Het Ducati Monster topic *deel 43*

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben zelf redelijk makkelijk qua sleutelen. Even zitten kijken op het wereld web. Die snaren vervangen moet inderdaad zelf wel lukken :) Wie is jou dealer anders? Kan ik dat altijd in mijn achterhoofd houden.

Mijn mijn ducati streetfighter kwam ik bij biggelaar, echter moet je daar nogal eens lang wachten voor ze tijd hebben door grote drukte daar.
 
Heren,
Ik ben me voorzichtig aan het orienteren op een monster uit de 696 serie van 2008 a 2009 ongeveer. Zijn er buiten de riemen om nog speciale dingen om op te letten? En riemen moeten vervangen worden bij 24k km toch?

Ik heb eventueel 1 op het oog waar de riemen zijn vervangen in 2015, maar sindsdien maar 3k km gereden. Beter dan gewoon de riemen te vervangen neem ik aan?
Die dingen breken nooit meer , zijn niet meer de oude van heel lang geleden
 
Laatst wist iemand (een monteur) mij te vertellen dat de riemen al na 5 jaar vervangen moeten worden. In 4 jaar heb ik net 10.000km gereden. Km-technisch kan ik nog zo’n 4 a 5 jaar vooruit. Juist het stilstaan was slecht volgens hem....
 
Als die riemen echt maar 80 voor 2 zijn, ga ik het inderdaad niet eens riskeren. Al is het maar voor gemoedsrust.
 
Ik heb nu 4 jaar probleemloos een 600.
Als je een proefrit maakt en de km-teller doet het niet dan zit er een storing in de unit in de km-teller, die moet dan worden vervangen
Is een kwaaltje van een bepaalde reeks injectiemodellen.
De motor wil dan slecht of helemaal niet meer starten.
 
Laatst bewerkt:
Dag beste mensen,

Ik huis zelf vooral rond op het CB-1 en het TDM 850 topic maar meld me nu ook hier. Vriendinlief rijdt op een M600 uit 1995. Tof ding, vooral het blok vind ik helemaal fantastisch. Loopt heerlijk bij volgas!

Helaas heeft ze een foutje gemaakt bij het schoonmaken van de motor, de boutjes van de seat cover had ze handvast gedraaid. Dit bleek onvoldoende om de seat cover vast te houden tijdens een ritje vanuit Nijmegen naar huis. Resultaat: seat cover foetsie!

Heeft iemand hier een seat cover voor het eerste model monster in de aanbieding? Het liefst natuurlijk in Ducati rood.
 
Ik ben vandaag wezen kijken bij een 696. Echter zat 1 van de 2 termi dempers los, veel speling, terwijl alle bouten gewoon vast zitten. Er zit echt centimeter of 2 speling op. Terwijl er niks anders lijkt dan de adnere kant.

Het enige dat ik me voor kan stellen, is dat de passing/slip on stuk, wat ruim is geworden. Iemand bekent met dit probleem?
 
Laatst wist iemand (een monteur) mij te vertellen dat de riemen al na 5 jaar vervangen moeten worden. In 4 jaar heb ik net 10.000km gereden. Km-technisch kan ik nog zo’n 4 a 5 jaar vooruit. Juist het stilstaan was slecht volgens hem....

Volgens Ducati moeten ze zelfs elke 2 jaar vervangen worden (of elke 24000 km - althans bij mijn 695). Die van mij moeten deze zomer ook weer vervangen worden eigenlijk. Denk wel dat ik het doe, een set kost inderdaad 100 euro incl. btw en het is goed zelf te doen.
 
Volgens Ducati moeten ze zelfs elke 2 jaar vervangen worden (of elke 24000 km - althans bij mijn 695). Die van mij moeten deze zomer ook weer vervangen worden eigenlijk. Denk wel dat ik het doe, een set kost inderdaad 100 euro incl. btw en het is goed zelf te doen.
De riemen van mijn Goldwing hebben 28jaar en 106000km op de motor gezeten,ik heb ze pas geleden vervangen maar zagen er nog goed uit.
Dus maak je niet druk om die riemen,ze gaan heel wat langer mee dan men denkt.
 
De riem in mn Pan European zit er ook al ruim 20 jaar en 135.000 km in, bij mijn auto hoefde het spul pas bij 210.000 worden vervagen. Waarom het bij een Duc zo vaak moet?
 
De riem in mn Pan European zit er ook al ruim 20 jaar en 135.000 km in, bij mijn auto hoefde het spul pas bij 210.000 worden vervagen. Waarom het bij een Duc zo vaak moet?
Is meer voor de zekerheid,fabrikanten willen niet het risico lopen op claims dus gaan aan de veilige kant zitten,en ook moeten ze rekening houden met
de verschillende omstandigheden waarin zo,n riem zijn werk moet doen.
 
De riem in mn Pan European zit er ook al ruim 20 jaar en 135.000 km in, bij mijn auto hoefde het spul pas bij 210.000 worden vervagen. Waarom het bij een Duc zo vaak moet?
Komt omdat ze vroeger van ander spul waren gemaakt , tegenwoordig zijn ze bulletproof
En denk je niet dat de dealers blij worden als ze wat te doen hebben
 
[QUOTE="superduc again, post: 29064396, member: 14
Komt omdat ze vroeger van ander spul waren gemaakt , tegenwoordig zijn ze bulletproof
En denk je niet dat de dealers blij worden als ze wat te doen hebben
[/QUOTE]
Probleem met riemen en dan met name bij auto,s is dat de riem aangetast werd door olielekkage dat vinden riemen niet fijn,ook werd bij sommige
merken riemwielen gebruikt van slechte kwaliteit die vrat na een x aantal km,s de riem op met als je pech had een gebroken riem tot gevolg
met de nodige vervolgschade aan de motor.Ik snap best dat Ducati een vrij korte ververs interval aanhoud,de kosten zijn niet enorm hoog
dus waarom een risico lopen,verder worden zo ook de spanrollen gecontroleerd want als die kapot gaan ben je ook het haasje.
De Goldwing van mij is een heel laag toerige motor,dus de riemmen krijgen niet veel te verduren,een Ducati draait veel meer toeren,dus de riemen hebben het ook zwaarder.
 
Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezig van een monster 800 ie uit 2003. Is het een kwaaltje dat ze lastig in de neutraal te krijgen is of mankeert er wat aan mijn motor?
 
Ducati-kwaaltje denk ik, m'n M 600 uit '97 gaat ook wat lastig in neutraal, heb er mee leren leven.
 
De riem in mn Pan European zit er ook al ruim 20 jaar en 135.000 km in, bij mijn auto hoefde het spul pas bij 210.000 worden vervagen. Waarom het bij een Duc zo vaak moet?
Denk dat de riem bij een Duc wel aan heel wat meer hitte wordt blootgesteld dan een riem in een watergekoelde motor.
2 jaar is overigens de oude interval nu mag het eens in de 5 jaar als je niet aan de km's komt.
 
Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezig van een monster 800 ie uit 2003. Is het een kwaaltje dat ze lastig in de neutraal te krijgen is of mankeert er wat aan mijn motor?
Ik heb jaren een Monster 900 uit '99 gereden en die had hetzelfde. Hoe ik ermee omging: als je weet dat je naar neutraal terug wil, doe dat dan terwijl de motor nog een (heel klein) beetje rolt en niet als je helemaal stil staat.
 
Laatst bewerkt:
Top, ik merk idd dat als ik heel subtiel schakel, het wel lukt.

Tevens, heeft er iemand nog een carbon voorspatbord over?
 
Ik dacht, ik vraag het in dit topic ook maar even.
Ben nog met rijles bezig, maar ik zit er aan te denken om tzt een Monster 600 of 900 te kopen. Ik ben er stiekem een beetje verliefd op geworden en zijn qua prijs best aantrekkelijk. Moet er nog wel even op zitten en mee rijden natuurlijk, maar ik vroeg me af hoe deze modellen qua onderhoud zijn. Ik wil niet om de haverklap iets moeten laten vervangen namelijk.

Dus, zijn ze een beetje betrouwbaar en aan te raden als eerste motor? Misschien ook niet helemaal onbelangrijk, i.v.m. leeftijd ga ik wel voor een 35 kw motor, ik mag straks nog niet onbeperkt rijden. Ik wil hem ook voor woon-werk-school verkeer gebruiken en af en toe een langere rit.
 
Ik dacht, ik vraag het in dit topic ook maar even.
Ben nog met rijles bezig, maar ik zit er aan te denken om tzt een Monster 600 of 900 te kopen. Ik ben er stiekem een beetje verliefd op geworden en zijn qua prijs best aantrekkelijk. Moet er nog wel even op zitten en mee rijden natuurlijk, maar ik vroeg me af hoe deze modellen qua onderhoud zijn. Ik wil niet om de haverklap iets moeten laten vervangen namelijk.

Dus, zijn ze een beetje betrouwbaar en aan te raden als eerste motor? Misschien ook niet helemaal onbelangrijk, i.v.m. leeftijd ga ik wel voor een 35 kw motor, ik mag straks nog niet onbeperkt rijden. Ik wil hem ook voor woon-werk-school verkeer gebruiken en af en toe een langere rit.

Ik heb sinds 2,5 jaar een S2R800 uit 2005. Inmiddels bijna 70k op de teller.
Vorig jaar bij km.stand 63.400 heeft de krukas sensor het begeven. € 153 incl. reparatie. (Overigens een onderdeel gemaakt door het Duitse Bosch).
Daarna bij 67.810 was de stator van de dynamo kaduuk. Bleek van Kokusan, een Japans onderdeel. Dat zijn de enige pechgevalletjes met deze motor.

Verder heeft de motor steeds keurig z'n beurten gehad. Is een fantastische stuurfiets, bovendien netjes afgewerkt met goede onderdelen.

Let bij aanschaf zeker op volgende zaken:

- serviceboekjes (3 stuks: handleiding, dealers, garantieboekje met overzicht onderhoud)
- onderhoudshistorie (wanneer zijn kleppen gesteld en wanneer zijn de riemen vervangen?)
- complete set sleutels (ik heb een 3e rode sleutel om een evt. sleutel bij te maken ivm de startonderbreker)

Voor sommige Monsters is het wat lastig met bagage, maar Startwin in Loenen kan voor vrijwel alle modellen een bagagerekje leveren. Heb ik zelf ook en
is binnen 5 minuten gemonteerd.

Tot slot, heb een keer op een Monster 620 i.e. gereden. Die had uiterst giftige remmen :X, in tegenstelling tot mijn model. Gelukkig was ik tijdig gewaarschuwd :t
 
Ik dacht, ik vraag het in dit topic ook maar even.
Ben nog met rijles bezig, maar ik zit er aan te denken om tzt een Monster 600 of 900 te kopen. Ik ben er stiekem een beetje verliefd op geworden en zijn qua prijs best aantrekkelijk. Moet er nog wel even op zitten en mee rijden natuurlijk, maar ik vroeg me af hoe deze modellen qua onderhoud zijn. Ik wil niet om de haverklap iets moeten laten vervangen namelijk.

Dus, zijn ze een beetje betrouwbaar en aan te raden als eerste motor? Misschien ook niet helemaal onbelangrijk, i.v.m. leeftijd ga ik wel voor een 35 kw motor, ik mag straks nog niet onbeperkt rijden. Ik wil hem ook voor woon-werk-school verkeer gebruiken en af en toe een langere rit.

Ik heb een Moster 620 gekocht als 1e motor, eentje uit 2002 met 18k op de teller. Netjes begrenst op 35kw bij Biggelaar (ook daar gekocht) met uitdraai.
Voor aanschaf nog een grote beurt gehad van Biggelaar dus weinig onderhoud aan gehad, enkel een relais welke werk weigerde, deze voor 3 euro vervangen :)

De genoemde boekjes had ik er helaas niet bij, maar gezien de verkoper (Biggelaar is een grote naam op Ducati gebied) vol vertrouwen in mijn aankoop.
Wel goed opletten dat je de rode sleutel er bij hebt!

Heel tevreden met de motor, en na het ontgrenzen weer een compleet nieuwe rijbeleving (meer power, ookal scheelt het maar 10kW).
het enige zijn idd de wat happige remmen, daar moet je even feeling voor krijgen en dan is het ook geen probleem meer.

korte samenvatting: Prima beginnersfiets en zolang je goed en tijdig onderhoud doet (of laat doen) ook gewoon een hele betrouwbare fiets!:]
 
Thanks allebei. Dus vooral een kwestie van onderhoud goed bijhouden als ik het goed begrijp.
Dan nog iets, een collega van mijn vader gaf aan dat een 900 beter is dan een 600 omdat 'de motor van de 600 niet goed is' of iets in die trant. Daar kan ik natuurlijk weinig mee. Heeft iemand hier ervaring mee?

Zaterdag ook even bij de dichtstbijzijnde dealer kijken of ze een 600 of 900 hebben staan. Kan ik even zien hoe het zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan