Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Beste allen,

Ik ben nieuw hier en vind het interessant om te lezen wat iedereen hier allemaal met zijn BMW doet en modificeert. Zelf ben ik in het bezit van een K1200R en probeer altijd te kijken of ik wat kan vernieuwen.

De volgende dingen staan op mijn lijstje om aan te passen:

1. ik zou graag dagrijverlichting willen monteren. Liefst zou ik iets willen monteren dat zowel als knipperlicht en dagrijverlichting functioneert. Heeft iemand hier toevallig daar ervaring mee?

2. Ik wil een usb connector maken om mijn telefoon of gopro op te kunnen laden tijdens het rijden. Daarvoor heb ik in gedachten om de standaard optimate adapter met usb aan te sluiten op de accu. om vervolgens de accu via de canbus aan de druppelader te hangen. (optimate 4). Iemand hier ook ervaring mee.

3. Zou ik graag een onderspoiler willen voor de bescherming van het spruitstuk aan de onderkant van de motor. Kan niet echt iets op internet vinden maar misschien weten jullie wat winkels?

Dat zijn voor nu een beetje de dingen die mijn aandacht hebben daarna kijken we wel weer verder!

Ik heb de Rhombus PL knipperlichten van Kellerman gemonteerd en ben er zeer tevreden over. Dagrijverlichting aangesloten op de standverlichting in de koplamt. de knipperlichten zelf van Shin-Yo weerstanden van 6.8 ohm voorzien om de knipperfrequency terug te brengen.
Geen foutmeldingen ofzo. En het lijkt wel of andere weggebruikers mij nu beter zien. Maar dat is mijn perceptie haha.
full
 
Laatst bewerkt:
ik doe tussen de 10k en 15k met achterband, woonwerk verkeer

Ik hoop dat ook te gaan redden.
Gisteren een setje Road 5 besteld. Als dat niet bevalt ga ik pirelli angel gt uitproberen en als dat niks wordt metzeler roadtec1 of weer terug naar dunlop roadsmart 3.
Het blijft uitproberen wat er bevalt.. en tussendoor eerst weer 10-15k km rijden :) dure hobby dat bandjes testen.
 
Ik heb de Rhombus PL knipperlichten van Kellerman gemonteerd en ben er zeer tevreden over. Dagrijverlichting aangesloten op de standverlichting in de koplamt. de knipperlichten zelf van Shin-Yo weerstanden van 6.8 ohm voorzien om de knipperfrequency terug te brengen.
Geen foutmeldingen ofzo. En het lijkt wel of andere weggebruikers mij nu beter zien. Maar dat is mijn perceptie haha.
[afbeelding]

Daar zit wel een hoge licht opbrengst in als ik de foto zo zie. Ik heb trouwens ook nooit geweten dat de knipperlichten automatisch uitgaan als je ze is vergeet na een afslag. Das wel handig *D
 
Daar zit wel een hoge licht opbrengst in als ik de foto zo zie. Ik heb trouwens ook nooit geweten dat de knipperlichten automatisch uitgaan als je ze is vergeet na een afslag. Das wel handig *D

De foto is s'avonds gemaakt dus dan lijkt het altijd meer. Hier een foto bij daglicht. Ze zijn zeker goed zichtbaar, maar geven niet veel licht t.b.v. zicht.

full


Foto genomen waarbij ook knipperlicht aan stond ter vergelijking.
 
Ik ken geen BMW’s waarbij je weerstanden nodig hebt (behalve om de binnenkant van de kuip te verwarmer). De knipperfrequentie wordt elektronisch geregeld...
 
Laatst bewerkt:
Ik ken geen BMW’s waarbij je weerstanden nodig hebt (behalve om de binnenkant van de kuip te verwarmer). De knipperfrequentie wordt elektronisch geregeld...

Volgens mij is dit algemeen als je van een gewoon lampje nee LED gaat. Of kan je dit ergens instellen? Aangezien ik iedereen op het internet weerstanden zie gebruiken om LED verlichting te monteren. Ook getest zonder weerstanden maar dan knipperen 180x in een minuut ofzo.
 
Je kan een bmw omprogrammeren voor LED knipperlichten. Dit gebeurt bij de dealer.
 
Even een vraag. Hoe zit het met het olie verbruik van een K1300S ik heb ongeveer 4000 km gereden sinds de laatste beurt en m'n olie pijl staat nu op minimum. Kreeg vanmiddag nog even een olie waarschuwing maar die verdween na m'n pauze weer van het scherm.
 
Even een vraag. Hoe zit het met het olie verbruik van een K1300S ik heb ongeveer 4000 km gereden sinds de laatste beurt en m'n olie pijl staat nu op minimum. Kreeg vanmiddag nog even een olie waarschuwing maar die verdween na m'n pauze weer van het scherm.

Er is veel te doen geweest over het olieverbruik van de 1300 serie. Sommige exemplaren verbruiken heel erg veel. Denk aan 1 op 3.000 kilometer.
De mijne lustte in het begin ook wel wat: 1 liter op 5.000 kilometer. Pas na het passeren van de 15.000 kilometer begon het verbruik af te nemen. Met ruim 60.000 km op de teller is het verbruik nu een kwart liter op 10.000 kilometer. En soms haal ik de volgende ververs-beurt zonder halverwege bij te moeten vullen.

Het verhaal wil dat omdat de cilindercoating zo ontzettend hard is, het heel lang duurt (vooral als er rustig mee gereden wordt) om de zuiververen goed tegen de cilinderwand aan te laten liggen.
Anderen beweren dat de carterventilatie de oorzaak is.

Om correct te peilen moet de motor rechtop staan en de olie op temperatuur zijn.
 
heb je warm of koud gemeten

Warm.Toen ik de melding kreeg heb ik 'm recht gehouden ook nog even bij wat meer toeren gekeken maar dat maakte voor het pijl niet zo veel uit.

@Henk de mijne heeft nu 31000 op de teller en ben een vrij rustige rijder. Ik weet niet wat z'n vorig baasjes met m hebben gedaan natuurlijk. Had met m'n vorige motoren nooit olie verbruik dus ik schrok wel een beetje toen ik de melding kreeg.
 
Laatst bewerkt:
Sjon, zet af en toe eens een beetje druk op de ketel door van onderuit ver door te trekken. Kost je misschien een beetje extra rubber van de achterband (en hopelijk niet je rijbewijs!) maar je zult merken dat de machine dan "los" komt en als een kolossale naaimachine gaat draaien.
Ik ben dat op een gegeven moment ook gaan doen (kom normaal gesproken ook niet vaak voorbij de 6000 tpm) maar toeval of niet, het olieverbruik ging wel rap naar beneden toen ik af en toe een sprintje ging trekken.

De 1300S wordt vaak als snelle toermotor gebruikt, maar als je ziet hoe hij in elkaar zit, is het feitelijk een superbike met een "beetje" overgewicht en "tikkeltje" grote wielbasis. Het blok kan best wel tegen een stootje.
 
Sjon, zet af en toe eens een beetje druk op de ketel door van onderuit ver door te trekken. Kost je misschien een beetje extra rubber van de achterband (en hopelijk niet je rijbewijs!) maar je zult merken dat de machine dan "los" komt en als een kolossale naaimachine gaat draaien.
Ik ben dat op een gegeven moment ook gaan doen (kom normaal gesproken ook niet vaak voorbij de 6000 tpm) maar toeval of niet, het olieverbruik ging wel rap naar beneden toen ik af en toe een sprintje ging trekken.

De 1300S wordt vaak als snelle toermotor gebruikt, maar als je ziet hoe hij in elkaar zit, is het feitelijk een superbike met een "beetje" overgewicht en "tikkeltje" grote wielbasis. Het blok kan best wel tegen een stootje.

Oh maar sprintjes trekken doe ik vaak zat.Gisteren op de knardijk langs Veluwe meer nog even laag gevlogen }) M'n kenteken plaathouder is voor de tweede keer vervormd door de uitlaat gassen :/
 
Gisteren na ongeveer 200 km gereden te hebben sloeg de elektra van mijn 2005 k1200r op hol. Ik kreeg een rood en oranje waarschuwingslampje, accu symbool, de tank was leeg volgens de meter en de richtingaanwijzers deden het niet meer. Was bang dat de dynamo of spanningsregelaar stuk was, maar gelukkig de 120km naar huis nog wel gehaald.

De motor start nu wel en loopt prima, maar het dashboard geeft niets meer aan. Geen tankinhoud, versnelling, ook geen ABS lampje voor het starten. Tevens doen de richtingaanwijzers het niet. Heb de accu er al een paar minuten af gehad, geen effect. Iemand bekend met dit probleem?
 
Gisteren na ongeveer 200 km gereden te hebben sloeg de elektra van mijn 2005 k1200r op hol. Ik kreeg een rood en oranje waarschuwingslampje, accu symbool, de tank was leeg volgens de meter en de richtingaanwijzers deden het niet meer. Was bang dat de dynamo of spanningsregelaar stuk was, maar gelukkig de 120km naar huis nog wel gehaald.

De motor start nu wel en loopt prima, maar het dashboard geeft niets meer aan. Geen tankinhoud, versnelling, ook geen ABS lampje voor het starten. Tevens doen de richtingaanwijzers het niet. Heb de accu er al een paar minuten af gehad, geen effect. Iemand bekend met dit probleem?

Niet exact hetzelfde. Bij mij is een keer de ecu kapot gegaan, begon met vreemde meldingen dat er geen benzine meer in zat, uiteindelijk paar dagen later deed ie niks meer....ook niet starten.
Hopelijk bij jou iets anders....
 
Min of meer hetzelfde gehad vanwege losgedraaide accu aansluiting. Dat was niet de eerste keer maar nu ging de hele boel op hol, knipperende lichtjes en lampjes, uiterst moeizaam starten, daarna niet meer onder de 3000 toeren willen draaien en hortend en stotend thuis weten te komen. Daar sloeg hij definitief af en deed niets meer.
Andere accu geplaatst, een heel regiment aan foutmeldingen met de GS911 doorgelopen, alle adaptieve waarden teruggezet en daarna weer lopen alsof er niets gebeurd was.
De enige "schade" die nog niet verholpen is, is dat er een verschil is ontstaan in de kilometerstand die is opgeslagen in het dashboard en die van de ECU/ZFE (ben even vergeten welke van de twee de km stand bijhoudt.) Dat merk je bij contact aanzetten: dan knippert de totaalteller een aantal keren alvorens de dagstand weer te geven.
Daar moet ik een keer voor naar de dealer.
Ik heb een Li-Ion accu gekocht omdat die koperen aansluitingen heeft die je tenminste echt vast kunt draaien. In die zachte loden polen trilde steeds weer de - pool bout los. Een aanrader trouwens zo'n lichtgewicht accu. Nooit meer gedoe gehad en ze zijn tegenwoordig net zo duur als lood accu van Yuasa of zo.

De electronia van deze motoren is kennelijk heel gevoelig voor de staat waarin de accu en de aansluitingen daarvan verkeren.
 
Laatst bewerkt:
Accu lijkt me onwaarschijnlijk. Hij start nu nog met gemak. Ik heb een verloopkabel besteld om hem met mijn Rheingold setje uit te kunnen lezen, eens kijken of er eat te zien valt.

Heb wel +/- 500 km terug mijn tomtom rider 420 aangesloten op de accesoirestekker vlak bij de accu. Zou die er mee te maken kunnen hebben?
 
Ik plaatste een nieuwe accu omdat de oude leeggetrokken was en daarna geen lading meer wilde vasthouden.

Volgens mij zit de standaard loodaccu qua capaciteit op de grens. Hij wordt daardoor zwaar belast en omdat de boordelectronica zo gevoelig is, geeft een verzwakte accu al snel rare storingen. Een zwaardere accu plaatsen gaat niet omdat de ruimte ontbreekt. Vandaar dat ik maar eens zo'n Li-Ion ding heb gekocht. Weegt bovendien 75% minder.

Over de accessoire aansluiting in combinatie met een niet-BMW apparaat, is hier al gesproken. Niet doen dus, omdat hierdoor een deel van het boordnet aan KAN (kan, als in niet altijd) blijven staan terwijl het contact uitgezet is. Hierdoor wordt de accu nog meer belast.
 
Accu lijkt me onwaarschijnlijk. Hij start nu nog met gemak. Ik heb een verloopkabel besteld om hem met mijn Rheingold setje uit te kunnen lezen, eens kijken of er eat te zien valt.

Heb wel +/- 500 km terug mijn tomtom rider 420 aangesloten op de accesoirestekker vlak bij de accu. Zou die er mee te maken kunnen hebben?
Lijkt mij onwaarschijnlijk. ZFE sluit die uitgang af als er teveel stroom wordt getrokken.
 
Er lag een grote condensator los in de ZFE. Deze heb ik terug op z'n plek gesoldeerd, maar dit had geen effect. Ik vermoed wel dat de ZFE kapot is. Is deze gewoon uit te wisselen of zit ik dan met problemen met de startonderbreker of een alarm? (Weet niet of deze er op zit, wel 2 afstandsbedieningen erbij maar die lijken niets te doen)
full
 
De ZFE is uitwisselbaar maar dan moet het er wel eentje zijn waarin dezelfde opties (handvatverwarming etc) in geprogrammeerd zijn. Zo niet, dan ben ik zeer benieuwd wat de BMW dealer voor jou kan betekenen.

Zo had de ZFE van mijn motor een electronicaprobleempje. Ik kon gelukkig een overtollig exemplaar van een identieke 1300S van de dealer lenen om te zien wat er loos was. Inpluggen en alles werkte weer prima.
Teruggegeven en een sloopexemplaar voor 100 euro gekocht bij Boonstra. Bleek helaas toch van een ander model te zijn zodat de knipperlichten aangingen als ik op de claxon drukte en meer van dergelijke komische effecten. Gevraagd of de dealer hem wilde flashen, maar dat kon niet, of BMW Nederland keurde dat niet goed. Men deed hier nogal vaag over. Ik moest maar een nieuwe ZFE kopen a 700 euro.
(Boonstra nam de ZFE gelukkig wel zonder gedoe terug en met dat rare storinkje kan ik wel leven.)

Maar nu je de ZFE toch open hebt, waarom plaats je geen nieuwe condensator? Je hebt toch niets meer te verliezen.
 
Laatst bewerkt:
De alarmmodule zit onder je zadel. Als het goed is onder een roestvast stalen anti-boor plaatje. Misschien is de batterij daarvan leeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan