HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Maakt niks uit, onder mijn vorige cbr600f zaten ook 120/70-17 terwijl de fabriek 120/60-17
opgaf als standaard.

Volgens mij heeft het te maken met het feit dat 120/70-17 een meer gangbare maat is ofzo!

Ik heb er toen een poosje op gelet en de meeste cbr600f's hadden allemaal 120/70-17's erop.
 
Moguh,

Vraagje over bandenmaat, mijn voorbandje is aan vervanging toe. Op dit moment zit er nog een 120/70-17 onder (door de vorige eigenaar gemonteerd), echter vanuit fabrieksopgave zou er een 120/65-17 onder moeten.
Ik twijfel wat, terug naar fabrieksopgave of eronder houden wat er nu ook op zit, heb er namelijk geen klachten over en dit ben ik nu gewend. wat kan de reden geweest zijn voor de vorige eigenaar om over te stappen naar een andere maat dan door de fabriek aangeven? Zit zelf te denken aan mogelijk beter rijgedrag/goede maat niet voorhanden/cosmetisch (kan ik me eigenlijk niet voorstellen).
Betreft trouwens een Kawasaki ZX6R 2003/2004 en Michelin Pilotpowers.
De 120/65 is een tussenmaatje geweest, en geeft inderdaad de beste stuureigenschappen op jouw motor.
Echter, de bandenkeuze is zeer beperkt: Motorbanden
 
Zou je dat verschil nou echt zoveel merken qua stuureigenschappen?

Dat vroeg ik me ook af, heb op het moment in elk geval niks te klagen over stuureigenschappen.
Begreep ondertussen van de bandenboer ook dat het 120/65 inderdaad een (tijdelijke?) tussenmaat is geweest. Knoop is inmiddels wel doorgehakt, wordt weer gewoon een 120/70 zoals ik er nu ook op heb.
 
Niet lullig bedoeld maar: in dat geval, wat maak je je dan druk over andere maten? Als je hier tevreden over bent zou ik er gewoon weer een 120/70 onder proppen.

Ik maak me ook niet zo druk over andere maten, zat me voornamelijk af te vragen waarom er een andere maat band opzit dan door de fabriek geadviseerd/opgegeven.
 
Ik heb ff een vraagje, ik heb nu voor een pilot road 3 en achter een pilot road 2 er onder. nu is het zo dat de motor niet lekker meer aanvoelt als ik goed scheef ga(heb nog een schaamrandje van1 cm). kan dat aan de banden liggen of aan de vering of me rijpositie? anders moet ik nog andere banden laten monteren voor de bouwvak.
bvd
 
Ik heb ff een vraagje, ik heb nu voor een pilot road 3 en achter een pilot road 2 er onder. nu is het zo dat de motor niet lekker meer aanvoelt als ik goed scheef ga(heb nog een schaamrandje van1 cm). kan dat aan de banden liggen of aan de vering of me rijpositie? anders moet ik nog andere banden laten monteren voor de bouwvak.
bvd
In het rijtje banden, vering, rijpositie kan je misschien ook nog rijder zetten.
Is dit je eerste motor? :)

Maar check inderdaad zaken als bandenspanning, veerinstellingen (langs bijvoorbeeld HK Suspension of Hyperpro rijden kost niets) en rijpositie.. misschien meer instuurmoment.
Lastig om vanaf een afstand te bepalen.

Zag ook nog een andere reactie van je over banden..
hallo
ik heb een vraag qua bandenspanning, ik heb afgelopen weekend 2 of 3 keer me bandenspanning gechect. Er moest vrijdag een beetje lucht bij zowel voor als achter, zaterdag was het allemaal nog top. nu d8 ik vanmiddag zal weer es kijken, bleek dat er voor nog maar 1.8 bar in zat ipv 2,4 en achter zat er 2,5 bar in ipv 2,9. Dus ik vraag dat bij motoport na hoe dat kan, en het enige wat ik te horen krijg is dat de advies spanning 2,2 voor en 2,5 achter is. Maar in het werkplaats handboek staat dat er 2,4 en 2,9 in moet.
Vind het een beetje vreemd met elkaar, heeft hier iemand advies betreft spanning en een oplossing voor de leeglopende banden? heb een mpr3 voor en mpr2 achter onder een zx7r. Ik heb ze er zo'n 1000 km onder.

alvast bedankt gr lukas
En ook nog iets over een koppelingscilinder.
Die ververste vloeistof kan na een dag alweer zwart zijn als er een pakking lek is. ;)
 
Laatst bewerkt:
ja klopt is me 1e motor ja, ik moet alles ook een beetje zelf uit vinden dus is vaak best wel lastig. ik rijd vaak met brommert mark hebben samen rijles gehad en verder geen vrienden die motorrijden. dus vandaar dat ik hier informeer.
van die koppelingsvloeistof zou best kunnen, maar kom nog maar net om de hoek kijken zeg maar. in elk geval bedankt, zal morgen ff met de vering bezig.
 
ja klopt is me 1e motor ja, ik moet alles ook een beetje zelf uit vinden dus is vaak best wel lastig. ik rijd vaak met brommert mark hebben samen rijles gehad en verder geen vrienden die motorrijden. dus vandaar dat ik hier informeer.
van die koppelingsvloeistof zou best kunnen, maar kom nog maar net om de hoek kijken zeg maar. in elk geval bedankt, zal morgen ff met de vering bezig.

misschien heb je hier iets aan

http://www.ignishion.info/Veringtest.pdf
 
Ik heb binnekort een nieuw setje banden nodig voor op mijn cbr 600 f..

Ben aant twijfelen tussen michelin pp 2ct en de pilot road 2.

Ik doe hoofdzakelijk hobby rijden, maar doe ook wel eens +-200km op en neer naar mijn werk rijden(snelweg), en ik heb pasgeleden een circuitdag gedaan, en daar wil ik er wel meer van gaan doen..

Nu zou je zeggen dat ik moet kiezen voor de pilot road 2 vanwege het snelweg rijden naar m'n werk, maar hoe houden deze zich nou op het circuit?
 
:^ Veervoorspanning?
Ik bedacht me een paar dagen geleden ineens weer dat de band zelf een groot deel van de vering voor zijn rekening neemt en heb de voorvork een halve slag zachter gezet en dat scheelt toch best veel moet ik zeggen.
gisteren nog eens geprobeerd met nog een halve slag maar toen voelde het geheel wat onstabiel aan dus meteen weer terug gezet.
de MPR2 blijft voor mijn gevoel nog steeds de betere band voor mij maar ik zal met een stuk meer plezier deze set oprijden.
Wat deze kleine correctie voor invloed heeft bij nat weer heb ik (gelukkig) nog niet kunnen testen.
 
Ik bedacht me een paar dagen geleden ineens weer dat de band zelf een groot deel van de vering voor zijn rekening neemt en heb de voorvork een halve slag zachter gezet en dat scheelt toch best veel moet ik zeggen.
gisteren nog eens geprobeerd met nog een halve slag maar toen voelde het geheel wat onstabiel aan dus meteen weer terug gezet.
de MPR2 blijft voor mijn gevoel nog steeds de betere band voor mij maar ik zal met een stuk meer plezier deze set oprijden.
Wat deze kleine correctie voor invloed heeft bij nat weer heb ik (gelukkig) nog niet kunnen testen.
Nice. *O* Grappig hoe dingen soms vertaald worden in het koppie .. veel later. ;) :+
Herkenbaar.
 
Leuk stukje over "Heat cycles" en het effect op de band:

Heat Cycles
Voor de circuitbike stelt me dat wel gerust. Maar vooral omdat ik het wil geloven. ;) *O*

Pekelbike vandaag een 40 euro bandje op gemonteerd. *O*

DSC_0129.jpg


120-70/18 inplaats van 110-80/18.
Op één punt links en rechts maar een paar millimeter van het spatbord af.

En een redelijk oude DOT, maar goed bewaard gebleven. :]
(ging eerst voor een tweedehands van 25 euro, maar kwam achteraf bij de verkeerde zaak terecht _O- )
 
Na een weekje in Engeland te hebben gereden, ben ik toe aan een nieuwe voorband (profiel is nu ongeveer 2 mm).

Ik twijfel echter over de achterband. Opzich kan hij nog wel een tijdje mee aangezien het profiel nog iets minder dan 4 mm is, maar ik ga volgende week waarschijnlijk weer op de motor naar Frankrijk en dat zal dus ook wel weer op zijn minst 2000 kilometer betekenen. Het gaat om een contiRoadAttack 2 op een Triumph speed triple 1050.

Bovendien begint de band ook een beetje vierkant te worden door de toch redelijk grote hoeveelheid snelweg kilometers die ik maak. Ik merk er momenteel nog niet veel van (kan ook gewenning zijn natuurlijk), maar als ik nog eens een paar honderd snelweg kilometers naar frankrijk ga maken, moet ik nog wel fatsoenlijk kunnen sturen ter plekke :]

Kan iemand dus uit ervaring aangeven of ik beter de achterband ook vervang of dat hij het nog wel een vakantie volhoudt?

En als ik de banden ga vervangen, wat is dan een aanrader voor de speed triple? Ik ben wel een fan van de michelin pilot road, maar werkt die ook goed op een speed triple? En neem ik dan de 2 of de 3?
 
Na een weekje in Engeland te hebben gereden, ben ik toe aan een nieuwe voorband (profiel is nu ongeveer 2 mm).

Ik twijfel echter over de achterband. Opzich kan hij nog wel een tijdje mee aangezien het profiel nog iets minder dan 4 mm is, maar ik ga volgende week waarschijnlijk weer op de motor naar Frankrijk en dat zal dus ook wel weer op zijn minst 2000 kilometer betekenen. Het gaat om een contiRoadAttack 2 op een Triumph speed triple 1050.

Bovendien begint de band ook een beetje vierkant te worden door de toch redelijk grote hoeveelheid snelweg kilometers die ik maak. Ik merk er momenteel nog niet veel van (kan ook gewenning zijn natuurlijk), maar als ik nog eens een paar honderd snelweg kilometers naar frankrijk ga maken, moet ik nog wel fatsoenlijk kunnen sturen ter plekke :]

Kan iemand dus uit ervaring aangeven of ik beter de achterband ook vervang of dat hij het nog wel een vakantie volhoudt?

En als ik de banden ga vervangen, wat is dan een aanrader voor de speed triple? Ik ben wel een fan van de michelin pilot road, maar werkt die ook goed op een speed triple? En neem ik dan de 2 of de 3?

Voor veel snelwegen de spanning achter naar minimaal 2,9 gooien ( of zelfs 1 a 2 10e erbij.)

Als we niet weten hoe lang je over deze slijtage gedaan hebt, dan weten we ook niet hoeveel je nog kan rijden.

Zag vandaag iemand met een twin en road attack2 en die zaten er al 15K onder en nog steeds niet versleten.
 
Voor veel snelwegen de spanning achter naar minimaal 2,9 gooien ( of zelfs 1 a 2 10e erbij.)

Als we niet weten hoe lang je over deze slijtage gedaan hebt, dan weten we ook niet hoeveel je nog kan rijden.

Zag vandaag iemand met een twin en road attack2 en die zaten er al 15K onder en nog steeds niet versleten.

Ik heb de motor gekocht met deze banden eronder, dus ik kan helaas niet zeggen hoe lang er over gedaan is om ze zo te verslijten.

Bedankt voor de tip over de bandenspanning. Ik zet hem altijd wel op 2.9 achter, maar misschien is het inderdaad wel een goed idee om hem nog iets hoger te doen om de slijtage te verminderen.
 
Ik heb de motor gekocht met deze banden eronder, dus ik kan helaas niet zeggen hoe lang er over gedaan is om ze zo te verslijten.

Bedankt voor de tip over de bandenspanning. Ik zet hem altijd wel op 2.9 achter, maar misschien is het inderdaad wel een goed idee om hem nog iets hoger te doen om de slijtage te verminderen.

Als je ter plaatse bent wel weer spanning even op normaal zetten hoor.
Weet je hoeveel profiel je had toen je hem kocht en hoeveel er tot nu afgesleten is ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan