Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
4.534
427
Lage Vuursche
Inmiddels is de Navigator VI van BMW (nou, eigenlijk Garmin) een kleine maand beschikbaar.

Ik weet niet hoe het jullie allemaal vergaat, maar ik heb zelf het idee dat het nuttig is onze tips en ervaringen met dit gecompliceerde stuk hardware alhier te delen. Ter lering en de vermaeck.

Trap ik hem af met de ervaringen die ik tot op heden met dit kastje heb:

  1. Het scherm. Wat mij betreft De Verbetering van deze versie Navigator. Goed af te lezen onder alle zonlicht omstandigheden
  2. Smartlink Verkeers Info. Tja, je krijgt voor die €19,99 eenmalig wel heel veel waar voor je geld . . . dat wil zeggen, je krijgt meer files aangekondigd dan dat er zijn. . . Dat is mijn ervaring op het traject Lage Vuursche - Schiphol v.v. Met als tragisch dieptepunt een aangekondigde vertraging van 29 minuten die 0 minuten in de werkelijkheid bleek te zijn.. Flitspalen worden aangekondigd die er al lang niet meer zijn en omgekeerd, daar waar Flitsmeister mij tipt over de aanwezigheid van iets met snelheidsmeetapparatuur, doet de Navigator VI er het zwijgen toe . .
  3. MP3 map beheren. Ik heb een 64GB kaartje in de Navigator VI gedrukt om lekker naar muziek te kunnen luisteren. Ik zal jullie mijn strijd besparen en direct met de tip komen: een geheugen kaartje groter dan 32GB is tegenwoordig "exFAT" geformatteerd. Gelukkig heeft HP een formateertooltje gratis ter beschikking gesteld waarmee het schijfje FAT32 te formateren is, anders "ziet" de Navigator VI de map met muziekbestanden niet
  4. De EiFoon is uitstekend te koppelen met de Navigator VI. Je kan dan door je contactenlijst scrollen met je wonderwiel en een telefoongesprek starten. Af en toe valt de verbinding weg, ik denk omdat de Navigator iets aan je kwijt wil. In de instellingen heb ik geprobeerd de hinderlijke pingetjes die volgen bij de aankondiging van een file die er niet blijkt te zijn of een flitspaal die al in het museum is geplaatst, uit te schakelen. Mij is dat tot op heden dus niet goed gelukt. Als iemand een gouden tip heeft: graag!
  5. Rondreis werkt geinig.
  6. Een track importeren en dan omzetten naar een route neemt wel de nodige tijd in beslag.. Ik ga straks een kersverse proberen om te zien of het ding me dan ook echt over de track stuurt die ik had gebakken in BaseCamp

Graag hoor en lees ik hier jullie ervaringen. Wat mij betreft nemen we het topic zo breed mogelijk, dus ook de integratie met de motorfiets en BaseCamp.

Weet iemand hier hoe ik bijvoorbeeld de maximum snelheid kan laten staan? Nu wist ie hem elke dag.
 
Nog een vraagje: ergens las ik dat je met een Navigator V(I) een schermprintje kan maken. Zo ja:
1. Hoe doe je dat
2. Waar vindt ik dan dat schermprintje en hoe krijg ik dat dan op de computer??
 
Heb jij het voor elkaar gekregen om van je iPhone muziek te streamen? In het BT koppelingsscherm van de iPhone is er nu ook media toegevoegd. Na een tijdje vond ik in de mediaplayer bij de 3 horizontale streepjes li boven de mogelijkheid te kiezen voor iPhone/pod. Maar verder kom ik niet. Het ding zegt als je op bladeren klikt dat hij de muziek aan het overzetten is, maar er gebeurt niets meer.

Die print screen kon ook al op de V. Weet alleen ook niet meer hoe. Volgens mij staat het op de site van Hans Vaessen uitgelegd.

Wat mij tegenvalt is de traagheid van de schermopbouw bij uitzoomen.
 
Laatst bewerkt:
L.S.,

Heb 1 April (helaas geen grap) ook de nieuwe Navigator 6 gekocht.
Het is mij gelukt om mijn Sena 20S te koppelen met de Navigator 6, alsmede mijn iPhone 7.
Echter als ik Navigator op mijn R1200RT/LC van 2016 plaats en dan de media speler open krijg ik de melding : "Gebruik de radio op de motorfiets om naar muziek te luisteren" ... wtf.
Ik heb een R1200RT met alle opties ... uhhh.
Als ik de media speler los open (dus niet op de BMW) kan ik muziek afspelen ... bediening via de media speler lukt niet want op de knoppen drukken heeft geen enkel resultaat.

Is het iemand gelukt om muziek af te spelen op de motor?
Ik krijg het niet voor elkaar, radion aan/uit ... haalt allemaal niets uit.
Ik snap niet dat BMW in deze toestand dit apparaat durft uit te brengen :(...

Groetjes,
Arno.
 
Als je motor radio heeft, dan is het zo dat je je telefoon kan aansluiten op de motor. Dan kan je inderdaad geen muziek afspelen via de Garmin. Dat ligt niet aan de Nav maar aan de motor. Ik kon op mijn k1600 vanaf iPod/iPhone en USB stick afspelen.
Nu op m'n GSA vanaf de Nav VI. Alleen niet vanaf de iPhone. Dat heb ik nog niet werkend gekregen.
 
L.S.,

Heb 1 April (helaas geen grap) ook de nieuwe Navigator 6 gekocht.
Het is mij gelukt om mijn Sena 20S te koppelen met de Navigator 6, alsmede mijn iPhone 7.
Echter als ik Navigator op mijn R1200RT/LC van 2016 plaats en dan de media speler open krijg ik de melding : "Gebruik de radio op de motorfiets om naar muziek te luisteren" ... wtf.
Ik heb een R1200RT met alle opties ... uhhh.
Als ik de media speler los open (dus niet op de BMW) kan ik muziek afspelen ... bediening via de media speler lukt niet want op de knoppen drukken heeft geen enkel resultaat.

Is het iemand gelukt om muziek af te spelen op de motor?
Ik krijg het niet voor elkaar, radion aan/uit ... haalt allemaal niets uit.
Ik snap niet dat BMW in deze toestand dit apparaat durft uit te brengen :(...

Groetjes,
Arno.

Ik kan op 2 manieren naar muziek luisteren:
1. Via de MP3 optie, dan luister ik naar muziek vanaf een SD kaartje die in de Nav VI zit.
2. Streamen via de iPhone.

Die laatste optie heeft de volgende kanttekeningen:
  1. Bij de bron moet je iPhone/iPod kiezen. BlueTooth werkt ook wel, maar dan krijg je niet te zien wat je aan het afspelen bent (voor zo ver je dat wil).
  2. Soms lukt het niet om vanaf het apparaat de muziek te starten, als je dan naar Muziek op je iPhone gaat en daarvandaan start, dan gaat ie altijd.
  3. Het duurt soms enige tijd voordat je dan ook muziek hoort, soms bijna een minuut.

Als ik stream via de iPhone (6s), dan is het gewoon muziek vanaf het interne geheugen, dus niet via Spotify. Ik heb n.l. geen Spotify abonnement.
 
Laatst bewerkt:
Moet dit topic niet net zoals de Zumo/Rider naar het toer/vakantie gedeelte van het forum?

Geen idee. In principe is de Navigator VI nu zodanig, met integratie met de telefoon, dat dit apparaat ook gewoon bij de "dagelijkse" rit wordt gebruikt... Verders weet ik niet hoe ik een topic zou kunnen verkassen...
 
Heb jij het voor elkaar gekregen om van je iPhone muziek te streamen? In het BT koppelingsscherm van de iPhone is er nu ook media toegevoegd. Na een tijdje vond ik in de mediaplayer bij de 3 horizontale streepjes li boven de mogelijkheid te kiezen voor iPhone/pod. Maar verder kom ik niet. Het ding zegt als je op bladeren klikt dat hij de muziek aan het overzetten is, maar er gebeurt niets meer.

Die print screen kon ook al op de V. Weet alleen ook niet meer hoe. Volgens mij staat het op de site van Hans Vaessen uitgelegd.

Wat mij tegenvalt is de traagheid van de schermopbouw bij uitzoomen.

Bij de App Media heb ik rechtsboven de bron gekozen, iPhone/iPod, dus niet via de 3 liggende streepjes rechtsboven. Vervolgens op "Sla Op", in eerste instantie ging het apparaat automatisch muziek afspelen (vanaf het interne geheugen, Shuffle All), maar sinds de laatste update doet ie dat ook al niet meer. 9 van de 10 keer moest ik vanaf de iPhone de muziek starten. Inmiddels heb ik al de muziek (plus nog een gieg of 5 extra...) die ik op de iPhone heb staan overgezet op een SD kaartje en die in de Nav VI gezet. Vervolgens de bron op MP3 gezet en nu gaat het eigenlijk probleemloos en kan ik via het Wonderwiel bladeren enz. Kaartje van 3 tientjes, 64GB...
 
Ik verkeer in de belachelijk luxe positie om over 2 motoren te kunnen beschikken (en dan heeft vrouwlief er ook nog 1 die in uiterste nood, bij weigering van dienst van die 2 van mij, ook nog door mij misbruikt kan worden... maar ik heb dan weer geen auto, die heeft mijn vrouw, motor 1 is een R1200RS waar de Navigator VI mee kan communiceren, motor 2 is een R1200RT van 2010 waarbij er nauwelijks tot geen sprake van communicatie is. Tot mijn verbazing past de navigator IV die bij de RT was geleverd met speels gemak in de houder van de RS maar past de navigator VI maar moeizaam in de houder van de RT
NavVIopRT.jpeg


Maar uiteindelijk past ie wel. De rode pijl geeft het pictogram aan waar je de bron van de muziek kan aanpassen.

Als de motor wordt uitgezet duurt het bijna 2 minuten voordat het apparaat met de optie "Uit" komt. Mijn houder is nog niet van een slot voorzien (op de RT), dus ik moet hem toch van de cradle halen, maar voor de plekken waar het safe is om hem te laten zitten moet er dus enig geduld worden betracht. Overigens schakelt ie vanzelf ook wel uit (zonder de batterij leeg te trekken).
 
Zoomen geeft bij mij tot tevredenheid een plaatjes opbouw. Ik was wel weer teleurgesteld in de herbereken snelheid, had daar veel meer van verwacht met een nieuwe chip. Ter vergelijking: als ik met de auto rij heb ik de iPhone in een houder en gebruik Google Maps om te navigeren. Herberekening gaat daar zo snel dat ik niet eens een zandlopertje of wat dan ook te zien krijg. Bij de Navigator VI telt ie op naar 100%, ook bij niet al te lange stukken duurt dat toch enige tijd. De iPhone is ook belast met meerdere taken (FlitsMeister bijvoorbeeld) en heeft oudere hardware dan de Navigator VI. Qua prijs is de iPhone niet eens gek veel duurder dan de Navigator VI.

Een toertje heb ik nu geprobeerd via BaseCamp. Dat gaat heel aardig, mits je dan ook heel precies het toertje rijdt. Als je een track verzend en dan opent in navigator VI, dan kan je daar een route van laten maken. Daarbij moet je ook geduld hebben. Het apparaat rekent zo een kleine 10 minuten over een tochtje van een kleine 200 kilometer. Heb deze vervolgens afgereden en dat gaat dan geheel naar wens. Dus voor groepstochtjes lijkt het importeren van tracks het verstandigst te zijn...
 
De bron van de muziek aanpassen lukt prima. Daarna verschijnt er een cd hoesje dat inderdaad op de iPhone staat. Afspelen lukt echter niet. Druk je op bladeren dan meldt het ding dat hij bezig met het overzetten van muziek van een Apple apparaat. Dus het schiet niet op!
 
De reden voor mij om mijn Navigator 5 om te wisselen voor de Navigator 6, was het afspelen van muziek vanaf mijn iPhone. Ik kan de iPhone wel aansluiten op de RT via een kabel (moet je wel bij de BMW AUTO dealer halen :Y ). Als ik de de bron iPod selecteer kan ik muziek afspelen en hem bedienen via het wonderwiel. Er is echter een probleem; de ruimte waar de telefoon in moet is nogal krap en de kabel is ook nogal lomp, gevolg na een maand is de kabel kapot omdat de kabel een hele scherpe hoek moet maken om in het vakje te passen op de RT.

Ik heb ook gedacht aan een Ipod, deze is qua grootte gelijk aan de iPhone 5 en past daardoor beter in het vakje ... maar dan zit je weer met twee apparaten.

Het omzetten van alle muziek naar mp3 is geen optie, heb 22 gig aan muziek en het werkt ook niet zo lekker met iTunes zegmaar.

Volgens mij moet de Navigator 6 de muziek kunnen streamen via BlueTooth, anders moeten ze de misleidende reclame gaan aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet de Navigator 6 de muziek kunnen streamen via BlueTooth, anders moeten ze de misleidende reclame gaan aanpassen.
Dat dus! Ik zal binnenkort nog eens contact opnemen met de deskundige van de dealer. Op een GSA is dat vakje er niet en ook geen mogelijkheid om aan te sluiten zoals op de RT of de K1600. Het moet dus via BT en dat lukt ook wel te kunnen alleen ik heb het (nog) niet werkend.
Ik heb nu 2400 km gereden deze week met de VI en ben er verder wel tevreden over. Het scherm is echt veel beter dan van de V.
 
Ik moet zeggen: ik ben nu een tijdje aan het stoeien geweest met de Nav VI en ik ben niet onverdeeld positief.

Even los van de BMW specifieke opties is het eigenlijk een 595; misschien zelfs meer een 395.

Waar ik beslist heel enthousiast over ben is het scherm: da's beslist errug goed; en dat is ook wat het apparaat overeind houdt.

Ik zie ook wat nieuwe dingen, zoals het automatisch kunnen skippen van harde viapunten. Dat klinkt echter helaas interessanter dan het is en levert in de praktijk vrij dramatische effecten. Ik zal dat op een later moment nader toelichten.

Is niet per se een ramp: zoals bekend ben ik sowieso al meer fan van het werken met de track als routebasis.

Daarbij zie ik echter eveneens een wonderlijk fenomeen; het wordt hierboven al opgemerkt: het importeren gaat irritant langzaam.
Heb een testje gedaan met een track van 235 km. Ik spreek normaliter over importeren met ca 100 km per minuut. Bij de 595 klopt dat redelijk; die doet er 2:42 sec over. Voor importeren van dezelfde track heeft de Nav VI echter maar liefst 5:06. Heb de indruk dat de Nav VI de processor heeft van de 395 (die doet er 5:19 over..). Die verwantschap zie je ook bij spotify: in de 595 kun je door je playlists en zenders scrollen, bij de 395 en Nav VI niet. Het lijkt dus een 395 met groter scherm.

Wat me daarnaast stoort is dat je niet, zoals bij de 395 en 595, een hoop functies (zoals mediaspeler of virb afstandbediening, in de rechterbalk van je kaartscherm kunt zetten. Misschien dat dat met het scrollwiel niet nodig is meer met de 'standalone' versie waarmee ik test is dat knap irritant. En zou zijn er nog wat van die dingetjes.

Begrijp me niet verkeerd: al die dingetjes zijn geen showstoppers; en alleen het scherm al is voor mij voldoende om enthousiast over het toestel te zijn. Maar ik vind het voor dit prijsniveau toch een beetje een teleurstelling. Zal proberen eea binnenkort in video nader toe te lichten.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet toegeven dat ik op dit moment ook enigszins teleurgesteld ben in een paar dingetjes van de VI. Vergeleken met de V start ie wel een seconde of anderhalf sneller op, is het beeld veeeeel beter. Maar de streaming app is nog net ff te fragiel. In het begin werkte dat bij mij foutloos, nu kon ik eergister niet eens het MP3 mapje benaderen (de VI zat toen in de RT, de 14e rij ik weer met de RS, ga dan nog eens kijken).

Ook ik ben nog niet laairnd enthousiast over het rijden van gemaakte routes in BaseCamp, dat zou vlekkeloos moeten gaan. Het rijden van een track ging prima.

Vooralsnog denk ik dat firmware updates een boel moeten kunnen oplossen..

Eerst ga ik kijken of ik toch de iPhone weer vlekkeloos aan de praat kan krijgen met de Sena 20S zodat ik "rechtstreeks" via de Phone knop vd Sena kan bellen..

Is voor mij de overstap van een IV naar de VI nog steeds te rechtvaardigen: tov IV bizar beter scherm, meer route opties in het apparaat zelf (leuk als het je niet gek uit maakt hoe je nou precies rijdt) en integratie met decmotor. Wonderwiel werkt ook mooi. Het scherm maakt dat ik de extra munten tov van een V er voor over had.
 
Bij mij ging het rijden van routes vanuit Basecamp prima. Weekend Eifel, geen klap verkeerd. Routes neem ik ook altijd mee als track, maar ik rij de route. Het importeren en berekenen van de routes is inderdaad niet veel sneller dan in de V. En dat is dus te traag, zeker de prijs in aanmerking genomen.
 
Ik heb van iemand de bmw motorrad navigator 3 gekregen.
Super ding,alleen zijn de kaarten wat verouderd .
Zijn voor deze youngtimer nog nieuwe kaarten te vinden?

Bedankt alvast !
garmin-bmw-motorrad-navigator-iii-tm.jpg
 
Vandaag weer een file melding gehad die er niet was... 22 minuten vertraging aangekondigd door de Navigator VI op de A1.... maar zo veel verkeer was er op Goede Vrijdag niet, de linker rijstrook bleef voor het grootste deel van de rit gewoon leeg... Had ik dit vooraf geweten, had ik die €19,99 niet uitgegeven aan het verkeersinfo abonnement..
 
Vanochtend bij mijn dealer geweest, omdat de Navigator geen muziek wil afspelen.
Het blijkt dat als je een audiosysteem hebt hij dit niet gaat doen ... is bij design van BMW. :(
Dit is ronduit misleidend van BMW, dit staat nergens vermeldt bij de specificaties.
Als je net als ik muziek wil afspelen vanaf je telefoon of ipod moet jezelf maar wat verzinnen.

Ik ga dit aankaarten bij BMW, dit is echt niet meer van deze tijd.

Een zwaar teleurgestelde BMW rijder.
 
Laatst bewerkt:
Nou heb ik het advies ter harte genomen en kopieer tegenwoordig tracks naar de Navigator VI in plaats van routes. Dat laat ik dan in het ding omrekenen, de ene keer gaat dat vlotter dan de andere keer, vervolgens open ik dan de route planner en vraag het apparaat mij naar het begin punt te begeleiden. En dat gaat dan goed. Nu staat er een "kronkel knop" op het scherm die het leven dan goed kan verzieken, want als je daar per ongeluk op klikt, dan gaat ie meteen naar het eindpunt.
NavVIknopje.jpeg


Kan iemand mij vertellen hoe ik die knop uit beeld kan krijgen??

Edit.... nou.... ik zelf dus.... :$

Instellingen, kaart, knoppen toevoegen, kruisje klikken:
NavVIknopjes1.jpeg


Dan verschijnen er twee transparante "knoppen" met een plus teken er in, als je er dan op klikt kan je kiezen welke functie je wel wil hebben. Heb gekozen voor "Kompas" en "Buienradar".
NavVIknopje2.jpeg


Telefoon knop toevoegen lijkt handig maar heeft voor mij geen zin, want er is wel verbinding tussen de iPhone en de navigator VI, maar bellen kan die niet... Alleen data uitwisselen.
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend bij mijn dealer geweest, omdat de Navigator geen muziek wil afspelen.
Het blijkt dat als je een audiosysteem hebt hij dit niet gaat doen ... is bij design van BMW. :(
Dit is ronduit misleidend van BMW, dit staat nergens vermeldt bij de specificaties.
Als je net als ik muziek wil afspelen vanaf je telefoon of ipod moet jezelf maar wat verzinnen.

Ik ga dit aankaarten bij BMW, dit is echt niet meer van deze tijd.

Een zwaar teleurgestelde BMW rijder.

Omdat ik begrepen heb dat mijn Navigator VI niet verzekerd is tegen diefstal, ook al is ie afgesloten met dat slot in de houder, haal ik de Navigator VI er maar af als ik bij mijn werk ben. Dat er-op-er-af gaat me aardig uit de keel hangen, dus ik heb mijn Sena 20S weer gekoppeld aan bij iPhone, de Foute File informatie blijft komen op de BMW Navigator omdat de "Smart" Link nog gewoon werkt. Muzak luister ik dus nu gewoon via de iPhone. Vandaag het probleem met Siri weten te tackelen, bleek dat het schuifje "Open Siri bij vergrendeld Scherm" op "Uit" stond. Omgezet dus nu kan ik Flitsmeister openen, mensen bellen, sommetjes laten uitrekeken, WikiPedia feitjes laten oplepelen, mensen bellen enz enz terwijl ik rij.

De buienradar weergave waar ik voor heb betaald heeft nog geen bui weergegeven op de kaart. En toch ben ik nat geworden onderweg...

Geinig apparaatje dus, prachtig mooi scherm, maar een hoop goodies die er opzitten blijken niet zo mooi te werken als ik had gehoopt. De "RondReis" app maakt een boel goed.
 
Tegenwoordig doet het ding het volgende vreemde iets: elke keer als ik de motor aanzet en er stroom op het navigatie apparaatje komt, dan vraagt ie mij: "Wilt u overschakelen naar AUTO modus?". En dan moet ik "Nee" aan klikken. Want ik vindt het wel leuk om een motor symbooltje in beeld te hebben.

Iemand enig idee hoe ik dit er weer uit krijg?
 
Terug
Bovenaan Onderaan