~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

*O**O**O*
1403368
 
Gaaf hoor. Blokje klinkt goed en ziet er weer uit als nieuw.
Misschien ook maar eens mijn 3AJ project delen :).

Twee jaar geleden van een mede-MFer (Han h, hier ook wel actief geweest) een 3AJ in dozen gekocht (althans, het blok). Nokkenas was vastgelopen. Uiteindelijk gekozen om er een (leer)project van te maken en het blok totaal te demonteren, incl. lagers van de krukas. Ook de tandwielen van de versnellingsbak vervangen (zwak punt van de XT600..).

In tegenstelling tot @Blufkip laat ik hem cosmetisch zoals hij was, omdat ik van plan ben er ook wel offroad mee te gaan (als hij niet ontploft), dus vies/stuk/lelijk wordt hij toch wel :+.

Gedemonteerd
1406327



Lagers eruit
1406328



Versnellingsbak 4e en 5e tandwielen eraf
1406329



Timing tandwiel eraf om lager te vervangen (wat een kut werk, vooral het terugzetten :( )
1406330


Oorzaak gevonden :X, oliepomp: (vervangen door goeie 2ehandse)
1406335


Alles weer terugbouwen
1406331



Zuiger en cilinder waren nog goed (pas 10-20k oud), dus weer gemonteerd
1406333


Tadaaa
1406332

1406334



Eerste start:
VIDEO

Startkoppeling zit wat speling op dus maakt wat herrie, maar voor de rest loopt hij erg mooi :).

Nu verder opbouwen!*O*
 
ik dacht dat een 3KF (??) maar ik zal ongetwijfeld verbeterd worden als dat niet zo is...
nagenoeg hetzelfde is als een 3AJ blok..
en; check www.tenere.co.uk

veel info, but joe hef toe spiek inglish..
 
ik dacht dat een 3KF (??) maar ik zal ongetwijfeld verbeterd worden als dat niet zo is...
nagenoeg hetzelfde is als een 3AJ blok..
en; check www.tenere.co.uk

veel info, but joe hef toe spiek inglish..
2KF inderdaad, is de non-tenere variant van de 3AJ maar kwam 1 jaar eerder. 2KF heeft geen e-start, dus is o.a. de krukas as korter en zijn de cartel deksels anders.
Belangrijkste misschien wel is dat de 2KF nog de 1VJ oliepomp heeft (minder goed).
Of bedoel je de 3TB? die kwam na de tenere.
 
Gaaf hoor. Blokje klinkt goed en ziet er weer uit als nieuw.
Misschien ook maar eens mijn 3AJ project delen :).

Twee jaar geleden van een mede-MFer (Han h, hier ook wel actief geweest) een 3AJ in dozen gekocht (althans, het blok). Nokkenas was vastgelopen. Uiteindelijk gekozen om er een (leer)project van te maken en het blok totaal te demonteren, incl. lagers van de krukas. Ook de tandwielen van de versnellingsbak vervangen (zwak punt van de XT600..).

In tegenstelling tot @Blufkip laat ik hem cosmetisch zoals hij was, omdat ik van plan ben er ook wel offroad mee te gaan (als hij niet ontploft), dus vies/stuk/lelijk wordt hij toch wel :+.

Gedemonteerd
Bekijk bijlage 1406327


Lagers eruit
Bekijk bijlage 1406328


Versnellingsbak 4e en 5e tandwielen eraf
Bekijk bijlage 1406329


Timing tandwiel eraf om lager te vervangen (wat een kut werk, vooral het terugzetten :( )
Bekijk bijlage 1406330

Oorzaak gevonden :X, oliepomp: (vervangen door goeie 2ehandse)
Bekijk bijlage 1406335

Alles weer terugbouwen
Bekijk bijlage 1406331


Zuiger en cilinder waren nog goed (pas 10-20k oud), dus weer gemonteerd
Bekijk bijlage 1406333

Tadaaa
Bekijk bijlage 1406332
Bekijk bijlage 1406334


Eerste start:
VIDEO

Startkoppeling zit wat speling op dus maakt wat herrie, maar voor de rest loopt hij erg mooi :).

Nu verder opbouwen!*O*
Lekker bezig kerel! loopt netjes.
 
Gaaf hoor. Blokje klinkt goed en ziet er weer uit als nieuw.
Misschien ook maar eens mijn 3AJ project delen :).

Twee jaar geleden van een mede-MFer (Han h, hier ook wel actief geweest) een 3AJ in dozen gekocht (althans, het blok). Nokkenas was vastgelopen. Uiteindelijk gekozen om er een (leer)project van te maken en het blok totaal te demonteren, incl. lagers van de krukas. Ook de tandwielen van de versnellingsbak vervangen (zwak punt van de XT600..).

In tegenstelling tot @Blufkip laat ik hem cosmetisch zoals hij was, omdat ik van plan ben er ook wel offroad mee te gaan (als hij niet ontploft), dus vies/stuk/lelijk wordt hij toch wel :+.

Gedemonteerd
Bekijk bijlage 1406327


Lagers eruit
Bekijk bijlage 1406328


Versnellingsbak 4e en 5e tandwielen eraf
Bekijk bijlage 1406329


Timing tandwiel eraf om lager te vervangen (wat een kut werk, vooral het terugzetten :( )
Bekijk bijlage 1406330

Oorzaak gevonden :X, oliepomp: (vervangen door goeie 2ehandse)
Bekijk bijlage 1406335

Alles weer terugbouwen
Bekijk bijlage 1406331


Zuiger en cilinder waren nog goed (pas 10-20k oud), dus weer gemonteerd
Bekijk bijlage 1406333

Tadaaa
Bekijk bijlage 1406332
Bekijk bijlage 1406334


Eerste start:
VIDEO

Startkoppeling zit wat speling op dus maakt wat herrie, maar voor de rest loopt hij erg mooi :).

Nu verder opbouwen!*O*

Wow mooi project!

Leuk feitje: Han heeft nog eens mijn vorige 3AJ motorblok in dit frame ingebouwd, enkele dagen voor zijn geplande trip met de XT600 door Marokko omdat die toen vast liep. Dit zal ergens in 2011 zijn geweest denk ik. Voor die trip had hij alle lagers en het hele rijwielgedeelte aangepakt.

Mooi te lezen dat ie weer lekker draait. Deze XT zal nu weer jaren mee kunnen denk ik zo
 
Wow mooi project!

Leuk feitje: Han heeft nog eens mijn vorige 3AJ motorblok in dit frame ingebouwd, enkele dagen voor zijn geplande trip met de XT600 door Marokko omdat die toen vast liep. Dit zal ergens in 2011 zijn geweest denk ik. Voor die trip had hij alle lagers en het hele rijwielgedeelte aangepakt.

Mooi te lezen dat ie weer lekker draait. Deze XT zal nu weer jaren mee kunnen denk ik zo
Haha grappig. Ja dat verhaal heeft hij verteld. Volgens zijn posthistorie was dat in 2014, toen is ook het blok vastgelopen en heeft hij een ander blok ingebouwd (die van jou dus?). Of hij heeft dit twee keer gehad :+.

Wel grappig om terug te lezen. Hij dacht dat hij niet goed ontlucht had en daardoor zijn kop was vastgelopen, maar als ik de staat van de oliepomp zag, snap ik wel dat er geen oliedruk was. Deze pomp heeft een heel zwaar leven gehad. Ik kan me niet voorstellen dat dit door de restjes van nokkenas kwam, omdat hij snel daarna vast is gelopen. Het duurt wel even voordat de olie van de kop in de pomp komt, en dan moet het ook nog door het pickup-filter.

Dit vond ik overigens in de olietank:

1406720


En niet 1 vinger. 10 vingers van dit. Halve dag mee bezig geweest _O-. En dit was nadat ik em al 5x met benzine had gespoeld. Maar goed dat ik voor de zekerheid nog even een grondige inpectie heb gedaan, anders was alles voor niets.

Hopelijk gaat hij jaren meer inderdaad. Ben nog niet helemaal blij met het geluid van de starterclutch (ook wel even te horen bij 1e keer starten, hamerend geluid). Op DR650 fora wel gelezen dat dit normaal is omdat de starterclutch soms wat terugslag krijgt van de compressie. Kan het grote aandrijf tandwiel alleen ook 2mm over de as naar voren/achter bewegen (en nee, ring erachter niet vergeten). Misschien maar wat spacers laten maken...
 
Laatst bewerkt:
Ik wist dat ik soms niet heel realistisch tijdsduren kan inschatten, maar dit slaat echt alles. Ja, nu ik er nog eens goed over nadenk moet het inderdaad ergens in 2014 zijn geweest :]
 
Ik ben op zoek naar een sproeiersetje voor een ydis carb. Van een 600Z 3AJ. Waar halen jullie die vandaan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan