Het foto aanhanger ACHTER je motor topic

zondag23 april is mijn combi te zien in wegmisbruikers O-) O-)
Kan je dat deeltje eventueel opnemen, op youtube zetten, en hier linken?
Want ik weet niet of wij dat hier kunnen zien, en ik zou het zo graag zien 8-)
 
Hey,

ik heb van de winter ook een aanhanger voor achter mijn pan gekocht,vorige week stukje wezen rijden en t viel op dat de motor wat meer in de de bocht gedrukt moet worden ,eruit trouwens ook weer.
Komt dat omdat er geen draaikoppeling opzit?
zal een draaikoppeling de oplossing zijn?og is t gewoon aanhanger eigen

Greetzzzz
Rob
 
Hey,

ik heb van de winter ook een aanhanger voor achter mijn pan gekocht,vorige week stukje wezen rijden en t viel op dat de motor wat meer in de de bocht gedrukt moet worden ,eruit trouwens ook weer.
Komt dat omdat er geen draaikoppeling opzit?
zal een draaikoppeling de oplossing zijn?og is t gewoon aanhanger eigen

Greetzzzz
Rob

beste rob,

beter eerst wat info op kunnen doen ?
met een solomotor moet je een draaikoppeling hebben.
nu heb je het draaipunt op de bol van je trekhaak , en dat gaat wringen en dat voel je.
de aanhanger die je gekocht hebt zal achter een zijspan gehangen hebben.
die gaat niet hangen in de bocht , dus geen draaikoppeling nodig.
als je met de vaste koppeling blijft rijden , kan het ook nog wel eens gevaarlijk worden.
als de bol droog komt te staan ( geen vet dus ) gaat hij nog meer wringen aan je motor.

gr.BMWerner
 
met een solomotor moet je een draaikoppeling hebben.
nu heb je het draaipunt op de bol van je trekhaak , en dat gaat wringen en dat voel je.
die gaat niet hangen in de bocht , dus geen draaikoppeling nodig.
als je met de vaste koppeling blijft rijden , kan het ook nog wel eens gevaarlijk worden.
als de bol droog komt te staan ( geen vet dus ) gaat hij nog meer wringen aan je motor.

gr.BMWerner

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens..
Er staat nergens dat er een draaikoppeling gemonteerd moet worden indien een aanhanger getrokken word door een solomotor.
Ik heb mijn leven lang gereden met aanhanger zonder draaikoppeling, en nog nooit last gehad van wat voor nadeel dan ook.
En daarbij word er gewoon gereden, snelheden tot 150 op de snelweg, en gewoon sturen alsof er niks achter hangt, het kan gewoon.
Ik moet regelmatig in de spiegel kijken om te zien of hij er nog aan hangt, voelen doe je hem niet. (tenzij je in de remmen moet)
Ik rij met een California Escapade trailer, die heeft luchtondersteunde vering, kan zijn dat daar het comfort met rijden vandaan komt.

Ik heb afgelopen jaar eens een draaikoppeling gemonteerd, die gaat er hier voor het huidige seizoen weer af.
Hoofdzakelijk vanwege het feit dat hij gewoon te zwaar is, een draaikoppeling weeg rond de 5 kilo.
Dat zijn dus ook weer 5 kilo kogeldruk, die extra kilo's heb ik bij sologebruik liever niet op de kogel.

Dit laatste is mogelijk ook het probleem van guitarfreak.
Door het aankoppelen van de aanhanger komt er gewicht op, en aan de motor te hangen, een eind achter de achteras.
Indien die druk te hoog is (te hoge kogeldruk), of je vering is te slap, zakt je motor achter verder in als normaal.
Dan krijg je een beetje het "chopper" effect, en wil je motor liever rechtdoor als een bocht in of uit.

Nou ken ik je combinatie verder niet, er kunnen natuurlijk ook nog andere zaken meespelen: banden, as, wiellagers, etc.
Gewoon even alles nalopen.
 
Laatst bewerkt:
full
 
Bij ons rijden de meeste met een normale kogelkoppeling, zonder problemen. Ook haarspeldbochten leveren geen probleem op.
Het extra gewicht van de draaikoppeling, 5 kg, levert niet per definitie meer kogeldruk op, blijft een kwestie van beladen.
Wel optellen bij je getrokken gewicht.
 
Het extra gewicht van de draaikoppeling, 5 kg, levert niet per definitie meer kogeldruk op, blijft een kwestie van beladen.

Klopt helemaal.
Al was ik inmiddels met mijn combi uitgegoocheld met schuiven met lading.
Als ik nog meer de kogel wil ontlasten krijg ik teveel gewicht achterin de aanhanger, dat rijd niet prettig.
Vandaar dat die 5 kilo bij mij wel van belang is.
Daar ik ook de toegevoegde waarde niet gemerkt heb, mag hij er weer af.

Ik zie genoeg mensen op de treffens die wel tevreden zijn met een draaikoppeling, dus ieder zijn ding.
Een nadeel is het zeker niet.
 
Er staat nergens dat er een draaikoppeling gemonteerd moet worden indien een aanhanger getrokken word door een solomotor.



De koppeling van een eenwielige aanhang-
wagen mag alleen bewegingen toelaten om
de horizontale en de verticale as, loodrecht
op de lengte-as van de motorfiets.
Wanneer de aanhangwagen meer dan één
wiel heeft, moet de koppeling bovendien
bewegingen om een as in de lengterichting
van de motorfiets toelaten.
 
Ik was blij dat ik een draaibare koppeling op m'n aanhanger achter m'n Pan had.
Reed een keer achter een auto door een wegversmalling.
Toen bleek er in het midden van de wegversmalling een paddestoel te liggen.
Aanhanger ging er met één wiel overheen en ging op z'n kop.
Motor bleef door de draaibare koppeling wel rechtop.
 
quote:
De koppeling van een eenwielige aanhang-
wagen mag alleen bewegingen toelaten om
de horizontale en de verticale as, loodrecht
op de lengte-as van de motorfiets.
Wanneer de aanhangwagen meer dan één
wiel heeft, moet de koppeling bovendien
bewegingen om een as in de lengterichting
van de motorfiets toelaten.

Naar aanleiding hiervan nog maar eens gezocht, en inderdaad vind ik dit terug bij de voorschriften van de RDW.
Blijkbaar dus toch op schrift, wazig dat dan nieuwe fabrieksaanhangers geleverd worden zonder draaikoppeling..
Enfin, voor mij veranderd het niets.
Ik ga weer zonder rijden, al kan ik me voorstellen dat het je kan redden bij een akkefietje zoals bij Idefix.
 
wazig dat dan nieuwe fabrieksaanhangers geleverd worden zonder draaikoppeling..

Vond ik ook. Ik was zelf eerst ook niet van plan om een draaikoppeling te maken maar toch gedaan om twee redenen. De eerste omdat het verplicht is dus ook voor de verzekering en als tweede om te voorkomen dat de boel kapot gaat als de motor onverhoopt omvalt.
 
Niets zo ondoorgrondelijk als de Nederlandse wetgeving!! Ik neem aan dat die fabrieksaanhangers zonder draaikoppeling wel en wegtoelating hebben.
Rijd zelf met draaikoppeling, bevalt goed. En uit ervaring, als je motor omver gaat blijft je tweewielige aanhanger gewoon staan!!
 
Laatst bewerkt:
Ben wel is aan de kant gezet met combinatie, maar de koppeling is nooit om gezeurd. Gewoon kogelkoppeling. Zijn een aantal bedrijven die ook officieel aanhangers en trekhaken fabriceren, meestal met kogel.

Met rijden ook nooit problemen mee, weinig moeite met bochten. Je voelt alleen het uiterste punt als je wat sportiever een bocht neemt. Maar draaikoppeling zal vast wel voordelen geven. Heb ze alleen nog niet echt gevonden. Als de kosten te overzien zijn, misschien wel een idee voor de toekomst...
 
"Bewegingen om een as in de lengterichting" is ook mogelijk met een wat wij vaste koppeling noemen.
Er staat niet dat hij 360 graden rond moet kunnen draaien. Een kogel biedt ook de mogelijkheid om te "bewegen om de as".
Dus ik ga er van uit dat een draaikoppeling geen verplichting is.
Een monowiel wordt geleverd met een kruiskoppeling, horizontaal en verticaal bewegen mogelijk, maar geen draaiing in de lengterichting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan