Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Dank! Vaker dan bij de sv 650 (24000) is dat een dure klus om het te laten doen?
Heb het vorig jaar laten doen en vond het wel mee vallen. Ik had op een flink bedrag gerekend vanwege de 16 kleppen en omdat waarschijnlijk alles gesteld moest worden (was ook zo). Uiteindelijk 200 euro kwijt incl. abrbeidsloon voor de rest van de beurt. Zal vast goedkoper kunnen maar ik vond het prima aangezien hij er wel even mee bezig was.
Volgens mij niet standaard, maar is het een soort terugroepactie geweest. Op een gegeven moment kon je naar de dealer om een heat-kitje te laten installeren, dacht ik. Dus het zal niet op elke gebeurd zijn.
Hoe kom ik erachter of ik die heaters heb? Zijn ze gemakkelijk te zien? Heb ook een 650 K6 en volgens mij geen last van icing. Vraag me dan wel af ik mazzel heb of dat het die heaters zijn.
 
Hoe kom ik erachter of ik die heaters heb? Zijn ze gemakkelijk te zien? Heb ook een 650 K6 en volgens mij geen last van icing. Vraag me dan wel af ik mazzel heb of dat het die heaters zijn.
Er zou dan elektra richting je carbs moeten gaan. Als je denkt: "hey wat doet dit snoertje hier?" dan is dat hoogstwaarschijnlijk carb-heating :)

Edit: kwam deze tegen op Marktplaats, dit lijkt me een carb-heater aansluiting TPS O-):

IMG_20190228_202451.jpg

Slaat dus nergens meer op maar 't is wel een mooi plaatje
 
Laatst bewerkt:
Hoi allen!

Ik heb een zeer interessant elektra probleem. Soortgelijke problemen kom ik tegen maar wel altijd net een ander model.
Het gaat over een GSF650SA K6.

De toerentalmeter en het LCD-scherm gaat niet meer aan wanneer ik het contact omdraai. Voorheen was er een zogenaamde ‘needle sweep’ waarna alles netjes opstartte.

Vorig jaar begon de meter tijdens (en voor of na) het rijden uit te vallen en weer aan te gaan. Dit leek random. Nadat de meter was uitgevallen was ook de klok gereset naar 01:00.

Alleen de toerenteller en het LCD werken niet. Alle lampjes en zelfs de backlight van het LCD scherm blijft wel werken.
Het lijkt vaker voor te komen in nat/vochtig weer dan warm weer.

Sinds deze winter werken de tellers helemaal niet meer.

De volgende stappen heb ik ondernemen om het te repareren:
  • De meeste kabels heb ik van de bron (speedmeter, zekering) doorgemeten. Op geen van de kabels zit weerstand. De kabels die de lampjes verzorgen heb ik niet gemeten. De gehele kabelboom ligt nu bloot Ik kan met zekerheid zeggen dat het geen kabelbreuk is.
  • Snelheidssensor vervangen (zonder resultaat)
  • Alle mods (eigenlijk alleen de gear-indicator) eraf gehaald (zonder resultaat)
  • De printplaat doorgemeten (het lijkt dat er stroom op staat).
Alles zonder resultaat. Ik vermoed dus dat de teller zelf stuk is. Al vind ik het vreemd dat deze een langzame dood is gestorven (afgelopen zomer werkte het af en toe nog wel)
Dit weekend spreek ik een familie-lid dat toevallig veel behendiger is met elektronica en printplaten dan ik.

Om de teller goed te kunnen doormeten missen we alleen wat belangrijke informatie. Deze informatie heb ik jammer genoeg nergens kunnen vinden. Ik hoop dat hier iemand het bovenstaande probleem herkent (en een oplossing heeft) of antwoorden heeft op de volgende vragen:
  • Wie heeft er een wire-diagram van de speedometer? De online manuals die ik kan vinden gaan of over de K7 of over de K6 zonder ABS. Ik kom niet op de juiste diagrammen uit. Ook laten sommige diagrammen niet zien welke kabels welke functies hebben in de meter (is erg lastig met doormeten).
  • Welke kabels zijn noodzakelijk voor het ‘aanslaan’ van de meter? Ik heb gevonden dat er aparte aansluitpunten zijn voor bijvoorbeeld de LCD backlight en wat in een zonder ABS diagram ‘power’ wordt genoemd. Op andere fora heb ik gelezen dat de meter pas ‘aangaat’ als deze een signaal krijgt van bijvoorbeeld de snelheid sensor. Kan iemand dit bevestigen? We gaan de meter namelijk testen buiten de motor.
Ik hoop dit voordat het seizoen start helemaal opgelost te hebben (of een nieuwe meter).
Uiteraard koppel ik terug of we het hebben kunnen oplossen.
 
Hoe kom ik erachter of ik die heaters heb? Zijn ze gemakkelijk te zien? Heb ook een 650 K6 en volgens mij geen last van icing. Vraag me dan wel af ik mazzel heb of dat het die heaters zijn.
Was ook wel benieuwd dus heb even zitten googlen O-)

Volgens mij zijn het de kleine koper ogende bouten onder de carbs.
1551392411706.png


Zo zien ze er los uit.
1551392463734.png


Volgens mij moet dat goed te zien zijn.
 
Hoi allen!

Ik heb een zeer interessant elektra probleem. Soortgelijke problemen kom ik tegen maar wel altijd net een ander model.
Het gaat over een GSF650SA K6.

De toerentalmeter en het LCD-scherm gaat niet meer aan wanneer ik het contact omdraai. Voorheen was er een zogenaamde ‘needle sweep’ waarna alles netjes opstartte.

Vorig jaar begon de meter tijdens (en voor of na) het rijden uit te vallen en weer aan te gaan. Dit leek random. Nadat de meter was uitgevallen was ook de klok gereset naar 01:00.

Alleen de toerenteller en het LCD werken niet. Alle lampjes en zelfs de backlight van het LCD scherm blijft wel werken.
Het lijkt vaker voor te komen in nat/vochtig weer dan warm weer.

Sinds deze winter werken de tellers helemaal niet meer.

De volgende stappen heb ik ondernemen om het te repareren:
  • De meeste kabels heb ik van de bron (speedmeter, zekering) doorgemeten. Op geen van de kabels zit weerstand. De kabels die de lampjes verzorgen heb ik niet gemeten. De gehele kabelboom ligt nu bloot Ik kan met zekerheid zeggen dat het geen kabelbreuk is.
  • Snelheidssensor vervangen (zonder resultaat)
  • Alle mods (eigenlijk alleen de gear-indicator) eraf gehaald (zonder resultaat)
  • De printplaat doorgemeten (het lijkt dat er stroom op staat).
Alles zonder resultaat. Ik vermoed dus dat de teller zelf stuk is. Al vind ik het vreemd dat deze een langzame dood is gestorven (afgelopen zomer werkte het af en toe nog wel)
Dit weekend spreek ik een familie-lid dat toevallig veel behendiger is met elektronica en printplaten dan ik.

Om de teller goed te kunnen doormeten missen we alleen wat belangrijke informatie. Deze informatie heb ik jammer genoeg nergens kunnen vinden. Ik hoop dat hier iemand het bovenstaande probleem herkent (en een oplossing heeft) of antwoorden heeft op de volgende vragen:
  • Wie heeft er een wire-diagram van de speedometer? De online manuals die ik kan vinden gaan of over de K7 of over de K6 zonder ABS. Ik kom niet op de juiste diagrammen uit. Ook laten sommige diagrammen niet zien welke kabels welke functies hebben in de meter (is erg lastig met doormeten).
  • Welke kabels zijn noodzakelijk voor het ‘aanslaan’ van de meter? Ik heb gevonden dat er aparte aansluitpunten zijn voor bijvoorbeeld de LCD backlight en wat in een zonder ABS diagram ‘power’ wordt genoemd. Op andere fora heb ik gelezen dat de meter pas ‘aangaat’ als deze een signaal krijgt van bijvoorbeeld de snelheid sensor. Kan iemand dit bevestigen? We gaan de meter namelijk testen buiten de motor.
Ik hoop dit voordat het seizoen start helemaal opgelost te hebben (of een nieuwe meter).
Uiteraard koppel ik terug of we het hebben kunnen oplossen.
Als je zeker weet dat alle bekabeling goed is moet je inderdaad de teller zelf verdenken. De teller zal niet anders zijn voor met of zonder ABS, op één lampje na, dus ik mag toch aannemen dat je je gevonden schema kunt gebruiken.
 
Als je zeker weet dat alle bekabeling goed is moet je inderdaad de teller zelf verdenken. De teller zal niet anders zijn voor met of zonder ABS, op één lampje na, dus ik mag toch aannemen dat je je gevonden schema kunt gebruiken.
Bedankt voor je antwoord! In het schema komen de kleuren (niet de positie van de kabels) overeen. Wellicht is het dus een veilige aanname. Heb je toevallig ook ervaring met het aanzetten van de teller zonder dat de snelheidssensor is aangesloten? Ik probeer uit te sluiten welke bedrading minimaal nodig is om de teller 'aan te laten slaan'. Ik vermoed dat de tacho-meter niet nodig is. Deze zit namelijk direct aan de Ignitor en één van de coils (of is dit een incorrecte aanname?).

Voor zover ik kan zien haalt de snelheidssensor stroom uit de teller dus wellicht is die nodig?
 
Goedemorgen allemaal.

Het is voor mij al een tijdje geleden dat ik actief was op dit forum.
Een aantal jaar geleden had ik een GSF 600 uit 97 gekocht om op te knappen. Helaas is dit project gestrand wegens gebrek aan tijd, door de komst van mijn 2 dochters. Ik verwacht ook niet dat ik nog de tijd ga vinden om dit project af te maken en wil dus nu alles verkopen (los, of in zijn geheel).
De motor is bijna volledig uit elkaar geweest en er zijn velen nieuwe onderdelen aangeschaft. Het is bijna teveel om op te noemen wat ik gedaan heb, maar ga m'n best doen

Poedercoating:
- Frame - hoogglans zwart
- Wielen - hoogglans zwart
- Achterbrug - Antraciet
- Voorvork - Antraciet
- Kroonplaat - Antraciet
- Schetsplaten - Antraciet
- Remklauwen - Wit
- Diverse losse delen

Vering:
- Voorvork is ook volledig uit elkaar geweest en is nu voorzien van nieuwe veren (Wilbers) en olie, keeringen etc
- Er zit een GSX-R Schokdemper op
- Verstelbare link, dus zit hoogte is verstelbaar

Lagers
- Wiellagers
- Achterbrug lagers
- Balhoofdlagers

Stuur
-Rizoma superbike stuur (zwart)
-Rizoma handvaten (zwart)
-Rizoma stuur gewichten (zwart)
- Daytona Asura snelheidsmeter, met pulsemeter om analoog naar digitaal om te zetten
- Nieuwe koppeling en remhevel (zwart)

Remmen
-Remleidingen van zowel voor als achter zijn vervangen voor HEL Stalen remleidingen (wit)
-Ferodo sintered remblokken
-remklauwen zijn voorzien van nieuwe rubbers, boutjes etc.

tank, kappen, spatbord en undertail
- Parelmoer/metallic wit gespoten
- Tank aan de binnenzijde behandeld met tankseal.

Undertail
- Powerbronze ABS plastic

Motorblok
- Zijdeglans zwart gespoten met VHT Engine enamel
- 26000 km gelopen
- ivm afbreken bout opnieuw laten tappen (2x)

Verlichting
- Highsider urban koplamp (MT-03 stijl)
- Lamp aangepast naar HID BI-xenon projector Mini Motor Kit met led angeleye (moet nog wel wat met de bedrading gebeuren maar werkt prima)
- Shotgun achterlicht (LED)

Carburateur
- Zijn volledig uit elkaar gehaald en zijn voorzien van nieuwe naalden sproeiers etc. (moet nog een aantal boutjes en rubbers worden vervangen)

Boutje, moertje,etc
- Ik heb bijna voor elke boutje, moertje, ringetje een vervangende gekocht (Grotendeels RVS, Sommige titanium)

Ik denk dat ik al met al zo'n 4000 euro in deze motor heb gestoken

Mocht iemand geïnteresseerd zijn om dit project verder af te maken of wil je eigen bandit een nieuwe look/update geven, let me know.

Ik zal van het weekend wat foto's plaatsen
 
Bedankt voor je antwoord! In het schema komen de kleuren (niet de positie van de kabels) overeen. Wellicht is het dus een veilige aanname. Heb je toevallig ook ervaring met het aanzetten van de teller zonder dat de snelheidssensor is aangesloten? Ik probeer uit te sluiten welke bedrading minimaal nodig is om de teller 'aan te laten slaan'. Ik vermoed dat de tacho-meter niet nodig is. Deze zit namelijk direct aan de Ignitor en één van de coils (of is dit een incorrecte aanname?).

Voor zover ik kan zien haalt de snelheidssensor stroom uit de teller dus wellicht is die nodig?
De snelheidsmeter zal op nul blijven staan, maar moet gewoon aangaan.
 
Gisteren proefrit gehad op de gsf 650 sa. Wat rijdt dat heerlijk soepel en comfortabel. Moet er nu even over nadenken. Qua techniek is het wel een verandering. Van injectie naar cab, en van vloeistof gekoeld naar luchtgekoeld
 
Gisteren proefrit gehad op de gsf 650 sa. Wat rijdt dat heerlijk soepel en comfortabel. Moet er nu even over nadenken. Qua techniek is het wel een verandering. Van injectie naar cab, en van vloeistof gekoeld naar luchtgekoeld
Voor mij was de techniek de reden om voor een bandit 650 te gaan, lekker overzichtelijk.
 
Gisteren proefrit gehad op de gsf 650 sa. Wat rijdt dat heerlijk soepel en comfortabel. Moet er nu even over nadenken. Qua techniek is het wel een verandering. Van injectie naar cab, en van vloeistof gekoeld naar luchtgekoeld
Je doet alsof je teleurgesteld bent omdat het stiekem zo goed reed :P

Dat de onderliggende techniek belegen beproefd is doet er niets toe. Het heeft jaren geduurd voor injectie net zo lekker reed als carburateurs, die zijn inherent aan het ontwerp soepeler. Niet digitaal, maar analoog, letterlijk. Veel fabrikanten wilden helemaal niet naar injectie maar hadden geen keuze voor euro3/4. Waterkoeling hetzelfde, er is een veel constantere temperatuur nodig om de hoge euro keuringen te doorstaan en men moet eigenlijk wel. Om die reden, want met betrouwbaarheid of vermogen heeft het weinig te maken. Het is niet alsof die drie motoren in Nederland een grote deuk in het milieu rijden, dus ik vind het allemaal maar quatsch. Zeker als je kijkt naar het gezeik bij de auto's, dat is allemaal de moeite amper waard en als je ziet hoeveel gecompliceerder en duurder alles ervoor moet worden...

Ik heb het liefste euro nul spul, dat rijdt oprecht het lekkerst.
 
Hoe bedoel je? Dat het simpel is of dat je er overal goed bij kan?
Juist in positieve zin, super degelijk blok en techniek waar je zelf ook nog iets aan kunt doen (en snapt). Laatst bouchies vervangen was binnen 5min klaar. Bij mijn vorige motor moest er van alles losgehaald worden. En de 650 reed ook nog eens heerlijk.
 
Heeft iemand een windscherm voor mijn bandit 1200s uit 2001 ? Mijne is heel erg vies en niet meer helder , beetje dof en verweerd door de zon.

Grtz,

Jeroen
 
Terug
Bovenaan Onderaan