Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Eerdaags ga ik een proefrit doen met een R1250RT, dan zet ik daar de navigator VI eens op en zal dan kijken of de nieuwere RT het wel kan, zoomen met draaiwiel. Is idd berehandig. Na een poos RS gereden te hebben grijp ik regelmatig mis op mijn RT. Daar zit dan op de cradle een set “hardware” knoppen waarmee ik kan zoomen, werkt voor mij met handschoen wel lekkerder dan met de knoppies op het schermpje.
 
Voor zover ik kan nagaan kunnen alle BMW's met het draaiwiel zoomen door te draaien BEHALVE de RT's. Precies de motoren die het meest daarvoor in aanmerking zouden komen hebben die mogelijkheid niet. Als je eerst menu moet oproepen en dan duw- duw- duwen voor drie stapjes zoom, ben je dus altijd te laat. Dan kun je beter zoomen door met je vinger over het scherm te gaan. En het draaiwieltje dus gewoon te vergeten .
Aanstaande vrijdag heb ik, op aangeven van de importeur, nog één keer een afspraak bij Motoport Zelhem om definitief vast te stellen dat een RT het dus écht niet kan.
En dan: Ik zou graag zien dat we enige druk bij BMW kunnen leggen als RT rijders, want als alle andere motoren het wel kunnen moet een modificatie toch mogelijk zijn.....
Mijn R1200RT-LC van 2017 kan echt niet zoomen door draaien aan het wiel, het menu biedt ook geen omschakel keuze.
Ik heb vorig jaar de Navigator VI aangeschaft, samen met de nieuwe RT vanwege het enthousiasme van een college GS rijder, ik heb vooraf niet getest of de combinatie RT en Navigator VI net zo goed werkte (je gaat toch uit van standarisatie): de Mijn Motorfiets app werkte aanvakelijk niet (pas na een firmware update van de RT eerder dit jaar), de draaiwiel integratie bleek zeer beroerd en dat je de Navigator niet kan locken ontstemde mij enigzins.
De R1200RT-LC mist vanwege de integratie in de cockpit ook de drukknoppen die de oude cradle had.
Op nieuwere RT's en de R1250RT werkt het draaiwiel misschien wel als zoom, we horen het binnenkort van Jeroen1969.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik kan nagaan kunnen alle BMW's met het draaiwiel zoomen door te draaien BEHALVE de RT's. Precies de motoren die het meest daarvoor in aanmerking zouden komen hebben die mogelijkheid niet. Als je eerst menu moet oproepen en dan duw- duw- duwen voor drie stapjes zoom, ben je dus altijd te laat. Dan kun je beter zoomen door met je vinger over het scherm te gaan. En het draaiwieltje dus gewoon te vergeten .
Aanstaande vrijdag heb ik, op aangeven van de importeur, nog één keer een afspraak bij Motoport Zelhem om definitief vast te stellen dat een RT het dus écht niet kan.
En dan: Ik zou graag zien dat we enige druk bij BMW kunnen leggen als RT rijders, want als alle andere motoren het wel kunnen moet een modificatie toch mogelijk zijn.....

Bij de K1600 moet je ook zoomen door het wiel naar rechts te drukken. Door te draaien scrol je door het menu waar je kunt kiezen uit scherm wisselen, inzoomen of uitzoomen (en misschien nog een optie)
 
Vergrendelen schijnt met een kit die via internet te bestellen is, relatief gemakkelijk te integreren met het central lock systeem, heb dit afgelopen zondag gedemonstreerd gezien op een 2015 RT LC.
 
Vergrendelen schijnt met een kit die via internet te bestellen is, relatief gemakkelijk te integreren met het central lock systeem, heb dit afgelopen zondag gedemonstreerd gezien op een 2015 RT LC.
Inderdaad er zijn diverse meer of minder geavanceerde oplossingen te maken of te koop, hier geld weer dat de K1600 wel de lock heeft en de RT weer niet, ook geen standarisatie (zou je bij de "Navigatie voorbereiding" optie met die mooie uitsparing op de cockpit wel verwachten). Kortom: niets verwachten, maar navragen en nagaan :)
 
Ik heb NL support ook aangeschreven voor het tekst update "gezeur" in Express

Roelof.

En dit is het antwoord van de Support afdeling:

Heeft u uw garmin express up to date?
Update die even en dan even weer installeren.
Reset ook even uw navigatie en kijk dan even of het verholpen is."

Mijn inziens wat kort door de bocht want ik heb Express al eens opnieuw geïnstalleerd. En ik weet niet wat een reset is: wellicht terug naar fabrieksinstellingen?

Roelof.
 
En dit is het antwoord van de Support afdeling:

Heeft u uw garmin express up to date?
Update die even en dan even weer installeren.
Reset ook even uw navigatie en kijk dan even of het verholpen is."

Mijn inziens wat kort door de bocht want ik heb Express al eens opnieuw geïnstalleerd. En ik weet niet wat een reset is: wellicht terug naar fabrieksinstellingen?

Roelof.
Je hebt het standaard antwoord mogen ontvangen van de Garmin helpdesk.
Reset van de Navigator VI doe je als volgt, let op dat je hiermee alle instellingen, opgeslagen routes en zelf ingevoerde bestemmingen kwijt raakt:
  1. Toestel helemaal uit.
  2. Vinger op rechter onderhoek van het touchscreen houden.
  3. Toestel aan.
  4. Na enige tijd staat op het scherm "system"
  5. Haal je vinger van het scherm als de tekst "loading..." verschijnt.
Na opstart moet je als eerste het land kiezen waar je zit.
Laat de Navigator daarna aan staan (let op, standaard gaat de Navigator na 1 minuut ongebruik uit) tot satelieten gevonden zijn, daarna nog zo'n 5 minuten aan om het gekozen land te onthouden!

Ik vermoed dat bovenstaand het probleem met herhaaldelijk aanbieden van tekst update 1.50 niet verhelpt.
We horen graag van je.
 
Vandaag even tijd genomen om de reset uit te voeren: kreeg ik in Express 2 updates voorgesteld: de tekst update en een safety camera update.
Ik denk laat ik dat nog maar even doen voor de reset.....updates geïnstalleerd en het "gezeur" van Express dat ie nog een update heeft voor de tekst 1.50 is weg.

Dus "probleem" over.

Met dank voor de reacties.

Roelof.

Edit: het gezeur is weer terug nadat ik de Navigator opnieuw aan Express had gekoppeld.

Zal dus alsnog reset uitvoeren

Roelof.

Edit: 5 november:
Reset uitgevoerd......probleem met de tekst update 1.50 is niet weg....

Kreeg ook nog enquête van Garmin, heb daarin aangegeven dat de oplossing niet werkte en dat ik ontevreden ben.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even tijd genomen om de reset uit te voeren: kreeg ik in Express 2 updates voorgesteld: de tekst update en een safety camera update.
Ik denk laat ik dat nog maar even doen voor de reset.....updates geïnstalleerd en het "gezeur" van Express dat ie nog een update heeft voor de tekst 1.50 is weg.

Dus "probleem" over.

Met dank voor de reacties.

Roelof.

Edit: het gezeur is weer terug nadat ik de Navigator opnieuw aan Express had gekoppeld.

Zal dus alsnog reset uitvoeren

Roelof.
Idem hier.
Garmin Express is ook bijgewerkt naar versie 6.9.1.0.
Als je de tekst update 1.50 laat installeren, Garmin Express open laat, de Navigator gekoppeld laat aan de PC en Garmin Express opnieuw naar updates laat zoeken dan worden geen updates gevonden.
Kopel je de Navigator los van de PC, start hem op en sluit je hem daarna weer aan, dan wordt de tekst update opnieuw aangeboden.
De update voor safety camera's kreeg ik niet, maar daar heb ik ook nooit updates voor binnen gehaald.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik denk dat het opgelost is.
Ik had al 2 weken last van, dat ik geen kaart op de pc / laptop kon installeren, onbekende fout, ik heb de afgelopen weken allerlei configuraties getest en gisteren, kon ik ineens de kaart wel op de pc downloaden en installeren.
Ik heb nu ook weer de 1.5 txt update uitgevoerd en de navigator, heeft na loskoppelen en opstarten, aangegeven dat er nog een update moest worden uitgevoerd.
Ik heb deze handmatig gekozen, hierna gekoppeld aan GarminExpress en geen txt update meer te zien.
Voor de zekerheid de navigator gekoppeld aan een andere pc en ook daar geen txt update meer
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    23,1 KB · Weergaven: 14
Ik heb mijn tekst update versie 1.50 nu ook voor elkaar. Na het opnieuw (voor de tigde keer) d.m.v. Express installeren van de genoemde update, kreeg ik nu bij het opnieuw opstarten van de Navigator VI, een melding dat er nog een update geïnstalleerd moest worden en dat een herstart van de Navigator noodzakelijk was.
En zie hier, na opnieuw aankoppelen, geen melding in Express meer dat er nog een update geïnstalleerd moest worden.

Wellicht heeft Garmin de update aangepast, zonder software wijzigingsindicator.

Eindelijk...

Roelof.
 
Ik heb mijn tekst update versie 1.50 nu ook voor elkaar. Na het opnieuw (voor de tigde keer) d.m.v. Express installeren van de genoemde update, kreeg ik nu bij het opnieuw opstarten van de Navigator VI, een melding dat er nog een update geïnstalleerd moest worden en dat een herstart van de Navigator noodzakelijk was.
En zie hier, na opnieuw aankoppelen, geen melding in Express meer dat er nog een update geïnstalleerd moest worden.

Wellicht heeft Garmin de update aangepast, zonder software wijzigingsindicator.

Eindelijk...

Roelof.
Ik denk dat er inderdaad iets is gewijzigd, de product pagina geeft nu 5 November 2018 als datum voor Text update 1.50:
Garmin: BMW Motorrad Navigator VI Text Updates & Downloads
Waarom er over "Serial Port" en "USB card programmer" gesproken wordt is mij niet duidelijk, je kunt er blijkbaar twee varianten van de update ophalen voor "handmatige" installatie, helaas werken de linkjes "View download instructions and system requirements" niet.

Ik ben niet in het land en kan het zelf pas over 2 weken uitproberen.
 
Ik heb de proefrit met de R1250RT gedaan, ik kreeg zo gauw het “wonderwiel” niet aan de praat. Maar dat hoeft niets te zeggen: het lukte me ook al niet om de trip 1 teller te re-setten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het wonderwiel niet met de Navigator VI werkt, maar kan mij wel voorstellen dat de gebruiksaanwijzing in deze uitkomst moet bieden...
 
Ik heb de proefrit met de R1250RT gedaan, ik kreeg zo gauw het “wonderwiel” niet aan de praat. Maar dat hoeft niets te zeggen: het lukte me ook al niet om de trip 1 teller te re-setten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het wonderwiel niet met de Navigator VI werkt, maar kan mij wel voorstellen dat de gebruiksaanwijzing in deze uitkomst moet bieden...

Heb je eerst via de "menu" knop naar het juiste menu gezocht? Daarna scrol je door het menu en met naar links of rechts drukken selecteer je een optie.... althans zo werkt het bij mijn motor. Resetten is eerst met menu knop naar juiste menu. Dan scroll je met het wiel naar de juiste teller die je wilt resetten en druk je het wonderwiel naar rechts voor een paar seconden. Tellerstand is dan gereset.
 
Bij de motoren met TFT scherm werkt het wieltje òf met het scherm òf met de Navi. Wil je van de een naar de ander, dan moet je de menuknop ingedrukt houden dan springt de bediening over naar het andere scherm.
 
Bij de motoren met TFT scherm werkt het wieltje òf met het scherm òf met de Navi. Wil je van de een naar de ander, dan moet je de menuknop ingedrukt houden dan springt de bediening over naar het andere scherm.
De functie en werking van het wonderwiel is voor de GS (met of zonder TFT) anders dan voor de RT.
Volgens mij zijn R1200RT-LC en R1250RT identiek kwa wonderwiel gebruik en mogelijkheden, dat betekend dat de combinatie met de Navigator V of VI op de RT nogal matig is in gebruiksvriendelijkheid (zie de reactie van LeonD).
 
Hallo, kan iemand mij helpen met het koppelen van de SmartLink app met de Navigator. Ik heb van alles geprobeerd maar het wil maar niet lukken.
Zowel de navigator als mijn iPhone 7 zijn up to date dus daar kan het niet aan liggen. Mijn iPhone krijg ik wel verbonden en kan via de navigator bellen etc.
 
Ik denk dat er inderdaad iets is gewijzigd, de product pagina geeft nu 5 November 2018 als datum voor Text update 1.50:
Garmin: BMW Motorrad Navigator VI Text Updates & Downloads
Waarom er over "Serial Port" en "USB card programmer" gesproken wordt is mij niet duidelijk, je kunt er blijkbaar twee varianten van de update ophalen voor "handmatige" installatie, helaas werken de linkjes "View download instructions and system requirements" niet.

Ik ben niet in het land en kan het zelf pas over 2 weken uitproberen.
Text update 1.50 is nu ook succesvol op mijn Navigator VI geinstalleerd (gelukkig heb ik met de experimenten om het zelf op te lossen niets echt gesloopt).
Wat ik constateer:
  • BMWMotorradNavigatorVIText_150.rgn is nu 2313 KB (was tot nu toe 2244 KB, het verschil zit in de manier van bestands compressie).
  • Zoals eerder gemeld, vraagt de Navigator na het opstarten nu om een herstart wegens nieuwe software.
  • Na de herstart staat in zowel het Navigator bestand GarminDevice.xml als PC bestand device_list.xml de juiste versie informatie: Major =1 , Minor = 50.

Hulde aan het Garmin team om het probleem binnen 6 maanden op te lossen ;)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag trof ik kaart update 2019.30 aan.

Toch weer jammer dan dat de nieuwe verkeerssituatie in Amsterdam centrum er helemaal niet in zit.
Dat is sinds 21/7/18 al gewijzigd.
In HERE Map Creator staat de nieuwe situatie al wel, dus best een kans dat het in 2020.10 wel bijgewerkt is.

Wij Garminners krijgen die kaarten "gratis", dus we mogen niet zeuren als we de nieuwe kaarten krijgen dat het dan de kaart van een half jaar geleden was voor zover die bijgewerkt waren. Rij je koekblik BMW, dan mag je 2x per jaar de volle mep voor deze nieuwe-oude kaarten betalen.

Dit was 15 jaar geleden al zo met de NAV-IV DVD's in mn BMW E46 koekblik, je zou denken dat de tijd voorwaarsch schrijdt en dat informatie wat vlotter beschikbaar komt.

Ik snap ook volledig dat er mensen zijn die de overpriced dedicated nav kastjes vaarwel zeggen en met 1:1 uptodate online spul aan de gang gaan.

(voor zover mijn frustratie)
 
Toch weer jammer dan dat de nieuwe verkeerssituatie in Amsterdam centrum er helemaal niet in zit.
Dat is sinds 21/7/18 al gewijzigd.
In HERE Map Creator staat de nieuwe situatie al wel, dus best een kans dat het in 2020.10 wel bijgewerkt is.

Wij Garminners krijgen die kaarten "gratis", dus we mogen niet zeuren als we de nieuwe kaarten krijgen dat het dan de kaart van een half jaar geleden was voor zover die bijgewerkt waren. Rij je koekblik BMW, dan mag je 2x per jaar de volle mep voor deze nieuwe-oude kaarten betalen.

Dit was 15 jaar geleden al zo met de NAV-IV DVD's in mn BMW E46 koekblik, je zou denken dat de tijd voorwaarsch schrijdt en dat informatie wat vlotter beschikbaar komt.

Ik snap ook volledig dat er mensen zijn die de overpriced dedicated nav kastjes vaarwel zeggen en met 1:1 uptodate online spul aan de gang gaan.

(voor zover mijn frustratie)
Ga er maar van uit dat de wijzigingen tot hooguit 6 maanden terug in een navigatie kaart update zijn verwerkt.
Hangt natuurlijk ook af van hoe snel de gemeente, provincie of het rijk dit soort informatie digitaal deelt met de kaarten makers.
Een verkeers situatie die per 21 juli 2018 is doorgevoerd, zal je nog niet in een kaart update van januari 2019 terug vinden.
Daarbij zijn gemeentes nogal makkelijk met wijzigen van eenrichtingsverkeer of inrijverboden, dat komt erg vaak niet overeenkomen met de navigatie kaarten.

Ik heb afgelopen jaar in Spanje op wegen gereden waar de navigatie tankstations aangaf die gezien de werkelijke situatie ter plaaste al meer dan 10 jaar niet meer bestonden.
Ik heb ooit wel eens een waslijst aan wijzigingen van POI's (restaurants, tankstations, garage's, geldautomaten enz.) bij mij in de buurt naar Garmin gestuurd, daar zitten ze niet echt op te wachten. Wat dat betreft kun je beter het kaartje op je telefoon er bij pakken, maar ook dat loopt vaak achter wat betreft POI's.
 
Gewoon je (rugged) telefoon gebruiken en je heb het schaap met de 5 poten + uptodate kaarten en POI's.
En vooral niet meer afhankelijk van de nukken van bv Garmin.
 
Ik mag toch aannemen dat zeker BMW binnenkort op meer motoren LCD cockpits standaard of optionaal gaat leveren met "Apple MotorPlay" en "AndroidMotor".
Nu alleen halfbakken beschikbaar als GS optie.
Welk iPhone programma ondersteund het beste GPX routes en tracks?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan