Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

ding kost nieuw 400 euro bij hobbyist en ik ga niet kloten met een sleeve.

Een slechte 14mm pomp ben ik blij mee.
 
In tegenstelling met vorige jaren heb ik deze winter de R65 niet klaar gemaakt om te overwinteren tijdens de verplichte winterstop.
Normaal is dat voltanken met v-power en het gehele benzinegebeuren na de kraantjes leeg te laten lopen, inclusief de vlotterbakken. Daarna de motor onder een hoes opbergen. Op 1 maart de benzinekraantjes open zetten en 5 minuten wachten totdat alles weer vol benzine is. Binnen 3 seconde starten liep de motor weer of dat deze nooit 3 maanden stil gestaan heeft.
Deze winter door omstandigheden heeft hij tot nu toe vanaf 1 december gewoon stil gestaan. Gisteren na enige aanmoedigingen liep hij toch weer, en dat na anderhalve maand. Nu dus wel de het benzinegebeuren leeg laten lopen en de accu op de druppellader aangesloten. Die gaat er weer af als die aan geeft dat de accu vol is.
En dan op 29 februari weer de acculader erop en klaar maken om weer in gebruik genomen te worden.
 
421245730_2747929658699360_3754030269738665961_n.jpg
 
Mijn nieuwe aanwinst R80!
Mooi! Volgens mij heb die advertentie een keer voorbij zien komen op Marktplaats, die viel me wel gelijk op :)

Bij deze mijn aanwinst, een R65 die al eens eerder in dit topic voorbij is gekomen. Met dank aan @halflive die mee wilde gaan kijken omdat a. de motor al een jaar stilstond en b. ik m'n rijbewijs nog niet had. Punt a was eerst met startkabels en daarna met een nieuwe accu geen enkel probleem, starten en lopen, al bleek later de rem wel te blijven hangen door een combinatie van viezigheid en oxidatie.. Punt b heb ik zelf vorige week opgelost :)
 

Bijlagen

  • IMG_20240301_104413.jpg
    IMG_20240301_104413.jpg
    562,3 KB · Weergaven: 0
Dank voor het aanbod, maar Moto Dick heeft hem al onder handen genomen! Met een subtiel tikje van de hamer ging de rem wel los, maar daarna bleef hij weer hangen. Daarmee naar Amsterdam rijden was geen optie en Rody kon hem ook ophalen, dat bleek de makkelijkste optie.
 
Mooi! Volgens mij heb die advertentie een keer voorbij zien komen op Marktplaats, die viel me wel gelijk op :)

Bij deze mijn aanwinst, een R65 die al eens eerder in dit topic voorbij is gekomen. Met dank aan @halflive die mee wilde gaan kijken omdat a. de motor al een jaar stilstond en b. ik m'n rijbewijs nog niet had. Punt a was eerst met startkabels en daarna met een nieuwe accu geen enkel probleem, starten en lopen, al bleek later de rem wel te blijven hangen door een combinatie van viezigheid en oxidatie.. Punt b heb ik zelf vorige week opgelost :)
Gave foto.*O*
 
@emperorbone
1709480912924.png

Ik denk dat lagertje 4 de geest gegeven heeft. Met een beetje frutten en peuteren kan je dat vervangen zonder de bak of de achterbrug. uit te bouwen. Het zou kunnen dat je een model later hebt, daar zit een ander lagertje in. Dan moet je het plaatje even op Realoem opzoeken. Toen ik mijn eerste boxer kocht had ik ook binnen een maand dat lagertje stuk. Kennelijk kan het niet goed tegen stilstand. Toen kwam ik ook bij MotoDick terecht, maar toen leefde Kenny nog.
 
@emperorbone
Bekijk bijlage 1980087
Ik denk dat lagertje 4 de geest gegeven heeft. Met een beetje frutten en peuteren kan je dat vervangen zonder de bak of de achterbrug. uit te bouwen. Het zou kunnen dat je een model later hebt, daar zit een ander lagertje in. Dan moet je het plaatje even op Realoem opzoeken. Toen ik mijn eerste boxer kocht had ik ook binnen een maand dat lagertje stuk. Kennelijk kan het niet goed tegen stilstand. Toen kwam ik ook bij MotoDick terecht, maar toen leefde Kenny nog.
En hoe merk je onder het rijden dat lager 4 niet goed meer draait?
 
Laatst bewerkt:
En hoe merk je onder het rijden dat lager 4 niet goed meer draait?
Geen koppeling meer hebben.. 🤐 Ik wilde vanmiddag voor het stoplicht terugschakelen naar z'n 1, maar dat ging met een flinke klap, alsof ik de hendel ineens losliet. Vervolgens was de hendel ook heel slap, bijna alsof de kabel gebroken was, ik kon niet meer ontkoppelen en dus ook niet meer opschakelen naar de tweede versnelling of hem in z'n vrij zetten. Ik had @halflive even gebeld en hij suggereerde gelijk al dat lager, maar we kwamen er ook achter dat de stelbout en moer achter op de bak erg los zaten. Ik was niet ver van huis en ik ben weer thuisgekomen door dat vast te draaien, maar de koppeling zat nog steeds enorm hoog en de motor sloeg soms bijna af met de koppeling ingedrukt.

@emperorbone
Bekijk bijlage 1980087
Ik denk dat lagertje 4 de geest gegeven heeft. Met een beetje frutten en peuteren kan je dat vervangen zonder de bak of de achterbrug. uit te bouwen. Het zou kunnen dat je een model later hebt, daar zit een ander lagertje in. Dan moet je het plaatje even op Realoem opzoeken. Toen ik mijn eerste boxer kocht had ik ook binnen een maand dat lagertje stuk. Kennelijk kan het niet goed tegen stilstand. Toen kwam ik ook bij MotoDick terecht, maar toen leefde Kenny nog.
Dank! Mijn R65 is nog wel van voor de wissel halverwege 1980, ik kwam deze tekening ook al tegen. Dat het mogelijk is het lagertje te vervangen zonder de bak uit te bouwen klinkt wel interessant..
 
Deze winter door omstandigheden heeft hij tot nu toe vanaf 1 december gewoon stil gestaan. Gisteren na enige aanmoedigingen liep hij toch weer, en dat na anderhalve maand. Nu dus wel de het benzinegebeuren leeg laten lopen en de accu op de druppellader aangesloten. Die gaat er weer af als die aan geeft dat de accu vol is. En dan op 29 februari weer de acculader erop en klaar maken om weer in gebruik genomen te worden.
2 maart starten en binnen 5 seconde liep die weer mooi stationair op de choke. Probleem was dat na inknijpen van de voorremhendel deze niet terugkwam en de voorrem geblokkeerd bleef. Dat verholpen door de ontluchtingsnippel even los te draaien. Kon de motor weer verplaatst worden.
Gisteren bijna de gehele rechterstuurkant leeggehaald zodat ik bij de remcilinder kon komen. Die gedemonteerd. Die bleek met veel minder demontage ook losgehaald te kunnen worden. Dat blokkeren bleek vrij eenvoudig op te lossen. een paar keer goed de zuiger op en neer drukken en dat liep weer soepel. Kwistig met zuurvrije vaseline ingesmeerd en weer gemonteerd. Na even pompen weer een harde remrespons.
Bleek ondertussen dat de voorremschakelaar het niet deed. Die vervangen door een werkende. Heb ze op voorraad want zowel de voorrem, achterrem als de koppeling gebruiken dezelfde schakelaar. Dat ook weer werkend.
Toen starten, startmotor komt goed rond maar aanslaan, ho maar. Misschien bij het frommelen aan de draadboom iets los getrokken. Dat is iets voor de komende week.
 
Op 2 maart wel starten maar rempomp zit vast, hendel en remzuiger komen niet terug.
11 maart rempomp weer goed werkend gekregen, startmotor draait rond, motor wil niet aanslaan.
 
We hebben vanmiddag lekker bij @emperorbone op het trottoir gelegen. De drukstift was er niet uit te krijgen, muurvast. Toen die eenmaal los was kon hij er niet uit. Het drukschijfje nummer 3 was aan de drukstift vastgelast. Dan kan hij niet onder de achterbrug door. Het was een millimeter of drie op de drukstift geperst en door het lagertje er in gefelst. Het lagertje zelf was tot mijn verbazing nog heel. Gelukkig had Empererbone alle spulletjes nieuw gekocht. Dus met geweld de drukstift verbogen en er uit getrokken. toen kon alles er weer in. De koppeling is weer goed.

Het verbaast me wel dat het drukschijfje zo kan vervormen. Het is een gepolijst, gehard schijfje.
 
Bij deze nog een foto van het schijfje in kwestie. Dit zou dus een helemaal glad oppervlak moeten zijn, maar het lagertje heeft er een dikke milimeter uitgevreten.. Het lagertje bleef in eerste instantie ook een beetje aan het schijfje hangen, maar zag er zelf inderdaad nog goed uit. Omdat ik de kosten van de rest van de onderdelen best vond meevallen (de zuiger uitgezonderd) had ik voor de zekerheid alles maar alvast besteld bij de hobbyist; drukstift, viltje, schijfje, lager en keering voor de zuiger. @halflive vertelde namelijk dat bij hem de drukstift destijds gebroken was, en op een ander forum las ik al een verhaal over een schijfje dat vast was gaan zitten.. Dat bleek dus wel nodig omdat juist de drukstift, het viltje (dat zag er ook niet al te best uit) en het schijfje vervangen moesten worden. Gemakshalve toch ook maar het lagertje en de keerring vervangen, zagen er allebei nog goed uit maar als je het dan toch uit elkaar hebt liggen..

Nogmaals hartstikke bedankt @halflive en laat de chouffjes je smaken :)
 

Bijlagen

  • IMG_20240310_173921.jpg
    IMG_20240310_173921.jpg
    330,9 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Dat heb ik ook gehad met mijn R25 toen die net weer rijden kon. Telkens na een paar km probleem met de koppeling die nie meer wilde lossen. Toen bleek ook de stang vast "gelast" in het druklager schijfje en toen is die gebroken. Bij mij bleek er uiteindelijk iets mis te zijn met de lengte van de koppelingsstang waardoor het druklager bij het ontkoppelen tegen het lager van de ingaande as van de bak gedrukt werd. Dat gaf zoveel wrijving dat de boel niet heel bleef. We zijn er nooit achter gekomen waarom de juiste koppelingsdrukstang nou juist in mijn motor te kort was, maar ik heb de boel gered met een extra ringetje en alles draait nu als een zonnetje.
Drukstang.jpg
Drukstangring.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan