Het foto aanhanger ACHTER je motor topic

Goedemorgen toch nog even over aanhanger, waarom gebruikt de ene een kogel en de andere een kruis koppeling wat zijn de voor en nadelen?
Had een FJR met Eml en daar had ik een kogel, om dat hij vlak blijft.
Nu aan het kijken naar een S1000XR vraag me na het forum gelezen te hebben af wat nu het beste is? Graag jullie reactie of bevindingen.
 
Ik gebruik een kogel omdat dit universeel is. Ik kan de aanhanger nu ook gewoon achter de auto kwijt. Het is maar een klein wagentje maar ik heb hem laatst veel gebruikt om puin en karton naar de stort te brengen. De aanhanger kan gewoon binnen staan bij het inladen :)
 
Goedemorgen toch nog even over aanhanger, waarom gebruikt de ene een kogel en de andere een kruis koppeling wat zijn de voor en nadelen?
Had een FJR met Eml en daar had ik een kogel, om dat hij vlak blijft.
Nu aan het kijken naar een S1000XR vraag me na het forum gelezen te hebben af wat nu het beste is? Graag jullie reactie of bevindingen.
Met een kogel kan je enkel tweewielige aanhangers trekken. Maar zoals kapiteinkoek zegt, die aanhangwagen, ook al is het een kleintje, kan je dan wel ook achter je auto gebruiken.

Een kruiskoppeling wordt gebruikt voor de 1-wielertjes, omdat die anders omvallen ;)
 
En als je nog geen trekhaak onder de motor hebt kun je aangeschafte aanhanger met de auto ophalen.
Dat ook dus :Y

Wat ook kan, indien je een 1wielertje hebt met kruiskoppeling, een speciaal opzetstuk maken om op een bol trekhaak te zetten, zo met een dikke bout als bij een fietsendrager, waar dan een ding op staat om je aanhangertje met kruiskoppeling aan te hangen.

Moet wel een gek gezicht zijn, zo een klein smal aanhangertje achter een auto :P
 
Ik stap wat later op de topic, en lees aanhangers achter de motor.
Nu sleur ik al lang een aanhanger mee achter de solo of zijspan dus een foto waar ik mee reden als laatste zijspan combinatie.
full
 
Inmiddels kan deze vouw caravan tegen komen achter een Goldwing met een Fransman er op.
Gisteren heeft die onze plooikar opgehaald.
 
Deze is te koop: eenwielige aanhanger "freebird" met aangepast frame om subframe op de motor te voorkomen. Alle frame delen zijn gepoedercoat en een setje bmw knipperlichten krijg je erbij. Doe een goed bod!
full
 
Aanhangerrijders,

Ik zie wel het nut in van de aanhanger zo laag mogelijk te houden maar is er een hoogte waarvanaf het gewoon oncomfortabel word?
 
Er is meer een wettelijke beperking. Je mag niet hoger dan een meter van de wet.
Klopt. Gek genoeg mag de breedte wel 2 meter, jaja, 2 meter breed zijn.

Gewicht mag, inclusief lading, ook niet meer zijn dan de helft van je originele rijklare gewicht van de trekkende motor. Dus het gewicht van eventuele zijkoffers telt niet mee als rijklaar gewicht.
 
Klopt. Gek genoeg mag de breedte wel 2 meter, jaja, 2 meter breed zijn.

Gewicht mag, inclusief lading, ook niet meer zijn dan de helft van je originele rijklare gewicht van de trekkende motor. Dus het gewicht van eventuele zijkoffers telt niet mee als rijklaar gewicht.
Nou heb ik dat eerder opgezocht van de week en ik las dat het leeggewicht vermeerderd met 75Kg (dat is het gewicht dat een persoon zou moeten wegen) en daarvan de helft. De motor weegt 217 droog en ik reken voor het gemak dan rijklaar 225, plus die 75Kg van de bestuurder (was het maar waar) maakt totaal 300Kg en dat zou voor mij dan 150Kg betekenen.
Nou denk ik zelf niet boven de 80Kg uit te komen aan bagage en kar dus het maakt mij niet zoveel uit. Het is niet dat ik er puin of nat zand mee ga vervoeren.
 
Nou heb ik dat eerder opgezocht van de week en ik las dat het leeggewicht vermeerderd met 75Kg (dat is het gewicht dat een persoon zou moeten wegen) en daarvan de helft. De motor weegt 217 droog en ik reken voor het gemak dan rijklaar 225, plus die 75Kg van de bestuurder (was het maar waar) maakt totaal 300Kg en dat zou voor mij dan 150Kg betekenen.
Nou denk ik zelf niet boven de 80Kg uit te komen aan bagage en kar dus het maakt mij niet zoveel uit. Het is niet dat ik er puin of nat zand mee ga vervoeren.
Dat zou idd kunnen. Het is al lang geleden dat ik er mij in verdiept heb. Vroeger was de max breedte 1m, of niet breder dan je motor indien die meer dan 1m breed was. Later is dat op 2m gezet, ongeacht de condities van de motor.

Ik had toen ookmgelezen, max gewicht inclmlading, max de helft van het rijklare gewicht van de motor. Kan me niet herinneren dat dat gewicht vermeerderd wordt met het gewicht van een berijder (a 75kg), maar het kan best. Nou ja, een motor zonder bestuurder is dan ook NIET rijklaar. Toch? :P

Bij auto's wordt het gewicht van de bestuurder al meegerekend in het rijklare gewicht, bij motoren niet, omdat de motor dan te zwaar lijkt wellicht _O-

... plus die 75Kg van de bestuurder (was het maar waar) ...
Ik ken dat gevoel :$

Maar zelfs zonder bestuurdersgewicht meegerekend, weegt mijn motor rijklaar 225kg, dus mag ik 112,5kg trekken. Vind ik niet slecht. Aanhangertje en naar de Colruyt grote inkopen doen, gaat volgens mij niet meer zijn.
Met bestuurdersgewicht word dat dan idd ook bij mij 300kg, dus 150kg trekken max, heb je wat meer reserve idd, maar zie mijzelf toch ook niet snel daar aan toe komen.

Btw: de droom voor een aanhanger achter mijn motor is tot op heden nog steeds niet waargemaakt -O-

Maar als men hier binnenkort rekeningrijden invoert (wat wellicht niet op motoren toegepast gaat worden (zolang de Belgianen dan niet massaal op motoren overstappen tenminste)), ga ik er toch werk van maken daar eens aan te beginnen!
 
Nou moet ik toegeven @DKP dat het spul hier ook al vanaf mei of juni 2016 in de schuur ligt en ik vanaf 2012 of 2013 er al over aan het nadenken was. Ik heb het idee om zelf een span te bouwen maar van me af gezet en dat spul verkocht heb, jaren geleden al. Nu ben ik in de gelegenheid om iets te gaan maken en heb ik een lasapparaat voor m’n verjaardag gevraagd. En nu is het de bedoeling dat in april de kar zover af is dat er getest kan worden en met Hemelvaart ofzo de Ardennen in en als dat bevalt neem ik hem mee naar Noorwegen.
Vooropgesteld, hij is niet onbedingd nodig, we kunnen makkelijk zonder. Ik doe het voor de leuk. Het bouwen ervan ook trouwens. Zo moeilijk is het allemaal niet.
 
Ik heb het maar even opgezocht, want die aanhangers worden steeds zwaarder in de discussie:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20#Hoofdstuk5_Afdeling18_Paragraaf1_Sub-paragraafB
Bekijk media item 1328843
Hij mag dus maximaal de helft van het Leeggewicht van het trekkend voertuig zijn, dat is dus zoals het op het kentekenbewijs van de motor staat. Makkelijk te controleren ook, daardoor.

Verder is dit gedeelte van toepassing:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20#Hoofdstuk5_Afdeling15
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan