Het grote BMW K1600 topic deel 2

Welke specifieke problemen heeft de K1600GT/GTL nu echt waar je op moet letten bij aanschaf?
De eerste bouwjaren konden problemen hebben met electronica en aandrijving (cardan, versnellingsbak, koppeling). Als ik me niet vergis is dat vanaf 2013-2014 allemaal wel zo'n beetje verholpen. Neemt niet weg dat de tamelijk uitzonderlijke combinatie van koppel, vermogen en de toerentallen die de K16GT kan draaien maken dat bij verkeerd gebruik er een flinke aanslag gedaan wordt op m.n. de aandrijving.

En omdat het nu eenmaal een hele zware motor is, waarmee niettemin ook weleens sportief gereden wordt, kan het ook geen kwaad om goed te letten op slijtage aan b.v. balhoofd, lagers van voor- en achterwielophanging, schokdempers, wiellagers, remmen etc. Dat zijn geen specifiek zwakke punten, maar de vorstelijke massa is wel iets om rekening mee te houden bij sportief gebruik: ik kocht ooit een 2011 demo van 6 maanden oud waarvan de wielen zo krom als een hoepel waren, nl. het gevolg van het (te) vlot passeren van een verkeersdrempel in standje Dynamic.

Kortom, hou je ogen open, controleer de onderhoudshistorie en of het ding aan alle terugroepacties is onderworpen. Een dealer kan dat zonder veel moeite nakijken. Natuurlijk ook letten op eventuele sporen die duiden op een schadeverleden, of gemanipuleerde km stand.
 
Kortom, hou je ogen open, controleer de onderhoudshistorie en of het ding aan alle terugroepacties is onderworpen.
Het was geen terugroep actie, maar de vervanging onder garantie van de startmotor + de bekabeling er naar toe bij (warme) start problemen, is wel iets om op te letten, omdat het inmiddels niet meer onder garantie wordt vervangen.
Een dealer kan dat zonder veel moeite nakijken. Natuurlijk ook letten op eventuele sporen die duiden op een schadeverleden, of gemanipuleerde km stand.
Is de elektronische kilometer teller nog te manipuleren? En zo ja verwacht ik niet dat je daar sporen aan de motor zelf van zal kunnen ontdekken. Dat zal meer van het kaliber hack-werk met een computer zijn... ;)
 
Het was geen terugroep actie, maar de vervanging onder garantie van de startmotor + de bekabeling er naar toe bij (warme) start problemen, is wel iets om op te letten, omdat het inmiddels niet meer onder garantie wordt vervangen.
Is de elektronische kilometer teller nog te manipuleren? En zo ja verwacht ik niet dat je daar sporen aan de motor zelf van zal kunnen ontdekken. Dat zal meer van het kaliber hack-werk met een computer zijn... ;)
Ja, dat is links- of rechtsom door een handigert vast nog wel te doen - de K16GT is er duur genoeg voor en de spreiding qua prijs tussen hoge en lage km standen is gigantisch - en waar je op kunt letten is of gebruikssporen (handvatten, voetsteunrubbers etc.) overeenstemmen met een eventueel gepresenteerde lage km stand.
 
Ja, dat is links- of rechtsom door een handigert vast nog wel te doen - de K16GT is er duur genoeg voor en de spreiding qua prijs tussen hoge en lage km standen is gigantisch - en waar je op kunt letten is of gebruikssporen (handvatten, voetsteunrubbers etc.) overeenstemmen met een eventueel gepresenteerde lage km stand.
Ik weet niet of dat een bruikbare tip is voor de vragensteller. Zie jij het verschil tussen een handvat van een motor met km stand 40.000 of 70.000, om maar eens wat te noemen, zonder eerder vergelijkbare fietsen met verschillende km standen te hebben gezien? Misschien kunnen we hier allemaal even een fotootje van onze handvatten plaatsen met bijbehorende km stand? ;)
 
Ik weet niet of dat een bruikbare tip is voor de vragensteller. Zie jij het verschil tussen een handvat van een motor met km stand 40.000 of 70.000, om maar eens wat te noemen, zonder eerder vergelijkbare fietsen met verschillende km standen te hebben gezien? Misschien kunnen we hier allemaal even een fotootje van onze handvatten plaatsen met bijbehorende km stand? ;)
Tussen 40000 en 70000 heel misschien niet, maar tussen minder dan 10000 en meer dan 40000 doorgaans beslist wel: verschil tussen zo goed als nieuw en duidelijk zichtbare slijtageplekken, tenzij de onderdelen vernieuwd zijn (en dan is dat in elk geval ook een vraag waard)..
 
Tussen 40000 en 70000 heel misschien niet, maar tussen minder dan 10000 en meer dan 40000 doorgaans beslist wel: verschil tussen zo goed als nieuw en duidelijk zichtbare slijtageplekken, tenzij de onderdelen vernieuwd zijn (en dan is dat in elk geval ook een vraag waard)..
Een K1600 uit 2012 met minder dan 10K op de teller is wel heel bijzonder! En per definitie verdacht! ;)
 
Een K1600 uit 2012 met minder dan 10K op de teller is wel heel bijzonder! En per definitie verdacht! ;)
Mee eens, en toch kom je ze heel soms weleens tegen, meestal (of: toevallig) in zuidelijke nabij de landsgrens gelegen provincies. Vandaar dus de tip om te blijven opletten, kritisch zijn en ondanks het gebruikelijke enthousiasme vooral logisch te blijven nadenken. That's all.
 
Laatst bewerkt:
En hoe controleer ik lagers/lagerschalen en kogellagers dan? Aan de pedaalrubbers en handvaten kun je wel wat zien, mits ze niet hebben vervangen...
 
En hoe controleer ik lagers/lagerschalen en kogellagers dan? Aan de pedaalrubbers en handvaten kun je wel wat zien, mits ze niet hebben vervangen...
Ontlasten en controleren of je overmatige speling voelt in richtingen die de fabrikant vast niet bedoelt had (meestal lateraal). Balhoofd: voorwiel ontlasten en stuur draaien van links naar rechts en vice versa, daarbij letten op eventuele weerstand tijdens het maken van die slag: moet allemaal soepeltjes gaan zonder zware punten. Tijdens een proefrit kan een zwalkende motor (oftewel gebrek aan zelfstabilisatie) wijzen op een te strak aangedraaid balhoofdlager om speling te verbloemen. Schokdempers: let op eventuele (sporen van) lekkage, zaklampje meenemen en een beetje lenigheid kan daar handig bij zijn. Evenzo is het handig om iemand mee te nemen die je eventjes kan helpen, bijvoorbeeld bij het ontlasten van het voorwiel.

Kijk, dergelijke checks blijven oppervlakkig, dus heb je natuurlijk nooit 100% zekerheid. Maar er even bij stil staan is in elk geval beter dan dat niet doen. En tja, als een aanbieder echt z'n best doet om foute dingen te verbergen dan wordt het lastig idd. Maar gelukkig - althans in mijn ervaring - maken juist dat soort aanbieders vaak kleine foutjes. Even afstand nemen en gezond verstand gebruiken helpt om dat meestal te ontdekken. Bij twijfel weglopen, er zijn er genoeg te koop. Overigens niet uniek voor de K16GT, dit geldt voor iedere gebruikte motor.
 
En hoe controleer ik lagers/lagerschalen en kogellagers dan? Aan de pedaalrubbers en handvaten kun je wel wat zien, mits ze niet hebben vervangen...

Jij post echt de vragen die ik mij ook stelde , waarvoor mijn welgemeende dank.
Morgen is het de grote dag , zal zien of ik aan de handvaten en voetrubbers de aap er kan uithalen :}
 
Mee eens, en toch kom je ze heel soms weleens tegen, meestal (of: toevallig) in zuidelijke nabij de landsgrens gelegen provincies. Vandaar dus de tip om te blijven opletten, kritisch zijn en ondanks het gebruikelijke enthousiasme vooral logisch te blijven nadenken. That's all.
Inderdaad in het enthousiasme van de aanschaf van een nieuw speeltje, kan men wel eens te haastig te werk gaan. Dus wat afstand nemen en de zaken nog eens goed bekijken kan zeker geen kwaad...
 
zijn die zo fragiel ?
Bij mijn weten - maar pin me er niet op vast - is er een lichting die het niet zo betrouwbaar was. Volgens mij de oude modellen (2012-2013?) Ik heb twee proefritten gemaakt. Een op een bouwjaar 2012 en op een bouwjaar 2015 model (en die heb ik nu) en beide vonden ze op-schakelen bij hoge toeren in een lange versnelling niet zo tof.
Geen idee waarom. Het kan aan mij liggen maar dat zou beteken dat ik na 15 jaar ineens niet meer weet hoe ik moet schakelen. Vanaf 3>4>5>6 is er niets aan de hand. Ik weet niet of meer mensen die herkennen hoor of dat het alleen aan mij ligt. Als ik me aan die regeltje houdt schakelt de bak prima en is er echt geen reden tot ongerustheid.
Dit heeft trouwens niets te maken met dat de bak stuk kan gaan bij een bepaalde lichting.
 
Ik heb twee proefritten gemaakt. Een op een bouwjaar 2012 en op een bouwjaar 2015 model (en die heb ik nu) en beide vonden ze op-schakelen bij hoge toeren in een lange versnelling niet zo tof. Geen idee waarom.
Ik heb dat nooit zo ervaren eigenlijk...
Het kan aan mij liggen maar dat zou beteken dat ik na 15 jaar ineens niet meer weet hoe ik moet schakelen.
Het kan misschien een bepaalde ingesleten manier van bedienen zijn, die je zelf niet meer door hebt?
Vanaf 3>4>5>6 is er niets aan de hand.
Maar bij hoge toeren van 3>4>5>6 schakelen. Dat was in Duitsland neem ik aan? _O-
 
Tja - zou kunnen. K1600 heeft trouwens niet echt hoge toeren ;-)
Ik weet wel dat mijn bak van 1>2 en van 2>3 zo rond de begrenzer niet zo leuk vind dus ik schakel zo rond de 3 a 3.5 duizend.

Even nog een dingetje.

Ik zou geen fiets kopen die richting de 60000km of 30000km gaat. En als ie daar heel dicht bij zit dan die beurt afdwingen - want die is fokking duur. Iedere 30000km interval is duur maar de 60000 is helemaal duur. Meest ideaal (in mijn ogen) is een fiets van 30000 of 40000km kopen. Ik heb die van mij gekocht toen er 18000 op stond. Werd afgeleverd met de 20000km beurt en was dus de eerst volgende beurt "aan de beurt" maar dat had ik ingecalculeerd.
 
Laatst bewerkt:
Ok , deze morgen vertrokken met de duc en terug met de k 1600 gt .
Motor loopt goed , schakelt goed , geen probleem om neutraal te vinden , voetsteunen niet versleten ( km stand zou kunnen kloppen ) is een import geweest vanuit Frankrijk (zou geknepen kunnen zijn , moet nog uitvinden hoe ik dat te weten kan komen ) onderhoudsboekje ingevuld zowel van in Frankrijk als van in België ( is van begin 2017 in B ) hij heeft dus 33000 km gelopen bj 04/2012 , eerst volgend onderhoud staat in boekje op 36000 km maar met de hand is er een olie + baterij vervanging gemeld op 31000 km ( ? )
hmmm leuk hoor :-)
 
*O*

Gefeliciteerd

Je kan framenummer gewoon doorgeven bij de bmw dealer.. komt de hele riedel er zo uitlopen. Niet veel kilometers per jaar mee gereden. 4500 per jaar.

Onderhoud is trouwens iedere 10000. dus bij 36000 beetje apart :D

Ben wel benieuwd wat het onderhoudsinterval bij de dealers is geweest ;-)
 
*O*

Gefeliciteerd

Je kan framenummer gewoon doorgeven bij de bmw dealer.. komt de hele riedel er zo uitlopen. Niet veel kilometers per jaar mee gereden. 4500 per jaar.

Onderhoud is trouwens iedere 10000. dus bij 36000 beetje apart :D

Ben wel benieuwd wat het onderhoudsinterval bij de dealers is geweest ;-)

Ja dat vond ik ook , maar staat overal de stempel van de garage bij ...
aankoop : 13/04/2012 _ Frankrijk
06/06/2012 _ 1406 KM "
25/05/2013 _ 5538 KM "
19/07/2014 _ 7039 KM "
02/09/2015 _ 10710 KM "
16/09/2016 _ 16001 KM - BELGIE
17/08/17 _ 26236 KM " ; volgend onderhoud 36000 km of 08/ '18
17/09/2018 _ 31000 KM _ Met de hand geschreven batterie + vidange cardant ( geen stempel ) !!
 
Weird.
Wat een gekke korte onderhoudsintervallen aan het begin van zijn leven :? - Hoeft niets te betekenen hoor, zo bedoel ik dat niet.
Ik zou je beurt inderdaad bij 36000 laten uitevoeren - de volgende bij 47000 of 48000 en zo rechttrekken naar de hele 10duizend tallen...

Hengel je framenummer eens in bimmer.work. Krijg je leuke info - en gelijk even aan de dealer vragen of er nog openstaande modificaties zijn..

Trouwens - dat er na 5000km olie is bijgevuld is op zich niet vreemd. Die van mij heb ik na 6000km ook voorzien van 250cc
 
Terug
Bovenaan Onderaan