vraag mbt tot de r1200gs.
Ik heb binnenkort een klein beetje erfenisgeld wat ik kan uitgeven en ga dit besteden aan een motorfiets.
Nu heb ik staan kijken bij een r1200gs en het eerste wat in me opkwam was dat het een hele grote en zware motor is.
Nu snap ik dat je daar minder van merkt als je rijdt, maar er zijn genoeg momenten dat je stilstaat of de motor lopend moet verplaatsen(denk bijvoorbeeld aan het voorzichtig door de poort rijden en het verplaatsen in de tuin).
Daarnaast ben ik slechts 1,78m lang met normaal postuur, dus geen slappeling maar ook geen bodybuilder.

Graag hoor ik jullie ervaringen en meningen op dit gebied :]
Waar jij je toch zorgen over maakt. Je bent een reus. ;)

Vooruit manoeuvreren zit ik er steeds op. Als de motor achteruit moet stap ik ervan en geef die gewoon een duwtje omdat ik niet goed genoeg bij de grond kan als ik erop zit om die achteruit te duwen.

De motor is veel makkelijker te hanteren dan het formaat je zou doen vermoeden. Het enige probleem bij mij is om de motor op de middenbok te krijgen met volle belading. Dan moet ik op die voet staan, met links de motor naar achter trekken en met rechts de achterkant helpen opheffen. En dat vergt ongeveer al mijn kracht (is met volle tank en 30 à 40 kg bagage).

Even ter verduidelijking: ik ben 1m67, 66kg en dat is voldoende voor een R1200GSA. Gewoon een beetje wennen in het begin.
 
Heb een R1200GS uit 2008. Ben 1.79m, 80kg, wel wat breder dan normaal postuur maar manoeuvreren in tuin met fiets aan de hand of terwijl je erop zit gaat prima. Hij manoeuvreert makkelijker dan kleinere fietsen die ik heb gehad. Moet er wel bij zeggen dat ik het verlaagde zadel heb waardoor ik met beide voeten plat op de grond kan staan. Alleen met toppen van de tenen op de grond vind ik niet prettig en stuk lastiger in gang te krijgen, zeker op een helling.
 
Bedankt voor de reacties.
Duidelijk is dus dat de hoogte niet direct een bezwaar hoeft te zijn.
Mogelijk ben ik dan binnenkort op een bmw te vinden, aangezien dit toch wel de mooiste fiets is in deze klasse :9~~

Mooi.....
.... zou eens langs de opticien gaan... kan geen kwaad. ;)
 
Tja smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind het een mooie en vooral indrukwekkende motorfiets.
Vind de ducati hypermotard ook mooi, maar denk dat de bmw fijner zal zijn vooral op langere afstanden en de ducati leuker voor in de stad(maar dat kost me mijn rijbewijs lol).
 
@Hannek nou lees ik net dat jij opstapt met de zijstandaard uit, via de step.
Dat wilde ik nou net vragen hier, of iemand dat wel eens doet.
Bij "moderne" ontwerpen moet blijkbaar de kont omhoog en dat is voor mij een probleem.
Heb nu op de XR een verlaagd zadel en dat is precies goed voor mijn redelijk korte pootjes.
Maar opstappen '(
Zeker met de koffers er aan kost het veel moeite om mijn rechterpoot er overheen te slingeren.
Afstappen gaat wel nog redelijk goed.
Nou heb ik al eens geprobeerd om via de step op te stappen.
Dat gaat uitstekend, maar alleen al de gedachte dat de zijstandaard dan afbreekt |(

Nu moet ik er dus van overtuigd raken dat dit niet zal/ kan gebeuren :?

Begin van dit jaar bij het tanken langs de Moezel zag ik een vrij ongebruikelijke opstap/ wegrij methode.
Was een vrij klein persoon met een grote GS, nou ja dat zijn ze eigenlijk altijd.
Hoe hij stopte bij aankomst heb ik niet gezien.
Het wegrijden wel.
De motor stond op de middenbok, hij stapt op en start de motor.
En ik denk, wat nu?
Hij ging op de steppen staan, gaf een flinke duw voorwaarts, waardoor de middenbok opklapte.
Stond even lichtjes te balanceren en reed toen zo weg.
Die methode heb ik nog niet in gedachten.
 
Laatst bewerkt:
@Hannek nou lees ik net dat jij opstapt met de zijstandaard uit, via de step.
Dat wilde ik nou net vragen hier, of iemand dat wel eens doet.
Bij "moderne" ontwerpen moet blijkbaar de kont omhoog en dat is voor mij een probleem.
Heb nu op de XR een verlaagd zadel en dat is precies goed voor mijn redelijk korte pootjes.
Maar opstappen '(
Zeker met de koffers er aan kost het veel moeite om mijn rechterpoot er overheen te slingeren.
Afstappen gaat wel nog redelijk goed.
Nou heb ik al eens geprobeerd om via de step op te stappen.
Dat gaat uitstekend, maar alleen al de gedachte dat de zijstandaard dan afbreekt |(

Nu moet ik er dus van overtuigd raken dat dit niet zal/ kan gebeuren :?

Begin van dit jaar bij het tanken langs de Moezel zag ik een vrij ongebruikelijke opstap/ wegrij methode.
Was een vrij klein persoon met een grote GS, nou ja dat zijn ze eigenlijk altijd.
Hoe hij stopte bij aankomst heb ik niet gezien.
Het wegrijden wel.
De motor stond op de middenbok, hij stapt op en start de motor.
En ik denk, wat nu?
Hij ging op de steppen staan, gaf een flinke duw voorwaarts, waardoor de middenbok opklapte.
Stond even lichtjes te balanceren en reed toen zo weg.
Die methode heb ik nog niet in gedachten.

Heb dit eerder gezien deze persoon bleef gewoon zitten ga een duwtje naar voren en reed weg kwam hem later tegen in cochem en navraag gedaan was volgens hem gewoon een kwestie van oefenen en verder niet zo moeilijk
Heb dit ook eens gelezen van een journalist van een motortest en die had het ook na een paar keer onder de knie als ik dit artikel nog terug kan vinden laat ik het wel weten
Overigens heet de XR wel een midden standaard
 
Zijstandaard kan, zolang je maar aan de hoge kant opstapt en geen 100+ kilo's weegt. Vanaf de middenbok wegrijden gaat ook prima, het is maar net wat je voorkeur is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan