Het Ducati Monster topic *deel 43*

Status
Niet open voor verdere reacties.
Onzin, er zijn motoren die harder de bocht uit trekken en sneller optrekken, met een 600 moet je gewoon niet te veel remmen en de gang er gewoon inhouden.
Een ideale snelwegmotor zal een Monster nooit worden.
Je kan de gang er wel in willen houden,alleen die zit er niet in,een 750 is al niet super de 600 is gewoon een slak.
En ik heb op alle 3 gereden,dus weet wel waarover ik praat.
:P Dat wil overigens niet zeggen dat de 600 binnen zijn gebied een slechte motor is,het rijd prima als je van slakken houd,
vergeleken met zijn zware merkgenoten stuurt het wel lekker licht.
 
Laatst bewerkt:
Van origine zijn de Monsters eigenlijk motoren voor in de (Italiaanse) stad of de boulevard, woor dat werk is zijn de 600 en 750 goed genoeg.
Zelf gebruik ik mn M600 alleen wat in de buurt op smalle weggetjes en als handig lichtgewichtje in de stad, grote afstanden gebruik ik mn Pan European voor.
 
Vergelijkbare vraag van mijn kant eigenlijk.

Ik overweeg een Monster 695 als mijn eerste motor. Vind m fraai, wil een tweecilinder, maar heb vragen over de betrouwwbaarheid.
Is dit een betrouwbaar model? De 696-796 nieuwe Monster serie is buiten budget en aangezien het een startmotor is wil ik relatief rustig beginnen. De 695 spreekt me aan als de laatste uit de serie oude Ducati's, modellen uit 2006-2008 zijn er te koop.

Mijn zorg zit er met name in dat ik niet een motor koop die me laat staan bij het stoplicht, die niet wil starten, waarmee ik langs de kant van de weg kom te staan.
Ook omdat ik zelf verre van handig en technisch ben en dus echt een betrouwbare motor moet hebben. Als er problemen zijn moet ie waarschijnlijk naar de shop. Is dit toch een goede keuze voor mij, zo'n 695?
 
In algemene zin geldt voor Ducati's en dus ook Monsters:

zoek een fiets met niet mega-veel km's. Zorg dat alle beurten zijn uitgevoerd en dat je de onderhoudshistorie erbij krijgt (rekeningen van bezoek aan de werkplaats). Verder hebben de "oude" Monsters een set van 3 sleutels: 1x rood en 2x zwart. Met die rode kun je evt. een nieuwe zwarte bijprogrammeren (startonderbreker) voor het geval je een sleutel verliest. En zorg dat je de boekjes erbij krijgt.

Als dat allemaal voorhanden is, dan zegt dat ook wel iets over het onderhoud.

Ik ben zelf wel benieuwd naar de 695. (Ik heb alleen positieve ervaringen met de S2R800). Heb inmiddels 70k op de teller, zie hierboven.
 
Lastig te zeggen wat nu betrouwbaar is of niet, ik heb ene Ducati door de dealer laten importeren vanuit Italie. Monster 620 uit 2004.
gekocht met 45.000 en inmiddels staat er van 58.450km op.

Er was geen geschiedenis aanwezig van de motor, de dealer heeft hem nagekeken en uiteindelijk groen licht gegeven.De teller unit diende vervangen te worden en er zaten achterlijke spiegels op. Verder een olie beurtje gegeven. Nieuwe teller unit is dan wel prijzig maar dit zat bij ons gelukkig bij de aankoop prijs is.

Eigelijk nog geen problemen mee gehad, de dealer raadde destijds wel een Injectie blok aan omdat die meer betrouwbaar schijnen te zijn. Met die 620 injectie blok heb je niet dat geroffel en geratel (alsof die stuk is) zoals een M900 bijvoorbeeld maar het geluid van een 2cil is uiteraard nog wel om te genieten. Enige problemen met de motorfiets is dat de verf lelijk begint te worden en het plastic wat uitdroogt op sommige plaatsen en de ophangingen wat broos worden.

Nu is mijn ervaring dat sleutelen aan zo een oude monster een fluit van een cent is dus dan krijgt die ook met regelmaat een beurt en algehele controle op bijvoorbeeld de riemen wat de levensduur doet verlengen.

-----

Daarbuiten heeft een collega een M900 gekocht uit 1998, heeft eigelijk elke week wel wat. Rijdend gekocht maar in de loop der tijd een paar keer langs de snelweg gestaan, benzine pomp die niet goed functioneerde, Gaskleppen verbrand, Startmotor die zijn werk wel doet maar de motor die niet wilt aan slaan.

-----

Check de kwalen van het blok, lees je goed in, controleer of alle sleutels aanwezig zijn en vraag naar de onderhouds geschiedenis. Olie beurtje en bougies zijn zo gedaan maar dat valt onder periodiek onderhoud en mag je op zn minst verwachten. Check of er in het verleden rare zaken zijn opgetreden en of deze netjes opgelost zijn. Een spanningsregelaar gaat bijvoorbeeld gemiddeld 20-30K mee. Bij de ene motor gaat die maar niet stuk maar laatst op mijn Zx10r ging die al bij 22K stuk. Veel zaken zie je niet eens aankomen hoe goed de motor verder ook is.

Check of die raar geluid maakt (nog raarder dan ze al klinken) en geef hem op ze donder tijdens een proefrit. Neem iemand mee die er wat verstand van heeft. Neem aan dat een 695 verder is ontwikkeld dan mijn 620 2004 dus ze ook betrouwbaarder moeten zijn.

En hier een plaatje
1399065
 
- Eigelijk nog geen problemen mee gehad, de dealer raadde destijds wel een Injectie blok aan omdat die meer betrouwbaar schijnen te zijn.

- Startmotor die zijn werk wel doet maar de motor die niet wilt aan slaan.

@Brasser: waar heb jij je velg sticker vandaan? zoek er ook zo een voor mijn 620.

OT:
Injectie wordt idd vaak aangeraden, rijd iets stabieler er geen last van bevriezende carbs.

Het punt van startmotor wel werkend maar niet aanslaan zit hem vaak in de relais onder de brandstoftank, deze heeft het bij mijn 620 ook begeven (startte slecht, en uiteindelijk viel die stil voor het stoplicht:').)
Was wel een hele dure reparatie, toch zeker 3 hele euro's om beide relais te vervangen:+

Mijn tip:
kijk eens bij een dealer met ervaring betreft Italiaanse motoren, of specifiek Ducati 's.
Je geeft al aan zelf niet echt technisch te zijn. Een goede dealer geeft altijd wel wat garantie en wil soms ook wel eens iets gratis repareren buiten de garantie periode.
natuurlijk is een dealer niet heilig en op MP staan genoeg goed onderhouden motoren van liefhebbers, en bij beide kan je een miskoop begaan. Echter zal een (goede) dealer zijn naam niet willen vergooien en je altijd wel uit de brand helpen als er iets is wat hij over het hoofd heeft gezien.
 
Vergelijkbare vraag van mijn kant eigenlijk.

Ik overweeg een Monster 695 als mijn eerste motor. Vind m fraai, wil een tweecilinder, maar heb vragen over de betrouwwbaarheid.
Is dit een betrouwbaar model? De 696-796 nieuwe Monster serie is buiten budget en aangezien het een startmotor is wil ik relatief rustig beginnen. De 695 spreekt me aan als de laatste uit de serie oude Ducati's, modellen uit 2006-2008 zijn er te koop.

Mijn zorg zit er met name in dat ik niet een motor koop die me laat staan bij het stoplicht, die niet wil starten, waarmee ik langs de kant van de weg kom te staan.
Ook omdat ik zelf verre van handig en technisch ben en dus echt een betrouwbare motor moet hebben. Als er problemen zijn moet ie waarschijnlijk naar de shop. Is dit toch een goede keuze voor mij, zo'n 695?

Ik heb een 695 uit 2006. Gekocht in 2015 bij Scarpa met 9000 km erop. Ik heb er zelf nu zo'n 13000 km mee gereden en eigenlijk nooit echte problemen gehad. Altijd starten, ook in de winter. Een keer in de winter gehad dat het motorstoring-lampje af en toe ging branden. Dit kwam denk ik door wat water bij een of andere sensor, ik had hem namelijk aan de onderkant afgespoeld met de tuinslang. De motor liep verder prima en het probleem ging vanzelf weer weg.

Verder vorig jaar een afgebroken draadje van de koppelingshendel-sensor (hierdoor kon ik dus niet meer starten in versnelling), dat was zo weer opgelost. O ja en de stickers op de kont heb ik vervangen want daar bleef steeds minder van over.

Helaas wel ontdekt dat de tank wat vervormd is (groter geworden) waardoor de sluiting van de tank moeilijk op te krijgen is. Het vervormen van de tank komt door ethanoltoevoeging in de benzine van tegenwoordig. Let hier dus op wanneer je voor een 695 (of andere soortgelijke monster met kunststof tank) gaat kijken. Door brandstof zonder ethanol te tanken (bijv. Shell v-power) is dit probleem te voorkomen.

Kortom qua betrouwbaarheid niks te vrezen is mijn ervaring. Het is ook een van de mooiere monsters, met het rode frame (hoewel ik de S2R/S4R net nog wat mooier vind).

1399834
 
Mooie fiets met een "afgezaagd kontje" (sommigen noemen dat een taartschep). Idd. zoveel mogelijk ethanol arme benzine tanken, zoals BP Ultimate of Shell V-Power. In ieder geval E5, maar helaas is niet iedere E5 ethanol arm, omdat er soms meer dan 5% is toegevoegd. Alleen BP Ultimate is volgens mij vrij van ethanol en misschien ook enkele andere "premium" benzines, als o.a. Shell V-Power.

N.B. Ethanol = alcohol en verdampt bij een bepaalde temperatuur in de ruimte van de tank "boven" de benzine. Vandaar uit vreet het kunststof aan. Ook voertuigen met een stalen tank zijn niet veilig voor alcohol. Aangezien alcohol water aantrekt en de soortelijke massa van alcohol zwaarder is dan die van benzine zakt het spul naar de bodem. Op termijn kan dan de bodem doorroesten.
 
Goedenavond allen!

Ik ben momenteel nog aan het lessen en heb een ducati monster 620 ie op het oog.
Ik heb al wat zitten lezen hier en sommigen vinden em tam? EN een dames motor, nou ben ik toevallig een dame dus dat is prima lijk mij zo ;)
Ik ga gelijk voor volledig A, maar ik hoef niet gelijk 1 met enorm veel vermogen....

Ik ga eind deze week even proef zitten en misschien daarna nog een proefritje. :]
Nog tips? Dingen waar ik op moet letten? Ervaringen?
Beetje een goed ding om mee te beginnen?
 
Ha Lotje, 620 ie lijkt mij een prima motor! Ik heb er 1x op gereden en was positief verbaasd. Let alleen goed op de remmen. Vooral vóór: uiterst giftig. Gelukkig was ik door de eigenaar gewaarschuwd. Verder fijne motor, stuur heel goed, ziet er goed uit, etc. etc. Aanrader!
 
Prima 1e motor Lotje! ik heb hem ook als eerste motor (A2, 35kw destijds) en heb hem nu nog steeds alleen weer op vol vermogen.
Prima fiets
 
Goedenavond allen!

Ik ben momenteel nog aan het lessen en heb een ducati monster 620 ie op het oog.
Ik heb al wat zitten lezen hier en sommigen vinden em tam? EN een dames motor, nou ben ik toevallig een dame dus dat is prima lijk mij zo ;)
Ik ga gelijk voor volledig A, maar ik hoef niet gelijk 1 met enorm veel vermogen....

Ik ga eind deze week even proef zitten en misschien daarna nog een proefritje. :]
Nog tips? Dingen waar ik op moet letten? Ervaringen?
Beetje een goed ding om mee te beginnen?
Tam is een 600,de 620 is heel wat verbeterd in dat opzicht,verder is tam een relatief begrip,ik heb een tijd lang op
een 600 rondgereden en het zijn best heel leuke fietsjes,door zijn lage gewicht ideaal voor het betere gooi en smijtwerk,of gewoon toer ritjes.
De vrouw van een kennis van mij heeft jarenlang met een 600 gereden en was daar heel tevreden over.
 
Met zijn 44 kW is de 620 inderdaad geen straatstenen-trekker, maar net als Ruud-je ben ik op deze motor begonnen met A2 en rij op het moment ook vol vermogen. Je kan zeggen wat je wil, maar deze motor weet toch altijd nog een lach op mijn gezicht te brengen. Zeker met de dubbele remschijven voor heb je een ton aan remvermogen, dus daar moet je wel mee om leren gaan. Net als de gashendel eigenlijk. Zeker de eerste aantal graden wanneer de gasklep opent, zijn redelijk gevoelig. Verder is de motor redelijk analoog, dus geen ABS, tractiecontrol en dat soort dingen.
Verder heb je met dit model eigenlijk al genoeg motor om op te leren. Ook op de snelweg is het geen probleem om even wat extra gas te geven om in te halen. Boven de 130 is het dan soms wel eens nodig om even tegen de tank te liggen, maar dat soort situaties komen nauwelijks voor. Zelf heb ik (vooral voor op de snelweg) wel een kuipje gemonteerd. Scheelt toch wel iets tegen de druk van de lucht op snelheid.
Edit: Wil je na tijd x toch meer vermogen en bevalt de motor je goed, kun je altijd de 620 nog inruilen voor een 900 of 800 of zoiets. Maak anders sowieso een paar proefritjes op verschillende Monsters (dus de 620, misschien een 750 en een 900). De zwaardere modellen hebben over het algemeen een droge koppeling, dus het ligt er ook een beetje aan of je aan het geluid ervan stoort. Er is iig niks mis met die blokken, ondanks ze ietwat rammelen (juist door de koppeling)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie ervaringen :)
Ga binnenkort denk een proefritje maken, maar kreeg met zitten al last van m'n scheen. Misschien valt het met rijden mee, maar dat gaan we dan zien.
Maar doordat ik al binnen 5 minuten met zitten pijn kreeg, denk ik niet dat het mijn motor is... Mja maar ff proefritje afwachten ;)
 
Kreeg je last van het been aan de grond of op de motor? Tijdens het rijden ga je toch vanzelf anders op het zadel zitten, dus in mijn optiek is alleen proef zitten niet zo representatief voor hoe een motor zit tijdens een rit.
 
Kreeg je last van het been aan de grond of op de motor? Tijdens het rijden ga je toch vanzelf anders op het zadel zitten, dus in mijn optiek is alleen proef zitten niet zo representatief voor hoe een motor zit tijdens een rit.
Het been wat op de motor zat. Bij het schakel pookje. Als ik er precies boven zat.

Ja ik ga sowieso nog proef rijden. Even kijken wanneer alleen. Alleen in combinatie met de prijs en het onderhoud wat toch alweer ruim een jaar terug is.... Hmm ik twijfel..
Maar goed alles zit er wel bij. En miscchien ben ik wel verliefd na de proef rit.... 😁

Edit: hij is eigenlijk boven het budget wat ik wil uitgeven, maar ik ben ook wel bereid uitzonderingen te maken.... En is het uiteindelijk niks kan ik em voor bijna dezelfde prijs weer weg doen.
 
En is het uiteindelijk niks kan ik em voor bijna dezelfde prijs weer weg doen.

ik kan de mijne nu voor meer verkopen dan ik er 3 jaar geleden voor betaald heb, als ik marktplaats/autoscout/handelaren etc mag geloven.. ze zijn iig erg waardevast aan het worden.
als je twijfelt over het onderhoud (maar niks geks merkt) kan je proberen daarop wat te onderhandelen. kan je daarvan weer (preventief) een grote beurt laten doen.
 
Wat Ruud-je zegt, sluit ik me ook bij aan.

Overigens zijn er meerdere hoogtes zadel te krijgen voor de Monster en het schakelpedaal is sowieso in hoogte verstelbaar, mocht het daar mis gegaan zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan