Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Heb mijn laatste exemplaar (vorige konden nog omgeruild bij BMW), die ruimschoots uit garantie was, ook bij FixGps van een nieuw gesealed scherm laten voorzien. Voor 110,- de meest goedkope oplossing......
 
De meest goedkope en vooral nette oplossing had een terugroep actie van BMW Motorrad geweest en kostenloze reparatie of vervanging tot ver na de formele garantie periode.
 
Unpopulair opinion here: ik vind dat bmw het prima heeft gedaan. Je stopt een track in die navi en kan hem rijden. Whatever je dan ook doet, je wordt weer naar de track geleid en die track blijft in stand. Bijzonder eenvoudig zonder steile leercurve. Bij Garmin however, als je niet tot de Garmin superhumans hoort, gaat dat je zonder je ernstig te verdiepen in Garmin mitsen en maren niet lukken. Start een route: o je staat niet op het beginpunt. Toch herberekenen. Weg originele route. Je wijkt af van de route. Zoek maar uit hoe je op de route terug komt. Waar heb je dat ding dan voor? O je hebt een tussenpunt gemist, succes met overslaan zonder dat hij gaat herberekenen. En dat alles met herberekenen uit. Leuk hoor al die extraatjes die Garmin wel doet, maar bmw niet, maar ik had nog nooit zonder scheldpartij een Garmin route gereden. Ik ben fan van lekker simpele navi die onderweg geen onherstelbaar gezanik geeft bij de basic navigatie. En ik heb ze allemaal gehad. TomTom rider 5, 450, 550, navigator 5 en 6, zumo XT. Nu erg blij met bmw navi op de telefoon.
 
Hier wat smeuige details van de Amerikaanse (kaartversie NA = North America) "Cap Touch" versie Navigator VI:

Het Garmin part nummer is: 010-01054-73
Het BMW Motorrad partnummer op de sticker onder de batterij zie je hier: 77 82 5 A9A 9E0 (op de kartonnen doos heet dit model 77 52 5 A9A 9E0)
nvi_sticker_v9.png


nvi_over_v9.png

U ziet als nieuwigheden:
  • Hardware versie V9.
  • Software versie 10.30.
  • BMW Motorrad 18.00 (dat is de BMW Motorrad dealer database).
  • En helemaal nieuw een TSC versie nummer, staat dat voor Touch Screen Controller?
Het aanraakscherm werkt blijkbaar met alle soorten handschoenen en blote vingers, er zijn nog geen echte motor ervaringen maar wel al berichten dat het aanraakscherm al reageert als je met een blote vinger boven het scherm zweeft (zoiets ken ik van het scherm uit de lease 4-wieler die ik een jaartje gereden heb).
Scherm calibratie bestaat niet meer, verder geen veranderingen ten opzichte van de al bekende 2021 versie ("Make life a ride" en wit op zwarte teksten en pictogrammen).
 
Laatst bewerkt:
Bij de oude versies hoefde dat zelfs niet. 😂

Nu toch weer een beetje ghost finger, dus. 🤪
Ja erg griezelig, kan er mee te maken hebben dat de testers de navigator in hun hand vasthielden en dan met die magischie vinger rondzwaaien, neerleggen op tafel verkleint dat effect.
Nu heb ik een jaar in een VW leasebak gereden waarvan het vermakelijkheidsysteem ook reageerde als je vinger in de buurt van het scherm kwam, de reactie was dat er dan aanraakknopjes in beeld kwamen. Het scherm trok die keutel weer in als je de vinger wegtrok. Wellicht is dat het fenomeen dat dit Cap Touch scherm ook vertoond. We wachten op rij ervaringen, nog meer wachten we op wat men in Beieren met Europeesche Navigator VI spook doosjes gaat doen (ook die buiten de formele garantie).
 
Voor de liefhebbers, hier de BMW Motorrad dealer database versie 18.00 (2023).
  1. Kopieer bestand D0743030M.gpi naar Navigator VI folder: Internal Storage\POI
  2. Verwijder de oude dealer databases (D0743030A.gpi, D0743030B.gpi, D0743030C.gpi, D0743030D.gpi, D0743030E.gpi,D0743030F.gpi, D0743030G.gpi, D0743030H.gpi, D0743030I.gpi, D0743030J.gpi, D0743030K.gpi, D0743030L.gpi) uit Navigator VI folder: Internal Storage\POI
  3. Overige gpi files niet verwijderen.
 

Bijlagen

  • BMW-Motorrad-v18.zip
    207,9 KB · Weergaven: 0
Unpopulair opinion here: ik vind dat bmw het prima heeft gedaan. Je stopt een track in die navi en kan hem rijden. Whatever je dan ook doet, je wordt weer naar de track geleid en die track blijft in stand. Bijzonder eenvoudig zonder steile leercurve. Bij Garmin however, als je niet tot de Garmin superhumans hoort, gaat dat je zonder je ernstig te verdiepen in Garmin mitsen en maren niet lukken. Start een route: o je staat niet op het beginpunt. Toch herberekenen. Weg originele route. Je wijkt af van de route. Zoek maar uit hoe je op de route terug komt. Waar heb je dat ding dan voor? O je hebt een tussenpunt gemist, succes met overslaan zonder dat hij gaat herberekenen. En dat alles met herberekenen uit. Leuk hoor al die extraatjes die Garmin wel doet, maar bmw niet, maar ik had nog nooit zonder scheldpartij een Garmin route gereden. Ik ben fan van lekker simpele navi die onderweg geen onherstelbaar gezanik geeft bij de basic navigatie. En ik heb ze allemaal gehad. TomTom rider 5, 450, 550, navigator 5 en 6, zumo XT. Nu erg blij met bmw navi op de telefoon.
Oh...ben jij dat, waar BMW die app voor heeft gemaakt. 8-)
Maar zonder gekheid, je schrijft dat je ook de VI hebt gehad, die was toch minstens zo eenvoudig en je zag véél meer.
Als dat scherm niet zo knudde was, zou ik die nog hebben.
 
je hebt een tussenpunt gemist, succes met overslaan zonder dat hij gaat herberekenen
Bij een goed gemaakte route moet je juist tussenpunten (via-punten) niet overslaan, want daar staat de koffie met appeltaart of de uitsmijter klaar.
En automatisch terugbrengen op de route zou ik niet vertrouwen met wegomleggingen.
Blindelings vertrouwen op je navigator zonder besef van tijd en plaats is misschien onderdeel van het nieuwe rijden, maar als een keer de navigatie satellieten van het padje zijn verdwaald 90% van de wereldbevolking, voorzover er al geen sprake is van verdwaald zijn.
 
Laatst bewerkt:
Lekker muziekje *doenge doeng* in je oren, juffrouw zegt "op de rotonde neem de eerste afslag" *doenge doeng* en even later "op de rotonde neem de derde afslag" *doenge doeng* even later "op de rotonde neem de derde afslag" *doenge doeng* en weer even later "op de rotonde neem de tweede afslag" *doenge doeng*, tjonge jonge wat een hoop rotonde's en huh, ben ik hier niet eerder geweest?
Daarom zeg ik: kijk op het kaartje!
 
Ik heb wel eens gehad dat een beoogd koffie/appeltaart stopje op een afgesloten terrein lag. Was geen succes met hard punt overslaan zonder te herberekenen. Route herstarten na dat punt vertikte dat ding ook zonder herberekenen. Dat was geen momentje van vakantie vreugd.

Dat terugbrengen naar je route is op dat nieuwerwetse bmw systeem best te vertrouwen. Ik had als test eens een lekker routetje vanuit Amsterdam terug naar jdorp gemaakt. Die route kan ik verder dromen. Vervolgens begon ik met amsterdam aan de heel andere kant te verlaten, en heb adhoc een heel andere route genomen, ondertussen was die bmw navi mij prima aan het vertellen hoe ik op een logische manier naar de oorspronkelijk beoogde route moest komen.
En precies dat moet mi een navi 100% goed doen. Daarna pas is de rest van belang.

Vervolgens heeft die bmw navi mij al keer op keer prima verrast met het feit dat hij in de Eifel en Luxemburg wegafsluitingen kende, ook in de middle of nowhere. En vervolgens leidt hij je er prima omheen. En hij houdt daarna ook de oorspronkelijke route in stand.
En dat alles zonder maar 1 kik te geven. Echt een verademing.

En hoe vloeiend de kaart beweegt, ook op een cheapass 200 euro telefoon, heerlijk. Heb je wel eens opgelet hoe een Garmin de kaart beweegt als je over een rotonde rijdt? Het is dan net alsof dat ding eropuit is je de verkeerde afslag te laten nemen. Veel gedraai van de kaart en door gebrek aan performance dropt de framerate, verwarring alom.

Tsja en een route met een dubbel lusje is gewoon een kwestie van goed voorbereiden en gezond verstand.

O en nog een dingetje, als je met een Garmin van de route afwijkt (met herberekenen uit), dan meldt dat ding " ga naar de Kerkweg", als je dan vervolgens weer op die Kerkweg zit, duuuuurt het even voordat hij dat doorheeft en je weer aanwijzingen gaat geven.

Al met al, die simpele bmw navi lost voor mij zowat alle frustrerende Garmin nukken op. In '22 ging die VI nog mee op vakantie als backup, maar in '23 mocht hij thuisblijven.

O en had ik die belabberde garmin usb herkenning al eens genoemd? Manmanman, hoe krijgen ze het voor elkaar dat niet zondermeer te laten werken?

Iemand nog een Nav VI kopen? Werkt verder prima, is alleen veel op gescholden.
 
Over de vernieuwde Cap Touch Navigator VI komen toch wel wat meldingen over het veel te snel reageren van het touchscreen: als je vinger in de buurt van het scherm komt wordt soms al een aanraking gedetecteerd en wordt er onbedoeld een virtuele toets ingedrukt of keuze gemaakt.
Ook water spetters (tot nu toe uit de kraan) laten het scherm reageren, er is nog weinig praktijk ervaring van rijden in regen.
Dit lijkt gevalletje van de regen in de drup of een middel dat minstens even erg is als de kwaal, wellicht dat een software update dit euvel kan verhelpen.
 
Mijn zesje heb ik naar FIXGPS gezonden. Er was nog geen ghosting probleem.
Wel preventief het scherm laten vervangen en laten sealen.
De vijf had ik ondertussen al verkocht (dat was mijn backup).
 
Mijn zesje heb ik naar FIXGPS gezonden. Er was nog geen ghosting probleem.
Wel preventief het scherm laten vervangen en laten sealen.
De vijf had ik ondertussen al verkocht (dat was mijn backup).
Dus jij durft het nu aan om zonder backup te gaan reizen? :)

Hier precies hetzelfde. Afgelopen 2 jaar geen gekke dingen met mn Nav6, maar ga hem toch laten sealen.
 
Dat ga ik inderdaad doen. En ik laat hem niet alleen sealen maar vervang het scherm ook direct.
Het scherm is niet 100% droog geweest dus het proces van ghosting kan al in werking gezet zijn.
Daarom de combi actie. Ik heb daarover van gedachten gewisseld met degene die het uitvoert.
Ik ben voor grondig aanpakken gegaan. (ik kan mezelf anders voor mijn kop slaan als het onderweg alsnog fout gaat).
 
Ik ga het ook (preventief) laten doen, ik vind het verder een fijn apparaatje en het zit keurig op een GS. In noodgevallen kan ik via m’n BMW Motorrad app ook op m’n display navigeren begreep ik. Daar moet ik mij trouwens nog ff in verdiepen.
 
Goedenavond.
Mijn pc gaf opeens een melding dat de C schijf zo goed als vol zit. De schijf is ongeveer 350Gb groot. Alles is er al af gehaald en staat op een externe schijf. Ik kan niet zien waarom hij zo vol zit, maar kan wel zien dat bestanden van de VI ongeveer 60Gb in beslag neemt. Ruimte die ik nu goed kan gebruiken.

Weten jullie of dat te verplaatsen is?

Ik gok dat ik het eraf moet gooien en op opnieuw moet installeren op de externe schijf. Ik weet alleen niet of hij daarna niet weer gewoon de updates etc. eigenwijs op de C schijf zet. Anders doe ik veel moeite voor niks.
 
Bij deze:
Na een aantal Garmin updates kan schijfopruiming van je PC gewenst zijn.
Uitvoeren van onderstaande schijfopruiming is op eigen risico:
  1. Verwijder oude geïnstalleerde kaart versies onder Windows bij: Instellingen > Apps > Geïnstalleerde apps
  2. Maak verborgen bestanden en mappen zichtbaar in de Windows Verkenner: Beeld > Verborgen items - vinkje aan
  3. In C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Application staat per versie Garmin Express een map met installatie bestanden: alle mappen van oude versies Garmin Express kun je zonder meer verwijderen.
  4. In C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Firmware staan verschillende hulp bestanden: alle mappen van oude versies kun je zonder meer verwijderen, hier onder een overzicht met de meest recente versies.
    • D1074-00 Time zone map (35.00).
    • D1122-03 Map Locales (4.70).
    • D1659-00 Tekst gevaren zones (3.80).
    • D1660-00 Traffic Text (5.80).
    • D6365-00 Text (1.50).
  5. In C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Map staat per kaart versie een map: alle mappen van oude kaart versies kun je zonder meer verwijderen.
  6. In C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\PrimaryFirmware staat per Navigator firmware versie een map: alle mappen van oude firmware versies kun je zonder meer verwijderen.
  7. Maak verborgen bestanden en mappen weer onzichtbaar: Beeld > Verborgen items - vinkje uit
Noot:
Bestanden van geïnstalleerde kaart versies voor gebruik in bijvoorbeeld BaseCamp staan in C:\ProgramData\Garmin\Maps
 
alle mappen van oude versies kun je zonder meer verwijderen
Ik zou willen stellen: je kunt net zo goed alles verwijderen, ook de nieuwste versies. Het staat immers al op je toestel, en wat de PC kaarten betreft ook al op een andere plaats. Mocht het zoekraken, kun je het altijd nog opnieuw bij Garmin vandaan halen.
 
Bij deze:
Na een aantal Garmin updates kan schijfopruiming van je PC gewenst zijn.
Uitvoeren van onderstaande schijfopruiming is op eigen risico:
  1. Verwijder oude geïnstalleerde kaart versies onder Windows bij: Instellingen > Apps > Geïnstalleerde apps
  2. Maak verborgen bestanden en mappen zichtbaar in de Windows Verkenner: Beeld > Verborgen items - vinkje aan
  3. In C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Application staat per versie Garmin Express een map met installatie bestanden: alle mappen van oude versies Garmin Express kun je zonder meer verwijderen.
  4. In C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Firmware staan verschillende hulp bestanden: alle mappen van oude versies kun je zonder meer verwijderen, hier onder een overzicht met de meest recente versies.
    • D1074-00 Time zone map (35.00).
    • D1122-03 Map Locales (4.70).
    • D1659-00 Tekst gevaren zones (3.80).
    • D1660-00 Traffic Text (5.80).
    • D6365-00 Text (1.50).
  5. In C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Map staat per kaart versie een map: alle mappen van oude kaart versies kun je zonder meer verwijderen.
  6. In C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\PrimaryFirmware staat per Navigator firmware versie een map: alle mappen van oude firmware versies kun je zonder meer verwijderen.
  7. Maak verborgen bestanden en mappen weer onzichtbaar: Beeld > Verborgen items - vinkje uit
Noot:
Bestanden van geïnstalleerde kaart versies voor gebruik in bijvoorbeeld BaseCamp staan in C:\ProgramData\Garmin\Maps

Heeft goed geholpen.
Was ervoor 13,4GB vrij
Erna 52.5GB vrij

Super, bedankt.
 
Als de nood hoog is kun je zoals JaVaWa al aangeeft alles onder C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads verwijderen.
Elke kaart versie onder "Downloads\Maps" is zo'n 16 GB.
 
Terug
Bovenaan Onderaan