Het geluid, GSX 750 F 03

aspeve

Die hard MF'er
13 jul 2018
459
752
Veghel
Vier weken geleden een gsx 750f gekocht. Vriend van me die mee was gaf aan dat het tikkende geluid wat het blok maakte naar alle waarschijnlijkheid van de kleppen kwam. Na thuiskomst grote beurt gegeven en de kleppen gesteld.
Het tikken/ratelen bleef echter en toen ik onlangs bij de motorgarage was voor nieuwe banden heeft de monteur aangegeven dat het geluid niet past bij kleppen. Hij dacht aan de Naks. Na ontzettend veel gelezen en ja ook geluisterd te hebben hier op het forum twijfel ik enigszins en alvorens de kappen etc er allemaal weer af te gaan schroeven vroeg ik me af of er iemand is die het geluid misschien herkend. Het is hoorbaar over het gehele toerenbereik.

 
\
Je mag altijd even bij mij langskomen, dan kan ik met een stethoscoop luisteren waar het vandaan komt.
750 blokjes vind je niet snel, 600 blokjes weer wel. Heb hier ook een 600 liggen, volgens mij pas de kruk en drijfstangen 1 op 1 erin.

Super, alleen durf ik op dit moment de afstand Veghel (nbr) -Almere naar jou met deze tik niet aan.
Zal eens kijken bij Boonstra. Zag dat er in België vlak over de grens in Zolder ook nog eentje ligt.
 
Laatst bewerkt:
Update 2: vandaag ander blok gekocht. 1999 met 20.000km motor ging in onderdelen weg omdat ze compleet eigenlijk minder opbrengen.

Er zaten allemaal resten in het huidige blok/carter, dus besloten om geen verder risico te nemen en te zoeken naar een ander blok. Moet er gewoon niet aan denken dat er met 120km op de snelweg iets fout zit in het blok, restje vijlsel ofzo.
 
9DC153E7-A0FB-4EB5-BEB4-00D1EE308ECF.jpeg
87A340CF-7AFC-457D-8234-541C0C83CA5F.jpeg
 
Blok ziet er netjes uit. Alle kleppen keurig binnen de marges. Morgen wat bussen reiniger halen om hem wat te laten glimmen en dan e.e.a. over zetten. Oude blok olie eraf en uitbouwen. Het is alleen best zwaar werk, flikkert ie schuin op zijn kant als ik hem op de werkbank zet, plas olie op de vloer grrrr.
 
Oude blok er bijna onderuit. Na de nodige strubbelingen met bouten die het veel te gezellig vonden in het blok en er niet meer uitgingen. Nu zover dat alles los is. Beetje tijd vinden van de week en dan kan alles weer in elkaar.
 
Is het niet een idee om je oude blok op te knappen?
Aangezien je toch lekker bezig ben, en wij het ook leuk vinden om mee te kijken 😀

Als je cilinder's nog goed zijn, en je hoeft alleen een paar lagers te vervangen, dan kan je er nog wat op verdienen ook, als je hem verkoopt.
 
Is het niet een idee om je oude blok op te knappen?
Aangezien je toch lekker bezig ben, en wij het ook leuk vinden om mee te kijken 😀

Als je cilinder's nog goed zijn, en je hoeft alleen een paar lagers te vervangen, dan kan je er nog wat op verdienen ook, als je hem verkoopt.
Op zich wel een leuk idee maar het is afhankelijk van de staat van de krukas etc. Als ik nog vertrouwen heb in het blok dan doe ik het anders niet, gaat toch ook om de veiligheid van andere als ik iets zou verkopen wat niet 100% betrouwbaar is.
 
Ow zeker, dichtsmeren met vloeibare pakking kan ook nog als derde optie. Ik heb liever gewoon de oringen, pakkingen, koperen ringetjes e.d fris en fruitig ertussen. Rubber heeft na al die jaren toch zn beste tijd wel gehad.
 
Ik heb liever gewoon de oringen, pakkingen, koperen ringetjes e.d fris en fruitig ertussen. Rubber heeft na al die jaren toch zn beste tijd wel gehad.

Ja dat is wel het slimste.
Dan heb je de meeste zekerheid.

Als rubbers/ringetjes nog heel zijn, geen droogte scheuren bevatten, dan gebruik ik ze gewoon weer.
Als het niet kapot is ga ik het ook niet vervangen.
Dat is misschien de wat minder wijze instelling van mij😀
 
Dat is nou precies de reden Ivan waarom ik wat huiverig ben. Trek hem liever uit elkaar voor reserve onderdelen. Krijg ik altijd nog 5 hele euro’s voor het oud ijzer wat rest😅
 
Laatst bewerkt:
Blok is er onderuit maar nu zag ik toch een verschil tussen de blokken. Zover als ik het na kan gaan heeft mijn oude blok van 2003 een pair system en mijn nieuwe blok van 1999 niet. Motorblokken zijn beide R736 en alle andere zaken zijn 1 op 1 gelijk. De vraag is nu, moet ik gaan tappen of kan ik volstaan met de uitgangen die ik nu heb en het systeem verder verwijderen?
B654F765-9ABD-4B72-9EEC-A3E855BFB9E5.jpeg
AC2B9A30-9B4F-4DC1-8B1D-AA0A1DB2BF1F.jpeg
A9D30236-F583-4FB4-8DAA-F42D9AFA158B.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor een update: blok zit er weer in. Wat een k werk om alleen zo’n blok van 70kg op te pakken en omhoog te krijgen. Maar met veel geduld en brute kracht uiteindelijk gelukt. Nu alles weer aansluiten. Vlot vrij aardig alleen een afgebroken uitlaatbout, gelukkig heeft vrouwlief avonddienst en geef ik niks om kerst en dus is hen ik net nog even een moer op de bout gelast en is dat probleem ook de wereld weer uit.
46C6A2B2-4088-40C8-992E-87776FEDA838.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag alles weer in elkaar gezet. Proberen te starten maar de startmotor gaat wel netjes rond maar dat is het wel zo’n beetje. Ben er even klaar mee nu en verwens het ding naar het hiernamaals. Genoeg gesleuteld voor nu, van de week wel weer inspiratie hoop ik.
 
Weet niet of dit de oorzaak is van het niet willen starten, maar als de carberateurs leeg waren kan het best even duren voordat die aanslaat.
Dat heb ik bij mijn motor ook, die begint pas benzine in de carb te pompen als de start knop word ingedrukt, en niet eerder.
 
@B07 Op de gsx zit een PRI stand dan lopen de carbs vrij vlot vol. Vrees dus dat het dat niet is. Waarschijnlijk zie ik gewoon iets onbenulligs over het hoofd. Ga vanavond op mijn gemak alles eens rustig overdenken, meestal werkt dat beter dan maar blijven prutsen. Mocht iemand nog ideeen hebben dan hoor ik het uiteraard graag.
 
Dat zou zomaar in de ontsteking kunnen zitten zo zijn de onderdeel nummers van de rotor verschillend tussen 99 en 2003
en misschien de CDI units ook,maar dat kon ik zo snel niet vinden,dus ik weet niet of je alles heb overgezet van de ontsteking,
zo niet doe dat dan alsnog.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan