Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Vapour lock betekend dat de brandstof te warm wordt en bellen in de toevoer gaat vormen. Het eenvoudigst is gewoon een stuk te gaan rijden, als het dan niet voorkomt hoef je je nergens zorgen over te maken.
 
Heb het 1 keer gehad dat tijdens langzaam rijden, na stuk flink gas te hebben gegeven, de fiets de geest gaf, en wel weer na 10 minuten wilde starten.
 
Dat kan helpen, en controleer of je geen rare lange kronkel in de benzineslang hebt. Een te klein of vervuild of horizontaal brandstof filtertje wil ook wel eens voor problemen zorgen.
 
@ Hellracer,

vanmiddag nieuw benzinefiltertje gehaald, er tussen geschroeft, de Strada blijft goed lopen nu en er blijft genoeg benzine in het filter zitten zie ik., de oude was op gegeven moment helemaal leeg....
Heb nog geen ritje gemaakt, er is weer hoop!

Dank zover voor je raad, groet.
 
Ik heb het bos weer eens onveilig gemaakt.
Even een plaatje spammen:
y4mgz-Iad1-b8PL-bSUER-VsFmUntOoPBa4axk9sJJJ8gA_RwpVnKeT_Kk4fIvd_32DV3RLa9ap9Z_Pqpn3tJLjLoZ9HEg67B4yrq8ZwrxFvjq7qCYSsrK5BbNrg2E7WG-0qymn7fr7ksCSzR9_Fy8AHt9ytT3gtklggpfrth2IjhXl8USm6xlK9E9FAV8JP_dF-87sNLfbmCvcFomXxmA6Aw


y4maY2tlShD-VcJLpFSSYP-RPBeBS16EP0MYNrh6R9FQrfrn45VQ_6cuXkDyhCZTo4f9U4BTIxOimahq3fE_v7aYj4aL31NGcFJsjtWGvlTi620Shs9QQ6L4h7yND3N9LJ2dXrRMpqVsY1oBoJlqPcijXm1Ml50K_iIB5WrNjdibeZoXHJUJYYlIS3QOVsn_1VrhboyJj7zqjQkgjz4qO2wTQ
 
Misschien interessant voor offroadende groepsgenoten, die niet in de FB groep meelezen... Ik maak van tijd tot tijd aftermarket spulletjes voor de F650. Een tijd terug heb ik de Touratech skidplate nagemaakt in kleine oplage (is al jaren uit productie). Op basis daarvan meerdere verbeteringen gedaan, dit is versie 4 ondertussen. 4mm dik aluminium.
Bij interesse; PM.

20181212_163159.jpg
20181212_192905.jpg
 
Sorry voor het "inbreken" in dit topic. Mijn dochter heeft een F650 van 1994 gekocht. Ze heeft nu haar voorlopig rijbewijs, mag niet zwaarder dan 35 KW en heeft dus de perfecte motor gevonden.
Motorisch is de Funduro helemaal opgeknapt door haar broer (motormecanieker) en uiterlijk hebben papa en mama wat gesponsord. Zadel opnieuw laten bekleden, stuurbalansgewichten vervangen, allerlei krassen laten wegwerken...
Het enige dat nu nog moet: benzineslang vervangen. Die slang is net te kort en staat te strak.
Wat is een normaal tarief hiervoor als je dat laat doen? Wij hebben al 85€ per uur gehoord...
Of is het vrij simpel zelf te doen? De motormecanieker in de familie woont ruim 200 km verderop en wordt binnenkort papa. Niet de meest voor de hand liggende keuze.
Het slangetje heb ik al. Kan ik het zelf? Of wordt dat geklungel en laat ik het beter doen?
 
Je komt er slecht bij, bij de carb zijde. Dat is het lastige.
Als de oude slang nog goed is kan je er ook een in-line filter tussen zetten. Kosten geen drol, zorgen voor de nodige verlenging van de lengte en, uiteraard, filteren de benzine.
Mahle Benzinefilter Universeel
 
Oude slang is van zeer discutabele kwaliteit. Ik heb de motor destijds naar huis gereden, eigenlijk zonder remmen... remolie was diarree geworden.
Dat zegt voldoende denk ik
 
Als je de tank er even af plukt prak je er zo een andere benzine leiding op. Mag niet meer dan 15 minuten kosten.
 
De aansluiting bij de carburateurs zit precies tussen de twee carburateurs in waar je lastig bij kunt als ze erop zitten. Toch?
 
Mij is het nooit gelukt om de benzineslang eraf te halen zonder de carburateurs te demonteren. Er zit ook een slang-klemmetje bij de aansluiting van de carbs, en er is te weinig ruimte die er weer op te krijgen.
 
Maar als het enige probleem is dat hij te kort is, hoeft hij er niet af. Dan snij je hem op een goed bereikbare plek door en plaats je een benzine filter. Dan win je zomaar 5 centimeter
 
Zijn er mensen die een Funduro rijden voor het A2 rijbewijs? Twijfel nog een beetje tussen deze, Transalp, cbf en v-storm. Mooi aan de BMW is natuurlijk dat ie standaard 35KW is.

Hoe is deze motor voor lange afstanden?
Zijn er veelvoorkomende kwaaltjes?
En, hoe (on-)rustig is deze 1-cilinder met hogere snelheden?
 
Zelf als Strada gehad (18'voorwiel, dat is het eigenlijk wel kwa verschil), was een fijn fietsje.

Groot voordeel ligt hem in het 'je' achter fiets. Relatief licht en rijdt eigenlijk als een wat grotere brommer, zeker ten opzichte van de V-strom. Die heb ik ook wel eens geprobeerd, maar met 35kW zou ik die zeker niet willen.
Ik kon er zonder oncomfortabel mee te worden zo een paar honderd km op doen. Tussen de 60 en 100 hou je dagen vol, 100 a 130 uren, boven de 130 meet je in minuten (wel eens 2 uur gedaan om snel thuis te zijn, is niet grappig).
Nog een voordeel is dat de Funduro niks kost. Kun je wat beginnersfoutjes op maken en weer van de hand doen.

60 a 100 was zijn favoriete gebied. Tot 120/130 was het prima te doen, maar bij 150 werd het voorwiel toch wel licht.
Ik was met mijn 1.83 net een paar cm te lang voor het ruitje icm een Adventure helm. Paar centimeter doorzakken zat ik uit de wind. Paar cm staan uit de turbulentie. Daartussenin waardeloos. Er af was dan ook de beste optie.

Ik rij nu een 990 KTM, maar ben heel blij dat ik met de BMW begonnen ben.
 
Ik heb zelf een ruitje gefabriekt, nu kan ik zonder problemen uren achtereen 130 rijden. Maar hij voelt zich het meest thuis op binnendoor weggetjes. Offroad gaat verbazingwekkend goed met een noppen band:
y4m-0RkMNCSDlAPFhJnlEWgPPy-U4QMw5WhyYioMLAZrPGfVgjh3jkVR6J5Vui1Esmdd0NNmGpKXtWqrqxq0h2Ns_bxjPZcRIAPJEpVJYf6haMPk82P42PNadSOe-zy0ONWRc79f2_WVR2OmR-sqkgUNZhME5aiAtPDO3mI2VewHcpLJdHvt6oPMkPR99_xgJlIPLy5OBjkq9X7FaI9q1AdHQ
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd of een rijder in dit vak belang heeft bij een tanktas, die eigenlijk voor een g650 xcountry bedoeld was, in zeer goede staat.
Indien dat het geval is; €50,- is de prijs .

Lijkt hier erg op, eveneens van Touratech:
file.php

file.php
 
Zijn er mensen die een Funduro rijden voor het A2 rijbewijs? Twijfel nog een beetje tussen deze, Transalp, cbf en v-storm. Mooi aan de BMW is natuurlijk dat ie standaard 35KW is.

Hoe is deze motor voor lange afstanden?
Zijn er veelvoorkomende kwaaltjes?
En, hoe (on-)rustig is deze 1-cilinder met hogere snelheden?

Rijschool hier in de buurt gebruikte vroeger ... Funduro's!

Mijn dochter heeft een Funduro. Ze is bezig met A2.
Ja, ze is al naar haar broer gereden (200km) zonder problemen. Niet moe, niet "kapotgeschud" of wat dan ook. Jeugd hè?
Ik heb haar motor van de verkoper naar huis gereden, dat was zo'n 60 kilometer autostrade, en ik was kapot! Tja, oud hè?

Ik vind de Funduro een fijne motor, zeker qua bochtenwerk en handelbaarheid, maar ik ben persoonlijk meer voor de racers. Met de Funduro is 140km/uur een avontuur terwijl ik op mijn VFR rap de 250 opzoek.

Is het een goede motor om A2 mee te doen? Heel, heel zeker weten van wel!

Veel voorkomende kwaaltjes? Funny van mijn dochter had lang stilgestaan. Alle vloeistoffen even nakijken, hier en daar wat klein onderhoud en rijden maar. Van grote problemen heb ik geen weet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan