Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Heeft iemand nog een mooie suggestie om een 12V aansluiting aan de K1300S te maken, zodat de druppellader plug&play wordt? Op de vorige motor had ik een grote sigarettenaansteker 12V hiervoor gebruikt. Had ik tijdens het rijden meteen een voeding voor de navigatiehouder van de Zumo550. Nog tips voor wat betreft het alarm? Ik heb niet eerder een motor gehad met alarm, dus geen idee waar ik op moet letten voordat ik aan de electronica ga zitten. 8)7

Je kan een extra canbus of sigaretten aansluiting maken aan de binnenzijde van de kuip en die dan gezekerd rechtstreeks op de accu aansluiten voor een optimate. Maar je kunt ook de originele aansluiting gebruiken dan heb je wel een bmw lader nodig. De optimate en het boordsysteem werkt niet goed samen heb ik vorig jaar ontdekt.
 
n met alarm bedoel je een aftermarket /non BMW alarm?

Sorry, ik was niet duidelijk. De BMW is voorzien van alarm. Ik bedoel meer of er nog bijzonderheden zijn als ik bijvoorbeeld een navigatie aan wil sluiten. Niet dat het hele alarm ontregelt raakt.
 
Ik gebruik normaal inderdaad een Optimate. Heeft de K1300S echter standaard al een aansluiting zitten dan?

Links zit accessoire aansluiting (klein model sigaretaansteker). Alleen betrouwbaar bruikbaar met BMW acculader.
Zie discussie in dit topic een paar maanden geleden.
 
Sorry, ik was niet duidelijk. De BMW is voorzien van alarm. Ik bedoel meer of er nog bijzonderheden zijn als ik bijvoorbeeld een navigatie aan wil sluiten. Niet dat het hele alarm ontregelt raakt.

Nee dat zal niet snel gebeuren. Bij de accu zit standaard al een geschakelde aansluiting voor o.a navigatie. Je moet alleen ff een stekkertje kopen bij de dealer. En met een beetje mazzel solderen ze gelijk je nav voeding er even aan.
 
Bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad over de aansluiting heen gekeken. Ik zal eens op zoek gaan naar een passende druppellader.

Nog een andere vraag; dat bagagerek achterop lijkt aanpasbaar? Is daar bijvoorbeeld een andere plaat op te monteren voor een topkoffer of is het echt alleen maar een bagagerek en geen (mogelijkheid tot) kofferrek?
 
Bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad over de aansluiting heen gekeken. Ik zal eens op zoek gaan naar een passende druppellader.

Nog een andere vraag; dat bagagerek achterop lijkt aanpasbaar? Is daar bijvoorbeeld een andere plaat op te monteren voor een topkoffer of is het echt alleen maar een bagagerek en geen (mogelijkheid tot) kofferrek?
BMW heeft geen topkofferoplossing voor de K13s. Maar ik heb de doorzichtige kunststof plaat eraf geschroefd en in die schroefgaten een Givi topkofferplaat gemonteerd. Houd er wel rekening mee dat de topkoffer niet zwaar belast kan worden, een paar kilo maximaal.
Givi_Monokey_K13s.jpgGivi_Monokey_K13s_2.jpgGivi_Monokey_K13s_3.jpg
 
Bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad over de aansluiting heen gekeken. Ik zal eens op zoek gaan naar een passende druppellader.
De bmw laders zijn wel flink aan de prijs. Een extra canbus of sigaretten aansluiting maken is stukken goedkoper. En als je extra berging wilt kun je M plaats ook even in de gaten houden voor zij koffers als je dat wat vind tenminste.
 
Je kan een extra canbus of sigaretten aansluiting maken aan de binnenzijde van de kuip en die dan gezekerd rechtstreeks op de accu aansluiten voor een optimate. Maar je kunt ook de originele aansluiting gebruiken dan heb je wel een bmw lader nodig. De optimate en het boordsysteem werkt niet goed samen heb ik vorig jaar ontdekt.

Je moet dan de nieuwere optimate hebben die met canbus overweg kan. Ook moet je hem dan instellen op canbus.
Ik gebruik gewoon een optimate met de bmw plug en dat werkt prima.

BMW heeft geen topkofferoplossing voor de K13s. Maar ik heb de doorzichtige kunststof plaat eraf geschroefd en in die schroefgaten een Givi topkofferplaat gemonteerd. Houd er wel rekening mee dat de topkoffer niet zwaar belast kan worden, een paar kilo maximaal.
Bekijk bijlage 1331334Bekijk bijlage 1331335Bekijk bijlage 1331336

SW Motech heeft een adapterplaat voor het SW Motech rek naar een GIVI koffer. Zo heb ik plug en play mijn givi v47 gemonteerd.
SW motech rek en adapter plaat en givi koffer. Ik hoefde niets aan te passen op die manier. Was wel op m'n k1200s, maar dat zal toch niet verschillen met de k1300s denk ik?
 
Je moet dan de nieuwere optimate hebben die met canbus overweg kan. Ook moet je hem dan instellen op canbus.
Ik gebruik gewoon een optimate met de bmw plug en dat werkt prima.
Ik had een nieuwe versie met de canbus optie maar bij mij werkte het helaas niet. Maar ja deze discussie hebben we zoals henk al zij gehad ;)
 
SW Motech heeft een adapterplaat voor het SW Motech rek naar een GIVI koffer. Zo heb ik plug en play mijn givi v47 gemonteerd. SW motech rek en adapter plaat en givi koffer. Ik hoefde niets aan te passen op die manier. Was wel op m'n k1200s, maar dat zal toch niet verschillen met de k1300s denk ik?
Maar dan heb je dus wel een SW-Motech rek nodig... en ik begrijp dat er al een BMW bagagerek op zit. [en eerlijk gezegd vind ik dat SW rek niet echt heel fraai...]
 
Nee dat zal niet snel gebeuren. Bij de accu zit standaard al een geschakelde aansluiting voor o.a navigatie. Je moet alleen ff een stekkertje kopen bij de dealer. En met een beetje mazzel solderen ze gelijk je nav voeding er even aan.

Ook hier is de kans groot dat een niet-BMW navigatie problemen (lege accu) gaat geven bij gebruik van dit stekkertje. Zie wederom eerdere discussie.
 
Bedankt voor alle reacties! Ik heb inderdaad zijkoffers, maar deze zijn qua ruimte erg klein ten opzichte van mijn blackbird koffers. De oplossing van het SW rek vind ik zelf ook niet zo heel fraai gezien die enkele keer dat ik zo veel bagageruimte nodig heb. Ik denk dan dat ik maar voor de BMW tas ga voor op het bagagerek en dan maar onder de 200 km/u blijf. ;)

Voor wat betreft de druppellader hou ik het makkelijk en ga ik wel op zoek naar een passende BMW lader. Dan is dat gewoon plug & play op de originele aansluiting.

Voor wat betreft de navigatie ben ik er nog niet uit. Heb een eerdere discussie ook nog niet terug kunnen vinden. Wat is het beste alternatief als de vermeende geschakelde plus die bij de accu al aanwezig is problemen geeft?
 
Bedankt voor alle reacties! Ik heb inderdaad zijkoffers, maar deze zijn qua ruimte erg klein ten opzichte van mijn blackbird koffers. De oplossing van het SW rek vind ik zelf ook niet zo heel fraai gezien die enkele keer dat ik zo veel bagageruimte nodig heb. Ik denk dan dat ik maar voor de BMW tas ga voor op het bagagerek en dan maar onder de 200 km/u blijf. ;)

Voor wat betreft de druppellader hou ik het makkelijk en ga ik wel op zoek naar een passende BMW lader. Dan is dat gewoon plug & play op de originele aansluiting.

Voor wat betreft de navigatie ben ik er nog niet uit. Heb een eerdere discussie ook nog niet terug kunnen vinden. Wat is het beste alternatief als de vermeende geschakelde plus die bij de accu al aanwezig is problemen geeft?

Bij mij geeft de tomtom 550 geen probleem bij die manier van aansluiten en hij schakelt ook keurig uit na een paar minuten nadat ik het contact heb uitgezet. Ps ik laat de Tom nooit op de docking zitten na een rit. De discussie over lader en nav kun je terug vinden op pagina 20 en 21.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik dacht dat we het hier ook al over dat gedoe met een niet-BMW nav aan dat stekkertje hadden gehad.
Anyway, bij mijn 1300 gaat de stroom er niet af na het afzetten van het contact. Ook niet na een kwartier of zo. Met hetzelfde gevolg: delen van het boordnet blijven aan staan, accu na een dag of vier leeg. Ik heb mijn Zumo daarna direct (gezekerd natuurlijk) op de accu aangesloten. Geen probleem meer.
Waarom dit probleem zich bij de een en bij de ander niet manifesteert, weet ik niet.
 
Vraagje: Ik las 'ergens' dat op de K13s alleen de sport zijkoffers passen. Is dat zo? Ik zou liever de touring variant met de harde schaal (van de F800) gebruiken. Die lijken hetzelfde bevestigingssysteem te hebben... zal wel een uitlaat dingetje zijn?
Tevens ben ik op zoek naar een (zij)kofferbeugel met bevestigingsmiddelen... om nu niet direct naar de dealer te lopen: heeft iemand hier een setje over?
(en ook op zoek naar een koffersetje....)
 
We komen net terug uit het Sauerland lekker even een paar dagen touren vanuit Landgasthof Gevenstein. Het was heerlijk, mooie kleuren, goed droog weer! Zal wel het laatste weekend weg zijn geweest voor dit jaar. De 5 merentocht gisteren gereden, via routeyou, leuke bochtige route!
 
Vandaag nieuw achterbandje laten monteren bij Molenaar. Kortingsactie -/- 20% is wel lekker. Toch maar weer een Pilot Power 3 laten monteren.
 
Vandaag nieuw achterbandje laten monteren bij Molenaar. Kortingsactie -/- 20% is wel lekker. Toch maar weer een Pilot Power 3 laten monteren.

Ze hadden zaterdag oktober fest bij arie was nog snel even wezen kijken en een Duitse worst naar binnen zitten werken toen weer snel op de brommer gestapt :]
 
Goedenavond, ik ben op zoek naar nieuwe folie voor op mijn tank (K1200S), die laat los (zie foto). Ik heb online gezocht naar hetzelfde spul, maar kom het nergens tegen. Heeft iemand een tip waar je dit kunt kopen? Ik zag wel grote rechthoekige vellen die je dan zelf op maat moet knippen, maar dat lijkt me nog best lastig om een beetje netjes te doen. Hoor graag!
 

Bijlagen

  • 20181015_202908.jpg
    20181015_202908.jpg
    957,4 KB · Weergaven: 18
Ik heb ooit eens een hele middag verknoeid met het aanbrengen van folie op een niet vlakke achterruit van een auto. Hoe simpel wil je het hebben?
Maar het resultaat was 0, 1 echtgenote die niet meer bijkwam van het lachen en 2 van die rollen folie in de prullenbak.
Achteraf hoorde ik dat je een fohn moet gebruiken om die zooi in de vorm te kunnen trekken en zo. Het zal wel.
Er zijn bedrijfjes genoeg die het wel kunnen. Zoek op "car wrappen" of "stone shield aanbrengen" enzovoort. Ik denk dat ze voor een setje benzinetank covers niet zo veel rekenen.
 
Dat geknoei is precies waar ik bang voor ben, dus was op zoek naar iets dat al op maat gemaakt is en je er zo op kunt plakken.
Het plakwerk door een profi laten doen is een goed idee, ik ga op zoek ;)
 
Hallo allemaal, sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een prachtige K1300S.
Mijn naam is Harro de Vos, 50 jaar, wonende te Zwolle.

Kwam van de R1100S, ook een zeer fijne motor. Maar wat een belevenis, rijden op de K1300S. Ik wist bij het 1e proefritje al niet wat me overkwam, OVERAL koppel .... Nu heeft de R1100S ook veel koppel, maar dat stopt bij 6.000 a 7.000 toeren. Nu gaat het maar door en maakt het vaak niet uit of je in de 4, 5 of 6 zit.

Ik heb hem gekocht bij Witteveen motoren in Oudelande (Zeeland). Sympathieke vent, bijna 2 jaar voor zichzelf bezig in de motorhandel.
Het gevoel en wederzijdse vertrouwen is voor mij erg belangrijk bij het kopen van een motor. Dat was 100% zo!

Flinke rit vanuit Zwolle (240 km), terug dus al flink kunnen wennen.
Het is een motor waar je al snel een goed gevoel hebt, zeg maar van eenwording met de machine. Alleen het optrekken bij het stoplicht, en dan specifieker het doorschakelen van 1 naar 2, moet ik nog vaker oefenen :) De koppeling pakt hem vrij laat, dus af en toe laat ik de machine behoorlijk loeien.

Hier een foto:
K1300S_VoorHuis.jpg


Ook nog een vraagje: bij de contactsleutel zit een soort van kleine afstandbediening met 2 knopjes. Is dat startonderbreking of zo? En is dat optioneel? Ik heb op beide knopjes gedrukt, maar beide keren gewoon starten-lopen ....
 
Mooie fiets! Nu nog andere uitlaat en is helemaal af! Het bakje met de 2 knopjes zal waarschijnlijk het alarm zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan