Het grote BMW K1600 topic deel 2

Bij het starten altijd de koppeling intrekken, dan hoeft de startmotor de versnellingsbak niet mee te trekken.

Kan net het verschil maken.
Dat doe ik eigenlijk altijd al, en ik heb er nog speciaal op gelet dat ik dat nu ook deed. Maar dat maakte geen verschil, de warme start ging nog steeds slecht...
 
Zit wat logica in. ;)

Het is dan alleen vreemd dat dit pas na 6 jaar gebruik op gaat treden. Dus misschien dat de accu toch ook wat minder aan het worden is, en dat zich dus uit bij warme motor, om bovenstaande redenen...

Invloed van externe factoren (vuil, vocht, enz.) zal niet bevorderlijk zijn voor de kabel. Er zal mogelijk wat corrosie in zitten.
 
Mijn K1600GT begint moeilijk te starten bij een warme start. Als ik ergens onderweg even heb stil gestaan (of gisteren zelfs na een minuut of 20). Dan bij het eerste indrukken van de start knop gebeurd er even niets (1 seconde ongeveer, maar het lijkt een eeuwigheid ;)), waarna hij dan toch de startmotor (met een beetje moeite) laat draaien en de motor aanslaat. Van het weekend zelfs een keer gehad dat er dan waarschuwings symbolen in het display verschijnen.

Bij een koude start (zelfs na een week stilstand in de garage), is er tot nu toe niets aan de hand. Hij slaat dan direct aan.

Is dit een teken dat de accu het aan het begeven is?

En mocht hij vervangen moeten worden zijn er dan (betere) alternatieven dan "de standaard" accu? Heeft iemand ervaring met een Lithium-ion accu in de K1600? Kan die bijvoorbeeld ook met de BMW lader worden opgeladen?

Ik heb dit soms.. Is wel een dingetje bij een spoorwegovergang of open staande brug. Koud zijn er nooit problemen. Accu hangt thuis wel altijd aan de druppellader en begint thuis meestal gelijk de accu weer te laden.

Een maatje van mij heeft die probleem ook (K1300GT) in veel grotere mate gehad. Die durfde dus voor een stoplicht/spoorwegovergang/brug zijn motor niet uit te doen. Na een hoop gedoe en gecheckt bleek dus gewoon de accu nagenoeg overleden te zijn. Probleem weg. Enige probleem wat ie nu heeft is dat ie twee cilinders mist _O-


Michelins doen het erg goed in regen/koude, voelt mss wat wollig bij heel erg sportief rijden, maar is gewoon een prima all-round band (klik ;) ). Om die reden - aldus dealer - zitten ze onder alle overheids-K16GT's.

Nette review trouwens...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit soms.. Is wel een dingetje bij een spoorwegovergang of open staande brug. Koud zijn er nooit problemen.
Is inderdaad een dingetje. Ik ben zondag tijdens mijn rond ritje dan ook maar niet gestopt. Maar soms kan je niet anders, en dan blijft het in je achterhoofd zitten...
Een maatje van mij heeft die probleem ook (K1300GT) in veel grotere mate gehad. Die durfde dus voor een stoplicht/spoorwegovergang/brug zijn motor niet uit te doen. Na een hoop gedoe en gecheckt bleek dus gewoon de accu nagenoeg overleden te zijn.
Ik vermoed dat het mogelijk ook (deels) de accu zal zijn. Hij is qua gebruiksduur nog niet zo oud (7 a 8 maanden), maar heeft vanwege de versnellingsbak tussendoor een jaar stil gestaan...
 
De startproblemen bij warme motor kan ik bevestigen. Ik heb mij door de dealer laten vertellen dat er inmiddels een modificatie vanuit BMW is.
Als ik mij goed herinner is de startmotor vervangen, een extra relais geplaatst en zag ik een extra rode kabel vanaf de accu. Verder bleek mijn 9 maanden oude accu nog maar 10% capaciteit te hebben. Deze is ook vervangen en sindsdien geen startproblemen meer gehad. Hopelijk kan je hier iets mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met de werkplaats van mijn dealer gesproken. Hij kende het kabel fenomeen, maar dan vooral van de K1200/1300, bij de K1600 was hij het nog niet tegen gekomen. Dus hij dacht eerder aan de accu. Morgen heb ik een afspraak, waarbij ze dus eerst de accu gaan testen...
 
Mijn accu hangt eigenlijk sinds afgelopen winter aan de druppellader wanneer ik verwacht meer dan een week niet te rijden. Ik denk dat een accu dat toch het fijnst vindt. (Ik ga liever niet op de k naar mijn werk - Maakt qua tijd ook vrij weinig uit, kwestie van geforceerd banden sparen en beurt uitstellen)

De startproblemen bij warme motor kan ik bevestigen. Ik heb mij door de dealer laten vertellen dat er inmiddels een modificatie vanuit BMW is.
Als ik mij goed herinner is de startmotor vervangen, een extra relais geplaatst en zag ik een extra rode kabel vanaf de accu. Verder bleek mijn 9 maanden oude accu nog maar 10% capaciteit te hebben. Deze is ook vervangen en sindsdien geen startproblemen meer gehad. Hopelijk kan je hier iets mee.

Hangt er ook een bouwjaar/serie vast bij welke een modificatie geclaimd kan worden of wordt dit alleen maar gehonoreerd indien er aanhoudende klachten zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee of er een bouwjaar/serie bij de modificatie hoort. Mijn k16 is van 2013 en had er bij aanschaf in ‘17 een nieuwe accu ingezet, omdat ik dacht dat het moeizaam starten daar vandaan zou komen, echter bleven de klachten. Na circa 6 mnd gebeld met de dealer, welke had inmiddels had geïnformeerd bij BMW NL en de oplossing was voornoemd. Sindsdien geen enkele klachten mbt het starten.
 
Ook mijn K1600 hikte vorige zomer vaker met starten als hij warm was. Accu was nog de originele van 4 jaar oud.
Afgelopen winter een nieuwe (Odyssey PC680) accu gemonteerd en tot nog toe geen centje pijn meer.
 
Mijn accu bleek nog in orde, het is dus onderstaande probleem:

De startproblemen bij warme motor kan ik bevestigen. Ik heb mij door de dealer laten vertellen dat er inmiddels een modificatie vanuit BMW is.
Als ik mij goed herinner is de startmotor vervangen, een extra relais geplaatst en zag ik een extra rode kabel vanaf de accu.

Ze hebben het opgezocht en er blijkt vanuit BMW een recall: "Service info 01/2017" te zijn, waarbij dit onder garantie verholpen wordt, als het voor 31/12/2018 wordt gedaan Er wordt dan inderdaad de startmotor en een stuk kabelboom vervangen (relais weet ik niet). Of die garantie ook nog geldt voor mijn 6 jaar oude K1600 weet ik niet, maar daarvoor moet ik bij een officiële BMW dealer zijn. Harry Meier in Lijnden is voor mij het dichtst bij, of eventueel Houtrust in Den Haag. Iemand ervaring met 1 van deze?

Als je trouwens het geluk hebt dat hij onderweg met warme motor helemaal niet wil starten, moet je hem even een half uur laten afkoelen, en dan zou het wel moeten lukken...
 
Ik denk dat zowel MH als HM goede dealers zijn. MH is mijn dealer en ik ben zeer te spreken over hun service.
Het is MH geworden. Eerst heb ik met HM gebeld, aangezien die voor mij het dichts bij zijn. Ik kon of een afspraak maken voor begin oktober (ze hebben het druk), dan gingen ze er naar kijken. Of ik kon hem neerzetten bij hun, dan zouden ze er in verloren uurtjes aan werken, maar geen garantie wanneer hij dan klaar zou zijn. Of het onder garantie verholpen kon worden kon nog geen uitspraak over worden gedaan, ze wilden eerst zelf het probleem onderzoeken.

Nja, toen eerst (donderdag middag) maar eens een email geschreven naar MH, en Motoport Wormerveer, en het probleem in wat meer detail beschreven dan je in een telefoon gesprek kan doen. Vrijdag werd ik gebeld door MH: Ja het probleem kan onder garantie worden verholpen, zelfs bij mijn 6 jaar oude K1600, zonder dat ze dit eerst zelf nog hoeven te onderzoeken. Ze gingen gelijk de onderdelen bestellen, als die binnen zijn, gaat er een afspraak worden ingepland (ze hebben het ook druk, moest ik rekening mee houden).
Van MW heb ik tot nu toe geen reactie gehad, maar ik heb ze na de afspraak met MH, gelijk een email geschreven dat ik al ergens anders wordt geholpen.

Wordt vervolgd dus... En voorlopig maar zo min mogelijk proberen te starten onderweg. ;)
 
Wordt vervolgd dus... En voorlopig maar zo min mogelijk proberen te starten onderweg. ;)
Dat zo min mogelijk starten onderweg vergt wel wat planning moet ik zeggen. Pitstops onderweg op een rustig plek, zodat je de motor kan laten lopen...

Afijn dat is binnenkort niet meer nodig, morgen komt de startmotor binnen, en volgende week heb ik een afspraak om het te laten verhelpen. Woensdag brengen en donderdag halen...
 
Nog even volhouden en plannen mbt het al dan niet uitzetten van de warme motor ;-) Gelukkig is de oplossing onderweg.
Ik heb sinds de aanpassing 0 startproblemen meer gehad.
 
PS: Voor mensen die een vergelijkbaar start probleem hebben: De recall onder garantie geldt nog t/m 31 december dit jaar, naar wat ik heb begrepen. Dus het is zaak voor het einde van het jaar contact op te nemen met je dealer om het te laten verhelpen. Daarna wordt het een dure reparatie op eigen kosten.
 
Ik heb er pas twee keer last van gehad maar heb er eigenlijk nooit echt mee stil gestaan. Gewoon nog een keer starten en dan deed ie het wel na kost tegensputteren. Ik weet niet hoe oud de accu is maar die zou zo maar af-fabriek kunnen zijn. Dan is die nu 3 1/2 jaar (anders krap 2). Accu hangt ook wel netjes aan de lader tegenwoordig hoor. Is op te vragen of je deze modificatie al hebt? Is daar een nummer van of zo? Laat maar - moet beter lezen: "Service info 01/2017"

Overigens gisteren even kort bij tiger leathers geweest. Heb volgende maand afspraak om zadel aan te passen. Was goedkoper dan nieuw zadel.
 
Heb destijds ook het eendelige zadel van de GTL laten aanpassen bij Tijger Leather. Was er niet echt tevreden over en het aanpassen was in mijn ogen ook een compromis, geen oplossing; niets ten nadele van Tijger, maar de basis was al niet goed. Heb later een tweedelig GT zadel op de kop getikt en dat was al veel beter.

Later bij de GSA LC ('14) heb ik meteen mijn heil gezocht in een goed aftermarket zadel en die gebruik ik nu nog op mijn huidige GSA ('18).
 
Weet je al wat je precies gaat laten doen?

Het voorste stuk gaan ze verhogen met 4 cm. Das volgens mij genoeg.. Ik heb "proef" gezeten op een stuk foam en dat zat veel beter.

Heb destijds ook het eendelige zadel van de GTL laten aanpassen bij Tijger Leather. Was er niet echt tevreden over en het aanpassen was in mijn ogen ook een compromis, geen oplossing; niets ten nadele van Tijger, maar de basis was al niet goed. Heb later een tweedelig GT zadel op de kop getikt en dat was al veel beter.

Als het niets is kan ik altijd nog op zoek naar een gt zadel.

Gisteren trouwens een "stunt" uitgehaald. Ik moest een beetje tanken. Bij de pomp zat er nog 18km aan actieradius is. Ging 25,93ltr in. Ik had 506km op de tank gereden.. *D
 
Gisteren trouwens een "stunt" uitgehaald. Ik moest een beetje tanken. Bij de pomp zat er nog 18km aan actieradius is. Ging 25,93ltr in. Ik had 506km op de tank gereden.. *D

Actieradius stond bij mij al een kilometer of 2 op nul. Zelden zó ver een tank leeg gereden. Toen ging er ruim 26 liter in. En kon ik weer een beetje ontspannen *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan