Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Zit het TFT scherm inmiddels niet op bijna elk model, behalve de rt?
 
Jonge jonge, ik moet hier toch ff de volgende Navigator VI ergernis kwijt. Unit in de cradle. Op slot. Een week of 5 nu. Beetje kou, dus week of 2 niet gereden. Start ik de motor (nachtje Optimate), Navigator zo dood als een pier. Terwijl die uitgeschakeld was geweest! Ik vind dat gek. Het ding vreet dus kennelijk stroom, ook als ie uit staat.
Maar goed. De kaart update ging dan weer wel in 1 keer goed deze keer.
 
Jonge jonge, ik moet hier toch ff de volgende Navigator VI ergernis kwijt.
Het blijft natuurlijk een opgeleukte Zumo 550 van 13 jaar geleden. Ben erg benieuwd wat de opvolger van de navVI wordt, want zoals het nu zit op de GS, kickass TFT teller scherm, met daarboven antieke garmin software in de navVI... Integratie van likmevestje... Ik ben niet onverdeeld enhousiast.[/QUOTE]
 
Jonge jonge, ik moet hier toch ff de volgende Navigator VI ergernis kwijt. Unit in de cradle. Op slot. Een week of 5 nu. Beetje kou, dus week of 2 niet gereden. Start ik de motor (nachtje Optimate), Navigator zo dood als een pier. Terwijl die uitgeschakeld was geweest! Ik vind dat gek. Het ding vreet dus kennelijk stroom, ook als ie uit staat.
Maar goed. De kaart update ging dan weer wel in 1 keer goed deze keer.
Is een "bekend" probleem van de nieuwere Garmins en BMW Navigator V en VI: als ik mijn VI niet binnen een week denk te gebruiken dan laadt ik hem helemaal op en haal de accu los.
Ga er maar van uit dat apparaten die je met een terug verende aan/uit knop (of zo'n "dood-vlees" achtige drukknop) aan of uit kunt zetten, nooit helemaal uit gaan.
Ergens blijft een stukje electronica actief om het "inschakel" commando te herkennen, waarna het apparaat weer wakker wordt.
Is met de meeste laptops idem: zet hem 3 maanden uit en na die 3 maanden is waarschijnlijk de accu leeg. Bij Navigators gaat het wel erg snel.
 
Hebben jullie nou nooit gedoe met de bluetooth? Ik connect mij navigator VI met mijn Note9 (voor de verkeersinfo en de muziek) en met mijn scu10u (SchuberthHelmdinges) en vaak gaat dat goed maar soms.... komt de navigator in een reload-cyclus of bevriest gewoon. Als ik dan de bluetooth op mijn telefoon uit zet dan is het over en start hij weer normaal op. Heel irritant en ik vind maar geen oplossing.
 
Hebben jullie nou nooit gedoe met de bluetooth? Ik connect mij navigator VI met mijn Note9 (voor de verkeersinfo en de muziek) en met mijn scu10u (SchuberthHelmdinges) en vaak gaat dat goed maar soms.... komt de navigator in een reload-cyclus of bevriest gewoon. Als ik dan de bluetooth op mijn telefoon uit zet dan is het over en start hij weer normaal op. Heel irritant en ik vind maar geen oplossing.
Ik gebruik de bluetooth niet van de Navigator maar kan me voorstellen dat de Navigator moeite heeft met 2 bluetooth verbindingen tegelijkertijd.
 
Ik gebruik de bluetooth niet van de Navigator maar kan me voorstellen dat de Navigator moeite heeft met 2 bluetooth verbindingen tegelijkertijd.
ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen; als je een apparaat levert dat iets kán, dan moet dat ook werken toch? Alsof je een motor koop met een duo-seat en dat'ie het nioet doet als je iemand achterop zet. zoiets :+

Kijk als het gaat om alleen muziek (en soms bellen) dan kan ik de telefoon ook gewoon rechtstreeks met de helm verbinden want dat werkt wél zonder problemen en het geluid van de mevrouw in de navigator hoef ik toch niet maar dan heb ik ook geen weer en verkeersinfo want dat is nou juist zo lekker als je de telefoon met je navigator verbind...
 
Ergens heb je gelijk, anderzijds ben ik er voor om verwachtingen te temperen.
Glimmende reklame folders en advertenties kunnen verleidelijk zijn.
De aantallen navigators blijven ver achter bij de aantallen smart phones en de publiciteit rond een probleem in een iPhone overstijgt vele malen de publiciteit rond een navigator probleem. Apple kan zich negatieve wereldwijde publiciteit niet permiteren, een probleem in een navigator blijft ver genoeg onder het maaiveld.
Bij apparaten zoals de navigator kijk ik naar de primaire functie, in dit geval navigeren.
Overige mogelijkheden zijn voor mij bijzaken, ik ben al blij als de hoofdtaak probleemloos wordt uitgevoerd.
Bij bluetooth problemen krijgt de fabrikant waarschijnlijk te maken met techniek die buiten de "comfortzone" valt en waar ze afankelijk zijn van toeleveranciers.
In jouw geval zal het probleem zeer uitzonderlijk zijn en heel lastig te reproduceren en niet kunnen reproduceren betekend vaak dat het niet opgelost wordt (tenzij zoals vaak als toevallig bij-product van een andere verbetering).
Voor de Navigator VI blijft het gezien de kostprijs wel bizar hoe matig het ding presteerd, ik heb vaak terug verlangt naar de redelijk probleemloze Navigator IV die onder de streep net zo goed navigeert als de dure opvolger.
Ik ben toch ook afgegaan op de mooie kleurenfolder en beloofde integratie in "Mijn Motorfiets", wat achteraf gezien werkelijk niets toevoegt, ik weet ook dat velen voor de Navigator VI gekozen hebben voor de beloofde bluetooth-connectiviteit.
Dan hebben we het nog niet gehad over het kringetje-kastje naar de muur gedoe tussen BMW en Garmin waar wij als consument tussen zitten.

Ik denk dat navigators de langste tijd hebben gehad, de smartphone zal naar mijn idee de functie in rap tempo overnemen met de slimme integratie in een digitaal dashboard (Apple MotorPlay).
Wellicht zal er een markt ontstaan (of is die er al?) voor een los MotorPlay doosje dat je op "ouderwetse" motoren monteerd die nog geen digitaal dashboard hebben, net zoals je "vroeger" een navigator monteerde.
 
Laatst bewerkt:
Ook opvallend is het totale gebrek aan samenwerking tussen BMW’s TFT scherm en de Navi. De simpele navigatie (A-B) in het scherm is van TT. Dat is des te opvallender omdat BMW mede eigenaar is van de HERE kaarten die in de Garmin zitten. Het lijkt me dus dat we in een overgangsfase zitten.
Nu Garmin ook nog stopt met de ontwikkeling van Basecamp wordt de meerwaarde van zo’n systeem wel erg gering. Ik ben voor het maken van routes al over gestapt naar Myroute-app en dat bevalt goed.
Ik overweeg ook de navigatie voortaan via de app van hun te doen. De twee grotere problemen die k er mee heb zijn dat er geen zachte waypoints zijn en dat je herberekenen niet uit kan zetten. Dus mis je een waypoint, door wegomlegging of zo, dan blijft hij daar naar toe terug willen. Dan moet je dus stoppen, punt selecteren, overslaan enz. Een kinderziekte zullen we maar denken. Ze hebben wel een wereldwijde bibliotheek met routes, die ook nog eens gecontroleerd worden.
Wel mis ik de integratie met het scroll wieltje, want dat is wel handig op de Navigator....
 
Er zijn andere betere apps (afgestemd op jouw wensen). Waarom vast pinnen op 1?
Ik gebruik TT app voor woon-werk en asfalt, Osmand+ voor tracks (all-road). En TT Flitsers app icm Osmand+
Maps.me van Google is ook zeer de moeite waard. Heel veel POI's en andere info. Perfect voor effe snel van A->B (incl verkeersinfo)
 
Ook opvallend is het totale gebrek aan samenwerking tussen BMW’s TFT scherm en de Navi. De simpele navigatie (A-B) in het scherm is van TT. Dat is des te opvallender omdat BMW mede eigenaar is van de HERE kaarten die in de Garmin zitten. Het lijkt me dus dat we in een overgangsfase zitten.
Nu Garmin ook nog stopt met de ontwikkeling van Basecamp wordt de meerwaarde van zo’n systeem wel erg gering. Ik ben voor het maken van routes al over gestapt naar Myroute-app en dat bevalt goed.
Ik overweeg ook de navigatie voortaan via de app van hun te doen. De twee grotere problemen die k er mee heb zijn dat er geen zachte waypoints zijn en dat je herberekenen niet uit kan zetten. Dus mis je een waypoint, door wegomlegging of zo, dan blijft hij daar naar toe terug willen. Dan moet je dus stoppen, punt selecteren, overslaan enz. Een kinderziekte zullen we maar denken. Ze hebben wel een wereldwijde bibliotheek met routes, die ook nog eens gecontroleerd worden.
Wel mis ik de integratie met het scroll wieltje, want dat is wel handig op de Navigator....
Ik denk dat BMW voor TT gekozen heeft vanwege hun ervaring met integratie in auto systemen (in onder andere PSA automobielen), auto's met ingebouwde Garmin zijn mij onbekend.
Ik heb korte tijd in een Opel Crossland mogen rijden (deels uit de PSA stal), de versie die ik reed had ook TT geintegreerd: miste tot mijn verbazing de mogelijkheid om routes te importeren, wel een paar keer per jaar een gratis kaart update.
Het wachten is op een zeer goede navigatie app die de TT en Garmin mogelijkheden overtreft en het beeld kan weergeven in de cockpit.
Scroll wiel is een hoofdstuk apart: met verschillend gedrag (wat navigatie betreft) op de GS en RT (waardeloos op de RT).
 
Laatst bewerkt:
Gisteren dan eindelijk mijn 1200 GS gehaald met nieuwe Navigator VI... Uiteraard komt deze met handleiding, maar heb liever gebruikerservaringen en tips? Wat moet ik gelijk instellen doen bij eerst in gebruik name? Behalve de aanknop aanzetten... 😉.... Hoor graag tips en tricks waarvoor dank...
 
Naviagatie instellingen zijn behoorlijk persoonlijk.
Een greep uit mijn geknutsel:

  • Thuis locatie ingesteld.

Kaart/Voert:
  • Voertuig: ik heb de saaie blauwe pijl ingesteld.
  • Auto kaartweergave: 3D.
  • Kaartdetails: Normaal.
  • Kaartthema: Danmark (dan worden snelwegen rood/oranje).
  • Kaartknoppen: allemaal weggehaald.
  • Dashboard: de vier informatie velden onder in beeld gekozen.
  • Automatisch zoomen: aan
Navigatie:
  • Herberekening route: voor a naar b ritten op Automatisch, voor een uitgewerkte route meestal op Uit.
  • Veilige modus: uit
Voor de rest zo'n beetje standaard.

Zet Garmin Express en BaseCamp op je computer.
Sluit de Navigator aan op je computer en installeer de nodige updates.
Voor de nieuwste kaart kun je gelijk kiezen deze zowel op de Navigator als ook ook op de computer te installeren.
 
Naviagatie instellingen zijn behoorlijk persoonlijk.
Een greep uit mijn geknutsel:

  • Thuis locatie ingesteld.

Kaart/Voert:
  • Voertuig: ik heb de saaie blauwe pijl ingesteld.
  • Auto kaartweergave: 3D.
  • Kaartdetails: Normaal.
  • Kaartthema: Danmark (dan worden snelwegen rood/oranje).
  • Kaartknoppen: allemaal weggehaald.
  • Dashboard: de vier informatie velden onder in beeld gekozen.
  • Automatisch zoomen: aan
Navigatie:
  • Herberekening route: voor a naar b ritten op Automatisch, voor een uitgewerkte route meestal op Uit.
  • Veilige modus: uit
Voor de rest zo'n beetje standaard.

Zet Garmin Express en BaseCamp op je computer.
Sluit de Navigator aan op je computer en installeer de nodige updates.
Voor de nieuwste kaart kun je gelijk kiezen deze zowel op de Navigator als ook ook op de computer te installeren.

Thanx. Eerst alles maar geupdate..duurde wel even...
 
Zowaar ineens een andere route naar pianoles na de update! En ik moet zeggen, volgens mij ook handiger. FF afkloppen, maar sinds de update doet mijn Navigator het best aardig. Deugdelijk file informatie geven blijft een lastig iets, maar, verdomd, een aantal keren stond de file die op het schermpje werd aangekondigd er ook echt (maar meestal, en u hoort mij over dat feit dan ook niet klagen, staan de files die zijn aangekondigd er dus NIET).
 
Welke update verrichtte dat wonder?
Verkeers info ga ik binnenkort eens proberen.

[EDIT]
Vandaag maar eens de Garmin Smartphone Link app op mijn iPhone gezet.
Telefoon en de Navigator via Bluetooth gekoppeld, hier en daar wat vinkjes gezet en warempel er komt verkeers informatie binnen op de Navigator door indicaties van verkeersdrukte en files op de wegen. Ook actuele flitsers zouden gemeld moeten worden, maar in onze tuin staat geen flitser.
Ik zag ook de actuele temperatuur boven in beeld verschijnen en nog een extra zoekbalk rechts in beeld.
Je bent verplicht je locatie met Garmin te delen ter verbetering van de App en voor geavanceerd verkeer en weer moet je een abonnement afsluiten.
Voor al dit moois moet de telefoon App actief blijven, ik mag aannemen dat wanneer de telefoon in je zak zit deze dan niet in ruststand gaat en ondertussen in sneltrein vaart je telefoon batterij leeg slurpt.
Mijn nieuwsgierigheid was bevredigd en ik heb de boel weer van de telefoon en Navigator verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Basecamp op de pc, maar als ik kies voor reisplanner krijg ik de melding: Niet compatible met huidige kaart..Sluit uw Garmin toestel aan om de kaart daarop te gebruiken of koop een kaart online?
 
Basecamp op de pc, maar als ik kies voor reisplanner krijg ik de melding: Niet compatible met huidige kaart..Sluit uw Garmin toestel aan om de kaart daarop te gebruiken of koop een kaart online?
Kun je in BaseCamp de nieuwste kaart wel kiezen?

1382768


Als daar geen City Navigator Europe NTU kaart staat (momenteel versie 2019.3), sluit dan de Navigator nog eens op de computer aan en kijk in Garmin Express.
Kies Map Otions:

1382771

En Install to Computer:

1382769
 
Probleem van de nieuwste versie van BC. Advies van de experts: terugdraaien die upgrade.
 
Bovenstaande stappen gevolgd. Inderdaad via Garmin Express de kaarten op mijn pc gezet...Nu staat er bij kaarten in Basecamp wel de kaart...
Maar ik weet niet of ik er veel mee ga werken. Trage hap man. Ik typ op mijn navigator wel de bestemming in...Bij een rondreis kan ik me voorstellen dat je dit wel in Basecamp zou willen doen...Enorm bedankt in ieder geval voor de hulp...
 
Bovenstaande stappen gevolgd. Inderdaad via Garmin Express de kaarten op mijn pc gezet...Nu staat er bij kaarten in Basecamp wel de kaart...
Maar ik weet niet of ik er veel mee ga werken. Trage hap man. Ik typ op mijn navigator wel de bestemming in...Bij een rondreis kan ik me voorstellen dat je dit wel in Basecamp zou willen doen...Enorm bedankt in ieder geval voor de hulp...
Welke BaseCamp functie is traag?
Ik heb een oude mini laptop, daarop is BaseCamp (alles eigenlijk) ook bere traag.
Op mijn hedendaagse Windows 10 laptop is er geen sprake van traagheid.
Het uitrekenen van een ingewikkelde route of een hele lang afstand zonder tussenliggende waypoints kan traag zijn of zefs mislukken, mede afhankelijk van de ingestelde route opties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan