Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

He he, met het risico om eigenwijs te zijn (ben ik trouwens wel ;) ): er zal inderdaad niet meer weerstand zijn als je de motor rechtop zet en de standaard inklapt.
Echter, als deze scheef hangt met het volle gewicht op de standaard, dan moet er toch iets van een kantelpunt op dat voetplaatje worden overwonnen mijns inziens.
Ik ben net zo eigenwijs hoor*D
De afstand tussen scharnierpunt van de standaard en het aangrijpingspunt op de grond (= voorkant voetje) is tenslotte iets groter. Er is dus meer kracht nodig om de motor van de zijstandaard te duwen.

Blijft uiteraard nog steeds handig om de motor (al of niet in de versnelling) met de voorkant 'naar boven' te parkeren, dan 'hangt' 'ie altijd lekker in z'n jiffy.
 
We zouden zaterdag ff tochtje rijden, maar er is gestrooid vrijdagavond. Dus voorlopig eerst maar een paar flinke buien, dan kan er wellicht nog gereden worden over een paar weken. Zaterdag de motor deels gesloopt om de K&N filters te kunnen reinigen. Gelijk maar de kuipdelen goed gepoetst. Zondag de boel terug geplaatst. Oja ook gelijk alle leren handschoenen, en het corbinzadel in de ledercreme gezet. Laarzen in de schoenpoets gezet, dus laat de lente maar komen. Nu mijn kleding nog ff schoonmaken en wassen, dan maar weer wachten...
 
Het zal ongetwijfeld vaker zijn gevraagd cq bediscusseerd, maar terugvinden he ....
Ik heb een vraag over de acculader voor de K1300S. Moet dat een canbus compatible systeem zijn? En zit er ergens zo'n stekkeraansluitpunt?
 
Als ie er zit zit ie bij je schakelpook stang. Bij je linker been.

En ja, dat moet geschikt zijn voor een bus systeem.
 
De afstand tussen scharnierpunt van de standaard en het aangrijpingspunt op de grond (= voorkant voetje) is tenslotte iets groter. Er is dus meer kracht nodig om de motor van de zijstandaard te duwen.

Moment is kracht maal arm.
Dus met een langere arm heb je minder kracht nodig om hetzelfde moment (kantelpunt) te bereiken. Net andersom dan wat je zegt ;)

Daarnaast staat er net iets minder gewicht op de standaard als deze iets langer is, doordat de motor iets rechterop staat, dan zou je ook kunnen zeggen dat ie juist weer makkelijker inklapt.

Zo'n voetplaatje is volgens mij enkel om het wegzakken in zachte ondergrond te voorkomen (wat henkpenk ook al zei).
Ik heb gelukkig nog nooit problemen met de zijstandaard ervaren op de BMW :)
 
Heb andere toekomstplannen en zou mijn K1300S te koop willen zetten.
Bouwjaar eind 2012 en 48.000 km.
Full option + BMW koffers.
Misschien hier iemand interesse?
 

Bijlagen

  • Moto.jpg
    Moto.jpg
    239,3 KB · Weergaven: 48
Hallo Grendel, de kans dat je defect soldeersel of een defecte component met het blote oog herkent, is nihil. En bovendien ziet het er naar uit dat de ZFE behuizinghelften niet alleen in elkaar geklikt zitten, maar ook aan elkaar zijn gekit. Dus dat betekent eerst de ZFE een kwartiertje in de oven leggen op 100 graden C. om de kit zacht te krijgen. Daarna snel openen voordat de kit weer hard wordt. Tip: draag handschoenen want 100 graden is best wel au.

De kans dat je niets vindt EN met een ZFE blijft zitten die helemaal niets meer doet, is daarentegen dus wel aanwezig. Dus bezint eer ge begint. Of beter: sloop de ZFE alleen open als je al een vervangend exemplaar inhuis hebt.

Is het defect intussen verholpen?

Ik kan hier bevestigen dat er aan mijn defecte ZFE ook niets te repareren viel. Heb hem met de dremel open moeten maken omdat de connectoren vastgesoldeerd zaten op het printje. er lag een losse condensator in, die terug gesoldeerd, maar geen verbetering.

Ik heb wel goede ervaring met een 2e hands ZFE. Ik heb een exemplaar van Ebay Duitsland gekocht voor € 80,00 welke ook van een K1200R met handvatverwarming en de instelbare vering kwam. Alles werkt nu gewoon zonder iets te hoeven programmeren.
 
Is het defect intussen verholpen?

Ik kan hier bevestigen dat er aan mijn defecte ZFE ook niets te repareren viel. Heb hem met de dremel open moeten maken omdat de connectoren vastgesoldeerd zaten op het printje. er lag een losse condensator in, die terug gesoldeerd, maar geen verbetering.

Ik heb wel goede ervaring met een 2e hands ZFE. Ik heb een exemplaar van Ebay Duitsland gekocht voor € 80,00 welke ook van een K1200R met handvatverwarming en de instelbare vering kwam. Alles werkt nu gewoon zonder iets te hoeven programmeren.

Tot ie aan de computer gaat.

Er staat nu een ander framenummer in het ZFE en de voertuigorder bestaat uit een stuk meer ‘opties’ dan je daadwerkelijk zelf aan kunt vinden. Als het werkt is er weinig reden om eea meteen drastisch aan te gaan pakken, maar het is wel zo mooi om op termijn een en ander even op elkaar in te leren. ESA moet trouwens altijd gecalibreerd worden bij het vervangen van een veer of het regelapparaat. Begin- en eindaanslagen zijn voor elke veer anders, en hij meld het niet altijd aan de berijder als ESA niet meer werkt. Ik zou dus zeker even door zowel de dempingsinstellingen als de veervoorspanning wandelen met draaiende motor en een seconde of 20 tussen elke stap voor wat betreft de voorspanning. En dan dus even checken of er uberhaupt nog iets verstelt.
 
Ook ik heb een gebruikte ZFE op eBay gevonden die van een 1300S afkomstig was met dezelfde opties als de mijne. Werkt prima. We zien wel wat er gebeurt als hij een keer aan een werkplaats computer wordt gehangen.
Mij is trouwens door een gerespecteerde BMW dealer - ik denk de dealer waar Master Tommy goed mee bekend is - verteld dat alleen een nieuwe ZFE ingeregeld mag/kan worden. Waarmee ik weer op die klantonvriendelijke mentaliteit van BMW als organisatie kom. De ZFE's gaan behoorlijk vaak kapot vanwege de beroerde kwaliteit, en dan toch het vervangen ervan lastig en duur maken. After sales is denk ik een woord dat in het Duits niet bestaat.
 
Hoewel ik echt zeer te spreken ben over de eigenschappen van mijn K1200S, denk ik dat ik als ik uitgekeken ben op deze niet nog zo'n motor als opvolger koop. Teveel van die bijzonder prijzige items van slechte kwaliteit. ZFE, ABS pomp.. Laatst had ik 2 kleine BMW torx boutjes besteld bij m'n garage.. €5,- ...
Ja, het is BMW en dat mag misschien wel wat kosten, mits je dan ook kwaliteit spul koopt. En bij de K12S/K13S is bij mij dat vertrouwen aardig gedaald.
 
Hoewel ik echt zeer te spreken ben over de eigenschappen van mijn K1200S, denk ik dat ik als ik uitgekeken ben op deze niet nog zo'n motor als opvolger koop. Teveel van die bijzonder prijzige items van slechte kwaliteit. ZFE, ABS pomp.. Laatst had ik 2 kleine BMW torx boutjes besteld bij m'n garage.. €5,- ...
Ja, het is BMW en dat mag misschien wel wat kosten, mits je dan ook kwaliteit spul koopt. En bij de K12S/K13S is bij mij dat vertrouwen aardig gedaald.

ik heb wel een beetje hetzelfde gevoel, dus af en toe kijk ik wat rond voor een waardige opvolger....maar dan vallen er heel snel heel veel af...
 
Hoewel ik echt zeer te spreken ben over de eigenschappen van mijn K1200S, denk ik dat ik als ik uitgekeken ben op deze niet nog zo'n motor als opvolger koop. Teveel van die bijzonder prijzige items van slechte kwaliteit. ZFE, ABS pomp.. Laatst had ik 2 kleine BMW torx boutjes besteld bij m'n garage.. €5,- ...
Ja, het is BMW en dat mag misschien wel wat kosten, mits je dan ook kwaliteit spul koopt. En bij de K12S/K13S is bij mij dat vertrouwen aardig gedaald.
Bij alle moderne motoren wordt veel elektronica toegepast, dat is vaak kwetsbaarder dan de simpele techniek op een 'ouderwetse' motorfiets. Ik denk niet dat BMW minder kwaliteit levert dan andere merken, integendeel. Ik rij op 3 BMW fietsen en heb zelden problemen. Als er iets stuk gaat, is het meestal iets aan de elektronica, een sensor of microswitch of zo. Eén van mijn fietsen heeft nog de originele ZFE ABS pomp met servo en werkt al 135.000 kilometer feilloos.... wél elk jaar systeem spoelen...
Oh ja, boutjes moet je gewoon bij RVSpaleis bestellen, veel goedkoper.....
 
Ik heb inmiddels reeds 2x mijn ABS pomp mogen vervangen. Beide keren maar voor een gereviseerd exemplaar, a la €545 incl arbeid. Een nieuwe kost in mijn geval €1600 incl arbeid. En dat terwijl hij net 65000 gelopen heeft.
Mee eens dat veel electronica kwetsbaar is, maar dit zijn gewoon beroerde producten en er wordt slecht aftersales op motoren gedaan door BMW.
 
bij mij ook al 2 keer abs pomp vervangen. 1 x onder coulance (alleen arbeidskosten) en de 2e keer garantie.. daar dus financieel geluk mee gehad.
maar mechanisch toch ook al wat zaken kapot gegaan die je niet zou verwachten bij deze kilometer standen. (bv cardan lagers, nokkenasketting dingetje)

maar goed, dat kan ook pech zijn geweest. bij elk merk zal er wel iets kapot (kunnen) gaan. ik ben ook niet de meest zuinige op mijn spullen, het ding wordt ook dagelijks ingezet voor woonwerkverkeer, het hele jaar door, dus hij krijgt wel wat te verduren.
 
Mijn K1200S 2006er staat nu op 51.000 km en ik heb nog helemaal geen nare dure reparaties gehad!? Alleen het reguliere onderhoud. Ben ik dan die gelukkige BOFKONT!?
 
Terug
Bovenaan Onderaan