Het geluid, GSX 750 F 03

aspeve

Die hard MF'er
13 jul 2018
459
752
Veghel
Vier weken geleden een gsx 750f gekocht. Vriend van me die mee was gaf aan dat het tikkende geluid wat het blok maakte naar alle waarschijnlijkheid van de kleppen kwam. Na thuiskomst grote beurt gegeven en de kleppen gesteld.
Het tikken/ratelen bleef echter en toen ik onlangs bij de motorgarage was voor nieuwe banden heeft de monteur aangegeven dat het geluid niet past bij kleppen. Hij dacht aan de Naks. Na ontzettend veel gelezen en ja ook geluisterd te hebben hier op het forum twijfel ik enigszins en alvorens de kappen etc er allemaal weer af te gaan schroeven vroeg ik me af of er iemand is die het geluid misschien herkend. Het is hoorbaar over het gehele toerenbereik.

 
Het blok klinkt als een 2 cilinder,kijk eerst maar eens of alle cilinders goed meelopen.
De ratel lijkt inderdaad op een kapotte naks.
 
Laatst bewerkt:
De motor heeft een tijd stilgestaan, hoe lang weet ik helaas niet. Maar dat de carbs vervuild zijn is wel aannemelijk, dat verklaart volgens mij ook het op twee of drie pitten lijken te lopen. Nu ik de Naks moet nazien en dan de carbs er af moeten ga ik die gelijk laten ultrasoon reinigen.
Alleen een nieuwe naks vinden valt nog best tegen op internet, heb wel de handmatige gevonden maar nog nooit geïnstalleerd dus twijfel of ik dat niet beter door een monteur kan laten doen, of zie ik nu alleen maar beren op de weg.
 
precies eerst op 4 cilinders daarna eigenlijk kleppen stellen en dan carburateurs synchroniseren.
Kijk je , bougies na of deze wel vonken, ? controleer je bougie kabels op breuken ? /bobines connectors ontsteking of deze niet gecorrodeerd zijn etc etc.
Hoeveel heeft de motor gelopen ? als het weinig is zal de nokkenasketting hoewel deze niet km gerelateerd is zeker niet versleten zijn . De NAKS kan blijven hangen oid of is misschien kapot .(Geloof niet dat het de NAKS is )
Zo op het filmpje te horen idd op 2 of 3 cilinders kijk de bougiekabels na of deze op de juiste ontstekingsvolgorde zitten ?
Carburateurs die niet goed werken ?

Ik denk als je bovenstaande naloopt dan loopt de motor denk ik weer prima zonder ratel .
Helemaal stil lopen deze Suzuki's niet .
Dit moet niet al te moeilijk zijn
 
Laatst bewerkt:
precies eerst op 4 cilinders daarna eigenlijk kleppen stellen en dan carburateurs synchroniseren.
Kijk je , bougies na of deze wel vonken, ? controleer je bougie kabels op breuken ? /bobines connectors ontsteking of deze niet gecorrodeerd zijn etc etc.
Hoeveel heeft de motor gelopen ? als het weinig is zal de nokkenasketting hoewel deze niet km gerelateerd is zeker niet versleten zijn . De NAKS kan blijven hangen oid of is misschien kapot .(Geloof niet dat het de NAKS is )
Zo op het filmpje te horen idd op 2 of 3 cilinders kijk de bougiekabels na of deze op de juiste ontstekingsvolgorde zitten ?
Carburateurs die niet goed werken ?

Ik denk als je bovenstaande naloopt dan loopt de motor denk ik weer prima zonder ratel .
Helemaal stil lopen deze Suzuki's niet .
Dit moet niet al te moeilijk zijn

Ga dit morgen eens op mijn gemak allemaal nakijken. Dank voor alle input!
 
Vier weken geleden een gsx 750f gekocht. Vriend van me die mee was gaf aan dat het tikkende geluid wat het blok maakte naar alle waarschijnlijkheid van de kleppen kwam. Na thuiskomst grote beurt gegeven en de kleppen gesteld.
Het tikken/ratelen bleef echter en toen ik onlangs bij de motorgarage was voor nieuwe banden heeft de monteur aangegeven dat het geluid niet past bij kleppen. Hij dacht aan de Naks. Na ontzettend veel gelezen en ja ook geluisterd te hebben hier op het forum twijfel ik enigszins en alvorens de kappen etc er allemaal weer af te gaan schroeven vroeg ik me af of er iemand is die het geluid misschien herkend. Het is hoorbaar over het gehele toerenbereik.



Klinkt niet fris, welke cilinders lopen niet mee?
Wat voor olie heb je erin gedaan.
Welke bougies,
luchtfilter, en hoe stonden de kleppen toen je ging stellen???
Ik denk aan iets wat stuk is.
 
Wel stoer gelijk de kleppen stellen bij de eerste de beste verdenking.
Ik had manieren gezocht om er onderuit te komen. :+

Met een plantenspuitje op de uitlaatbochten spuiten geeft misschien een indicatie welke cilinder wellicht niet mee doet.
Anders checken met een infraroodmeter.

Knipsel.JPG

Zelfs Lidl heeft die in de webshop.
 
Tijd voor een update, ten eerste dank aan iedereen die met zo’n kort filmpje direct konden zeggen dat hij op drie poten liep.

De boosdoener was missende afdichting op carb nummer 3. Op de eerste twee zat keurig een boutje op het zwarte slangetje, bij de 3de was het open. Na deze te hebben toegevoegd loopt hij weer keurig op 4 poten. Snap nu ook waarom hij soms nieste.
70CE5E4E-16BC-46D0-887F-15DDE457AE47.jpeg


Ben even langs de motorzaak geweest en deze hebben de carbs nagekeken en ze gaven nadat ze ze open hadden gemaakt dat ze netjes schoon waren en niet ultrasoon gereinigd hoefde te worden.

Nu de carbs eraf lagen gelijk de Naks nagekeken en ook hier niets bijzonders kunnen vinden. Maar moet eerlijk bekennen dat ik geen nieuwe heb liggen waarmee ik zou kunnen vergelijken of de mijne nu goed of slecht is. Veer was niet kapot, hij schoof netjes uit.
Alles weer op de juiste plek gemonteerd en na het starten loopt hij netjes maar hoor ik nog steeds de tik/ratel. Zal vanavond een nieuw filmpje maken.

Tot nu toe,
- kleppen gesteld
- carbs nagezien
- probleem op 3 poten lopen opgelost
- Naks nagezien

To do
- synchroniseren maar moet eerst Carbtune aanschaffen
 
Laatst bewerkt:
Klinkt niet fris, welke cilinders lopen niet mee?
Wat voor olie heb je erin gedaan.
Welke bougies,
luchtfilter, en hoe stonden de kleppen toen je ging stellen???
Ik denk aan iets wat stuk is.

Olie: Castrol Power RS 10/w40
Bougies: NGK CR9EK 4x nieuw
Luchtfilter: OEM nieuw
Kleppen stonden alle binnen de marges enkel op de 3de uitlaat iets te strak.

Kilometerstand trouwens 57.000
 
Ga inderdaad vanavond eerst maar eens een carbtune aanschaffen. Wou in eerste instantie zo’n ding zelf maken maar op de een of andere manier komt het er niet van. Zo’n carbtune komt nog wel eens vaker van pas en op Mp zijn ze altijd weer te verkopen.
 
Als de spanner in orde is heb je een veel groter probleem,dan ligt er een drijfstanglager uit.
Zoals bij deze motor,

Poeh word hier niet heel blij van op de vroege morgen. Maar ja, met chagrijnig worden is nog geen motor gemaakt. Twijfel of ik, indien het inderdaad de drijfstanglager is, niet beter een ander blok kan zoeken of dat ik het oude blok open ga maken.
 
Als jij zorgt voor het blok, zorg ik voor de koffie!🤑
Hoge prijs voor koffie. :+;)

Die van mij is gejat. -O-

19 jaar geleden alweer.8)7:+;)
Poeh word hier niet heel blij van op de vroege morgen. Maar ja, met chagrijnig worden is nog geen motor gemaakt. Twijfel of ik, indien het inderdaad de drijfstanglager is, niet beter een ander blok kan zoeken of dat ik het oude blok open ga maken.
En de oude eigenaar weet helemaal van niets? Is rijden weggezet etc.. je hebt hem wel zien lopen bij het kijken in ieder geval. :Y
 
Hoge prijs voor koffie. :+;)

Die van mij is gejat. -O-

19 jaar geleden alweer.8)7:+;)

En de oude eigenaar weet helemaal van niets? Is rijden weggezet etc.. je hebt hem wel zien lopen bij het kijken in ieder geval. :Y
Lang verhaal, zal het je besparen. Ben aan het kijken voor een ander blok, wegbrengen en tot de conclusie komen dat het de lagers zijn kost me alleen maar onderzoekskosten. Trek van de week de carterpan eronder vandaan om te controleren of daar koperresten en/of andere metaaldeeltjes zichtbaar zijn. Zo ja, dan vervang ik het blok. Zo nee dan meld ik me hier weer🤪
 
Poeh word hier niet heel blij van op de vroege morgen. Maar ja, met chagrijnig worden is nog geen motor gemaakt. Twijfel of ik, indien het inderdaad de drijfstanglager is, niet beter een ander blok kan zoeken of dat ik het oude blok open ga maken.

\
Je mag altijd even bij mij langskomen, dan kan ik met een stethoscoop luisteren waar het vandaan komt.
750 blokjes vind je niet snel, 600 blokjes weer wel. Heb hier ook een 600 liggen, volgens mij pas de kruk en drijfstangen 1 op 1 erin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan