Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Een C-evolution heeft toch een type 1 stekker, hoe kan die laden bij een type 2 lader met vast snoer?
Wat, zelfs in Europa? Oh dat is wel gaar van BMW. Je hebt er trouwens wel verloopjes voor waarmee het wel kan.

Volgens mij niet =) Heeft sowieso geen aansluiting voor Fastned dan. Jammer dat BMW daarmee wat achter loopt..

@Erasmos: ik weet overigens niet of die 450 km 'geen enkel probleem' is qua range.. Denk wel tussentijds laden. De DSR met PowerTank (ook BlackForest) heeft een gecombineerde range van 212 volgens hun eigen site. Bij stadsverkeerd is het circa 300.
Dat is met 1 keer laden wel te doen dus, dankzij het ruitje win je wel 10% extra range tegenover de standaard fiets maar al die andere tierelantijnen helpen dan weer niet echt. Als je met de juiste laders bij een normale laadpaal inplugt zit je met ongeveer een uurtje weer vol, dus als je motorgebruik van afspraak naar afspraak rijden is kun je dat prima doen.
 
Nou, kogel door de kerk: binnenkort ga ik een week lang proefrijden op een Energica Eva.
Ervaren hoe het is om te forensen èn te toeren met een Energica.
 
zolang je toertjes niet langer zijn dan 100km zal dat wel goedkomen. En ander een ptistop bij fastnet.
 
Nou, kogel door de kerk: binnenkort ga ik een week lang proefrijden op een Energica Eva.
Ervaren hoe het is om te forensen èn te toeren met een Energica.
Heel goed !

Jaren geleden heb ik ook een werkweek lang met een elektrische demomotorfiets gereden. Ik kan het iedereen aanraden want ik heb er heel veel van geleerd.

Vertel je hier jouw ervaringen ?
 
Wat me tot nu toe het meest weerhield was de bescherming (kuip). Ik rijd een FJR1300 en gebruik die hoofdzakelijk voor de snelweg (max snelheid op dat deel 120 en 130 km/u).
Er is wel een binnendoor route, maar dan moet ik 's morgens een half uur eerder opstaan ...
Op papier lijkt me een Zero daarom niks voor *mijn* dagelijks gebruik.
Qua afstand zou ik op de Energica in theorie op één lading heen-en-weer moeten kunnen. Maar op m'n werk kan hij gewoon aan het netsnoer. En op de terugweg passeer ik een fastned station.

Dus omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, toch maar eens proefrijden op de EVA. De EGO is me te sportief, maar wellicht dat ik met 'n ruitje tzt toch wel op de EVA uit de voeten kan. M'n cardan zal ik echter wel missen.

En ik ben ducati/cagiva liefhebber. Dus komt een Energica ook wat dat betreft nog het dichtst bij mijn motorgevoel. Alleen Italianen en electronica he ..... ;-) ;-)

Veel mitsen en maren dus nog.
Maar alleen door te proberen weet je of het echt zo is.
Daarom wilde ik niet alleen maar een dagje 'voor de fun', maar echt een week ww-verkeer.
 
Laatst bewerkt:
Goed dat je het in dit seizoen probeert, en dan meer vwb comfort dan range. Qua zitpositie is de Esse Esse 9 het meest touring, en de Ego echt wel sportief (Esse voelt als een chopper na weekje Ego), de Eva zit daar precies tussenin. Ook ik kom van een cardanmotor (1150RS) en moest dus aan de ketting ;-) . Gelukkig valt het smeren van een Energica-ketting mee: motor op paddockstand, klemmetje op gas en rem en wiel langzaam (<4km/h) laten draaien in achteruitstand. Kartonnetje achter de ketting en je kunt sprayen. De ketting-en kettingwielen zijn standaard items, niks exclusiefs. Elektrische hardware als stekkers en kabelboom zijn van zeer hoge kwaliteit, behalve het USB stekkertje, dat zit verticaal en kan regen in komen tijdens gebruik onderweg.
 
Goed dat je het in dit seizoen probeert, en dan meer vwb comfort dan range. Qua zitpositie is de Esse Esse 9 het meest touring, en de Ego echt wel sportief (Esse voelt als een chopper na weekje Ego), de Eva zit daar precies tussenin. Ook ik kom van een cardanmotor (1150RS) en moest dus aan de ketting ;-) . Gelukkig valt het smeren van een Energica-ketting mee: motor op paddockstand, klemmetje op gas en rem en wiel langzaam (<4km/h) laten draaien in achteruitstand. Kartonnetje achter de ketting en je kunt sprayen. De ketting-en kettingwielen zijn standaard items, niks exclusiefs. Elektrische hardware als stekkers en kabelboom zijn van zeer hoge kwaliteit, behalve het USB stekkertje, dat zit verticaal en kan regen in komen tijdens gebruik onderweg.


Uiteraard kun je ook nog kiezen voor het automatische kettingsmeersysteem van Energica. Kost iets van € 125,- dacht ik en dan heb je dat ook geregeld.
 
Misschien ook eens kijken als je alle zakelijke rijders er tussen uit haalt bij zowel de auto als de motor.Dan kon de verhouding toch wel eens heel anders uitpakken.
 
Geen motorfiets, wel belangrijk voor de elektrische mobiliteit....

Vandaag gespot, de Tesla Model 3 in Nederland.

8BE2003A-7B11-4B31-B74C-C76C429CB243.jpeg
 
In het filmpje wordt een beeld geschetst door Eddie de Vries (motorkenner) dat ' de elektrische motor lang niet de beleving biedt, die een motor met verbrandingsmotor wel biedt; het geluid, de beleving van het blok, de trillingen, dat allemaal...'. en over een mogelijk imagoprobleem zegt hij: 'worden als een klein beetje saai en behoudend gezien'.

Een beetje flauw wat 'ie zegt. De meeste mensen stappen met een big smile van een Energica of Zero af. Het aanbod is gewoon nog te gering en prijzen zijn hoog. Fabrikanten blijven zo lang mogelijk bij benzine, hebben geen zin om marge in te leveren en de dealers moeten hun Motorex en Forte producten kunnen blijven verkopen, wie is er conservatief?
 
Laatst bewerkt:
ik wacht op de dag dat ik geruisloos de ms1k kan doen RR

mbt het artikel, ze hebben niet eens doorgehad dat er zeker 10 verschillende elektrische motoren waren op de beurs en niet alleen die van NXT.
Zero met het hele gamma (geen SR/F helaas)
Energica met de eva en ego maar ook de GP ego als verrassing.
Tacita Enduro
Gasgas Trail motor (komt dit voorjaar op de markt)
KTM freeride
oude race Motor van team Delft (komen dit seizoen met een nieuw ontwerp.)
Johammer
 
Laatst bewerkt:
In het filmpje wordt een beeld geschetst door Eddie de Vries (motorkenner) dat ' de elektrische motor lang niet de beleving biedt, die een motor met verbrandingsmotor wel biedt; het geluid, de beleving van het blok, de trillingen, dat allemaal...'. en over een mogelijk imagoprobleem zegt hij: 'worden als een klein beetje saai en behoudend gezien'.

Een beetje flauw wat 'ie zegt. De meetse mensen stappen met een big smile van een Energica of Zero af. Het aanbod is gewoon nog te gering en prijzen zijn hoog. Fabrikanten blijven zo lang mogelijk bij benzine, hebben geen zin om marge in te leveren en de dealers moeten hun Motorex en Forte producten kunnen blijven verkopen, wie is er conservatief?

Precies dat.

En inderdaad, Zero of Energica conservatief of saai noemen in vergelijking met Harley Davidson is de omgekeerde wereld.

Een elektrische motorfiets kan handig zijn om woon- werk te rijden. Om te toeren heb je er niets aan. Snelladers staan langs de snelweg, en daar komen de meeste toerrijders niet. En hoeveel motorrijders zie je dagelijks woon- werk rijden? Juist, een stuk of drie. Daarom worden ze weinig verkocht.

Een elektrische motor is juist ideaal voor woon werk.
En wat toeren aangaat, dat doe ik regelmatig met de Zero. Een route van rond de 100 km kan ik tweemaal doen op één lading.

Dat er niet meer mee rijden komt door een aantal zaken; ten eerste het aanbod, er is nog maar bar weinig te koop en ze zijn nog duur. De andere reden is dat veel motorrijders erg conservatief zijn. Ze willen niets nieuws.
 
Laatst bewerkt:
Een elektrische motorfiets kan handig zijn om woon- werk te rijden. Om te toeren heb je er niets aan. Snelladers staan langs de snelweg, en daar komen de meeste toerrijders niet. En hoeveel motorrijders zie je dagelijks woon- werk rijden? Juist, een stuk of drie. Daarom worden ze weinig verkocht.
Kijk nu wat er getoerd wordt in Nederland. 90% komt de provincie niet uit (tenzij je in Woerden woont). 100km wordt al als een dagbesteding gezien. Iedereen zeurt over het bereik maar de meesten rijden alleen rondjes om het dorp naar het terras.
 
Kijk nu wat er getoerd wordt in Nederland. 90% komt de provincie niet uit (tenzij je in Woerden woont). 100km wordt al als een dagbesteding gezien. Iedereen zeurt over het bereik maar de meesten rijden alleen rondjes om het dorp naar het terras.
Er zullen er wel veel de schijn ophouden met hun GS1200 Adventure.
 
Terug
Bovenaan Onderaan