Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Een goede geïntegreerde waterdichte smartphone houder klinkt niet gek nee. Ik weet niet of de helderheid van mijn iPhone 8 die van de BMW Navigator VI kan evenaren want dat scherm is voor mij DE reden geweest om €800 (voor de R1200RT DOHC die ik al had) resp €560 (als optie bij de nieuwe R1200RS) neer te tellen voor 2 navigator VI units. Voor het geval je je afvraagt waarom voor elke fiets een Navigator: ik rij regelmatig toertjes met mijn vrouw, zij rijdt dan sinds kort op een F700GS, voor die tijd reed zij dan op de RS en ik op de RT. Zij heeft er graag een navigatie bij. Mijn ervaringen met twee verschillende units waren niet geweldig (verschillende interpretatie van eenzelfde .gpx), dat behoort nu tot de historie met twee Navigator VI units, de routes worden exact hetzelfde gepresenteerd en perfect afleesbaar, ook in fel zonlicht.
 
@JorisK Ik denk dat het TomTom wordt. Van de week heeft de autodivisie een contract gesloten met TT. En de sw in het TFT scherm van de 2018 modellen draait ook op TT.
 
@JorisK Ik denk dat het TomTom wordt. Van de week heeft de autodivisie een contract gesloten met TT. En de sw in het TFT scherm van de 2018 modellen draait ook op TT.

Hmm.. ik denk dat je niet op de hoogte bent van het laatste nieuws dan?

Renault, Nissan en Mitsubishi hebben allemaal een contract afgesloten met Google, hun navigatie systeem gaat Maps worden. Aandeel TomTom viel met 7%....

Grote zorgen over TomTom: koers weer onderuit
 
Ik denk dat Sphyrnidus op het nieuws van gister doelde: BMW, Peugeot en Citroën sluiten deal met TomTom. Het aandeel schoot daarna weer omhoog.

Duidelijk, maar neemt niet weg dat ook Tomtom werkt aan een eigen OS, hetzelfde eigenlijk als Garmin.

Niet dat dit geen resultaat zal opleveren, maar ik zie niet hoe een fabrikant met 'gelimiteerde capaciteit' voor OS ontwikkeling kan opboksen tegen reuzen zoals Google, Microsoft en Apple. De laatst genoemde zitten in allerlei consortia die bepalen welke richting we ingaan met chipsets en bepalen welke technieken door ontwikkeld worden.

Ik zeg niet dat Garmin en Tomtom geen goed werkend OS hebben, maar 'vroeger' kon je met een simpel navigatiesysteem nog weg komen. Tegenwoordig eist men steeds meer van die systemen (Hotel / File / Buddy systeem / enz enz) en dat betekend dus vroeg of laat dat hun OS tegen (hardware/software) limitaties aanloopt. En dat betekend dus een nieuw OS bouwen, en welke leverancier gaat dat doen als je bijvoorbeeld het veelgebruikte Android zo van de schap kan pakken?

De producten zijn prima, maar ik zie er op de lange termijn weinig toekomst in, want er gaat vroeg of laat een Garmin/Tomtom achtige nieuwkomer komen die een robuust systeem bouwt op WinRM/Android en in 1 klap alle functionaliteiten van die systemen kan aanbieden, EN de laatste technologie 1 op 1 kan ondersteunen.

Ik denk dat zowel Tomtom als Garmin hun strategie omtrent deze systemen 180 graden moet draaien, anders gaan ze vroeg of laat aan een nieuwkomer flink marktaandeel inleveren.
 
We raken wel een klein beetje “off topic”, maar nu we toch over OS en navigatie apparaten praten: de Ford Kuga van mijn vrouw kan goed overweg met de iPhones van zowel mijn vrouw als mijzelf. Qua geïntegreerde navigatie begrijp ik niet waarom er geen screen mirroring is ingebouwd in de Ford zoals in onze Smart TV. Kan ik mijn eigen favoriete navigatie App van de iPhone gebruiken. De geïntegreerde navigatie van de Kuga doet me denken aan Garmin, maar is toch anders dan op de Navigator VI. Nadeel: je moet kaart updates kopen. Voordeel: geen afhankelijkheid van mobiel internet.

Qua navigator VI baal ik dat er een Smartlink is waarmee file info en Buienradar plaatjes van de iPhone naar de Navigator worden geschoten maar dat ik via de Smartlink weer geen .gpx bestanden in de Navigator VI kan laden zodat de unit uit de afgesloten houder gehaald moet worden en aan de computer geprikt met een USB kabeltje. We gaan zien waar het heen gaat met de BMW Navigators. Hardware lijkt iig voorlopig voldoende sterk. Wellicht moeten we ooit met de units naar service points waar ze de units gaan “flashen” naar een ander OS (Android, Windows of misschien zelfs Lunix?).
 
In ieder geval lijkt de issue met BMW Tekst 1.5 update klaar nu ik software versie 5.5 op beide Navigators heb. Ondertussen kan ik de aangeschafte Noord Amerika kaart niet downloaden op de inmiddels door de verzekering vergoede nieuw aangeschafte Navigator VI. Daar heb ik enerzijds begrip voor (illegale verspreiding van content voorkomen) maar ook onbegrip, als ik dure software met een laptop kwijt raak, kan ik deze bijna in alle gevallen weer downloaden en installeren met een serie nummer die ik bij de aanschaf kreeg. Bij registratie van de nieuwe unit moet ik aan kunnen geven of dit ter vervanging van een andere unit is. Door dan van de oude unit het serie nummer op te geven zou alle gekochte content beschikbaar gesteld moeten kunnen worden aan de nieuwe unit. En dit dan met bijvoorbeeld een maximum aantal keren van 10 of zo (inmiddels heb ik begrepen dat meerdere mensen, inclusief ikzelf, een unit hebben vervangen onder garantie of verzekering, meer dan 10 keer voor 1 unit lijkt me niet heel veelvuldig voor te komen en voldoende klein om verlies door (grootschalige) illegale verspreiding van software te voorkomen).
 
@ Jeroen1969,
Ik zou mij voor kunnen stellen dat als je je meldt bij Garmin support met de aangifte en eventueel aankoopfactuur, dat Garmin wel bereid is om de gekochte (extra) kaart te koppelen aan je nieuwe Navigator.
Wellicht kunnen ze de koppeling met het gestolen apparaat weghalen zodat de dief z'n verdiende loon krijgt.

Roelof.
 
Ik heb precies dat gisteren per mail gedaan. Met de vraag of ze ook kunnen zien of het gestolen of “gevonden” apparaat ergens online is geweest. Bij mij werkt het spul weer en ik kom redelijk met de schrik vrij, al met al een kleine €200,- pijn..
 
Goedemorgen allen,

Ik ben ook bijna in het bezit van een 1200 GS 2015 en ga daar een nieuwe Navigator VI bij kopen. De voorbereiding zat al op de motor en gezien dit mijn eerste BMW wordt, wil ik optimaal profiteren van de mogelijkheden. Boordcomputergegevens, integratie met het systeem, zijn voor mij de punten om de toch wel "dure" Navigator VI aan te schaffen.

Ik heb mijn TomTom Rider 40 inmiddels verkocht ter compensatie. Jullie raden de Navigator VI dus wel aan i.c.m mijn aan te schaffen motor? De meerprijs t.o.v. een TomTom of Garmin, zeker wel waard dus? Zoals bovenstaand beschreven, lijkt het mij wel de moeite waard namelijk. Tips/Trics zijn natuurlijk van harte welkom.

Thanx!
 
Een navVI doet het prima, als je de garmin-way-of-doing-things eenmaal onder de knie hebt. Check de mrgps videos.
Maar verwacht geen Walhalla van intelligente meedenkerij.
Her blijft een hoop geld voor een apparaat dat na enige studie best goed werkt.

Freewheelen levert alleen maar frustratie op en je hebt geen idee waarom het apparaat niet doet wat je denkt dat het zou moeten doen. Nogmaals, bestudeer die mrgps video.
 
Een navVI doet het prima, als je de garmin-way-of-doing-things eenmaal onder de knie hebt. Check de mrgps videos.
Maar verwacht geen Walhalla van intelligente meedenkerij.
Her blijft een hoop geld voor een apparaat dat na enige studie best goed werkt.

Freewheelen levert alleen maar frustratie op en je hebt geen idee waarom het apparaat niet doet wat je denkt dat het zou moeten doen. Nogmaals, bestudeer die mrgps video.

Thanx! Lol, bij aankoop van mijn Rider 40, keek ik ook de mrgps video's. Altijd handig. Ik zal even moeten schakelen tussen TomTom en Garmin, maar dat neem ik dan voor lief.
 
Hierbij ook een update van mijn zijde:
In april 2017 een Navigator VI aangeschaft.
Die heb ik in september 2017 ingeleverd bij de BMW dealer omdat ie "gek deed". D.w.z. de schermen wisselden elkaar af en ik kon de Navigator niet meer bedienen. Ik heb het een keer opgelost door de batterij los te koppelen en toen functioneerde hij weer normaal. Toen ie weer gek begon te doen had ik het wel bekeken en zoals gezegd ingeleverd bij de dealer. Vervolgens heb ik een nieuwe gekregen.

Vorige week echter, dus na ca. 1 jaar, deed ie weer gek en bleef ie 'hangen" en kon niet navigeren. Navigator opnieuw ingeleverd en wacht nu op toekennen van garantie door BMW en verwacht (hoop) een nieuwe te krijgen.

Je zult maar op vakantie zijn......

Roelof.

Ik heb precies hetzelfde al 2 maal gehad. (scherme wisselen spontaan en blijven wisselen)
Resetten etc. geen soelaas, totdat ik de microsd kaart verwijderde, daarna werkt het gewoon normaal.
Ik heb vervolgens een ander kaartje erin gezet, helaas weer na een aantal ritjes hetzelfde euvel, dus heb nu de microsd eruit gelaten en tot nu toe geen problemen meer.
 
Ik heb precies hetzelfde al 2 maal gehad. (scherme wisselen spontaan en blijven wisselen)
Resetten etc. geen soelaas, totdat ik de microsd kaart verwijderde, daarna werkt het gewoon normaal.
Ik heb vervolgens een ander kaartje erin gezet, helaas weer na een aantal ritjes hetzelfde euvel, dus heb nu de microsd eruit gelaten en tot nu toe geen problemen meer.

Ik heb die ervaring ook een korte periode gehad. Eigenlijk niets aan gedaan behalve weer eens aan de pc gehangen en toen was het bij mij opgelost. Ik denk toch dat er ook daar iets van een software probleem was wat dit veroorzaakt heeft. Ik had het een maand of 2, 3 geleden dat het scherm steeds wisselde en dat navigeren niet lukte.
 
Update: ik heb een nieuwe Navigator VI gekregen van de BMW dealer en er werden geen kosten in rekening gebracht. Wel een licht protest dat BMW geen garantie op garantie verleent.
Maar mooi dat mijn eerste Navigator na zeg een half jaar defect ging en een vervangende nieuwe unit na ca. 1 jaar.

Ik heb ook het SD kaartje gecontroleerd op fouten: geen. De dealer kon niet aangeven wat er aan de hand was....

Verder heb ik nu een probleem met de tekst update 1.50: Express blijft deze update aanbieding voor installatie, terwijl die al op het toestel gaat. Herinstallatie van Express heeft geen resultaat gehad...….

Roelof.
 
Ik had vandaag exact hetzelfde met onze “oude” unit terwijl de nieuwe er niet om rept. Bizar eigenlijk, zo’n verschil.
 
Hierbij ook een update van mijn zijde:
In april 2017 een Navigator VI aangeschaft.
Die heb ik in september 2017 ingeleverd bij de BMW dealer omdat ie "gek deed". D.w.z. de schermen wisselden elkaar af en ik kon de Navigator niet meer bedienen. Ik heb het een keer opgelost door de batterij los te koppelen en toen functioneerde hij weer normaal. Toen ie weer gek begon te doen had ik het wel bekeken en zoals gezegd ingeleverd bij de dealer. Vervolgens heb ik een nieuwe gekregen.

Vorige week echter, dus na ca. 1 jaar, deed ie weer gek en bleef ie 'hangen" en kon niet navigeren. Navigator opnieuw ingeleverd en wacht nu op toekennen van garantie door BMW en verwacht (hoop) een nieuwe te krijgen.

Je zult maar op vakantie zijn......

Roelof.
Recent sprong mijn Navigator VI tijdens het rijden als een wilde van het ene scherm naar het andere, dit bleek te wijten aan een vuil scherm dat blijkbaar het touchscreen "bediende".
Het "vuil" waren de opgedraagde restanten na onzorgvuldig afzemen van het scherm.
Tijdens rijden in de regen met regen druppels op het scherm is het bij overigens nooit verkeerd gegaan.
 
Recent sprong mijn Navigator VI tijdens het rijden als een wilde van het ene scherm naar het andere, dit bleek te wijten aan een vuil scherm dat blijkbaar het touchscreen "bediende".
Het "vuil" waren de opgedraagde restanten na onzorgvuldig afzemen van het scherm.
Tijdens rijden in de regen met regen druppels op het scherm is het bij overigens nooit verkeerd gegaan.

Bedankt, als het weer voorkomt zal ik er een doekje over halen, wie weet helpt het.
Ik vraag mij af of de gevoeligheid van het scherm makkelijk instelbaar is via het service menu
 
In ieder geval lijkt de issue met BMW Tekst 1.5 update klaar nu ik software versie 5.5 op beide Navigators heb.
Weet je dit zeker?
Direct na de installatie van software update 5.50 lijkt Garmin Express alles up to date vinden.
Sluit de Navigator nog eens aan op je computer, wat geeft Garmin Express nu aan?
Bij mij blijft text update 1.50 zich ook na de software update 5.50 aanbieden.
 
Verder heb ik nu een probleem met de tekst update 1.50: Express blijft deze update aanbieding voor installatie, terwijl die al op het toestel gaat. Herinstallatie van Express heeft geen resultaat gehad...….
Roelof.
Bekend euvel, zie eerdere posts in dit zelfde onderwerp (beginnend rond 11 augusutus).
Ik neig er naar het voorlopig te negeren, via de Garmin helpdesk en Duiste BMW helpdesk wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd, de Navigator werkt er niet minder goed door.
 
Weet je dit zeker?
Direct na de installatie van software update 5.50 lijkt Garmin Express alles up to date vinden.
Sluit de Navigator nog eens aan op je computer, wat geeft Garmin Express nu aan?
Bij mij blijft text update 1.50 zich ook na de software update 5.50 aanbieden.

Ik heb 2 units, eentje die maar een maand oud is en eentje die 2 jaar oud is. Die van een maand oud biedt de tekst update niet meer aan (althans, afgelopen vrijdag nog niet) en die van 2 jaar oud helaas wel.
 
Nou, gisteren weer een ander, (nieuw), probleempje ondervonden, tijdens het rijden van een route.
Halverwege de route, na een rotonde, bleef de audio steken op rotonde.
De navigator bleef dus alleen het woord rotonde roepen, constant, terwijl de route op het scherm wel werd geactualiseerd.
Zelfs na uit/aanzetten helaas weer hetzelfde, route verwijderd opnieuw laden, audio "rotonde" gaat gewoon door.
Ik heb vervolgens de batterij losgehaald, gelukkig heb ik standaard een kleine kruiskop schroevedraaier bij me.
Daarna probleem opgelost.
 
Ik heb 2 units, eentje die maar een maand oud is en eentje die 2 jaar oud is. Die van een maand oud biedt de tekst update niet meer aan (althans, afgelopen vrijdag nog niet) en die van 2 jaar oud helaas wel.
Ik vermoed als je eerst de oude tekst 1.50 update (die in werkelijkheid 1.40 was) hebt geladen, dat de werkelijke tekst 1.50 update aangeboden blijft worden.
De navigator van een maand oud zal wel direct de juiste tekst 1.50 versie ontvangen hebben en intern de juiste vlaggetjes gezet hebben.

Ik vermoed dat voor de units die de verkeerde update eenmaal gehad hebben de oplossing ligt in het werkelijk opnieuw kunnen laden van de hele navigator, of weten welk vaggetje je ergens in een interne database goed moet zetten. Of wachten op een tekst 1.60 update.
 
Nou, gisteren weer een ander, (nieuw), probleempje ondervonden, tijdens het rijden van een route.
Halverwege de route, na een rotonde, bleef de audio steken op rotonde.
De navigator bleef dus alleen het woord rotonde roepen, constant, terwijl de route op het scherm wel werd geactualiseerd.
Zelfs na uit/aanzetten helaas weer hetzelfde, route verwijderd opnieuw laden, audio "rotonde" gaat gewoon door.
Ik heb vervolgens de batterij losgehaald, gelukkig heb ik standaard een kleine kruiskop schroevedraaier bij me.
Daarna probleem opgelost.
Ik heb het bij de navigator behorende schroevendraaiertje ook altijd bij me :)
Blijkbaar wilde de navigator je 8 rondjes rotonde laten rijden, gelukkig gebruik ik de audio niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan