HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Als je ter plaatse bent wel weer spanning even op normaal zetten hoor.
Weet je hoeveel profiel je had toen je hem kocht en hoeveel er tot nu afgesleten is ?

Nee, niet bijgehouden helaas. Ik maak het je wel lastig zo hè :P _O-

Misschien is het verstandiger als ik even langs ga bij een motorbanden man om te laten inschatten wat het beste is. Ik zag op je website dat er in Bleiswijk wel iemand zit en dat is heel goed te doen vanuit Delft :] . Ik denk dat ik daar deze week even langs ga.

Had je toevallig nog advies welke banden goed combineren met de speed triple? Ik rijd niet super sportief en dus ook wel wat snelweg kilometers, dus iets tour/sport achtigs met meerdere compounds (in de categorie michelin pilot road) lijkt me het beste, maar buiten de michelin zelf heb ik weinig ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,
Een andere MF-ster heeft een VFR 750 uit bouwjaar 1987 gekocht, en deze heeft een andere achterband nodig.

Als ik kijk op motorbandenmarkt.nl, dan kom ik in de maat 130-80-18 maar weinig banden tegen.
Het is natuurlijk ook niet de meest voorkomende maat.
Voor zit er BT-45 op, en deze is voor achter ook verkrijgbaar, maar dan loop je toch achter de feiten aan met zo'n band?

Zijn er niet "iets" betere bandjes verkrijgbaar is die maten?

Ik neem aan dat je aan de originele maat wel gebonden bent?


Iemand advies voor dit geval?


edit:

Is een 150-17-18 ook een optie?
Dit word ook aangegeven door de site als alternatief, of is dit voor een speciale uitvoering geweest ofzo?

edit2:
Is een BT-012, of een BT-045 beter?
 
Laatst bewerkt:
Nee, niet bijgehouden helaas. Ik maak het je wel lastig zo hè :P _O-

Misschien is het verstandiger als ik even langs ga bij een motorbanden man om te laten inschatten wat het beste is. Ik zag op je website dat er in Bleiswijk wel iemand zit en dat is heel goed te doen vanuit Delft :] . Ik denk dat ik daar deze week even langs ga.

Had je toevallig nog advies welke banden goed combineren met de speed triple? Ik rijd niet super sportief en dus ook wel wat snelweg kilometers, dus iets tour/sport achtigs met meerdere compounds (in de categorie michelin pilot road) lijkt me het beste, maar buiten de michelin zelf heb ik weinig ervaring.

Waarom blijf je niet bij de road Attack 2 ?
 
Hallo mensen,
Een andere MF-ster heeft een VFR 750 uit bouwjaar 1987 gekocht, en deze heeft een andere achterband nodig.

Als ik kijk op motorbandenmarkt.nl, dan kom ik in de maat 130-80-18 maar weinig banden tegen.
Het is natuurlijk ook niet de meest voorkomende maat.
Voor zit er BT-45 op, en deze is voor achter ook verkrijgbaar, maar dan loop je toch achter de feiten aan met zo'n band?

Zijn er niet "iets" betere bandjes verkrijgbaar is die maten?

Ik neem aan dat je aan de originele maat wel gebonden bent?


Iemand advies voor dit geval?


edit:

Is een 150-17-18 ook een optie?
Dit word ook aangegeven door de site als alternatief, of is dit voor een speciale uitvoering geweest ofzo?

edit2:
Is een BT-012, of een BT-045 beter?

De BT012 is wel nieuwer qua ontwerp, maar of het veel beter is, durf ik niet te zeggen.

De meeste banden die leverbaar zijn voor jouw motor

Page Not Found - myNETmoto

zijn al redelijk gedateerd.

Heb in het verleden wel lekker op de metzeler gereden.

150/70-18 moet wel kunnen, zeker als ze het als alternatief opgeven. Zal wel iets anders kunnen rijden, maar dat doen nieuwe banden sowieso wel.

Stuur een PM naar Superblackbird, hij kan je misschien ook wel een goed alternatief aanbieden
 
Voor zit er BT-45 op, en deze is voor achter ook verkrijgbaar, maar dan loop je toch achter de feiten aan met zo'n band?

Zijn er niet "iets" betere bandjes verkrijgbaar is die maten?
BT045R zijn prima bandjes, de compound is natuurlijk niet stil blijven staan.
Ik moest in de winter na een dijkenrit een paar minuten op de achtervolgers wachten die met Power en BT016 reden. Geen enkel uitglijertje gehad. :9

Vorig jaar zomer reed er zelfs iemand op Zandvoort als de brandweer met die dingen. :}

Verder zijn er inderdaad geen duidelijk (Pirelli Sport Demon) betere alternatieven in de maat 130 of 140. BT012 ..misschien.. staat bij Bridgestone trouwens ook niet in de referentielijst op www.bridgestone.com :)

En breder is niet beter, de motor is er op ontworpen, bovendien stuurt het lekker licht.
Dat geeft vertrouwen, en vertrouwen is alles. ;)
Nog afgezien van het feit dat de band zeer waarschijnlijk zowel boller gaat staan als tegen de ketting komt. Dat zou je kunnen opmeten.

Ik heb het zelf wel gehad met een andere motor, iedere rit ging er wat vanaf. :+
 
mensen even een vraag.

ik rijd nu een cbr600rr met een set pirelli super corsa pro.

mijn achterband is aan zn einde en wil terugstappen op michelins.

nu is mijn vraag of het te doen is met een corsa pro voor en een pilot pure achter.

vind die corsa`s voor op straat toch wat overkill en veeeel te duur.
 
mensen even een vraag.

ik rijd nu een cbr600rr met een set pirelli super corsa pro.

mijn achterband is aan zn einde en wil terugstappen op michelins.

nu is mijn vraag of het te doen is met een corsa pro voor en een pilot pure achter.

vind die corsa`s voor op straat toch wat overkill en veeeel te duur.
Ik heb eventueel nog wel een cheapo Power One voorband om te combineren met een nieuwe achterband. ;)
Maar als Supercorsa SC2 Pro overkill is, is Power One en ook Power Pure dat dan niet. :?

Pilot Road gaat op straat ook goed, en Pilot Power is ook lang niet achterhaald. ;)

Ik zou zelf voor de RoadAttack gaan, droog en secundair lekker speels.
De levensduur is dan meer een compromis tegenover de rest.
Maar natuurlijk gaan ze veel langer dan de hi-sport banden. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een aantal jaren gereden op de openbare weg gereden met MPP's en heb op het circuit vooral gereden met Metzeler Racetec K2/K3.

Nu weet ik best dat straat en circuit 2 verschillende dingen zijn, maar het valt me wel op dat ik het niet meer zo prettig vind dat de motor zo snel de bocht in valt met de MPP's en dat een iets neutraler gedrag eigenlijk fijner is.

De Racetecs zijn natuurlijk niet super slijtvast en zullen het vast niet geweldig doen op nat wegdek, dus welke band zouden jullie me voor op de openbare weg aanraden?

Ik zoek dus een band die qua stuurgedrag wat lijkt op de Racetecs, maar niet zo snel slijt en die het goed doet op droog en nat wegdek.
 
Na een weekje in Engeland te hebben gereden, ben ik toe aan een nieuwe voorband (profiel is nu ongeveer 2 mm).

Ik twijfel echter over de achterband. Opzich kan hij nog wel een tijdje mee aangezien het profiel nog iets minder dan 4 mm is, maar ik ga volgende week waarschijnlijk weer op de motor naar Frankrijk en dat zal dus ook wel weer op zijn minst 2000 kilometer betekenen. Het gaat om een contiRoadAttack 2 op een Triumph speed triple 1050.

Bovendien begint de band ook een beetje vierkant te worden door de toch redelijk grote hoeveelheid snelweg kilometers die ik maak. Ik merk er momenteel nog niet veel van (kan ook gewenning zijn natuurlijk), maar als ik nog eens een paar honderd snelweg kilometers naar frankrijk ga maken, moet ik nog wel fatsoenlijk kunnen sturen ter plekke :]

Kan iemand dus uit ervaring aangeven of ik beter de achterband ook vervang of dat hij het nog wel een vakantie volhoudt?

En als ik de banden ga vervangen, wat is dan een aanrader voor de speed triple? Ik ben wel een fan van de michelin pilot road, maar werkt die ook goed op een speed triple? En neem ik dan de 2 of de 3?
Met 4mm ga je een weekje Frankrijk wel redden, mits je de snelheid op de snelweg beperkt houdt (dit geeft de meeste achterbandslijtage). Of hij dan nog lekker stuurt kan ik niet beoordelen, ik weet niet hoe plat hij is.........
De MPR2 is prima. De 3 doet het nog iets beter in de regen, maar heeft naar verluidt nog iets meer stabiliteitsproblemen.
 
Hallo mensen,
Een andere MF-ster heeft een VFR 750 uit bouwjaar 1987 gekocht, en deze heeft een andere achterband nodig.

Als ik kijk op motorbandenmarkt.nl, dan kom ik in de maat 130-80-18 maar weinig banden tegen.
Het is natuurlijk ook niet de meest voorkomende maat.
Voor zit er BT-45 op, en deze is voor achter ook verkrijgbaar, maar dan loop je toch achter de feiten aan met zo'n band?

Zijn er niet "iets" betere bandjes verkrijgbaar is die maten?

Ik neem aan dat je aan de originele maat wel gebonden bent?


Iemand advies voor dit geval?


edit:

Is een 150-17-18 ook een optie?
Dit word ook aangegeven door de site als alternatief, of is dit voor een speciale uitvoering geweest ofzo?

edit2:
Is een BT-012, of een BT-045 beter?
Deze motor is ontwikkeld voor diagonaalbanden zoals de BT045. Een maatje van mij heeft er toen radiaalbanden ondergeplaatst toen deze verkrijgbaar werden, maar dat was geen succes (wazig stuurgedrag, liep naar buiten in de bochten). Dit is ook wel verklaarbaar, een radiaalband heeft veel minder zijdelingse stijfheid.
De 150 band zou ik zeker niet doen, de motor gaat alleen maar zwaarder sturen.....

Echter, dan krijg je het volgende probleem, Bridgestone heeft moeite met levering van de BT045's door de ramp in Japan. Sommige maten zijn nog uit voorraad leverbaar, op andere moet ik soms maanden wachten..... En dit is over de hele wereld zo......

Ik heb wel goede alternatieven voor je, maar dan moet je mij even bellen (ik heb wat meer info nodig).
 
mensen even een vraag.

ik rijd nu een cbr600rr met een set pirelli super corsa pro.

mijn achterband is aan zn einde en wil terugstappen op michelins.

nu is mijn vraag of het te doen is met een corsa pro voor en een pilot pure achter.

vind die corsa`s voor op straat toch wat overkill en veeeel te duur.
Het is wel te doen (beiden zacht karkas), maar of het een optimaal resultaat geeft......
 
Ik heb een aantal jaren gereden op de openbare weg gereden met MPP's en heb op het circuit vooral gereden met Metzeler Racetec K2/K3.

Nu weet ik best dat straat en circuit 2 verschillende dingen zijn, maar het valt me wel op dat ik het niet meer zo prettig vind dat de motor zo snel de bocht in valt met de MPP's en dat een iets neutraler gedrag eigenlijk fijner is.

De Racetecs zijn natuurlijk niet super slijtvast en zullen het vast niet geweldig doen op nat wegdek, dus welke band zouden jullie me voor op de openbare weg aanraden?

Ik zoek dus een band die qua stuurgedrag wat lijkt op de Racetecs, maar niet zo snel slijt en die het goed doet op droog en nat wegdek.
Dunlop Sportsmart (beste allround sportband) of Pirelli Diablo Rosso Corsa (iets meer circuitgericht, en wat minder in de regen).
 
Deze motor is ontwikkeld voor diagonaalbanden zoals de BT045. Een maatje van mij heeft er toen radiaalbanden ondergeplaatst toen deze verkrijgbaar werden, maar dat was geen succes (wazig stuurgedrag, liep naar buiten in de bochten). Dit is ook wel verklaarbaar, een radiaalband heeft veel minder zijdelingse stijfheid.
De 150 band zou ik zeker niet doen, de motor gaat alleen maar zwaarder sturen.....

Echter, dan krijg je het volgende probleem, Bridgestone heeft moeite met levering van de BT045's door de ramp in Japan. Sommige maten zijn nog uit voorraad leverbaar, op andere moet ik soms maanden wachten..... En dit is over de hele wereld zo......

Ik heb wel goede alternatieven voor je, maar dan moet je mij even bellen (ik heb wat meer info nodig).
You have got mail.
(wand je antwoordapparaat nam op :P).
 
Mogelijks is het al eens gevraagd maar kan het niet terugvinden hier.

Samen met wat vrienden rijden we geregeld op het circuit van Lezennes. Dat heeft zo goed als alleen maar rechterbochten, waardoor 1 kant snel op is maar de andere kant niet.

Indien men alleen bij droog weer rijdt, mag de band dan omgedraaid worden wanneer 1 kant begint op te raken?

Graag ook "waarom" dit wel of niet mag. Bedankt alvast!
 
Mogelijks is het al eens gevraagd maar kan het niet terugvinden hier.

Samen met wat vrienden rijden we geregeld op het circuit van Lezennes. Dat heeft zo goed als alleen maar rechterbochten, waardoor 1 kant snel op is maar de andere kant niet.

Indien men alleen bij droog weer rijdt, mag de band dan omgedraaid worden wanneer 1 kant begint op te raken?

Graag ook "waarom" dit wel of niet mag. Bedankt alvast!
Bij een aantal banden mag dit, bij de meeste (straat)banden niet. Het is simpel te zien, als er een draairichting op de band staat mag het niet.

De reden is de wikkeling van het karkas. Bij juist gebruik trekken deze windingen zich strakker, bij verkeerd om gebruik kunnen deze loskomen (al heb ik er in de praktijk nog nooit iets van gezien of gemerkt).
 
Mogelijks is het al eens gevraagd maar kan het niet terugvinden hier.

Samen met wat vrienden rijden we geregeld op het circuit van Lezennes. Dat heeft zo goed als alleen maar rechterbochten, waardoor 1 kant snel op is maar de andere kant niet.

Indien men alleen bij droog weer rijdt, mag de band dan omgedraaid worden wanneer 1 kant begint op te raken?

Graag ook "waarom" dit wel of niet mag. Bedankt alvast!

Gewoon af en toe een "Engelse dag" organiseren.



oftwel het circuit linksom rijden, tevens verkapte tvp ;)
 
Bij een aantal banden mag dit, bij de meeste (straat)banden niet. Het is simpel te zien, als er een draairichting op de band staat mag het niet.

De reden is de wikkeling van het karkas. Bij juist gebruik trekken deze windingen zich strakker, bij verkeerd om gebruik kunnen deze loskomen (al heb ik er in de praktijk nog nooit iets van gezien of gemerkt).
Paar jaartjes geleden had een motorzaak mijn ME3 verkeerd om gemonteerd.
Helaas zag ik het pas thuis. :)
Toen ik ermee terugging zeiden ze dat het niets uitmaakt, ook niet op het circuit.
Sommige rijders draaiden hem expres om ivm de slijtage aan één zijde. :Y

Toen toch maar even om laten draaien. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb een brandende vraag waarvan ik het antwoord niet duidelijk kan vinden.

Ik ben in het bezit van een BMW F650 funduro en daaronder heb ik allroad bandjes...
Nu vind ik die banden een drama in de bochten maar ok, daar kan ik nog mee leven.

Met regen rijden merk ik dat deze allroad bandjes een stuk minder grip hebben dan de gewone wegbandjes die destijds onder m'n lesfiets zaten...

Klopt het dat je met allroad banden minder grip hebt in de regen?
En welke banden zijn meest geschikt voor regen rijden met mijn type motor?

Ik gebruik hem voor toertochen en woon/werk... allroad banden heb ik dus zowiezo niet nodig.
Maar welke bandjes zijn ideaal voor grip in de regen en natuurlijk ook op droog wegdek?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan