Het grote BMW K1600 topic deel 2

Ik zet wel de hoge druk er op maar vanaf een afstandje en nooit op de assen.. wel op de remmen trouwens..



Mmmm ja - dat is ook exact de reden dat ik uiteindelijk de GSA heb weggedaan maar ik vind het geen geen lomp binnenvaartschip. Je kan hier alle kanten mee op. Als je sportief wilt kan dat echt, maar gewoon lekker cruisen gaat super en "eventjes 700km snelweg is geen enkel probleem. Op de gsa was dat wel anders.

Lomp in tegenstelling tot de GSA bedoelde ik. Sportief is 'ie zeker wel. En wat betreft 700 Km: in september vanaf Mühlhausen im Täle over de autobahn naar Venlo gereden. Tempomaat op 140 km/u en de 500 km waren zo voorbij.

Ik zou van deze site ook nog wel een keer een rit willen doen:
Home - Iron Butt Association Germany
 
Vandaag de K1300GT ingeruild voor een K1600GT 2017 met alle opties erop die beschikbaar zijn. Was na een proefrit meteen verkocht, volgende week zaterdag ophalen.
 

Bijlagen

  • carImage (3).jpeg
    carImage (3).jpeg
    70,5 KB · Weergaven: 47
Gefeliciteerd! Ga je geen spijt van krijgen! behalve misschien van het tijdstip van afleveren...... er ligt momenteel helaas alweer veel zout op de weg!
 
Ik heb m nu 1,5 jaar en er staat al 35000 km op de teller...... en dan staat die in de winter nog stil ook. Het rijdt fantastisch!
 
Dat klopt wel idd: ruim 17000 km in de krap 5 maanden dat ik het ding heb :]
Ik heb m nu 1,5 jaar en er staat al 35000 km op de teller...... en dan staat die in de winter nog stil ook. Het rijdt fantastisch!
Oh wauw :}
Dan doe ik iets fout.. 1,5 jaar 20000km. Ik loop zwaar achter. Ik rijd alleen zeer weinig woon-werk.
:]

Ik heb net ook even mijn fiets gewassen en alle boutje voorzien van anti corrosie prut. Vorige week zaterdag comfortzadel gewisseld voor normaal GT zadel (met dan aan Simako - top winkel, kan niet anders zeggen). Lag al behoorlijk was zout daar..

Ik sta ook zo in dubio. Koop ik een GS erbij (or een gewone R1200R) gewoon voor de fun en om te sleutelen, of hou ik mijn geld in mijn zak als afschrijven voor een "next-gen" 1600GT
 
Laatst bewerkt:
Geen zout gevonden, helemaal schoon weggezet, de wegen waren ook droog.

Zaterdag waren ze ook droog maar je zag duidelijk zo'n witgrijze waas op het wegdek.. Voornamelijk Elst. De A50 en A12 waren redelijk schoon ja.. Die bocht A50 -> A12 (richting het westen) *O* Damn...

Edit: Erg mooie machine trouwens.... :t
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor! Gefeliciteerd. Laat je het topkofferdeksel nog in kleur spuiten? Denk het niet, hoop ooit een betaalbare originele koffer tegen te komen op MP.

En gemeente Leiden heeft wel op diverse plaatsen gestrooid, vnl. fietspaden, maar ook wel rijbaan.
Echt ongelooflijk dar er nu al gestrooid wordt.
 
Echt ongelooflijk dar er nu al gestrooid wordt.

Er zijn weer lieden die ontdekt hebben, dat ze op deze manier ook weer hun zakken kunnen vullen. Als de tempratuur richting 0 graden gaat, wordt er weer volop gestrooid, al is de weg kurkdroog dat maakt niet uit. Want de zakken moeten gevuld worden.
 
Petje af voor deze prestatie, ben je vandaag weer aan het toeren, zo ja hoeveel km rij je dan op een dag.
Vandaag ik ik K16GT schoongemaakt en even grondig in de ACF-50 gebaggerd. Dus al met al hooguit 80 km gereden vandaag, vooral omwille van praktische dingetjes. Een dagje toeren in NL, wat ik niet meer zo vaak doe overigens, is minimaal 400 km (anders kan ik net zo goed thuisblijven :+).

Maar je mag je petje op houden hoor ;) want die km's zijn niet zo moeilijk te verklaren: met de K16GT trok ik tweemaal de Alpen in (Frankrijk, Zwitserland, Italië) en deed ik 4 keer een lang w/e Duitsland (diverse plaatsen). Dus dat is alleen al circa 2 x 4000 + 4 x 1500 km. En ja, dan gaat het snel,want ernaast rij ik dagelijks iets meer dan 200 km. Om die reden heb ik naast deze ook nog de KTM, maar die mocht dit jaar slechts eenmaal mee de Alpen in (op?), en diende de eerste helft van het jaar vooral als werkpaard (naast de toenmalige FJR, die de K16 voor ging). Sorry, ik ben verwend, ik weet het O-)
 
Echt ongelooflijk dar er nu al gestrooid wordt.
Het was donderdagochtend hier en daar best glad op sommige N-wegen rondom Leiden, merkte ik, en toen bleek er idd gestrooid.

Gefeliciteerd, normaals, met de prachtige aanwinst. Topkofferdeksel zou ik persoonlijk zo laten, het contrast vind ik wel wat hebben. Veel plezier ermee, en mocht je idd uit de buurt van Leiden komen dan komen we elkaar vast weleens tegen :W
 
Laatst bewerkt:
Misschien ook wel aardig om een update te geven m.b.t. de Pirelli's Angel GT... ik had deze banden al onder de KTM, besloot ze te gaan proberen onder de BMW, en beloofde jullie op de hoogte te houden.

Eigenschappen ervan i.c.m. beide motoren verschillen niet heel erg: mooi slijtvast, ook qua behoudt van vorm, ze staan een lekker sportieve rijstijl toe, en bieden ook onder de huidige koude en soms natte omstandigheden onverwacht veel grip. Bij de K16GT zelfs nog iets meer dan bij de KTM, maar dat heeft vooral met het verschil in massa te maken (en de KTM is een flink stuk agressiever op het gas). Merk wel dat de K16GT erg gevoelig is voor een juiste bandenspanning: een minimale afwijking omlaag (vooral voor) maakt dat het ding zich nog maar lastig laat insturen. Dat is op zich niet onlogisch, maar het is me nog nog niet eerder zo sterk opgevallen als bij de K16GT. Niet zo belangrijk verder, want er zijn meerdere goede redenen om de bandenspanning gewoon regelmatig even te controleren.

Al met al begin ik deze Pirelli's - als Michelin-enthousiasteling - hele fijne bandjes te vinden. Ze zitten nu pakweg 7000 km onder de BMW, en ze gaan zo te zien met groot gemak de 20k beurt halen (edit: nog circa 2000 km te gaan). Geen cuppen, en geen buitengewone slijtage of anderszins vermindering van rijeigenschappen. Kortom: ik ben blij.
 
Laatst bewerkt:
Oke... maar je zegt dat je de 20k beurt kan halen maar ik zie even nergens hoeveel kilometer dat nog is of lees ik er overheen. Ik ben nu met het derde setje dunlops bezig. Eerste setje moest ik vrij snel afschrijven vanwege schroeven en spijkers maar het 2de setje ging bijna 12000km mee. Dat van die bandenspanning heeft dunlop ook wel hoor. 2.7 voor stuurt gewoon minder. Alsof die doorzwikt (is in feite ook zo omdat de wagen minder stijf worden). Vind het verhaal over slijtage wel interessant. Mijn achterband (van de dunlop) had wel last van cuppen. Minder dan de voorband vreemdgenoeg
 
Oke... maar je zegt dat je de 20k beurt kan halen maar ik zie even nergens hoeveel kilometer dat nog is of lees ik er overheen. Ik ben nu met het derde setje dunlops bezig. Eerste setje moest ik vrij snel afschrijven vanwege schroeven en spijkers maar het 2de setje ging bijna 12000km mee. Dat van die bandenspanning heeft dunlop ook wel hoor. 2.7 voor stuurt gewoon minder. Alsof die doorzwikt (is in feite ook zo omdat de wagen minder stijf worden). Vind het verhaal over slijtage wel interessant. Mijn achterband (van de dunlop) had wel last van cuppen. Minder dan de voorband vreemdgenoeg
Nog ongeveer 2000 km tot de 20000 beurt - dat stond er idd niet, sorry - en dan zijn de bandjes wss nog niet op. Gelet op het huidige slijtagebeeld verwacht ik met deze set ongeveer 10 à 12 duizend km te kunnen doen, hooguit de voorband een beetje in de gaten houden, want - inherent aan dit type motorfiets - slijt die wat harder.

Het cuppen heeft doorgaans te maken met belading (belasting) versus afstelling demping en/of bandenspanning. In de meeste gevallen dat laatste. Persoonlijk heb ik nog nooit last van cuppende banden gehad, ook niet met bijvoorbeeld de daarom beruchte MPR 3's. Maar ik controleer dan ook altijd braaf ten minste elke twee weken de bandenspanning. Ook tussentijds denk ik regelmatig na over of een bepaalde rit - met voorgenomen belasting - een aanpassing van de bandenspanning vereist, en ik vertrouw niet altijd blind op bandenspanningsmetertjes (...). Niet alle motorrijders doen dat, en zijn zich vaak niet eens bewust dat ze met een te lage bandenspanning rondrijden ... Een temperatuurval, zoals we die van oktober op november hebben mogen meemaken, scheelt al gauw 0.2-0.3 bar, en vereist in principe dus al het aanpassen (verhogen) van de bandenspanning, zeker als de moto (zoals onze K16GT) er gevoelig voor is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan