Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Dank Jespie. Op mijn verlanglijstje staan reeds:
  • hugger achter
  • nieuwe zadelbekleding met BMW logo
  • bagster tankcover (de tassen heb ik reeds)
  • demper (hoewel ik de sound van de standaard demper ook behoorlijk gaaf vind!)
Hoe werkt het alarm eigenlijk. Zie in de manual dat er dan DWA wordt getoond in de display met een uitroepteken.
Maar wat doet het verder?

En nog een vraag over remmen. Ik lees in de manual (bij bergaf rijden) dat een kneep in de voorrem ook leidt tot remmen achter.
Op mijn R1100S zat een systeem dat bij remmen met de hendel automatisch beide remmen gebruikte. Dat is toch iets anders?
Ik neem aan dat ik weer op de "ouwerwetse manier" moet remmen, tegelijk met hendel en voetrem, toch?
 
Als je de voorrem gebruikt, dan remt altijd de achterrem automatisch mee. (Ik heb tot nu toe nog geen 10x alleen de achterrem gebruikt. Pedaaltje is nog als nieuw.)
Alarm wordt automatisch uitgeschakeld bij het inschakelen van het contact.
Aanzetten: druk binnen een minuut na het uitschakelen van het contact op de geribbelde knop van de afstandbediening. Je ziet dan de knipperlichten even aangaan en afhankelijk van de instelling, hoor je ook een luide pieptoon. Het rode DWA lampje op het dashbord gaat knipperen.

Mooi motor, trouwens. Heb precies dezelfde...
 
Gefeliciteerd met jou K Harro

Dat van die remmen wist ik ook niet en rij al een jaartje :$ Knipperlicht gaat ook vanzelf uit als je m vergeet kwam ik laatst achter. Toch het boekje maar is wat beter gaan lezen ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een prachtige K1300S.
Mijn naam is Harro de Vos, 50 jaar, wonende te Zwolle.
Welkom Harro!
Alleen het optrekken bij het stoplicht, en dan specifieker het doorschakelen van 1 naar 2, moet ik nog vaker oefenen :) De koppeling pakt hem vrij laat, dus af en toe laat ik de machine behoorlijk loeien.
Quickshifter laten monteren?
Ook nog een vraagje: bij de contactsleutel zit een soort van kleine afstandbediening met 2 knopjes. Is dat startonderbreking of zo? En is dat optioneel? Ik heb op beide knopjes gedrukt, maar beide keren gewoon starten-lopen ....
Dat is de afstandsbediening van het alarm zoals @Jespie al schreef. Linker knop is alarm erop, rechter alarm er af. Vaak is 'ie ook geprogrammeerd op automatisch erop bij afzetten contact en eraf bij aanzetten contact. Kan ook zijn dat de batterij van de AB op is als 'ie niet reageert (en dus niet knippert met de knipperlichten).
 
Dank Jespie. Op mijn verlanglijstje staan reeds:
En nog een vraag over remmen. Ik lees in de manual (bij bergaf rijden) dat een kneep in de voorrem ook leidt tot remmen achter.
Op mijn R1100S zat een systeem dat bij remmen met de hendel automatisch beide remmen gebruikte. Dat is toch iets anders?
Ik neem aan dat ik weer op de "ouwerwetse manier" moet remmen, tegelijk met hendel en voetrem, toch?
Dat bergaf remmen snap ik niet...
Het systeem is in principe gelijk aan je R1100s maar dan een paar generaties nieuwer. BMW noemt het iABS oftewel integraal ABS. Bij inknijpen van de voorrem remt de motor achter én voor. De remdruk is achter wel lager dan als je de voetrempedaal gebruikt.
Bij remmen met alleen de voetrempedaal, remt ook alleen achter, de voorremmen doen dan niet mee. Je voetrempedaal gebruik je in de praktijk dus alleen in (langzame en krappe) bochtjes, om de motor een beetje te 'strekken' en meer controle te hebben.
Kortom, je kan gewoon remmen zoals je gewend bent.
 
Je kunt de bewegingsensor van het alarm trouwens uitschakelen. Dat is wel handig als je met de boot of met de train naar je favoriete motorbestemming gaat. Je activeert het alarm met de geribbelde toets en je drukt daar binnen 15 seconden nog een keer op. (Je hoort dan 3 luide pieptonen en knippers gaan 3x aan.)
Starten met verkeerde sleutel en het afkoppelen van de accu blijven wel actief bewaakt worden.
 
Weet iemand of de K1300S ook die ABS problemen heeft? Op mijn K1200S is nu al 2x de ABS pomp vervangen voor een gereviseerd model.. dure geintjes.
Als dit zo blijft ga ik hem vervangen want dit is absurd. Maar de motor vind ik geweldig dus ik vroeg mij af of de k1300s dit ook heeft.
 
Eerlijk gezegd nog niet gehoord. Ook op buitenlandse fora niet. De 1300-serie heeft dan ook een volgende generatie ABS regelunit.
Helaas is er veel te vinden over dure abs-reparaties van de K1200-modellen.
Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar ik meen dat die in eerste instantie een storinggevoelig bekrachtigd systeem hadden, maar dat de laatste jaargangen al met een nieuwer, niet-bekrachtigd systeem werden uitgerust. In hoeverre dat met het abs-systeem van de K1300 vergelijkbaar is, weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
de pomp uit de k1300s is niet zo gevoelig, maar kan nog steeds stuk. reparatiekosten liggen echter wel een eind lager dan de bekrachtigde variant.
 
Hallo allemaal, sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een prachtige K1300S.
Mijn naam is Harro de Vos, 50 jaar, wonende te Zwolle.

Kwam van de R1100S, ook een zeer fijne motor. Maar wat een belevenis, rijden op de K1300S. Ik wist bij het 1e proefritje al niet wat me overkwam, OVERAL koppel .... Nu heeft de R1100S ook veel koppel, maar dat stopt bij 6.000 a 7.000 toeren. Nu gaat het maar door en maakt het vaak niet uit of je in de 4, 5 of 6 zit.

Ik heb hem gekocht bij Witteveen motoren in Oudelande (Zeeland). Sympathieke vent, bijna 2 jaar voor zichzelf bezig in de motorhandel.
Het gevoel en wederzijdse vertrouwen is voor mij erg belangrijk bij het kopen van een motor. Dat was 100% zo!

Flinke rit vanuit Zwolle (240 km), terug dus al flink kunnen wennen.
Het is een motor waar je al snel een goed gevoel hebt, zeg maar van eenwording met de machine. Alleen het optrekken bij het stoplicht, en dan specifieker het doorschakelen van 1 naar 2, moet ik nog vaker oefenen :) De koppeling pakt hem vrij laat, dus af en toe laat ik de machine behoorlijk loeien.

Hier een foto: Bekijk bijlage 1335839

Ook nog een vraagje: bij de contactsleutel zit een soort van kleine afstandbediening met 2 knopjes. Is dat startonderbreking of zo? En is dat optioneel? Ik heb op beide knopjes gedrukt, maar beide keren gewoon starten-lopen ....
Mooie kleurstelling! Goede keuze :)
 
K1200S.jpg

Wat is het toch een lekker beest! Gisteren nog even woon werk gereden, heerlijk.. wij boffen maar!!!
 
Dank Jespie. Op mijn verlanglijstje staan reeds:
  • hugger achter
  • nieuwe zadelbekleding met BMW logo
  • bagster tankcover (de tassen heb ik reeds)
  • demper (hoewel ik de sound van de standaard demper ook behoorlijk gaaf vind!)
Hoe werkt het alarm eigenlijk. Zie in de manual dat er dan DWA wordt getoond in de display met een uitroepteken.
Maar wat doet het verder?

En nog een vraag over remmen. Ik lees in de manual (bij bergaf rijden) dat een kneep in de voorrem ook leidt tot remmen achter.
Op mijn R1100S zat een systeem dat bij remmen met de hendel automatisch beide remmen gebruikte. Dat is toch iets anders?
Ik neem aan dat ik weer op de "ouwerwetse manier" moet remmen, tegelijk met hendel en voetrem, toch?
Standaard demper maakt genoeg geluid inderdaad en ziet er gewoon goed uit!
Mijn zadel is bekleed, vind het zelf erg mooi en er zit wat meer vulling in waardoor ik net even hoger zit dan standaard hoogte...
Gele stiksels maken het compleet!
ZadelBMWK1200.jpg
 
Zegt wel iets, maar ik moet even kijken welke componenten daar op zitten aangesloten. Kan je mij je chassisnr en andere motordetails PM'en?

Het is alweer wat langer geleden, maar weer even een update over mijn lekstroom probleem. Bij de motorzaak waar ik hem gekocht heb langsgeweest, maar die zien er geen heil in. Ze hebben een soortgelijk probleem eerder meegemaakt, en verwachten een zoektocht zonder einde, en willen er niet aan beginnen. Ze hebben wel even het alarm losgekoppeld (stekker onder het zadel), maar dat lijkt niets uit te maken. Hun suggestie is nu om een schakelaar tussen de accu te zetten, zodat je de stroom er volledig afhaalt. Op zich een oplossing die werkt denk ik, maar niet echt elegant, en als je de schakelaar een keer vergeet sta je weer stil... Als er nog iemand tips heeft om het echte probleem op te lossen zijn die heel welkom. Ik begin het wel een beetje zat te worden, de lekstroom is zo groot dat het harder lekt dan de druppellader kan laden 8)7. Als ik een dag of 3-4 niet rij sta ik met een lege accu, zelfs als hij aan de lader ligt. Wat ik nu doe is elke keer de accu in en uitbouwen :X

@MasterTommy, zie jij nog kans om op te zoeken wat die stekker J1 van de ZFE doet? Dat lijkt de enige stekker te zijn die invloed heeft (ABS pomp etc heb ik al geprobeerd). Als ik J1 eruit trek is de lekstroom meteen 0...
 
Terug
Bovenaan Onderaan