Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic

Persoonlijk zou ik de Bodensee vermijden.
Vanwege de drukte.

eens..
de doorgaande wegen langs de bodensee (zowel boven als onderlangs) vermijden ivm de drukte en controle.
Ik heb verder wel redelijk goede ervaring met stukje meer t binnenland in onder de bodensee, goed te doen maar blijft een 'vervelend' stuk om te overbruggen van zwarte woud naar de alpen als je de snelweg wil vermijden.
 
Thanks, lekker stoeien met de routes. Moet wat als de motor in winterstalling staat.

dag 1 vanaf huis naar het zwarte woud

dag 2
Optie 1: rode route langs de watervallen overnachten in de buurt van chur
optie 2: bruine route langs de Grimsel, Furka en Oberalp passen. Overnachten in de buurt van Andermatt

dag 3: gele route vanaf Andermatt of Chur richting Obereggen

Terugweg dan
optie 1: over de Penser, Jaufen en Timmelsjoch. Vervolgens Bielerhoge en ergens overnachten rond Bludenz/Veldkirch
optie 2: over de Penser, Jaufen en Timmelsjoch. Vervolgens Hahnnenntoch / Fernpass en overnachten in Schonauer

dag daarna een route weer terug naar het Zwarte Woud.
Schermafbeelding 2019-01-02 om 19.02.27.png
 
wij doen Al jaren de onderkant van de Bodensee dus via Zwitserland,na slechte ervaring inderdaad aan andere kant,en ja moet Controle post door ,maar nooit problemen gehad.
Misschien een klein stukje waar het wat drukker is,maar valt reuze mee,altijd beter als snelweg😁
en kopen bij goed weer in Duitsland bij supermarkt wat drinken en eten en zitten meestal op dezelfde plek,bankje aan het water te picknicken
 
Hallo,

Ik ben al enige tijd dit topic aan het lezen, en ben momenteel op pagina 73. Nog genoeg te lezen dus :Y
Ik ga samen met mijn vader in juli een week touren in Italie/Oostenrijk/Zwitserland. De Gaststatte waar we overnachten ligt in Nauders, Oostenrijk. Kleine 10km van Resia af. We doen het op de gemakkelijke manier, aanhangertje achter de auto en (hopelijk) binnen een halve dag zijn we op de plaats van bestemming. Ik heb 4 routes zo goed als af. Onderstaand een opsomming van passen die ik in de routes heb opgenomen.

Dag 1
  • Fluela
  • Albula
  • Bernina
  • Forc. Livigno
  • Passo D’eira
  • Passo di Foscagno
  • Stelvio
  • Umbrial
  • Reschenpass
Dag 2
  • Finstermunzpas
  • Kaunertaler Gletscherstrasse
  • Silvretta Hochalpstrasse
  • Bieler Hohe
Dag 3
  • Finstermunzpass
  • Pillerhohe
  • Timmelsjoch
  • Jaufenpass
Dag 4
  • Umbrail
  • Gavia
  • Mortirolo
  • Stelvio
  • Reschenpas

Ik heb ervoor gekozen om bij dag 3 tot de jaufenpas te gaan en dan weer terug de timmelsjoch op, omdat het me mooi lijkt om deze op en af te rijden. Verstandige keuze of kan ik beter terugkomen via het passeiertal? Keuzes keuzes... Wel is het al heerlijk om het voorwerk te doen, ervaringen van anderen te lezen en alvast via streetview wat passen en dergelijke bekijken.

Nog andere passen die jullie te binnen schieten die ik écht niet moet vergeten?

Groetjes :]
 
De passen rondom "Grupo di Sella".

En eentje die ik qua rijden een van de lekkerste vond. De Mendola. Superstrak asfalt, schitterende doordraaiers, weinig verkeer... Net een circuit. :9~
Maar deze ligt buiten jouw "gebied". Dan zou je na de Gavia de Tonale moeten nemen en dan richting Mendola.
 
Ik kan alleen zeggen stop eens vaker en sta stil dan geniet je meer.
Hoe kom ik aan die wijsheid vroeger wilde ik alles in 1 dag rijden , nu geniet ik en hoeft ik niet alles in een dag of paar dagen .
De omgeving in je opzuigen dat is heerlijk
 
@ orangektm: Goed advies. Doe ik ook wel eens te weinig.

@ Bikefreak: Goed wegdek op een pas is maar kort. Een volgend jaar is een andere pas weer voorzien van nieuw wegdek.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben al enige tijd dit topic aan het lezen, en ben momenteel op pagina 73. Nog genoeg te lezen dus :Y
Ik ga samen met mijn vader in juli een week touren in Italie/Oostenrijk/Zwitserland. De Gaststatte waar we overnachten ligt in Nauders, Oostenrijk. Kleine 10km van Resia af. We doen het op de gemakkelijke manier, aanhangertje achter de auto en (hopelijk) binnen een halve dag zijn we op de plaats van bestemming. Ik heb 4 routes zo goed als af. Onderstaand een opsomming van passen die ik in de routes heb opgenomen.

Dag 1
  • Fluela
  • Albula
  • Bernina
  • Forc. Livigno
  • Passo D’eira
  • Passo di Foscagno
  • Stelvio
  • Umbrial
  • Reschenpass
Dag 2
  • Finstermunzpas
  • Kaunertaler Gletscherstrasse
  • Silvretta Hochalpstrasse
  • Bieler Hohe
Dag 3
  • Finstermunzpass
  • Pillerhohe
  • Timmelsjoch
  • Jaufenpass
Dag 4
  • Umbrail
  • Gavia
  • Mortirolo
  • Stelvio
  • Reschenpas

Ik heb ervoor gekozen om bij dag 3 tot de jaufenpas te gaan en dan weer terug de timmelsjoch op, omdat het me mooi lijkt om deze op en af te rijden. Verstandige keuze of kan ik beter terugkomen via het passeiertal? Keuzes keuzes... Wel is het al heerlijk om het voorwerk te doen, ervaringen van anderen te lezen en alvast via streetview wat passen en dergelijke bekijken.

Nog andere passen die jullie te binnen schieten die ik écht niet moet vergeten?

Groetjes :]

Als je de tijd hebt Penserjoch op vanaf de Jaufen, en bovenaan weer terug (uurtje) via de Jaufen. Andere kant van de Penser is niet zo goed. Drie passen die gewoon aansluiten, nog geen enkele kilometer ertussen, heel mooi
Dus timmelsjoch- jaufen-penser boven-jaufen-timmelsjoch

PS wel heel veel vanaf nauders en terug op een dagje
 
Laatst bewerkt:
[QUOTE="
@ Bikefreak: Goed wegdek op een pas is maar kort. Een volgend jaar is een andere pas weer voorzien van nieuw wegdek.[/QUOTE]

Er zijn honderden passen en die worden niet om de paar jaar van nieuw asfalt voorzien. En als ze al iets vervangen dan zijn het stukken.
De Mendola springt er gewoon uit (althans voor mij), van zuid naar noordelijke richting. Het uitzicht is niet indrukwekkend mooi, het is geen hooggebergte... maar voor het sportief sturen... :} Bij de locals is het een favoriete pas voor illegale races. Het is net een circuit.. zo mooi. Wanneer heb jij hem gereden ?
 
Laatst bewerkt:
Dag 1
  • Fluela
  • Albula
  • Bernina
  • Forc. Livigno
  • Passo D’eira
  • Passo di Foscagno
  • Stelvio
  • Umbrial
  • Reschenpass
Dag 2
  • Finstermunzpas
  • Kaunertaler Gletscherstrasse
  • Silvretta Hochalpstrasse
  • Bieler Hohe
Dag 3
  • Finstermunzpass
  • Pillerhohe
  • Timmelsjoch
  • Jaufenpass
Dag 4
  • Umbrail
  • Gavia
  • Mortirolo
  • Stelvio
  • Reschenpas
Op dag 1 en op dag 4 doe je de Stelvio. Maar de veel leukere Gavia-pas die daar vrijwel op aansluit doe je niet?
Mijn tip is om hem naar het Noorden te rijden, dus voordat je de Stelvio gaat doen.
Let wel: hij is erg smal en stijl, met op plekken slecht asfalt. Je moet dus wel een beetje ervaring hebben......
 
Op dag 1 en op dag 4 doe je de Stelvio. Maar de veel leukere Gavia-pas die daar vrijwel op aansluit doe je niet?

Gavia :Y . Als ik allemaal die passen voorbij zie komen krijg ik zin om ook weer te gaan. De vorige keer gingen we in juni en hebben een hele week regen en 2 dagen noodweer gehad.... Dus moet nog een keer terug om het droog mee te maken.
 
Wij hebben de Dolomieten al meerdere keren gedaan en overwegen om de oost kant van de dolomieten te doen, met uitstapjes naar Slovenie/Kroatie.

Idee is om met auto en gehuurde aanhanger (3 moto's) in één dag te rijden. Suggesties? Idee is hotel in de buurt van Klagenfurt
 
Laatst bewerkt:
In de motoplus van 2010 staan de mooiste passen nr. 14 Zwitserland, nr 17 Oostenrijk en nr.20 Italië wellicht aardig om deze mee te nemen in de routes.

Ik ben er zelf nog nooit geweest maar we plannen een rondje Arabba in september. Ivm tijdnood zal het wel heenweg snelweg tot Zwarte woud worden, dan slapen en dan volgende dag Faschinajoch, Silvretta, Flexenpass, Hahnensjoch, Timmelsjoch, Jaufenpass richting Arabba. Daar 5 dagen rijden (8 van de 10 mooiste passen van Italië vlgns motoplus). Terug slaaptrein denk ik...

Voor deze alpenmaagd nog tips? Of het gebruikelijke de boel goed opwarmen en binnen de strepen blijven? Eifel en Sauerland al wel diverse keren gedaan.
Vignet in Oostenrijk kopen en ook 1x EHBO doosje mee.
 
Arabba is mooi. Uit je bed en passen 3 kanten op. Maar je plakt wel heel veel aan elkaar. Timmelsjoch en Jaufen zijn zeker te doen vanaf duitsland. Vanaf Jaufen naar Arabba is 100km, dat haal je niet in een uurtje.
 
Laatst bewerkt:
Wij doen dit zoals jij zegt ,eerst snelweg tot zwarte woud,laatste pakweg 80 km binnendoor lekkere bochtjes slapen bij Hotel Restaurant Schützen
dan dag erop ver via bovenkant bodensee naar beieren een kant die we nog niet vaak hebben gedaan en slapen we hier Landgasthof Zum Alten Reichenbach, Nesselwang, Duitsland
dan in zell am see en daarna 2 nachten in slovenie meer van bled ,en dan kroatie in tot aan srima waar we ook 2 nachten verbijven en dan via de kustlijn de jandranksi magistrla vergeef me ik schrijf het volgens mij verkeerd naar italie terug ,waar we eerst 1 nacht verblijven in Arta terme ,en daarna 2 nachten in ons geliefd Routes voor motorrijders Hotel Pordoi Italië Dolomieten Arabba en hier dus weer alle passen doen ,terug ook weer verschillende passen en slapen we in galtur zodat we de volgende dag de slivrettapas andersom nemen keer....en ik denk eerlijk gezegd dus ook dat je dat je als je van het zwarte woud naar arrabba wilt in 1 ruk en je al die passen wilt doen,je en je heeeel vroeg moet vertrekken en stevig doorrijden(doen wij ook)maar met passen rijden halen wij soms zelfs de racemotors in,bochten nemen is niet aan iedereen besteed! .....ik zou ervoor kiezen om ergens tussen in een overnachting te plannen...
Maar goed wij doen het sowieso voort wat rustiger,genieten van alles wat we zien,neemt niet weg dat ik graag lekker door de bochten ga...
En de gavia Heerlijk wij deden hem richting de stelvio het ene jaar en hoe hoger hoe smaller en minder wat zeg tot geen reling te bekekenen...we hebben het ook ergens op film staan hadden toen nog zon gopro.....hebben hem daarna ook nog vanaf de umbrail pas gedaan en andersom....en eerlijk ik vind de stelvio geen bal aan,geef mij maar zoiets als de gavia inderdaad.......of de rechenpas maar dan de andere kant ervan daar komt ook geen hond,is lekker smal...
 
even wat passen die dicht zijn op wat datums komend jaar ,gezien op facebook...
Die wichtigsten Streckensperrungen in
Südtirol u.a. Gebieten in den Alpen 2019
UPDATE 3.2.2019 (Voll- und Teilsperrungen):
02.06.2019 – Großglockner Hochalpenstraße ("Glocknerkönig" Rad)
02.06.2019 – Stilfserjoch, Mortirolo (Radrennen)
02.06.2019 – Costalunga, Pampeago, San Pellegrino, Passo Valles (Rad)
08.06.2019 – Plöcken, Lanzen, Nassfeld, Kartitscher Sattel (Rad)
15.06.2019 – Stilfserjoch (zeitweise gesperrt wegen Marathonlauf)
16.06.2019 – Albula, Julier, Maloja, Splügen, Via Mala, Lenzerheide (Rad)
16.06.2019 – Manghen, Rolle (Rad)
21.06.2019 – Großglockner Hochalpenstraße ("GlocknerMan", Rad)
23.06.2019 – Kaunertaler Gletscherstraße ("Gletscherkaiser", Rad)
23.06.2019 – Brennerpass ("Tour TransAlp", Rad)
24.06.2019 – Penser Joch, Schermoos-Sattel ("Tour TransAlp", Rad)
25.06.2019 – Mendel, Tonale, Gavia ("Tour TransAlp", Rad)
26.06.2019 – Umbrail, Ofen, Bernina, Forcola di Livigno ("Tour TransAlp", Rad)
27.06.2019 – d’Eira, Foscagno, Mortirolo ("Tour TransAlp", Rad)
28.06.2019 – Mortirolo, Tonale ("Tour TransAlp", Rad)
28.06.2019 – Carlo Magno, Daone, Duron, Ballino ("Tour TransAlp", Rad)
29.06.2019 – Vršič, Nassfeld (Rad)
30.06.2019 – Stilfser Joch, Umbrail, Ofen ("Dreiländergiro", Rad)
04.07.2019 – Silvretta, zeitweise gesperrt ("Silvretta Classic", Oldtimer)
05.07.2019 – Silvretta, zeitweise gesperrt ("Silvretta Classic", Oldtimer)
07.07.2019 – Col du Glandon, Galibier, Lautaret, Alpe d'Huez (Rad)
11.07.2019 – Großglockner Hochalpenstraße (12.30-14.30, Rad)
13.07.2019 – Großglockner Hochalpenstraße (Heiligenblut - KFJ-Höhe, Rad)
21.07.2019 – Gotthard-Passstraße (Rad)
22.07.2019 – Würzjoch ("Giro delle Dolomiti", Rad)
23.07.2019 – Fedaia ("Giro delle Dolomiti", Rad)
24.07.2019 – Valparola ("Giro delle Dolomiti", Rad)
25.07.2019 – Seiser Alm ("Giro delle Dolomiti", Rad)
04.08.2019 – Arlbergpass, Silvretta, Paznaun ("Arlberg Giro", Rad)
Auch 2019 gibt es in Südtirol wieder einige Tage, an denen manche Pässe nur für Radfahrer geöffnet sind.
16.06.2019 – Campolongo, Falzarego und Valparola
22.06.2019 – Sellajoch, Grödnerjoch, Pordoijoch, Campolongo
07.07.2019 – Sellajoch, Grödnerjoch, Pordoijoch, Campolongo
20.07.2019 – Penserjoch
31.08.2019 – Stilfserjoch
01.09.2019 – Jaufenpass, Timmelsjoch (temporäre Sperrungen)
21.09.2019 – Mendelpass
 
De passen rondom "Grupo di Sella".

En eentje die ik qua rijden een van de lekkerste vond. De Mendola. Superstrak asfalt, schitterende doordraaiers, weinig verkeer... Net een circuit. :9~
Maar deze ligt buiten jouw "gebied". Dan zou je na de Gavia de Tonale moeten nemen en dan richting Mendola.

Sssssst, niet over de Mendola praten. Straks wordt het veel te druk op "mijn" circuit...…….})})})
 
Luitjes, ook ik ga me er aan wagen. Aankomende zomer samen met een vriend passen rijden in Italië!

Onze eerste stop zal zijn aan de Bodensee, in Konstanz.

Als complete noob op dit gebied (maar ben me al druk aan het inlezen) dachten we aan een leuk stekkie ergens ten noordwesten van Bolzano/Bozen.
Volgens mij is dat een prima uitvalsbasis toch?

Wie heeft tips voor accommodatie aldaar?
Of is alles daar wel goed?
Nu is zo’n trip al afzien genoeg dus een beetje luxe zou wel fijn zijn :P
 
Konstanz is een leuke stad, maar niet echt een motorrij-gebied. En zeker het stuk bij de Bodensee is saai en erg druk.

Ten noordwesten van Bolzano is inderdaad prima.
Wij gaan vaak naar Wolkenstein (Valgardena) of Arabba. Daar zijn vele honderden hotels of B&B's. En ja, daar zijn ook slechte bij....

Bedenk wel dat de Sella op woensdagen afgesloten is voor gemotoriseerd verkeer. Ga dus ergens zitten waar je er op woensdag makkelijk omheen kan rijden.
 
En Italianen hebben allemaal een camper en die gaan eind augustus bijna allemaal naar de koelere Alpen / Dolomieten.....
Je bent niet alleen dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan