Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Niet zo n heel actief topic ,voor zo n leuke motor . Ik heb er ook 1 opgehaald .t ding is netjes onderhouden, heeft carb rev.setje gehad en stalen remleidingen en nieuwe banden.niet iedereen zal de kleur mooi vinden,ik wel. Ik vind t een leuk ding waar makkelijk aan te werken is. Is kijken of tie bevalt als slecht weer en terrasjes motor. :Wgrt Jan

20190617_130904.jpg
 
Leuke motor Jan!
Ik ben vandaag op de F naar de zaak geweest, lekker op het gemakje helemaal binnendoor 100 km ploffen, zelfs 15 km offroad gereden.
Terug over de snelweg, met 140 recht naar huis.
Het gaat allemaal net zo makkelijk met de F.
 
Ik zoek alleen nog een paar valbeugels als t kan t kleinere model ,als iemand nog wat heeft liggen , laat maar horen :t
 
Ik heb de F weer een beetje meer richting Adventure bike getransformeerd. Er zit nu een extra opzet ruitje op en een tanktas op het achterrekje.
Aangezien ik met Pasen het Belgische deel van de TET ga rijden (What is the TET? The Trans Euro Trail is Europe's dirt road adventure) heb ik ook maar eens een enduro helm aangeschaft.

Vanavond nog even een stukje wezen knallen:

y4m86ULfjeDhUptgVYvmPbI0JscpNiwjCQmVVTJPZnS6OawSpxPX6pgnLDrB1Das9Idi5V2rHkn-vCnItkXl8aC1zGckQy_6F0B6qftqlt7dNocGOkYgvNC8W5aIX-NliNvoy0iadzF5rngNoaF_AylJq8O1Fqbu9LrarJ4Cl8uYLztWAOu3fAfpphl65lxG8l9r2CUBWsApl5z2tNKMOsulg

Als ik een mtb-setup in mijn achterhoofd houd, dan is voor off-the-road je combinatie van banden eigenlijk niet goed.
Je denkt "achter noppen" voor grip, maar je wil juist vooraan grip hebben. Slippen of glijden over de achterband is minder erg dan over de voorband.
IN een bocht een glijdende achterband is wel enigszins op te vangen, een glijdende voorband is vaak "Boem"
 
Ondertussen rij ik met een TKC80 aan de voorkant. In los zand is het een verbetering maar verder rijdt het niet slechter met een allroad band.
Daarnaast is een MTB natuurlijk niet helemaal te vergelijken met een motor. Zeker in het terrein stuur je voornamelijk met je gas, dat lukt je niet met de MTB.
 
Ik heb de eerste 100km erop zitten , maar wat een leuke motor , en nog redelijk vlot ook :t
ik heb voor een anakee 2 /achter een tourance gaat prima ,zandpaden best ,op grindpaden stuitert t ding een beetje alle kanten op,dat ligt aan mij, ik durf t gas er nog niet vol op te houden. dus dat komt goed , ik ben erg te spreken over de motor in z n geheel ,zit goed,stuurt iig op de weg erg goed ,kortom een fijn ding :t
 
Ondertussen rij ik met een TKC80 aan de voorkant. In los zand is het een verbetering maar verder rijdt het niet slechter met een allroad band.
Daarnaast is een MTB natuurlijk niet helemaal te vergelijken met een motor. Zeker in het terrein stuur je voornamelijk met je gas, dat lukt je niet met de MTB.

Ja, daar heb je wel gelijk in....
 
Ondertussen zoek ik mij een ongeluk op een mooi koopje. Eventuele tips zijn welkom!! (wel liefst beetje ZW-NL...)

Niet mooi meer is geen probleem, als hij technisch maar beetje redelijk is.
Mooi action spuitbusje er over.. 😉
 
Die van mij was technisch, optisch en wetsmatig een opknapper.
Met de kwast gespoten, lekke koppakking en geen kenteken.
Was ook maar €300.
Gespoten met Action lak, blokje opnieuw opgebouwd en een frame met kenteken gekocht voor €75.
Heeft me een aantal avonden van de straat gehouden en nu kan ik er heerlijk mee raggen want ik hoef er niet zuinig op te zijn.
Ik heb er erg veel lol van.
 
Sinds ongeveer 3 maanden ben ook ik de trotse eigenaar van een F650. Tot nu toe vind ik het een hele leuke motor! Heb er nu bijna 3k km mee gereden en er staat nu bijna 20k op de teller, Dit zal snel op gaan lopen met een komend weekend eifel en over een maand een weekje naar de Vogezen.

Kofferrek komt origineel van een GL1100, heeft me vader op maat gemaakt voor de Funduro.

Als ik nu optrek dan lijk ik bij lage toeren in de eerste en tweede versnelling een soort geplof of gerommel te horen. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Normaal zou ik wel aankijken of het erger wordt maar voor een weekend weg wil ik het toch even zeker hebben.

Edit: het zou ook wel geratel van de ketting kunnen zijn, dat die versleten is.

1402758
 
Laatst bewerkt:
Uche uche, is een f800 duidelijk te prefereren boven een 700? (behalve dan kwa vermogen?)

Edit:er is discussie ontstaan met vrouwlief of ik niet beter een wat nieuwere kan kopen...
En nu kom ik ineens een f800gs tegen..
 
Nee, zeker niet. Door de verschillende wielmaten rijden ze anders. Destijds waren vele mensen meer tevreden met de 650 twin dan met de 700.
 
Uche uche, is een f800 duidelijk te prefereren boven een 700? (behalve dan kwa vermogen?)

Edit:er is discussie ontstaan met vrouwlief of ik niet beter een wat nieuwere kan kopen...
En nu kom ik ineens een f800gs tegen..

T kan snel verkeren :+
 
Sinds ongeveer 3 maanden ben ook ik de trotse eigenaar van een F650. Tot nu toe vind ik het een hele leuke motor! Heb er nu bijna 3k km mee gereden en er staat nu bijna 20k op de teller, Dit zal snel op gaan lopen met een komend weekend eifel en over een maand een weekje naar de Vogezen.

Kofferrek komt origineel van een GL1100, heeft me vader op maat gemaakt voor de Funduro.

Als ik nu optrek dan lijk ik bij lage toeren in de eerste en tweede versnelling een soort geplof of gerommel te horen. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Normaal zou ik wel aankijken of het erger wordt maar voor een weekend weg wil ik het toch even zeker hebben.

Edit: het zou ook wel geratel van de ketting kunnen zijn, dat die versleten is.

Bekijk bijlage 1402758
te laag in toeren rijden misschien ??
 
Even voorstellen: Marcel, 53, Den Haag. Afgelopen zaterdag hebt ik deze mooie F650ST aangeschaft met ~15.000km op de teller. Goed onderhouden, alles lijkt nog helemaal origineel. Alleen loop ik zelf tegen m'n richtingaanwijzer aan, waardoor die "krak" zegt en er nu bijbungelt. Het is op zich een nette breuk, als ik 'm kan lijmen zie je er niets meer van. Welke lijm pakt het beste (of überhaupt) op dit type plastic? Ik hoef toch niet echt op jacht naar een nieuwe richtingaanwijzer?

Voorgaande motoren: Triumph Legend TT, Aprilia Pegaso, BMW R65, BMW R75/9, Honda CB 900 F Bol d'Or, Suzuki SP370, en nog een paar die ik al vergeten ben... Ik ben vooral rijder (snelwegmijder), dan een beetje poetser, en zeer huiverige sleutelaar (ik ken m'n beperkingen). Bezit geen koekblik (meer), alles op het fietsje en nu dus ook met de brommert! 8-)

Aan iedereen hier: heel veel veilige kilometers gewenst!

PS: Ontzettend bedankt, @Hellracer, voor de Clymer manual!
 

Bijlagen

  • Qhg3p2f0TGuIXH1sPjwZNw.jpg
    Qhg3p2f0TGuIXH1sPjwZNw.jpg
    283,5 KB · Weergaven: 16
  • leyvcYJHT%6IBgtQE42lLg.jpg
    leyvcYJHT%6IBgtQE42lLg.jpg
    365,7 KB · Weergaven: 18
Even voorstellen: Marcel, 53, Den Haag. Afgelopen zaterdag hebt ik deze mooie F650ST aangeschaft met ~15.000km op de teller. Goed onderhouden, alles lijkt nog helemaal origineel. Alleen loop ik zelf tegen m'n richtingaanwijzer aan, waardoor die "krak" zegt en er nu bijbungelt. Het is op zich een nette breuk, als ik 'm kan lijmen zie je er niets meer van. Welke lijm pakt het beste (of überhaupt) op dit type plastic? Ik hoef toch niet echt op jacht naar een nieuwe richtingaanwijzer?

Voorgaande motoren: Triumph Legend TT, Aprilia Pegaso, BMW R65, BMW R75/9, Honda CB 900 F Bol d'Or, Suzuki SP370, en nog een paar die ik al vergeten ben... Ik ben vooral rijder (snelwegmijder), dan een beetje poetser, en zeer huiverige sleutelaar (ik ken m'n beperkingen). Bezit geen koekblik (meer), alles op het fietsje en nu dus ook met de brommert! 8-)

Aan iedereen hier: heel veel veilige kilometers gewenst!

PS: Ontzettend bedankt, @Hellracer, voor de Clymer manual!
Dat is een mooie :tveel plezier ermee!
 
Beste Funduro rijders,

Voorgaande week heb ik mijn rijbewijs met code 80 weten te bemachtigen. Mede dankzij deze beperking ben ik uitgekomen op de BMW funduro.
Ik lees veel positieve reviews over deze motor en ben dan ook van plan om er eentje aan te schaffen.
Ik heb enkele topics en internet pagina's doorgelezen, maar de meningen zijn toch verdeeld, vandaar mijn vraag aan de funduro experts:
Hoeveel kilometers kan een goed onderhouden blok ongeveer lopen?
Ik zie de wat goedkopere motoren voor rond de € 1.000 - € 1.200,- aangeboden worden met ongeveer 70.xxx kilometers op het blok, en de wat prijzigere met 30.xxx - 50.xxx kilometers voor ongeveer € 1.600 tot € 2.900,- aangeboden worden.
Wat is aan te raden? Een duurdere motor met wat minder kilometers?

Of misschien is er hier toevallig iemand die zijn goed lopende motor kwijt wil?
 
Km-stand zegt niet perse heel veel. Die blokken kunnen langer mee dan wij er hier in Nederland op willen rijden.
Ze zijn er met 200.000+ op de teller.

Hogere stand is vaak meer risico op duurder onderhoud, maar een met 30.000 op de teller kan ook gewoon stuk. Het zijn oude motoren en ''rust roest'', dus soms is 1 met meer km's de betere keuze.
Zie het maar zo, iemand die er op moet vertrouwen dat hij er elke dag mee naar het werk kan zal hem anders onderhouden dan iemand die 5x per jaar en plezier ritje maakt.

Als je er 1 vindt met een hoge km-stand, maar aantoonbaar goed onderhoud en hij ziet er technisch fris uit zou ik die zeker meenemen.

Als je echter denkt er maar 1 of 2 jaartjes op te rijden kan een wat lagere km-stand interessant zijn. Maar dan voor de verkoop, Nederlanders hechten erg veel waarde daar aan.
Maar een motor koop je niet voor de volgende eigenaar en als je hem crasht is het ook weggegooid.
 
de meeste zullen t klokje ook wel rond geweest zijn , lijkt mij ,dus de km st van 30000 zeggen dan ook weer niets
 
Ik heb een witte uit 97 te koop staan met 6500 op de klok. Heb niet zwart op wit dat dat klopt, maar wel een betrouwbaar verhaal erbij. Heeft wel een tijd buiten gestaan onder een hoes dus de velgen zijn niet nieuw meer. Heb 'm onder handen genomen en ziet er nu weer een stuk beter uit naast een rits aan vervangen onderdelen en reparaties. Momenteel bezig met de voorvorkkeeringen, dan is ie helemaal klaar. 🙂
 
Terug
Bovenaan Onderaan