Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Energica heeft dacht ik minder accu's dan de Zero. Maar wel een snellaadfunctie, die niet standaard op de zero zit. Door het snelladen kom je dus met een kwartiertje weg. En als je met mooi weer stopt heb je waarschijnlijk wel wat meer tijd nogig, omdat je vaak toch wel wat vragen krijgt als je staat te laden..

Als je zou kiezen voor langer rijden komt je eerder uit op de zero. Zeker als je daar ook nog de tank bij koopt, ik vond het alleen zelf nog een te dure gok voor de paar 1000 km die ik per jaar rijdt. Ik heb zoewl de Energica Eva als de Zero een dag of 4 gehad, Vond vooral de Zero de fijnste motor, omdat dat de stilste van de 2 is (je moet maar ergens op letten) In die 4 dagen veel ritten vanuit huis gemaakt, en elke keer als je dan weer thuis bent aan de lader hangen. Dan hou je het best wel een dag vol, maar een rondje van 130km met veel rondtoeren is dan wel de max die ik heb gedaan.
 
Energica zit op 13,0 kWh accu dacht ik, 11,7 effectief. Zero zit als ik mij niet vergis op 14,4 kWh.
Stadsbereik met de Zero op 14,4 en een powertank kom je op zo'n 328 km volgens fabriek. In praktijk zou het nog verder moeten zijn.
De Energica zal dit niet halen, maar kan inderdaad snelladen :)
 
Snap ik. Is alleen andere toepassing.
Hij wou een punt maken of zo, maar niet een leuk motor dagje. Hij heeft lijkt me ook 8 keer twintig minuten naast een snellader gestaan. Of op z'n best in de tankshop gestaan.
Klopt, was alleen maar om te laten zien dat het kan. Een leuk motortripje is bij mij ook heel anders...
Sowieso is 1000 km op een dag geen goed idee, met geen enkele motor.
 
Ik ga volgende week mijn C-Evolution ophalen.
Even een vraag aan jullie.
Kan ik deze ook opladen bij Fastned en/of de nieuwe laadstations bij de Shell?
 
Eindelijk een motor die smoelt, die Italiaanse dan. Nu nog een normaal prijskaartje en effectief bereik.
 
Hierbij heb je het over Energica? Die is net zo duur als de Zero Black Forest Edition hoor, dus valt reuze mee. En kan snelladen. De hogere kosten zitten hem sowieso in het accupakket en vermoedelijk een stukje software.

Als je nagaat dat 1kWh zo'n € 200,- kost voor de fabrikant, dan zit je met een 13kWh accupakket op € 2.600,- extra productiekosten. Hier willen ze op verdienen immers, dus noem het maar. Dan de verdere onderdelen om de accu goed te laten werken erbij, snellaadsysteem erop. Ik verwacht ook niet dat de Harley onder de € 25.000,- komt, het zal een beetje de tendens worden om de EV motor redelijk onder de 30 te houden gok ik zo.
 
Hierbij heb je het over Energica? Die is net zo duur als de Zero Black Forest Edition hoor, dus valt reuze mee.
The beautiful en de bold. Niet te vergelijken wat mij betreft. :+

Ik vind de Zero Black Forest Edition ook wel erg gekunsteld. Kom, we maken er een BMW GS van. :+
Is de vering trouwens nog aangepakt van deze uitvoering? :)
 
The beautiful en de bold. Niet te vergelijken wat mij betreft. :+

Ik vind de Zero Black Forest Edition ook wel erg gekunsteld. Kom, we maken er een BMW GS van. :+
Is de vering trouwens nog aangepakt van deze uitvoering? :)

Haha, ja klopt. Energica vs. Zero is wel een groot verschil. Gister nog bij Zero motoren gestaan, qua praktijk is het ongetwijfeld te doen hoor, maar het zijn niet mijn persoonlijke modellen. Ieder z'n voorkeur natuurlijk.

Doe mij maar een Energica :-) Het schijnt overigens dat de Livewire vanaf januari te bestellen valt, maar je lekker bijna 2 jaar mag wachten tot hij geleverd wordt. Brr.
 
Naar aanleiding van de telkens terugkerende kwestie over de afnemende actieradius in de winter bedacht ik me het volgende.

Er is nóg een effect dat nooit genoemd wordt; als het koud is is de lucht dikker, dan kost het meer energie om er doorheen te ploegen. En ik denk dat dat best een grote invloed heeft.

Vergelijk het volgende:
Een windmolen levert bij koud weer meer energie bij dezelfde windsnelheid dan bij warm weer; de lucht is bij koud weer dikker, dus zwaarder en bevat daardoor meer bewegingsenergie.
Vliegtuigen kunnen bij koud weer met meer lading opstijgen dan met warm weer doordat de lucht vanwege de kou dichter is. Er is dus meer lift doordat de lucht kouder is.
Vliegtuigen kruisen ook niet voor niets in de statosfeer, door de veel lagere druk op die hoogte (dus minder massa per inhoud) is er veel minder weerstand.


Omdat de energie om een elektrische motor voort te bewegen voor het overgrote deel zit in het overwinnen van de luchtweerstand merk je het dan ook meteen als die luchtweerstand toeneemt doordat de lucht kouder is, dat is náást het effect wat de kou heeft op Li-Ion batterijen.

Voertuigen met verbrandingsmotoren hebben hier natuurlijk net zo goed mee te maken maar daarbij spelen ook nog andere effecten.
Bij koudere lucht is de vulling van de cilinders beter, daardoor neemt het koppel toe. Verder heeft een verbrandingsmotor veel meer verliezen dan een elektromotor, daardoor valt de toegenomen luchtweerstand bij koud weer minder op.
 
Klopt. Zit wel logica in natuurlijk. Een auto presteert ook minder zuinig gedurende de winterperiode. Waar ik 's zomers bijv. 900 kilometer kan halen, is dat 's winters 750 a 800. Uiteraard speelt de luchtdichtheid hierin weer mee.

Overigens kan een te warme accu ook zorgen voor slechtere prestaties :) Zijn auto's die bij 2x snelladen op één dag helemaal van 't padje raken, de eerste keer gaat het goed, de tweede keer ben je ineens een paar uur kwijt bij 'Fast'ned.
 
Bestaat er al iets wat lijkt op een touring machine? Er zijn dagen dat ik 350 tot 450 km afleg (tussen de 50 en 60K per jaar) dan is bescherming tegen de elementen en kofferruimte een noodzaak. (heb nu nog een FJR)
 
.....Hoe groter de kuip of windscherm wordt, bepaalt wel je energie gebruik.
De luchtweerstand neemt dan behoorlijk toe.....

Een goede niet al te grote kuip geeft anders een betere stroomlijn dan een puur naked bike. Racers hebben allemaal een kuip.

Door de (best grote) volle kuip op de Zero DS van forumlid Erasmos werd de actieradius alleen maar groter.
 
En in een Goldwing-achtig ding kan wel 4 accupakketten verstoppen zonder dat je het merkt... (behalve in de prijs dan...)
Ik was gisteren in het Louwman Museum te Den Haag. Wat een onverwachte belevenis. :}
Er stond ook een hele rijd elektrische auto's van rond 1904. Die dikke accupakketten. :Y _O-
Autonomie 60 kilometer bij 14 kilometer per uur.
Er stond ook nog eentje van ongeveer dertig jaar later.
Die kon 60 km/u met een autonomie van 150 kilometer.
Toch al niet slecht gezien de wegen van vroeger. :9
 
Hoe groter de kuip of windscherm wordt, bepaalt wel je energie gebruik.
De luchtweerstand neemt dan behoorlijk toe.
Zal nog wel even duren voordat de honda goldwing in een elektrische versie komt.
Wil je veel windscherm dan een elektrische scooter, of een auto.
_O-
Ik heb geregeld dagen van 350 tot 450 km; gelukkig autosnelweg, om dat met de scooter of de auto te gaan doen, echt niet.
 
Ik ga volgende week mijn C-Evolution ophalen.
Even een vraag aan jullie.
Kan ik deze ook opladen bij Fastned en/of de nieuwe laadstations bij de Shell?
Ja, alleen zal het niet sneller zijn dan aan een reguliere laadpaal.

Bestaat er al iets wat lijkt op een touring machine? Er zijn dagen dat ik 350 tot 450 km afleg (tussen de 50 en 60K per jaar) dan is bescherming tegen de elementen en kofferruimte een noodzaak. (heb nu nog een FJR)
Op dit moment komt de Black Forest het dichtst in de buurt zonder zelf een kuip te monteren:

zero-dsr-black-forest-edition-action-1-c0874dbd-1551-default-large.jpeg


Qua laden en range is 450 per dag trouwens geen enkel probleem.

Een goede niet al te grote kuip geeft anders een betere stroomlijn dan een puur naked bike. Racers hebben allemaal een kuip.

Door de (best grote) volle kuip op de Zero DS van forumlid Erasmos werd de actieradius alleen maar groter.
Jup. Mocht een volle kuip te groot zijn Hollywood Electrics heeft een erg leuke kwart kuip.



Zero heeft trouwens een aankondiging gedaan voor een nieuwe fiets, ze hebben alleen nog niet zoveel vrijgegeven.
 
Een C-evolution heeft toch een type 1 stekker, hoe kan die laden bij een type 2 lader met vast snoer?
 
Een C-evolution heeft toch een type 1 stekker, hoe kan die laden bij een type 2 lader met vast snoer?

Volgens mij niet =) Heeft sowieso geen aansluiting voor Fastned dan. Jammer dat BMW daarmee wat achter loopt..

@Erasmos: ik weet overigens niet of die 450 km 'geen enkel probleem' is qua range.. Denk wel tussentijds laden. De DSR met PowerTank (ook BlackForest) heeft een gecombineerde range van 212 volgens hun eigen site. Bij stadsverkeerd is het circa 300.
 
Terug
Bovenaan Onderaan