Het grote BMW K1600 topic deel 2

Voor wie dat leuk vind zal ik t.z.t. terugmelden hoe de Pirelli's het onder de K16GT doen, over 2 weken gaan ze er onder.

Ik moet binnenkort ook nieuwe sloffen onder de GT laten zetten. Dus ik ben benieuwd hoe ze zijn bevallen het afgelopen half jaar, en onder de omstandigheden van de laatste weken/maanden. (Als je tenminste doorrijdt in de winter)
 
Ik moet binnenkort ook nieuwe sloffen onder de GT laten zetten. Dus ik ben benieuwd hoe ze zijn bevallen het afgelopen half jaar, en onder de omstandigheden van de laatste weken/maanden. (Als je tenminste doorrijdt in de winter)
Ach ja, ik zou hier nog op terug komen. Dank voor de herinnering.

De Pirelli's zitten er inmiddels zo'n 11500 km onder. De voorband nadert nu het punt dat ik deze (de hele set: v+a) normaliter zou vervangen. Eigenlijk had ik dat bij de 20000 beurt willen doen (toen deden de Pirelli's 10410 km dienst), maar vond dat er toen eigenlijk nog net een beetje teveel "vlees" op zat. Achteraf bezien had ik dat mss beter wel kunnen doen, maar soit.

Die levensduur is niet helemaal representatief, althans niet voor mij: ik ben een sportieve rijder die best veel van de banden vraagt, maar in deze gebruiksperiode zitten ook een paar koude wintermaanden, en dan rij ik iets behoudender. Overigens begin oktober een VRO en een circuitje gedaan, en eind oktober in Sauerland wezen "sporten" bij zeer zomerse temperaturen, dus ik heb het hele scala aan rij-omstandigheden wel zo'n beetje de revue zien passeren (en de banden dus ook). Er is opvallend weinig verschil in rijeigenschappen tussen droog en nat. Mss vind ik dat alleen maar opvallend omdat ik het mogelijk niet had verwacht, maar een mooi evenwichtig gedrag dus, en dat herken ik ook van de (veel) lichtere KTM met dezelfde banden.

Ook bij vrieskou - ja ik rij door - zijn de prestaties erg goed: een vlot tochtje in december, tussen Kerst en O&N, resulteerde in een enthousiast volgende en dientengevolge regelmatig glijdende, en uiteindelijk (helaas) onderuit schuivende, metgezel (onderweg met Bridgestone's BT023 of 024, weet niet meer precies), terwijl ik zelf niet eens in de gaten had dat het zó glibberig was. Toen was de voorband overigens al een eind heen. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat hier ook de massa van de K16GT wss meespeelt, in elk geval v.w.b. tractie, want de KTM verliest iets gemakkelijker grip bij vlotte acceleratie bocht-uit bij de huidige temperaturen.

Kortom, als oorspronkelijk Michelin-adept ben ik blij verrast. De Pirelli's realiseren een keurige levensduur, en bieden mooie stuureigenschappen en stabiliteit: het pendelen bij 120+ km/u, waar ik met de Bridgestones last van had, is b.v. verdwenen. De grip bij nattigheid/koude is minimaal overeenkomstig de Michelins PR4(GT) - mss ietsjes beter, maar dat kun je eigenlijk alleen goed vaststellen in een direct vergelijk. Qua grip op droog/warm wegdek overtreffen ze de Michelins sowieso. Een vergelijk met de originele Bridgestones is op dit punt zinloos: mijlenver verwijdert, ten nadele van die Brugstenen. Stuurprecisie is ook onvergelijkbaar: waar de MPR4GT een beetje wollig aanvoelt vanaf het insturen, geven de Pirelli's een heerlijke feedback, en reageren directer. Een beetje dezelfde "stevigheid" als de originele Bridgestones - mits bandenspanning correct (liever 0.1-0.2 bar méér dan voorschrift) - maar dan puntiger (sportiever) en dus lichter en gemakkelijker sturen. Wat me eerder al eens opviel: achterband behoudt bovengemiddeld mooi z'n vorm, i.p.v. plat af te slijten tijdens snelle en lange snelwegetappes.

De massa van de K1600GT zal maken dat het verminderen van de rijeigenschappen veel minder (merkbaar) is dan het in mijn eerdere ervaring was: bij de (iets) lichtere FJR was, en bij de veel lichtere KTM is, na zo'n 8000 km een duidelijke afname van grip merkbaar, asl gevolg van uitharding door de iets grotere temperatuurschommelingen die deze banden doormaken, in vergelijking met b.v. Bridgestone of Michelin). Diezelfde massa maakt ook dat je de bandenspanning regelmatig moet controleren om de stuureigenschappen op peil te houden. Maar dat laatste geldt voor iedere band, niet specifiek voor deze Pirelli's. Persoonlijk kan ik de Pirelli's aanraden, in elk geval komen ze er bij mij opnieuw onder, bij de volgende wissel.
 
Laatst bewerkt:
Ach ja, ik zou hier nog op terug komen. Dank voor de herinnering.

De Pirelli's zitten er inmiddels zo'n 11500 km onder. De voorband nadert nu het punt dat ik deze (de hele set: v+a) normaliter zou vervangen.
Dat is een respectabele afstand denk ik. De PR4's die er bij mij nu onder zitten, zitten nu zowel voor als achter aan de slijtnokken, bij nog net geen 10K. En dat is ook ongeveer gelijk aan het gemiddelde wat ik gehaald heb met 2 set PR3's en 4 sets PR4's, waar ik op gereden heb.

Die levensduur is niet helemaal representatief, althans niet voor mij: ik ben een sportieve rijder die best veel van de banden vraagt, maar in deze gebruiksperiode zitten ook een paar koude wintermaanden, en dan rij ik iets behoudender.
Ik rijd ook het hele jaar door.

Ook bij vrieskou - ja ik rij door - zijn de prestaties erg goed: een vlot tochtje in december, tussen Kerst en O&N, resulteerde in een enthousiast volgende en dientengevolge regelmatig glijdende, en uiteindelijk (helaas) onderuit schuivende, metgezel (onderweg met Bridgestone's BT023 of 024, weet niet meer precies), terwijl ik zelf niet eens in de gaten had dat het zó glibberig was.
Die metgezel reed ook op een K1600GT?

Kortom, als oorspronkelijk Michelin-adept ben ik blij verrast. De Pirelli's realiseren een keurige levensduur, en bieden mooie stuureigenschappen en stabiliteit: het pendelen bij 120+ km/u, waar ik met de Bridgestones last van had, is b.v. verdwenen. De grip bij nattigheid/koude is minimaal overeenkomstig de Michelins PR4(GT) - mss ietsjes beter, maar dat kun je eigenlijk alleen goed vaststellen in een direct vergelijk. Qua grip op droog/warm wegdek overtreffen ze de Michelins sowieso. Een vergelijk met de originele Bridgestones is op dit punt zinloos: mijlenver verwijdert, ten nadele van die Brugstenen. Stuurprecisie is ook onvergelijkbaar: waar de MPR4GT een beetje wollig aanvoelt vanaf het insturen, geven de Pirelli's een heerlijke feedback, en reageren directer. Een beetje dezelfde "stevigheid" als de originele Bridgestones - mits bandenspanning correct (liever 0.1-0.2 bar méér dan voorschrift) - maar dan puntiger (sportiever) en dus lichter en gemakkelijker sturen. Wat me eerder al eens opviel: achterband behoudt bovengemiddeld mooi z'n vorm, i.p.v. plat af te slijten tijdens snelle en lange snelwegetappes.
De Michelins heb ik vooral gekozen vanwege de goede nat weer eigenschappen, die men hem toedicht. Hoe de Bridgestones (denk ik) reden, die er bij aflevering onder zaten, weet ik niet meer. Ik kan alleen nog achterhalen dat die geen 8K zijn meegegaan. Wat dat betreft deden de Michelin's het beter.
Verder is het lastig vergelijken als je eigenlijk maar op 1 motor rijdt. Je went ook waarschijnlijk zonder dat je het merkt aan veranderende rijeigenschappen tijdens de levensduur. Alleen net nadat er nieuwe onder zitten merk je goed het verschil, dat het weer lekkerder stuurt. Maar ik moet wel zeggen dat nu aan het einde van de levensduur van de Michelins met een afgeplat middendeel en opvallend veel cuppen aan de zijkanten (is me bij de vorige sets niet opgevallen, wat ik me er van kan herinneren), de stuur eigenschappen en rechtuit stabiliteit toch wel merkbaar minder worden.

Ik heb op de R1150RT, die ik tussendoor had, nog een paar maanden op de T31 GT van Bridgestone gereden. Nieuw stuurde die heel lekker. Maar hoe dat tijdens de levensduur uitpakt zou ik dus niet weten.

Diezelfde massa maakt ook dat je de bandenspanning regelmatig moet controleren om de stuureigenschappen op peil te houden. Maar dat laatste geldt voor iedere band, niet specifiek voor deze Pirelli's. Persoonlijk kan ik de Pirelli's aanraden, in elk geval komen ze er bij mij opnieuw onder, bij de volgende wissel.
Dat is met de bandenspanningssensors heel gemakkelijk, dus dat doe ik bijna iedere rit. Dan kan je ingrijpen als het teveel gaat afwijken van de gewenste spanning. En dat doe ik meestal bij 0,2 (of meer) afwijking.

Bedankt voor de uitgebreide review. Aangezien je aangeeft dat de nat-weer-eigenschappen minstens zo goed zijn als die van de PR4's, denk ik dat ik ze ook maar eens ga proberen. ;-)
 
Die metgezel reed ook op een K1600GT?
Nee, daarom opperde ik ook dat de vorstelijke massa van de K16GT een rol kan hebben gespeeld.

Maar ik moet wel zeggen dat nu aan het einde van de levensduur van de Michelins met een afgeplat middendeel en opvallend veel cuppen aan de zijkanten (is me bij de vorige sets niet opgevallen, wat ik me er van kan herinneren), de stuur eigenschappen en rechtuit stabiliteit toch wel merkbaar minder worden.
Ik heb heel veel Michelins PR4 en PR4GT's versleten i.c.m. diverse Yamaha FJR-en - naar volle tevredenheid overigens - maar nooit last gehad van cuppen. Dat cuppen doet zich normaliter voor bij te lage bandenspanning en/of onjuiste afstelling demping ("vering") t.o.v. belading en gebruik. Het afnemen van de goede eigenschappen nabij einde levensduur herken ik wel. Voornaamste redenen voor mij om over te stappen naar de Pirelli's waren: nieuwsgierigheid (want goede ervaringen ermee i.c.m. de KTM), en ik was de buitengewoon snelle slijtage van de MPR4 voorband zat (op enig moment versleet ik bijna 2 voorbanden op 1 achterband, en dat vind ik onhandig).

Met de Angel GT's neem ik onwillekeurig vooral heel veel meer snelheid mee de bocht in dan dat ik dat bij de Michelins deed, maar dat heeft ook veel te maken met hoe de banden aanvoelen, en persoonlijke voorkeur wat dat betreft. Kan ook zijn dat ik met de KTM ervoer wat er met een goed rijwielgedeelte zoal mogelijk is, vervolgens hetzelfde bleef doen met de K16GT en ontdekte dat dat gewoon kan _O-

Maar goed, als je aan de Michelins gewend bent zul je aan de Pirelli's moeten wennen (andersom ook trouwens), want ze voelen anders aan. Juist de zachtere samenstelling van de Michelin voorband zorgt voor een imho wollig gevoel (weinig feedback), dat tegelijkertijd gek genoeg heel vertrouwenwekkend werkt. Waarschijnlijk komt dat omdat je pas merkt dat je glijdt als je allang aan het glijden was, en er een reusachtig grensbereik is. Geen probleem dus als je eraan gewend bent. Als de Pirelli's glijden is er - net als bij de Michelins - nog niet onmiddellijk iets aan de hand, maar je merkt het wel meteen, en dat kan een nerveuzer gevoel geven (als je het niet gewend bent). Met "glijden" bedoel ik overigens geen slippartij door gripverlies - ik zou niet de indruk willen wekken dat ik als een soort hooligan tekeer ga - maar gewoon het gedrag van iedere band waarmee gestuurd wordt: het ding staat onder een zgn. sliphoek t.o.v. de ondergrond, en het "glijden" zorgt voor frictie tussen band en ondergrond, oftewel grip.
 
Misschien heb je het cuppen niet gemerkt.....

Nagenoeg elke moderne band op een zwaardere motor cupt tegenwoordig. Ik heb ook al meerdere sets pr4gt en roadsmart 3 versleten. Stuk voor stuk cuppen, de een wat sneller en wat meer dan de ander. En ik controleer heel regelmatig de spanning, dus aan te zachte banden lag het niet
 
Voornaamste redenen voor mij om over te stappen naar de Pirelli's waren: nieuwsgierigheid (want goede ervaringen ermee i.c.m. de KTM), en ik was de buitengewoon snelle slijtage van de MPR4 voorband zat (op enig moment versleet ik bijna 2 voorbanden op 1 achterband, en dat vind ik onhandig).
Bij mij slijten de voor en achter PR4's ongeveer even snel tot nu toe. Hoeveel km deed je dan met de voor- en achterband?

Maar goed, als je aan de Michelins gewend bent zul je aan de Pirelli's moeten wennen (andersom ook trouwens), want ze voelen anders aan. Juist de zachtere samenstelling van de Michelin voorband zorgt voor een imho wollig gevoel (weinig feedback), dat tegelijkertijd gek genoeg heel vertrouwenwekkend werkt. Waarschijnlijk komt dat omdat je pas merkt dat je glijdt als je allang aan het glijden was, en er een reusachtig grensbereik is. Geen probleem dus als je eraan gewend bent. Als de Pirelli's glijden is er - net als bij de Michelins - nog niet onmiddellijk iets aan de hand, maar je merkt het wel meteen, en dat kan een nerveuzer gevoel geven (als je het niet gewend bent). Met "glijden" bedoel ik overigens geen slippartij door gripverlies - ik zou niet de indruk willen wekken dat ik als een soort hooligan tekeer ga - maar gewoon het gedrag van iedere band waarmee gestuurd wordt: het ding staat onder een zgn. sliphoek t.o.v. de ondergrond, en het "glijden" zorgt voor frictie tussen band en ondergrond, oftewel grip.
Mijn nieuwsgierigheid is ook gewekt! ;-)
 
Je kunt het zien aan een band, maar ook voelen. Wrijf maar eens over de band met je hand. Eerst de ene kant uit, daarna terug de andere kant. De blokjes in het profiel staan aan een kant iets meer omhoog bij cuppen
 
Je kunt het zien aan een band, maar ook voelen. Wrijf maar eens over de band met je hand. Eerst de ene kant uit, daarna terug de andere kant. De blokjes in het profiel staan aan een kant iets meer omhoog bij cuppen
Nou bij mijn huidige banden hoef ik het niet te voelen, daar kan je het duidelijk zien:

20190206_224449.jpg
 
Bij mij slijten de voor en achter PR4's ongeveer even snel tot nu toe. Hoeveel km deed je dan met de voor- en achterband?
Ik was gewend voor- en achterband gelijktijdig te vervangen, meestal t.t.v. de reguliere onderhoudsbeurt (elke 10k km dus). Dat was met FJR-en van voor 2013, en destijds was er nog geen MPR4. Vanaf de FJR uit 2013 ben ik MPR4 gaan rijden (toen die uitkwam), zowel de GT als de niet-GT versie. Terzijde, Yamaha veranderde m.i.v. 2013 de statische aslastverdeling van de FJR: van 50/50 naar 52/48, resp. voor/achter. Die laatste waarde is ongeveer overeenkomstig de K16GT, met dien verstande dat er een verschil is van circa 45 kg rijklare massa.

Hoedanook, daarmee is het me nog maar zelden gelukt voor- en achterband gelijktijdig te vervangen. Ik ben 1 keer doorgereden tot voorbij de slijtindicatoren (voorband), om de wissel uit te stellen tot de 10k beurt, maar dat was geen doorslaand succes qua rijeigenschappen.

Gemiddeld hield een voorband het bij mij 7500 km uit, met uitersten van 6670 en 8380 km. Met de achterband deed ik doorgaans 12 duizend km, met dan vaak nog een kleine mm over t.o.v. de slijtindicatoren. Vanaf 2016 had de FJR een zesbak (en een ellenlange overbrenging in 6), waardoor ik met die motor liefst 12650 km uit een achterband haalde.
 
Nou bij mijn huidige banden hoef ik het niet te voelen, daar kan je het duidelijk zien:

Bekijk bijlage 1352413
Dat is cuppen inderdaad _O-
Ik ken dat beeld eigenlijk alleen van een eenmalig avontuurtje met de MPR3, zoals gezegd heb ik er met MPR4 nooit last van gehad.

Daar moet ik wel bij zeggen dat mijn FJR-en zorgvuldig werden afgesteld (vering/demping), omdat dat kon. Die vering/demping ging ook minimaal elk jaar uit elkaar voor onderhoud, en dat maakt voor heel veel dingen een groot verschil: stuureigenschappen natuurlijk, remprestaties, bandenslijtage, en dus ook cuppen.

Bij ESA en soortgelijke systemen valt natuurlijk niet zoveel af te stellen, althans niet buiten de werkplaats. Want de fabrikant maakte de keuzes, en een stappenmotortje voert die uit. Overigens kan ik met de keuzes van BMW en KTM wat dat betreft prima leven (ik rij overwegend solo).
 
Hoedanook, daarmee is het me nog maar zelden gelukt voor- en achterband gelijktijdig te vervangen. Ik ben 1 keer doorgereden tot voorbij de slijtindicatoren (voorband), om de wissel uit te stellen tot de 10k beurt, maar dat was geen doorslaand succes qua rijeigenschappen.
Daarover ben ik ook aan het dubben. De beurt is pas over 900km nodig, maar of het verstandig is nog zover op die banden door te rijden weet ik niet. Ik kan ook de beurt wat naar voren halen...
 
Dat is cuppen inderdaad _O-
Ik ken dat beeld eigenlijk alleen van een eenmalig avontuurtje met de MPR3, zoals gezegd heb ik er met MPR4 nooit last van gehad.
Het verschil met de vorige sets, waarbij cupping mij niet is opgevallen, is dat deze tussendoor een jaar hebben stil gestaan (vanwege de versnellingsbak). Maar of dat het cuppen kan verklaren zou ik niet weten...
 
Daarover ben ik ook aan het dubben. De beurt is pas over 900km nodig, maar of het verstandig is nog zover op die banden door te rijden weet ik niet. Ik kan ook de beurt wat naar voren halen...
Ik zou die beurt gewoon een paar honderd km naar voren halen. Niet vanwege het cuppen, maar gewoon omdat er niet zoveel "vlees" op die band meer zit: dat ding doet niet meer wat de fabrikant bedoelde. Bovendien is 900 km niet zoveel. Een relatie tussen een jaar stilstaan en cuppen zie ik niet zo.
 
Ik zou die beurt gewoon een paar honderd km naar voren halen. Niet vanwege het cuppen, maar gewoon omdat er niet zoveel "vlees" op die band meer zit: dat ding doet niet meer wat de fabrikant bedoelde. Bovendien is 900 km niet zoveel.
Ik heb inmiddels de offerte van de banden en de beurt binnen. 70k Is een kleine beurt, dus de kosten daarvan vallen mee. De Angel GT's zijn ook goedkoper dan PR4's of Bridgestones, dus dat is ook een voordeel...
Een relatie tussen een jaar stilstaan en cuppen zie ik niet zo.
Ik eigenlijk ook niet, maar het is het enige wat ik zo kan bedenken. Mijn rijstijl zal niet echt veranderd zijn in die korte tijd. Ook de ritjes die ik maak zijn nog min of meer hetzelfde...
 
Ik zou die beurt gewoon een paar honderd km naar voren halen. Niet vanwege het cuppen, maar gewoon omdat er niet zoveel "vlees" op die band meer zit: dat ding doet niet meer wat de fabrikant bedoelde. Bovendien is 900 km niet zoveel.
Het is gisteren uitgevoerd (bij nog 400 km tot de service, zoals aangegeven op het display).
En inmiddels heb ik de eerste 80 km er op zitten op de Angel GT's. De eerste indruk is goed, maar ik vermoed dat dit er vooral mee te maken heeft dat ik nu op ronde banden rijd i.p.v. vierkante. ;)
En bovendien die eerste kilometers op nieuwe banden doe je het nog rustig aan, dus de echte indruk moet nog komen...
 
Wie heeft er ervaring met extra hoge ruitjes of deflectors voor de K1600GT? Heb er momenteel al een GTL scherm op, maar écht rustig is het nog niet, met m’n 1 meter 96...

Ik zie o.a. bij Wunderlich en Ztechnik vervangingsschermen maar deze lijken niet veel groter dan de GTL versie...?

Wunderlich Windscreen »MARATHON« K1600GT clear

ZTechnik Windscherm VStream voor BMW K 1600 GTL (2011-2015) en K 1600 GT (2011-2015)
Misschien is dit iets: BMW Gran-Tourer

Zit je perfect uit de wind... :+
 
Wie heeft er ervaring met extra hoge ruitjes of deflectors voor de K1600GT? Heb er momenteel al een GTL scherm op, maar écht rustig is het nog niet, met m’n 1 meter 96...

Ik zie o.a. bij Wunderlich en Ztechnik vervangingsschermen maar deze lijken niet veel groter dan de GTL versie...?

Wunderlich Windscreen »MARATHON« K1600GT clear

ZTechnik Windscherm VStream voor BMW K 1600 GTL (2011-2015) en K 1600 GT (2011-2015)

Ik zie je dat je van Doorwerth komt, Pieter.
Maak dan eens een ritje naar MDI in Ravenstein. Daar kun je testritten maken met vervangingsruiten. Heb ik ook gedaan en ben zeer tevreden met de hoge Z-Technik ruit. Niet goedkoop maar (voor mij) erg goed. Met de originele ruit had ik ook best last van turbulentie. Dat is nu weg. Ik ben 1.83 en kan zonder problemen 140 km/u rijden met het kinstuk van m'n Schubert C3 opgeklapt. En dan staat de ruit nog ergens halverwege.
Over MDI : vriendelijke mensen, behulpzaam (je moet zelf de ruit erop schroeven maar ze assisteren wel) en de koffie smaakt goed. Als je een ruit koopt komt die meteen erop, de oude sturen ze kosteloos naar je op.
 

Bijlagen

  • 20180616_101503.jpg
    20180616_101503.jpg
    272,7 KB · Weergaven: 20
Ik zie je dat je van Doorwerth komt, Pieter.
Maak dan eens een ritje naar MDI in Ravenstein. Daar kun je testritten maken met vervangingsruiten. Heb ik ook gedaan en ben zeer tevreden met de hoge Z-Technik ruit. Niet goedkoop maar (voor mij) erg goed. Met de originele ruit had ik ook best last van turbulentie. Dat is nu weg. Ik ben 1.83 en kan zonder problemen 140 km/u rijden met het kinstuk van m'n Schubert C3 opgeklapt. En dan staat de ruit nog ergens halverwege.
Over MDI : vriendelijke mensen, behulpzaam (je moet zelf de ruit erop schroeven maar ze assisteren wel) en de koffie smaakt goed. Als je een ruit koopt komt die meteen erop, de oude sturen ze kosteloos naar je op.

Ik zal ze eens bellen, of het e.e.a. op voorraad is (ongetwijfeld). Had je hiervoor de GT of de GTL ruit? Ik had hiervoor op m'n R1200RT een ruitje van Wunderlich, een stuk groter dan het origineel van BMW maar o-zo-heerlijk op de snelweg (totdat de steuntjes het begaven, maar die zijn eenvoudig te vervangen gelukkig / bekend probleem bij die motor).
 
Terug
Bovenaan Onderaan