het grote cb topic the seventies

Lekker kippenvel geluidje met mijn eigenbouw 4-4 uitlaat. Ik zou het wel ietsje minder luid willen laten zijn, maar helaas passen er in deze dempers geen dB-killers.


Afgelopen maand is het me toch gelukt om dB-killers te monteren, maar dan aan de ingang-kant van de 'dempers'. Dit type killer is daar blijkbaar voor bedoeld (het is zo'n buis met naar binnen gebogen driehoekjes).
Stationair is het verschil duidelijk te horen. Ben wel benieuwd wat een dergelijke killer eventueel met het mengsel doet. Het lijkt me meer weerstand geven dan een killer aan het einde, maar misschien juist weer minder weerstand dan een schottendemper.

Zal zodra de winter voorbij is wat langer rijden en weer een geluidsopname maken.
 
Hopelijk niet te stil geworden,vond dit wel lekker klinken,al denkt de pliesie daar misschien weer anders over ;)
 
Dit seizoen gaat mijn CB400f weer de weg op na 12 jaar op zolder te hebben gelegen in onderdelen *O*

3b958077-c954-4a1e-9b60-6e9818252eb6.jpg
 
Eerst de CB400f nog even afstellen (mengsel) en synchroon stellen :



Aangezien het hele blok compleet is gereviseerd is het altijd een spannend moment, maar gelukkig is alles goed gegaan. Geen (rare) bijgeluiden, geen olielekkage, geen overhitting etc. Blokje loopt als nieuw, naast dat datniet zo verwonderlijk is gezien de berg neiuwe onderdelen die er in ztten, is het altijd weer een kroon op je werk als alles goed is gegaan. Ook de carburateurs zijn helemaal uit elkaar geweest, en voorzien van nieuwe naalden, buizen en )-ringen van viton (lost niet op in de huidige moderne benzines).
 
Laatst bewerkt:
Ja maar de 650 is geen 400 ;),Honda,s waar die schroefdoppen op het deksel zitten moeten bijna allemaal uit het frame gelepeld worden.

Niet nodig, wel even de bobines verwijderen, de koppelingskabel en de toerenteller kabel losnemen, ruimte zat...
 
Helaas minder mooi plaatje als hierboven :P

Maar iemand belang bij een gratis koppakking? Die zal ik wel een keer door foutje over de post hebben gehad.
Ligt hier op 400f blokje.

Gat vd nokkenas ketting loopt verder door en olie kanaaltjes zitten verder naar binnen.
Moet wel haast voor een 350f zijn.
 

Bijlagen

  • 20240207_211545.jpg
    20240207_211545.jpg
    344,9 KB · Weergaven: 0
20240309_140108.jpg
20240309_140102.jpg

Iemand nog interesse in een achterlicht van een Honda cb400 geloof ik? Anders gaat hij de kliko in..... Ophalen in Nijkerk
 
Hier iemand die weet in hoeverre een 350f en 400f kop uitwisselbaar zijn?

Het zit namelijk zo. Ik heb over de jaren wel wat reserve delen verzameld. En heb nu een blok samengesteld uit wat ik had liggen.
Pas bij het opsteken van de carburateurs merkte ik dat die aansluitingen op de kop te strak zijn.
Het lijkt te passen maar de carbs gaan er met geen mogelijkheid in.
Met de schuifmaat gevonden dat de diameter vh gat 1 mm kleiner is.

Dus toen aan het twijfelen gegaan of niet ooit iemand me een kop heeft 'aangesmeerd' van niet 400f, maar kleine broertje.

Maar vervolgens op csmnl zijn de partnummers gelijk voor die aansluit stukken. :?

De kop zelf heeft weer wel andere nummers :?

Dus tsja, iemand ?

Ik ga het wel gewoon proberen. Ik zie wel hoe het loopt.

En anders koop ik dat laatste kopje wel op csmnl :P
Koopje voor iets van 3700€ *O* :+
 
Kop en cilinders zijn anders, een 350f. kop is niet op een 400f. cilinder te schroeven en omgekeerd.
4 nieuwe rubbers kopen is mijn advies als ze hard en gekrompen zijn.
 
Instructieboekjes 2.jpg

Iemand hier die interesse heeft in het werkplaats handboek van de CB750 modellen?
Stuur me gerust een PB, hij is gratis, alleen de verzendkosten. Vind het zonde hem bij het oudpapier te doen..
Zelf lang geleden gekocht voor m'n CB750 F1. Maar die is al wat jaartjes weg.
 
na het sturen van onderstaand bericht
komt het werkplaatshandboek deze kant op:

beste,
indien u uw gulle-weldoenenersmentaliteit ook richting België doortrekt
ben ik wel een valabel kandidaat om dit boek over te nemen.
Ik mag hopen dat de vettige vingerafdrukken in het boek ook inbegrepen zijn.

met vriendelijke groet,

Omer

Waarvoor dank dus.
:}
 
deze Duitse CB750K2 (met K6 blok) wordt deze zomer terug ingezet. Staat nu al een hele tijd stil na het overlijden van de vorige eigenaar die bezig was met de restauratie. Zoals het er nu naar uit ziet is het blok gereviseerd/nieuw spuitwerk/kader herlakt/nieuwe velgen en spaken/… en zal ik vooral het elektrisch deel mogen (her)opbouwen.
Ondertussen dynatek bobines en ontsteking (was voor mijn CB550 bedoeld) klaar gelegd aangezien de boninekabels nog nauwelijks verbonden waren met de bobines en de ontsteking met contactpuntjes ook aan vernieuwing toe was.
Verder de gewone zaken zoals nokkenas kettingspanner/kleppen/Carbs nalopen/synchroniseren en alle bouten even nalopen…
Grootste struikelblok zal de papierwinkel worden aangezien er niks kon terug gevonden worden door de weduwe maar daar was de prijs ook naar.
Wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • d6172fa3-fde5-4f73-95ef-f5fbad6add93_Original.jpeg
    d6172fa3-fde5-4f73-95ef-f5fbad6add93_Original.jpeg
    187,3 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
En onderstaand heerschap zal mijn leidraad zijn bij bovengenoemde werkzaamheden.
Een aanrader om even te bekijken.
 
Bekijk bijlage 1994270
Iemand hier die interesse heeft in het werkplaats handboek van de CB750 modellen?
Stuur me gerust een PB, hij is gratis, alleen de verzendkosten. Vind het zonde hem bij het oudpapier te doen..
Zelf lang geleden gekocht voor m'n CB750 F1. Maar die is al wat jaartjes weg.
En ondertussen in mijn garage beland,
waarvoor dank.
 

Bijlagen

  • IMG_0097.jpeg
    IMG_0097.jpeg
    471,3 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan