Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Mooi om bij de bovenstaande discussie aan te sluiten:

Voor diegenen die graag een update over de EVA willen:
Na 300 Km rijden heb ik een gemiddelde range van 120 Km (bij temperaturen < 10 graden Celsius). Minimale range 90, maximale range 150 Km (berekend volgens verbruik; ik ben wel benieuwd hoe dat bij hogere temperaturen uitpakt).

Wat betekent dat in de praktijk?
Gisteren 3,5 uur wezen touren over Veluwe, dijkjes en door steden, inclusief koffiepauzes. Over 83 Km een halve batterijlading leeggereden.
Da's best te doen zo.

Snelweg, zeker i.c.m. lage temperaturen, vindt ze minder leuk. Met een beetje opletten kan ik vanuit Apeldoorn op één lading op en neer naar mijn werk in Zwolle. Maar ik moet dan zeker niet zo rijden zoals op de FJR 😅😇
Met 90 à 100 louter snelwegkilometers is de koek echt op.
Zaterdag breng ik 'm terug naar Groningen. 145 Km, dus ik zal onderweg bij Fastned moeten stoppen om bij te laden. Met de FJR kom ik op één tank op-en-neer en houd ik nog over. Die tank kost me dan overigens wel 30-35 euro, waar ik bij Fastned over dezelfde afstand 7,50 moet aftikken.

Verder is het gewoon een volwassen motorfiets, die uitnodigt tot sportief rijden maar waarbij je dan tegelijkertijd naar het batterijpercentage zit te loeren als ware het een versleten iPhone ...

20190219_071624000_iOS.png
 
Mooi om bij de bovenstaande discussie aan te sluiten:

Voor diegenen die graag een update over de EVA willen:
Na 300 Km rijden heb ik een gemiddelde range van 120 Km (bij temperaturen < 10 graden Celsius). Minimale range 90, maximale range 150 Km (berekend volgens verbruik; ik ben wel benieuwd hoe dat bij hogere temperaturen uitpakt).

Wat betekent dat in de praktijk?
Gisteren 3,5 uur wezen touren over Veluwe, dijkjes en door steden, inclusief koffiepauzes. Over 83 Km een halve batterijlading leeggereden.
Da's best te doen zo.

Snelweg, zeker i.c.m. lage temperaturen, vindt ze minder leuk. Met een beetje opletten kan ik vanuit Apeldoorn op één lading op en neer naar mijn werk in Zwolle. Maar ik moet dan zeker niet zo rijden zoals op de FJR 😅😇
Met 90 à 100 louter snelwegkilometers is de koek echt op.
Zaterdag breng ik 'm terug naar Groningen. 145 Km, dus ik zal onderweg bij Fastned moeten stoppen om bij te laden. Met de FJR kom ik op één tank op-en-neer en houd ik nog over. Die tank kost me dan overigens wel 30-35 euro, waar ik bij Fastned over dezelfde afstand 7,50 moet aftikken.

Verder is het gewoon een volwassen motorfiets, die uitnodigt tot sportief rijden maar waarbij je dan tegelijkertijd naar het batterijpercentage zit te loeren als ware het een versleten iPhone ...

Bekijk bijlage 1355354
Dat bedoel ik met dat ik er niets aan zou hebben. Het verbruik wordt bij lage belasting beter, maar daar koop ik geen motor voor.
 
Dat bedoel ik met dat ik er niets aan zou hebben. Het verbruik wordt bij lage belasting beter, maar daar koop ik geen motor voor.

Je moet wel anders leren denken. Ik ben nu aan het werk, dwz dat de Eva staat bij te laden. Als ik vertrek, issie vol. Als ik 'm 's morgens uit de schuur pak, issie vol. Als ik naar een andere locatie moet, issie vol. Als ik van daar weer huiswaarts keer, issie vol. Rijd ik naar een vriend, issie vol. Rijd ik weer terug, issie vol. M.a.w.: Ik kan dus prima in standje "sport" en zonder terugleveren, laagvliegend naar mijn werk blazen, om 'm daar aan de lader te hangen en op dezelfde manier weer huiswaarts te keren.
En vooral dat ik niet meer hoef na te denken dat ik 's morgens misschien eerst nog moet tanken is een verademing.

Ik raak er meer en meer van overtuigd dat dat een mindset is die je moet veranderen.
Gisteren was ik nog ff bij een dealer (waar 2 van mijn vroegere motoren vandaan kwamen) en hoewel ze positief reageerden 'dat ik het een week wilde uitproberen' vond ik hun hele denken zó 'oldschool'. Ik schrok er eigenlijk een beetje van en vroeg me af of ze niet gigantisch de boot aan het missen zijn.

Ik snap de twijfels, ook financieel gezien - want de ontwikkelingen gaan zo hard, dat je je afvraagt wat je van je investering terugziet. Het is daarom voor het eerst dat ik private lease overweeg. Maar het inefficient verbranden van fossiele brandstoffen om je te verplaatsen zal naar mijn gevoel echt een marginaal verschijnsel worden.
 
Ik vergelijk het elektrisch rijden een beetje met het rijden op LPG in het buitenland. Ik had een LPG auto die niet meer op benzine wilde rijden, als de brandstof op is is het ook echt op en moest je op zoek naar een schaars LPG tankstation. Erg oncomfortabel,...en een beetje eng.
 
Ik vergelijk het elektrisch rijden een beetje met het rijden op LPG in het buitenland. Ik had een LPG auto die niet meer op benzine wilde rijden, als de brandstof op is is het ook echt op en moest je op zoek naar een schaars LPG tankstation. Erg oncomfortabel,...en een beetje eng.

Dit is weliswaar Zwolle en geen buitenland, maar hier zijn (trage en privé) laadstations/laadpalen.

20190221_101816000_iOS.png


En dit de fastned stations in NL:

20190221_102109000_iOS.png
 
Je moet wel anders leren denken. Ik ben nu aan het werk, dwz dat de Eva staat bij te laden. Als ik vertrek, issie vol. Als ik 'm 's morgens uit de schuur pak, issie vol. Als ik naar een andere locatie moet, issie vol. Als ik van daar weer huiswaarts keer, issie vol. Rijd ik naar een vriend, issie vol. Rijd ik weer terug, issie vol. M.a.w.: Ik kan dus prima in standje "sport" en zonder terugleveren, laagvliegend naar mijn werk blazen, om 'm daar aan de lader te hangen en op dezelfde manier weer huiswaarts te keren.
En vooral dat ik niet meer hoef na te denken dat ik 's morgens misschien eerst nog moet tanken is een verademing.

Ik raak er meer en meer van overtuigd dat dat een mindset is die je moet veranderen.
Gisteren was ik nog ff bij een dealer (waar 2 van mijn vroegere motoren vandaan kwamen) en hoewel ze positief reageerden 'dat ik het een week wilde uitproberen' vond ik hun hele denken zó 'oldschool'. Ik schrok er eigenlijk een beetje van en vroeg me af of ze niet gigantisch de boot aan het missen zijn.

Ik snap de twijfels, ook financieel gezien - want de ontwikkelingen gaan zo hard, dat je je afvraagt wat je van je investering terugziet. Het is daarom voor het eerst dat ik private lease overweeg. Maar het inefficient verbranden van fossiele brandstoffen om je te verplaatsen zal naar mijn gevoel echt een marginaal verschijnsel worden.
Nee, ik bedoel wat anders: ik gebruik de motor niet om ergens heen te gaan, maar om gewoon een stuk te rijden of te scheuren. Gas open-dicht-open-dicht en bijna nooit op de snelweg, dus ik kom ook geen laadstations tegen. Het zou me niets verbazen als de range dan niet veel meer is dan 50 kilometer.
In het buitenland rijd ik ook niet op de snelweg.
 
Nee, ik bedoel wat anders: ik gebruik de motor niet om ergens heen te gaan, maar om gewoon een stuk te rijden of te scheuren. Gas open-dicht-open-dicht en bijna nooit op de snelweg, dus ik kom ook geen laadstations tegen. Het zou me niets verbazen als de range dan niet veel meer is dan 50 kilometer.
In het buitenland rijd ik ook niet op de snelweg.

Ik heb gisteren 83 Km over de Veluwe gereden en de batterij was nog halfvol.
 
Nee, ik bedoel wat anders: ik gebruik de motor niet om ergens heen te gaan, maar om gewoon een stuk te rijden of te scheuren. Gas open-dicht-open-dicht en bijna nooit op de snelweg, dus ik kom ook geen laadstations tegen. Het zou me niets verbazen als de range dan niet veel meer is dan 50 kilometer.
In het buitenland rijd ik ook niet op de snelweg.

Mijn ervaring is dat je met gas open-dicht-open-dicht op B-wegen prima kunt rijden hoor, en dan houd je meer dan 50 kilometer range open. Met de Energica's moet je sowieso anders rijden. Je kunt hem wel volledig opentrekken, maar dan zie je dat hij overcapaciteit levert waar hij niets meer doet (je hebt signaallampjes op display, groen/geel/rood) en dus zelf downtuned, terwijl hij het maximum vermogen dat kan wel vrijgeeft.

Zolang je wéét waar een Fastned staat (hier in Friesland/Groningen bijvoorbeeld bij Marum) kun je gewoon de snelweg op, laden, en eerstvolgende eraf. Kost je 5 kilometer aan range, poe poe.

's Zomers kun je rustig 150 kilometer toeren alvorens hij pas weer hoeft te laden, en het voordeel daarvan is dat dat inderdaad gewoon aan de laadpaal of stekker kan. Maximaal 3 uurtjes.
 
Ik wil best elektrisch rijden maar niet tegen elke prijs of uiterlijk van de motor. En ben verwend met een actieradius van 425 kilometer op een tank.
 
Ik wil best elektrisch rijden maar niet tegen elke prijs of uiterlijk van de motor. En ben verwend met een actieradius van 425 kilometer op een tank.

Wat doe je dan eigenlijk op dit deel van het forum? :-) Je houdt nogal stug vast namelijk aan hoe het nu is.

V.w.b. rijden tegen elke prijs of uiterlijk, denk ik dat de prijs best meevalt. Pionieren kost altijd geld, en de ontwikkelingen gaan dusdanig snel dat het moeilijk in te schatten is. Natuurlijk heeft een elektrische motor aanzienlijk minder onderhoud, maar hij schrijft wel weer wat harder af dan een conventionele.
Daarnaast is dit juist het moment om het traditionele design van een motor op de schop te gooien daar de benodigde ruimte voor het werkzame deel van een motor komt te veranderen. Uitlaat is ook niet meer nodig, dus je ziet ook steeds kortere kontjes / zitvlakken tevoorschijn komen.
 
Touren lijkt me nou juist op een elektrische helemaal het probleem niet. Een woon-werk route van 85km enkele reis zoals ik vorig jaar had (waarbij 95% snelweg, en onderweg naar huis wil ik niet 20 minuten bij een Fastnet stilstaan) dan weer wel. Met m'n huidige woon-werk afstand (iets meer dan 30km) is voor mij dat issue al overboord. Nu die belachelijk hoge prijs nog even naar beneden dan ga ik er serieus naar kijken. ;)
 
Touren lijkt me nou juist op een elektrische helemaal het probleem niet. Een woon-werk route van 85km enkele reis zoals ik vorig jaar had (waarbij 95% snelweg, en onderweg naar huis wil ik niet 20 minuten bij een Fastnet stilstaan) dan weer wel. Met m'n huidige woon-werk afstand (iets meer dan 30km) is voor mij dat issue al overboord. Nu die belachelijk hoge prijs nog even naar beneden dan ga ik er serieus naar kijken. ;)

Maar ook 85 kilometer waarvan 95% snelweg (dus plusminus 80 kilometer snelweg) met een tempo van 120 kilometer per uur, zou te doen moeten zijn. Dan laden bij de zaak en weer naar huis.

Mijn pa houdt ook vast aan "de range is een beperking" en snapt niet dat ook een EV motor beleving heeft. Wat mij opvalt is dat de mensen die dit voornamelijk zeggen, er zelf nog nooit op gereden hebben. Beleving is er zeker wel, maar die is anders. De range is beperkt, maar is géén beperking.
 
Ja, "laden bij de zaak". Probeer dat maar eens overal voor elkaar te krijgen. Zit in de detachering...
Het probleem is inderdaad niet de afstand een enkele keer, maar heen-en-weer (voor mij dan). Het was in Amersfoort al heel wat dat ik de motor in de garage mocht parkeren. Collega's die met de auto kwamen moesten op 10 minuten wandelen parkeren. De garage was eigenlijk alleen voor eigen medewerkers.
 
Laatst bewerkt:
Hehe, zit wat in ja. Maar dan heb je het over een brandstofmotor natuurlijk. Als ik hier met een EV motor aan kom rijden, zou ik hem zelfs nog met de lift naar boven op kantoor mogen neerzetten, gewoon omdat het kan en hij niets uitstoot :p Zit ook wel een verschil in qua werkgever / branche waar je in zit.

Af en toe een beetje creatief zijn mag ook wel natuurlijk.
 
Wat doe je dan eigenlijk op dit deel van het forum? :-) Je houdt nogal stug vast namelijk aan hoe het nu is.

V.w.b. rijden tegen elke prijs of uiterlijk, denk ik dat de prijs best meevalt. Pionieren kost altijd geld, en de ontwikkelingen gaan dusdanig snel dat het moeilijk in te schatten is. Natuurlijk heeft een elektrische motor aanzienlijk minder onderhoud, maar hij schrijft wel weer wat harder af dan een conventionele.
Daarnaast is dit juist het moment om het traditionele design van een motor op de schop te gooien daar de benodigde ruimte voor het werkzame deel van een motor komt te veranderen. Uitlaat is ook niet meer nodig, dus je ziet ook steeds kortere kontjes / zitvlakken tevoorschijn komen.


!e ik hou me op de hoogte van de ontwikkelingen.
2e ik zie dat het nog niet naar mijn wens is.

Eva van Energetica kan er mee door qua uiterlijk, na 15000km kost dat dan 16000 euro voor een 2016 demo. Inderdaad flinke afschrijving.

Pionieren kost inderdaad geld. Ik heb zonnepanelen op mijn dak maar achteraf gezien had ik dat niet moeten doen uit rationeel oogpunt. Ik heb het uit idealisme gedaan.
 
!e ik hou me op de hoogte van de ontwikkelingen.
2e ik zie dat het nog niet naar mijn wens is.
Eva van Energetica kan er mee door qua uiterlijk, na 15000km kost dat dan 16000 euro voor een 2016 demo. Inderdaad flinke afschrijving.
Pionieren kost inderdaad geld. Ik heb zonnepanelen op mijn dak maar achteraf gezien had ik dat niet moeten doen uit rationeel oogpunt. Ik heb het uit idealisme gedaan.

Is natuurlijk prima. Ontwikkelingen gaan hard zat in ieder geval. Als je nagaat dat dat model Eva toen nog iets van 28.000 nieuw kostte, ben je 12.000 kwijt op 15.000 kilometer. Hebben we 't bijna over een euro per kilometer, enkel aan afschrijving haha. Het bepalen van de restwaarde is nog altijd een uitdaging, wij schatten het zelf nog wel redelijk in voor de lease.

Zonnepanelen zijn altijd goed, rationeel of niet. Je bespaart ermee en je kunt nog de btw terugvragen in een bepaalde constructie, na een paar jaar leveren ze alleen maar op.
 
Ik wil best elektrisch rijden maar niet tegen elke prijs of uiterlijk van de motor. En ben verwend met een actieradius van 425 kilometer op een tank.
Ik red 325km op een tank en baal er telkens weer van dat ik 's morgens vroeg eerst langs de benzinehandelaar moet om voor 30 euro te tanken. Of ik moet euro's meer betalen en langs de snelweg stoppen, of ik moet van mijn route af. Het blijft een verstoring.
Heerlijk toch als je aankomt, dat ding inplugt en de volgende dag weer heen en weer kunt?
Ik kan niet wachten tot elektrisch binnen mijn budget komt.
 
Ik red 325km op een tank en baal er telkens weer van dat ik 's morgens vroeg eerst langs de benzinehandelaar moet om voor 30 euro te tanken. Of ik moet euro's meer betalen en langs de snelweg stoppen, of ik moet van mijn route af. Het blijft een verstoring.
Heerlijk toch als je aankomt, dat ding inplugt en de volgende dag weer heen en weer kunt?
Ik kan niet wachten tot elektrisch binnen mijn budget komt.

Ik lees dat een Eva Energetica bij 100 km per u slechts 100 km kan rijden. Dan kan ik net heen en terug naar het werk.(Op het werk kan ik niet "tanken") Moet het niet koud zijn of het e.e.a. tegen zitten. Thuis tanken is inderdaad luxe.

Ik ben ook serieus geïnteresseerd.
 
:^

Lijkt me ook heerlijk om na het werk de garage in te rijden, stekker erin en klaar.
Gisteren weer eens vergeten om terug naar huis te tanken. Dan moet dat dus nog even 's ochtends. Kost je zo weer 5-10 minuten.
 
!e ik hou me op de hoogte van de ontwikkelingen.
2e ik zie dat het nog niet naar mijn wens is.

Eva van Energetica kan er mee door qua uiterlijk, na 15000km kost dat dan 16000 euro voor een 2016 demo. Inderdaad flinke afschrijving.

Pionieren kost inderdaad geld. Ik heb zonnepanelen op mijn dak maar achteraf gezien had ik dat niet moeten doen uit rationeel oogpunt. Ik heb het uit idealisme gedaan.
Ik heb uit idealisme een Ducati gekocht.:P
 
:^
Lijkt me ook heerlijk om na het werk de garage in te rijden, stekker erin en klaar.
Gisteren weer eens vergeten om terug naar huis te tanken. Dan moet dat dus nog even 's ochtends. Kost je zo weer 5-10 minuten.

Vergeten te tanken kan ook met een elektrische motor. Toen ik vanochtend de hoes van de Esse af trok zag ik 41% staan; vergeten lader aan te zetten8)7 en ik moet 60 km over de N11 en A12... Dan is de vraag waar te laden; snellader Bodegraven (25km) of FastNed Bijleveld (41km). Met 80-90 km/h toch naar de FastNed gereden en kwam daar met 8% aan. Zes minuten geladen naar 26% en vervolgens met verkeer mee naar Utrecht gereden, daar had ik ong 9% over; nog te lang geladen dus ;). Eigenlijk heeft dit me net zo lang gekost als een normale tankstop, alleen minder geld (89cent).
IMG_7268.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan