Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Bedankt voor de toelichting. Ik zou gewoon nu en dan een half/onverharde paadje mee pakken inderdaad. De rest van de km's zullen grotendeels alsnog op verharde wegen en in steden plaatsvinden bij zowel mooi als slecht weer.

Een degelijk allroad setje komt mij dan het beste uit denk ik. Duurt nog wel even voordat ik daadwerkelijk ga rondneuzen want de huidige banden kunnen nog wel +-3000km mee.

Mooi laat met het advies, maar ik heb momenteel ook nog een F650 en als je hier Metzeler Tourance banden op legt moet je alle onverharde klussen wel aan kunnen.

Oke diepe modder (20cm ofzo) ga je niet redden en heel erg diep mul zand zul je ook niet hard gaan, maar je kunt dan al wel echt overal ter wereld met voldoende vertrouwen rijden. Op zandwegen en gravel paden meer dan genoeg.

Op de weg ook een erg fijne band en onverhard zoals gezegd afdoende.

Eigenlijk is het ook zo dat iedere 2 wieler met rubber om de velg en een veerweg al geschikt is voor alle paden die we in Nederland kennen :9
 
Hey allemaal,

Ik heb de f650 weg gedaan. Twee jaar op gereden en 24.000 erop gezet maar de laatste tijd was ik echt toe aan wat anders. Ik mag binnenkort A gaan rijden en ik wil graag wat langere afstanden afleggen tijdens het touren en daarom wou ik meer vermogen voor op de snellere wegen. Nu heb ik een Honda x-11.

Het is een hele andere motor en ik moet zowat opnieuw leren rijden. Je kan er niet echt mee gooien en smijten zoals op de f650 en echt wendbaar is hij niet dus filerijden voor de lol zit er ook niet meer in. Ik krijg er wel stabiliteit, vermogen en comfort voor terug. Van de f650 kreeg ik eigenlijk bij elke rit rugpijn, twee jaar lang volgehouden. Ook had ik last van kniepijn. De f650 was waarschijnlijk iets te klein voor mij.

Met de voorwaartse positie van de x-11 heb ik geen pijn en door de super brede tank en iets hogere zadelhoogte zit ik veel lekkerder. Zadel is wel harder maar hiervoor zal ik een schapenwollen vacht gebruiken. Het extra vermogen is lekker maar ik ben met name zeer tevreden over de verbeteringen omtrent comfort.

Ik heb ontzettend genoten van de wendbaarheid en het karakter van de ééncilinder die de f650 had. Ik denk dat het een goede eerste motor was voor mij om mee te leren rijden en sleutelen. Het zou leuk zijn als ik in de toekomst weer een thumper kan hebben voor ernaast.

Anyways, ik wou jullie nogmaals bedanken voor alle hulp. Jullie hebben mij enorm geholpen bij mijn pogingen om te sleutelen.

Geniet van het mooie weer en rij voorzichtig.

Weten iemand misschien waar je schaalmodellen kan halen van de f650st? Het lijkt me ontzettend leuk om een kleine collectie te hebben van alle motoren die je gehad hebt.
 
Laatst bewerkt:
Je zal de f650 nog gaan missen ;)
Leuke motor die X11. Veel plezier er mee!

Vandaag de F weer rijdend gekregen na een tijdje. Intussen een R1200GS gekocht. Die rijdt ook erg fijn. Maar vandaag dus weer een stukje op de F gereden. Het verbaasd mij telkens weer hoe fijn die motor rijdt.
Oke, qua remmen en vermogen niet te vergelijken met de R1200GS, maar wel wendbaarder. En dat terwijl de 1200 nu niet bepaald te boek staat als een motor die alleen maar rechtuit wil.
 
Vandaag ook afscheid genomen van m'n F650. Verkocht aan een man van in de 70 _O-

Oke, ik ben heel blij met de KTM waar ik naar overgestapt ben, maar de F650 blijft toch echt een geweldig leuk fietsje :t
 
Sinds december 2017 eigenaar van een strada, gekocht met valschade, kapotte achterveer etc. lekker aan het knutselen geweest en redelijk in orde..
Eind Juni 11 stedentocht gereden, samen met m`n zoon ( kawasaki ) strada loopt als een zonnetje.
Echter, voordat we op pad gingen heb ik olie ververst, alleen uit het blok, plug er weer in, heel even laten lopen, plug er weer uit etc, totdat ik zo`n 1.5 liter eruit had kunnen laten lopen.
Bijgevuld met 20 - W 50 mineraal, toevallig las ik die avond artikel over de te gebruiken olie, moest dus zijn 15 - W 40.....dag erop 2 motorzaken gebeld, die vertelde me dat er inderdaad 15 - W 40 in moest, half synth.
Olie gehaald, op dezelfde manier olie afgetapt en vervangen door half synth. van Mororzaak.
Maar nu paar honderd kilometer verder lijkt het alsof m`n koppeling iets Uitgezakt is, althans, hij zit echt op z`n eind, net niet doorslippen, durf hem ook niet echt op z`n donder te geven, maar pakt op het laatste moment.....
Ik las ergens dat zoiets kan komen door oliewissel, is er iemand bekend met dit gegeven???

Groet!
 
Zelfde verhaal hier. Andere olie, wel semi synth. Zo uit mn hoofd 15w50.
Koppeling slipt alleen bij vol gas in hogere toeren, is nog prima rijdbaar maar ideaal is anders.
 
Misschien iets toevoegen om de olie iets Schraler te maken? paar druppels remvloeistof bijvoorbeeld?
Begrijp dat de nieuwe olie eigenlijk te goed smeert....
 
Maar nu paar honderd kilometer verder lijkt het alsof m`n koppeling iets Uitgezakt is, althans, hij zit echt op z`n eind, net niet doorslippen, durf hem ook niet echt op z`n donder te geven, maar pakt op het laatste moment.....
Ik las ergens dat zoiets kan komen door oliewissel, is er iemand bekend met dit gegeven???

Groet!

Kijk even naar het heveltje van je koppeling op je blok. Die willen wel eens scheuren. En check je kabel
 
Halflive, denk je echt? Mineraal... omdat de smering dan minder is? dacht wel ergens gelezen te hebben dat de fabriek dit ook opgeeft....
Hevel is goed, de kabel ook.
 
Allemaal mensen die hun F'je weg hebben gedaan, zo ook ik afgelopen januari.

Moet zeggen dat ik hem wel erg mis :P. De voorvorkkeeringen die continu lek waren mis ik echter niet...

Nu al een tijdje op de DL 650, maar hoe langer hoe meer kom ik erachter dat het geen motor voor mij is. Een aerodynamische ramp, maar sinds ik de fork brace heb geinstalleerd stuurt het in ieder geval wel lekker.

De Strom gaat er dus binnenkort uit, waarschijnlijk om ruimte te maken voor een GS (1150). Heeft iemand per toeval overtuigende argumenten dat een tweede motor best wel kan? Wil namelijk een Funduro ernaast om mee te raggen :P (of 650gs)
 
Allemaal mensen die hun F'je weg hebben gedaan, zo ook ik afgelopen januari.

Moet zeggen dat ik hem wel erg mis :P. De voorvorkkeeringen die continu lek waren mis ik echter niet...

Nu al een tijdje op de DL 650, maar hoe langer hoe meer kom ik erachter dat het geen motor voor mij is. Een aerodynamische ramp, maar sinds ik de fork brace heb geinstalleerd stuurt het in ieder geval wel lekker.

De Strom gaat er dus binnenkort uit, waarschijnlijk om ruimte te maken voor een GS (1150). Heeft iemand per toeval overtuigende argumenten dat een tweede motor best wel kan? Wil namelijk een Funduro ernaast om mee te raggen :P (of 650gs)

Raar van die vv keerringen, zit nu op 27000 km op dit setje.

Overigens net een DR800 erbij, misschien ook iets voor jou?
 
Allemaal mensen die hun F'je weg hebben gedaan, zo ook ik afgelopen januari.

Moet zeggen dat ik hem wel erg mis :P. De voorvorkkeeringen die continu lek waren mis ik echter niet...

Nu al een tijdje op de DL 650, maar hoe langer hoe meer kom ik erachter dat het geen motor voor mij is. Een aerodynamische ramp, maar sinds ik de fork brace heb geinstalleerd stuurt het in ieder geval wel lekker.

De Strom gaat er dus binnenkort uit, waarschijnlijk om ruimte te maken voor een GS (1150). Heeft iemand per toeval overtuigende argumenten dat een tweede motor best wel kan? Wil namelijk een Funduro ernaast om mee te raggen :P (of 650gs)

Zelf overweeg ik ook zoiets, heb nu net een KTM 990 Adventure, een concurrent van de GS1150 natuurlijk, maar zou voor ernaast geen F650 meer willen. Het lijkt er nog te veel op zodat je net de variatie niet hebt. Mooi een 300 a 500 cc machientje er bij van max 140 a 150 kg en daarmee roppen.

Kwa argumenten, gewoon omdat het leuk is :9

Maar als je iemand thuis verantwoording moet afleggen zal dat wel niet opgaan _O-
 
Raar van die vv keerringen, zit nu op 27000 km op dit setje.

Overigens net een DR800 erbij, misschien ook iets voor jou?

Ging door drie setjes heen op 2,5 ,jaar tijd, wss hadden de voorvork wel de nodige tikken gehad. Na mijn laatste valletje met de bike is sowieso e.e.a verbogen (stuur, maar ook de bouten in de kroonplaat)

Dr 800 is een heel stoere fiets, maar een model dat al erg lang niet geproduceerd wordt, dus weinig onderdelen en aftermarket support.

De motor is ook een dagelijks vervoermiddel voor me namelijk en ik heb al te horen gekregen dat wanneer ik een tweede wil, ik er ergens een stalling voor moet zoeken :')
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje over de kleppen van de f650 cs.. Moeten de kleppen echt om de 10.000km nagekeken worden of moeten deze uberhoud wel nagekeken worden.. heb ontdekt dat dit blijkbaar geen simpele taak is. als het wel echt nodig is waar vind ik dan het beste de shims die je eventueel nodig hebt ? hopend dat iemand mij hier een passend antwoord kan op geven..
alvast bedankt.
 
Ik heb er ondertussen enige handigheid ingekregen. (Bijna 20x kleppen gesteld op Funduro's)

Shims zijn te verkrijgen bij de BMW motorrad dealer, die haal je pas als je weet welke maten je nodig hebt. Ze zijn ook in assortimentsdoosjes te krijgen, maar dat is duur (~180,-). En er zitten niet alle maten in. Soms kun je een shim wisselen, als er 1 klep te strak staat en een ander te los.

Ik adviseer je vooral de olie tussen 6 en 8000 km te wisselen. Uit eigen ervaring, was 11000km te veel en heb ik de uitlaatnokkenas moeten vervangen tgv slijtage op de nok.

Ik controleer kleppen elke 10.000km, en hoeven bijna nooit elke keer gesteld te worden. Het controleren is in een uur te doen, met uit en aankleden van de kappen. Met stellen kost het een uur extra.
 
Dr 800 is een heel stoere fiets, maar een model dat al erg lang niet geproduceerd wordt, dus weinig onderdelen en aftermarket support.

Nog een reactie hierop.. ik heb ondertussen de DR flink onderhoud gegeven; alleen het onderblok is nog niet uit elkaar geweest. Moet zeggen dat de verkrijgbaarheid van onderdelen beter zit dan bij de 650. Aftermarket delen zijn ook volop beschikbaar en tegen reeele prijzen. 179,- voor een snelle nokkenas vind ik best netjes. Laatste productiejaar was 2001.
 
Ik heb vanavond weer eens goed genoten van de F.
Heerlijk weer om nog een stukje te knallen.
y4mmxL06JGzS7qd2xOp4VcLeP56cLcnYBKFpalXqw4EcShj8rGs_V58ymhB-DkMNGMC0mqKrjAwFF9CUz-0MyqmhZUB8hY_iQ8dfbvUBubrRgS7OlcsO2kNiZvYGPyjmrVTl0a8Jxou5VuYknzJJ2vkqi_9nWP83iOFE7SED8OEni3Gd2tq9tqePZ9h_sW8bFySpOPmexn8EZ24TawIrkDdsw
 
Ook maar weer eens een update vanuit het prachtige land van maas en waal. Ik heb de F650 nog wel in bezit. Blijf het echt een leuke fiets vinden, ookal is ie niet helemaal geschikt voor mijn woon-werk (lees: afstudeer) verkeer. 60 km snelweg is niet top op een ééncilinder. Wat echter wel heerlijk is is het sporadische offroad werk wat ik met de F650 doe. Heb er daarom ook Mitas e07 banden onder gelegd, die geven echt verrassend veel grip op het onverharde, wat goed uitkomt bij een motor die trekt als een traktor. Ook op de weg heb ik de limiet nog niet gevonden in het bochtenwerk op de dijken (misschien is dat meer mijn onkunde). Laatst ook de voorvork-keerringen vervangen, eigenlijk zouden de poten vernieuwd moeten worden voor het goede, eerst maar eens even aankijken hoe lang de keerringen het houden.
Deze winter mag ik op voor mijn A rijbewijs, en verwacht dan de motor er helaas wel uit te doen. Wat meer power lijkt me leuk.
 

Bijlagen

  • IMG_20180929_193302486_HDR.jpg
    IMG_20180929_193302486_HDR.jpg
    727,9 KB · Weergaven: 16
Je kan hem opvoeren.. Snelweg rijden doet mijn 650 zonder problemen (130 kruis, 1/22 minimaal). Echter zit er wel wat kosten aan, grootste uitgave is de uitlaat, als je de rest zelf doet. Je kan uiteraard ook een ander voortandwiel nemen.
 
Heeft iemand misschien een pdf (of ander bestandstype) handleiding voor mijn Funduro uit 1994? Ik wil namelijk even alles nalopen om te kijken waarom het beestje niet altijd start :P
 
Zoals ik in het andere topic ook al meldt: stuur me even een PB met je emailadres dan krijg je een wetransferlinkje van me
 
Hoi Hoi,
Vraagje aan de techneuten onder ons...

M`n F650 Strada, start als de beste bij koude start, rij niet al teveel momenteel dus start ik soms en laat hem even draaien om de accu op peil te houden.
Laatst tot 2 keer toe sloeg de Fan aan om te koelen, die werkt dus prima, maar de fiets slaat soms af en is dan niet of nauwelijks weer aan de praat te krijgen.....
Eenmaal afgekoeld start hij weer gewoon.

Ik lees vele mogelijke oorzaken, spanningsregelaar, bobine, condensator tot zelfs lekke koppakking.
Ben niet echt een monteur als het om Motoren gaat, daarmee bedoel ik testen en doormeten.

Heel graag hoor ik wat jullie idee en/of bevindingen zijn.

Groet
 
Terug
Bovenaan Onderaan