Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Want... dat kwartiertje bij FastNed (en dan heb je 'm van 10% naar 80% hè, wat natuurlijk niet verplicht is, kan ook minder lang) heb je op een dag niet? Je zal maar voor een ongeluk komen te staan op de weg en niet kunnen doorrijden, direct ontslag?
Wat een kolder weer. De meeste mensen willen gewoon zsm naar huis na een dag werken. Juist dat is reden om de motor te pakken en niet in en koekblik dat 4x verder op een tank komt in de file te gaan staan.

Dus iedere dag 10 minuten laden is vervelend, ja. Op een brommer die 300km op een tank doet tankte ik begin vorig jaar om de dag. Dát vond ik al ergerlijk.

Tuurlijk kan er een keer iets gebeuren waardoor je langer overweg bent, maar dat gebeurd niet dagelijks.
 
Mijn excuses dan jongens, klaarblijkelijk hebben we niet dezelfde frustraties in het dagelijks leven :-) Ik zal me er dan niet verder mee bemoeien!
 
Want... dat kwartiertje bij FastNed (en dan heb je 'm van 10% naar 80% hè, wat natuurlijk niet verplicht is, kan ook minder lang) heb je op een dag niet? Je zal maar voor een ongeluk komen te staan op de weg en niet kunnen doorrijden, direct ontslag?
Zo lang de range genoeg is voor woon~werk en thuis (of op het werk) laden vind ik het prima. Maar inderdaad zijn de langere stukken nog wel eens een probleem.
En na een werkdag wil je echt niet nog eens willen wachten op het laden.

Bij Fastned langs de A4 bij Schiphol is vaak geen plek door de vele taxis. Dan red je 20 minuten ook niet. _O-
Laatst kwamen we bij de IKEA in Delft, vijf plekken bezet. Bij nummer zes deed de laadpaal het niet.
Dan heb je dus even helemaal geen stroom. :+
 
Want... dat kwartiertje bij FastNed (en dan heb je 'm van 10% naar 80% hè, wat natuurlijk niet verplicht is, kan ook minder lang) heb je op een dag niet? Je zal maar voor een ongeluk komen te staan op de weg en niet kunnen doorrijden, direct ontslag?

Het mooie van de fastned routeplanner is dat deze heen-en-terug helemaal doorrekent waar je moet laden. Thuis ff plannen dus wanneer je de volgende dag naar een nieuwe, verder weg gelegen locatie moet. En dan daar een plekkie in de buurt zoeken waar hij aan de stekker kan, dan kan je vol ook weer aan de terugreis beginnen.
Nadeel van de fastned is wel dat je er niet aan moet komen als alle stekkers bezet zijn.
Gelukkig timmert Shell ook aan de weg (hoewel ik fastned, die z'n kop boven het maaiveld heeft uitgestoken, het meer gun - maar da's een andere discussie)
Let wel dat een Zero NIET aan de snellader kan. Voor mij was dat wel een must, vandaar Energica.

En ondertussen, in het noorden van het land:
 
Als thuis laden hem een range gaf van 300 km zou hij daar nooit over zeuren denk ik. Je wil toch wel begrijpen dat mensen niet onderweg verplicht willen stoppen op hun dagelijks reis naar werk. En dan geen 5 minuten maar minstens 20 minuten en dan kom jij met een voorbeeld dat je lekker thuis de stekker er in doet en dat dat helemaal geen moeite kost .

Hoe vaak leg jij aan mensen uit hoe schommelen gaat, op een schommel._O-_O-

Vooraf, ik begrijp Frank B heel goed, geef hem gelijk als hij zegt voorlopig te wachten. Ik ken de situatie, heb ik destijds ook gedaan.

Maar wat jij hier beweert...
Thuis laden is voor mij dagelijkse praktijk, al een paar jaar. Als ik straks thuis kom gaat de garagedeur open en de motor gaat achteruit naar binnen, ik zet hem neer en sluit het snoertje aan. Dat hangt er boven dus moeite is het niet. Vannacht gaat ie dan laden en morgenvroeg staat ie weer rond de 80% SoC. Klaar voor zeker viermaal enkele reis waarvan ik er maar twee doe.

Het zal je wel weer ergeren dat ik het uitleg, ik heb het gevoel dat ik bij jou echt helemaal niets goed kan doen...

Maar sommigen zeggen alleen maar “klopt niet” of “is niet waar” en daar erger ik mij aan want daar leer je niets van. Ik lees een forum omdat ik er van wil leren.
Als jij dat niet wilt lezen stel ik voor dat je het overslaat.

Het is een feit dat veel mensen die brandstof rijden nog steeds tanken en laden 1 op 1 vergelijken. Dat beeld wordt ook in stand gehouden door partijen die er blijkbaar baat bij hebben zoals Toyota.
Een van de mooie dingen aan elektrisch rijden is juist dat je thuis kunt laden.

Er is een relatie tussen batterij capaciteit en laadsnelheid. Als je een kleine capaciteit batterij hebt zal het eerder voorkomen dat je onderweg moet laden, dan is de laadsnelheid dus ook belangrijker. Zelf kan ik (afhankelijk van de manier van gebruik) tot wel 235 Km ver komen op een lading, ik heb er dus weinig last van dat ie alleen langzaam laadt.
 
Ik heb momenteel 1 klant op 50km en 1 op 100km enkel. Die laatste moet ik dus sowieso aan de stekker wil ik thuis geraken. Maar heb al afgestemd en is geen probleem. Er zijn op de motorparking ook gewoon aantal stopcontacten voorzien en op dit moment zijn ze allemaal ongebruikt. In het verleden heb ik er wel een elektrische scooter en een soort robbedoes mobiel gezien. Maar sowieso voldoende en heb ze maar 2u nodig ook.

Eerlijk gezegd vind ik die 50km enkel meer dan ver genoeg. Zou sowieso liever afbouwen op dat vlak.
 
@Hybride het is niet zo dat je in mijn ogen niets goed kunt doen. Ik denk dat jij en ik een ander karakter hebben. Sommige mensen zijn van het plannen, berekenen uitstippelen uitleggen enz. Ik ben puur praktisch, ik haat het om s nachts te moeten tanken als ik onderweg ben naar huis. Ik haat het om alles te moeten plannen dat beperkt mij te veel. Ik kan zaken wel rationaliseren maar wil daarbij niet voorbijgaan de praktisch kant zoals het er nu voor staat.

En uitleggen hoe je je garagedeur open doet en de stekker in het stopcontact steekt daar moet je me nog eens uitgebreid over bijpraten.:P:')

Jij "struktuurmens", ik spontaan en zonder plan.

Je begrijpt echt niet wat ik bedoel omdat je het letterlijk neemt,.. ik ben niet letterlijk:t
 
Hoop fanatieke reacties :) We kunnen niet zeggen dat het niet speelt :+

Balen als een stekker voorlopig met de huidige range.:) Die Ego is goed gelukt zeg, vooral in het rood.

Dit dus, ik ben al om, ik vind de Ego ook echt mooi :} ik zou hem zo kopen.
Helemaal ok qua model, looks en prijs (scheelt niet veel meer met de moderne GS en zakelijk zelfs voordeliger)

Maar de range .. :N

En ik zie ook geen enkel probleem voor prive gebruik en plannen rond laadstations bij vakanties enz.

Want... dat kwartiertje bij FastNed (en dan heb je 'm van 10% naar 80% hè, wat natuurlijk niet verplicht is, kan ook minder lang) heb je op een dag niet? Je zal maar voor een ongeluk komen te staan op de weg en niet kunnen doorrijden, direct ontslag?

Maar dit dus niet, nee gewoon echt niet. (en ik ga mijzelf niet ontslaan hoor :+ )
Zoals al aangegeven door anderen, ik rij juist motor om door files heen te gaan en lekker te genieten op de motor tijdens woon-werk verkeer. En ik heb een hekel aan tanken maar dat moet meestal om de dag en dan sta ik er max. 3 a 4 minuten. Ik pas er echt voor om elke dag 15 minuten te gaan staan.
Mijn keuze en die verander ik niet.
Ik denk ook Rob dat jou verhaal een wat positieve duw krijg doordat je aan EV voertuigen een verdienmodel gekoppeld hebt, roze bril zullen we maar zeggen ;)

Thuis laden helemaal ok :t ik lever al teveel stroom en daar krijg ik al niets voor (naja stuk minder dan salderen tot 100%) dus ook dan is een EV erbij heel leuk.

Ik lijk qua karakter dus erg op ijzervreter zie ik :)

@Hybride ... Ik ben puur praktisch, ik haat het om s nachts te moeten tanken als ik onderweg ben naar huis. Ik haat het om alles te moeten plannen dat beperkt mij te veel. Ik kan zaken wel rationaliseren maar wil daarbij niet voorbijgaan de praktisch kant zoals het er nu voor staat.
..

Voor nu is de keuze dan toch een ploffer en die ga ik 3 jaar rijden. (garantie afschrijving km's)
Ik ga er dan toch echt vanuit dat ik daarna aan de EV kan.
 
...

Eerlijk gezegd vind ik die 50km enkel meer dan ver genoeg. Zou sowieso liever afbouwen op dat vlak.

Zou ik eigenlijk ook graag willen, maar ik heb de keuze gemaakt om lekker in de bossen op de Veluwe te gaan wonen.
Heerlijk wonen, maar ik moet dan toch meestal verder rijden naar mijn opdrachten, dat is een nadeel.
Keuzes moet je maken en woongenot ging voor, nog geen moment spijt van gehad hoor.

Kortom die keuze heb ik niet echt maar ik vind het geen straf om lekker even na een dag binnen weer op de motor te stappen, ik geniet nog steeds van de rit :)
Ik wil niet in de auto, maar dit geeft dus wel aan dat het 'range' probleem wel speelt bij mij.
 
Ik denk ook Rob dat jou verhaal een wat positieve duw krijg doordat je aan EV voertuigen een verdienmodel gekoppeld hebt, roze bril zullen we maar zeggen ;)

Zit wat in, maar sowieso ben ik een groot fan van EV voertuigen, welke vorm dan ook. Hou wel van dat duurzame gedoe. Dat, en daarnaast dat ik me letterlijk om niets druk maak - zoals even laden elke dag.
 
....En uitleggen hoe je je garagedeur open doet en de stekker in het stopcontact steekt daar moet je me nog eens uitgebreid over bijpraten.:P:')....

Dat begrijp je verkeerd...

Ik leg niet uit hoe je een deur open doet of een stekker inplugt, dat zul je zelf toch wel kunnen...
Ik noem het om te benadrukken dat het inpluggen echt alles is wat je extra moet doen en dat het maar een heel kleine handeling is.
 
Laatst bewerkt:
ik lever al teveel stroom en daar krijg ik al niets voor (naja stuk minder dan salderen tot 100%) dus ook dan is een EV erbij heel leuk
Dus dan laat je de ev overdag thuis op zonnige dagen? Met de zomeravonden en weekenden zal het wel schelen. Maar je kunt beter bij je werkgever zonnepanelen laten plaatsen bij de laadpalen.
 
Dus dan laat je de ev overdag thuis op zonnige dagen? Met de zomeravonden en weekenden zal het wel schelen. Maar je kunt beter bij je werkgever zonnepanelen laten plaatsen bij de laadpalen.

Het maakt niet uit wanneer je laad, zolang de salderingsregeling geld kan ik mijn opgewekte stroom kwijt aan het net en krijg ik het voor dezelfde prijs weer terug wanneer ik het 's nachts weer gebruik voor laden. (alleen voor wat je meer opwekt dan je in totaal verbruikt krijg je minder, zeg maar voor je jaarrekening)
Dus het beste is wat je opwekt, opmaken. (financieel gezien, ik zie mijn meer opbrengst dan maar als bijdrage aan de groene stroom voor een ander)

Dit zal best ooit verdwijnen maar voorlopig is die regeling ideaal.
Zwart wit is het net mijn accu :t En wanneer dat verdwijnt wordt het tijd om naar een eigen accu te kijken, maar daar is een ander topic voor ;)
 
Micah heeft weer een opsomming gemaakt, ditmaal met de voordelen van elektrisch.

 
....Wat een kolder weer. De meeste mensen willen gewoon zsm naar huis na een dag werken. Juist dat is reden om de motor te pakken en niet in en koekblik dat 4x verder op een tank komt in de file te gaan staan.

Dus iedere dag 10 minuten laden is vervelend, ja. Op een brommer die 300km op een tank doet tankte ik begin vorig jaar om de dag. Dát vond ik al ergerlijk.....

Dat geldt dus ook andersom... Maar dat geef je hier eigenlijk al toe.

Jij moet, of je zin hebt of niet, regelmatig onderweg stoppen om te tanken en tanken kost ook tijd.

Mij bevalt het uitermate goed dat ik nu al een paar jaar alle tankstations voorbij kan rijden.....
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik hier al vaker gezegd hybride. ;)
Als ik de centen had en kon missen dan stond er morgen een elektrische motorfiets in de schuur. In ieder geval voor woon-werk. Afstand is voor mij nu geen probleem meer (ik doe nu 40km enkele reis).

Anderhalf jaar geleden reed ik dubbel zover en had ik naast prijs nog een argument om plofmotor te blijven rijden maar ik heb met m'n huidige werkgever afgesproken dat ik niet zover meer wil reizen want dagelijks 5 kwartier door de spits vond ik maar niks.

Ik zou graaaaag het tanken (met de ZRX meestal na 3 dagen rijden) achterwege laten. Als ik m'n dochter moet ophalen dan doe ik dat ook, maar dan moet ik in het weekend nog gaan tanken (ok, dat combineert ik dan meestal met een plezierrit) of ik moet voordat ik de volgende werkdag naar kantoor ga eerst tanken.

Zie je, we zijn het best wel met elkaar eens. Tanken = stom. })
 
Die vierwieler mag nog een serieus gewicht sleuren ook :)
Zal wel een stevig prijskaartje aan hangen...;(
Nee eigenlijk niet. Vanaf 40k USD. Maar ze hebben wel verschillende range uitvoeringen dus voor die prijs zul je wel niet het top model krijgen. Was ergens in een YouTube filmpje. Ik zoek het op.

Ik denk deze video. Maar kan verkeerd zijn.

 
Terug
Bovenaan Onderaan